Korzár logo Korzár

„Lietajúce tanky“ dolietali

Ako sme už informovali, práve pred týždňom na základni vrtuľníkového krídla generálplukovníka Jána Ambruša v Prešove naposledy vzlietli (v službách vzdušných síl SR) vrtuľníky typu Mi-24.

Vrtuľník Mi-24V. Aj tento slúžil na prešovskej základni.Vrtuľník Mi-24V. Aj tento slúžil na prešovskej základni. (Zdroj: Rado Mlýnek)



To je dobrá príležitosť na to, aby sme stručne priblížili históriu tohto typu a uviedli jeho základné technické údaje.

Čisto bojový vrtuľník

Vrtuľník typu Mi-24 vznikol na základe rozhodnutia vtedajšieho vedenia Sovietskeho zväzu, ktoré sa po dobrých skúsenostiach s ozbrojenými vrtuľníkmi rozhodlo zadať stavbu čisto bojového vrtuľníka, určeného najmä na boj proti tankom. Stroj mal mať výborné letové výkony, schopnosť niesť rôznu výzbroj a vyznačovať sa vysokou odolnosťou voči nepriateľskej paľbe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Lietajúce bojové vozidlo

Svojím spôsobom malo ísť o lietajúcu obdobu bojového vozidla pechoty BMP-1. Konštrukčná kancelária Michaila Mila predstavila už v roku 1966 maketu bojového vrtuľníka V-24, ktorú si prezreli aj predstavitelia sovietskeho ministerstva obrany. Rada ministrov (tak sa nazývala sovietska vláda) vyhlásila 29. marca 1967 konkurz na nový vrtuľník, do ktorého sa prihlásil závod Mil i Kamov.

Prototyp v septembri 1969

Práce na prvom prototype V-24 ukončila Milova konštrukčná kancelária v septembri 1969. Do vzduchu sa nový vrtuľník po prvý raz vzniesol 19. septembra 1969 (upútaný sa vzniesol už 15. septembra). Odborníci ministerstva obrany síce počas skúšok zistili veľké množstvo nedostatkov, ale na nátlak vedenia letectva sa napriek nim rozbehla sériová výroba strojov, označených Mi-24, ktorá slúžila najmä na zoznámenie sa letcov s novým typom.

SkryťVypnúť reklamu

Mi-24A s upraveným zasklením

Prvou verziou, vyrábanou vo veľkom počte, bola verzia Mi-24A, vyznačujúca sa upraveným zasklením pilotnej kabíny a sklonenými krídlami so šiestimi bodmi na zavesenie externej výzbroje. Ďalšou významnou verziou bola verzia Mi-24D, vyznačujúca sa dvomi tandemovo usporiadanými kabínami. Pretože len výpočet všetkých verzií vrtuľníka Mi-24 by zabral niekoľko riadkov, spomenieme už len jednu verziu, a to verziu Mi-24V, ktorá (spolu s verziou Mi-24D) slúžila aj v Prešove.

Najviac sa vyrábala verzia Mi-24V

Ide o verziu Mi-24V, ktorá sa začala vyrábať v roku 1976, ale ktorú „Západ“ po prvý raz videl až začiatkom 80. rokov minulého storočia. Táto verzia vrtuľníka je vyzbrojená modernejšími protitankovými raketami AT-6 Spiral a poháňajú ju nové motory TV3-117V. Je to v najväčšom počte vyrábaná verzia vrtuľníka Mi-24, pričom počet vyrobených kusov sa odhaduje na vyše 1 500.

SkryťVypnúť reklamu

Odolá nábojom 37 mm

Vrtuľník je pancierovaný tak, aby odolal zásahom nábojmi kalibru 12,7 mm, pričom samotný kokpit je ešte odolnejší a vraj odolá aj nábojom kalibru 37 mm. Celkový počet vyrobených vrtuľníkov Mi-24 nie je známy, odhady hovoria o 2 000 kusoch. Istou zaujímavosťou je, že svoj bojový krst zažili vrtuľníky Mi-24 v etiópsko–somálskej vojne v rokoch 1977-78. Sovieti tento typ rozsiahlo používali vo vojne v Afganistane v rokoch 1979-1989.

Osem vyzbrojených výsadkárov

Posádka vrtuľníka má dvoch až troch členov. Veliteľ vrtuľníka sedí vzadu, operátor zbraňových systémov vpredu. Prípadný tretí člen (palubný technik) sedí v tuneli medzi pilotnou a nákladnou kabínou. V tejto kabíne môže byť prepravovaných až osem plne vyzbrojených výsadkárov. Táto kombinácia bojového a transportného vrtuľníka nemá vo svete obdobu. Dĺžka samotného trupu je 17,31 m, dĺžka s otáčajúcimi sa rotormi je 21,35 m. Nosný rotor má priemer 17,3 m, priemer vyrovnávacieho rotoru je 3,9 m. Rozpätie krídiel, ktoré pri vyšších rýchlostiach prispievajú až štvrtinou k celkovému vztlaku, je 6,54 m.

Štvorhlavňový guľomet

Pod prednou časťou trupu je otočná veža so štvohlavňovým guľometom kalibru 12,7 mm so zásobníkom na 1 470 nábojov. Na štyroch závesníkoch môžu byť bloky s neriadenými raketami alebo bomby, na koncoch krídiel sú lišty pre protitankové riadené strely. Vrtuľník má trojkolesový zaťahovací podvozok. Maximálna vzletová hmotnosť vrtuľníka je 11 800 kg. Na pohon vrtuľníka slúžia dva turbohriadeľové motory výkonu po 1 640 kW. Maximálna rýchlosť vrtuľníka je okolo 350 km/h, cestovná rýchlosť je 295 km/h (niekde sa uvádza 260 km/h). Statický dostup vrtuľníka je 1 500 metrov, dynamický dostup je 4 800 metrov. Údaje o dolete siahajú od 450 km do 750 km.

Pre NATO to bola laň

Vrtuľníky Mi-24 rôznych verzií používajú alebo používali vzdušné sily viac než 50 krajín. Letectvo USA používa niekoľko týchto vrtuľníkov ako „nepriateľské“ stroje pri nácviku bojových akcií. Zaujímavosťou však je, že sedem vrtuľníkov je registrovaných v americkom civilnom registri. Ruskí piloti nazývali svoje dvadsaťštvorky lietajúce tanky, menej častá bola prezývka krokodíl. Na záver možno spomenúť, že vrtuľník Mi-24 mal v kóde NATO označenie Hind, čo znamená laň (jeleňa).

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 072
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 735
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 243
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 198
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 161
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 037
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 945
  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 781
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 783
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 633
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 832
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


15
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


9
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 781
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 783
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 633
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 832
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu