Korzár logo Korzár
Utorok, 26. september, 2017 | Meniny má Edita

„Lietajúce tanky“ dolietali

Ako sme už informovali, práve pred týždňom na základni vrtuľníkového krídla generálplukovníka Jána Ambruša v Prešove naposledy vzlietli (v službách vzdušných síl SR) vrtuľníky typu Mi-24.

Vrtuľník Mi-24V. Aj tento slúžil na prešovskej základni.(Zdroj: Rado Mlýnek)



To je dobrá príležitosť na to, aby sme stručne priblížili históriu tohto typu a uviedli jeho základné technické údaje.

Čisto bojový vrtuľník

Vrtuľník typu Mi-24 vznikol na základe rozhodnutia vtedajšieho vedenia Sovietskeho zväzu, ktoré sa po dobrých skúsenostiach s ozbrojenými vrtuľníkmi rozhodlo zadať stavbu čisto bojového vrtuľníka, určeného najmä na boj proti tankom. Stroj mal mať výborné letové výkony, schopnosť niesť rôznu výzbroj a vyznačovať sa vysokou odolnosťou voči nepriateľskej paľbe.

Lietajúce bojové vozidlo

Svojím spôsobom malo ísť o lietajúcu obdobu bojového vozidla pechoty BMP-1. Konštrukčná kancelária Michaila Mila predstavila už v roku 1966 maketu bojového vrtuľníka V-24, ktorú si prezreli aj predstavitelia sovietskeho ministerstva obrany. Rada ministrov (tak sa nazývala sovietska vláda) vyhlásila 29. marca 1967 konkurz na nový vrtuľník, do ktorého sa prihlásil závod Mil i Kamov.

Prototyp v septembri 1969

Práce na prvom prototype V-24 ukončila Milova konštrukčná kancelária v septembri 1969. Do vzduchu sa nový vrtuľník po prvý raz vzniesol 19. septembra 1969 (upútaný sa vzniesol už 15. septembra). Odborníci ministerstva obrany síce počas skúšok zistili veľké množstvo nedostatkov, ale na nátlak vedenia letectva sa napriek nim rozbehla sériová výroba strojov, označených Mi-24, ktorá slúžila najmä na zoznámenie sa letcov s novým typom.

Mi-24A s upraveným zasklením

Prvou verziou, vyrábanou vo veľkom počte, bola verzia Mi-24A, vyznačujúca sa upraveným zasklením pilotnej kabíny a sklonenými krídlami so šiestimi bodmi na zavesenie externej výzbroje. Ďalšou významnou verziou bola verzia Mi-24D, vyznačujúca sa dvomi tandemovo usporiadanými kabínami. Pretože len výpočet všetkých verzií vrtuľníka Mi-24 by zabral niekoľko riadkov, spomenieme už len jednu verziu, a to verziu Mi-24V, ktorá (spolu s verziou Mi-24D) slúžila aj v Prešove.

Najviac sa vyrábala verzia Mi-24V

Ide o verziu Mi-24V, ktorá sa začala vyrábať v roku 1976, ale ktorú „Západ“ po prvý raz videl až začiatkom 80. rokov minulého storočia. Táto verzia vrtuľníka je vyzbrojená modernejšími protitankovými raketami AT-6 Spiral a poháňajú ju nové motory TV3-117V. Je to v najväčšom počte vyrábaná verzia vrtuľníka Mi-24, pričom počet vyrobených kusov sa odhaduje na vyše 1 500.

Odolá nábojom 37 mm

Vrtuľník je pancierovaný tak, aby odolal zásahom nábojmi kalibru 12,7 mm, pričom samotný kokpit je ešte odolnejší a vraj odolá aj nábojom kalibru 37 mm. Celkový počet vyrobených vrtuľníkov Mi-24 nie je známy, odhady hovoria o 2 000 kusoch. Istou zaujímavosťou je, že svoj bojový krst zažili vrtuľníky Mi-24 v etiópsko–somálskej vojne v rokoch 1977-78. Sovieti tento typ rozsiahlo používali vo vojne v Afganistane v rokoch 1979-1989.

Osem vyzbrojených výsadkárov

Posádka vrtuľníka má dvoch až troch členov. Veliteľ vrtuľníka sedí vzadu, operátor zbraňových systémov vpredu. Prípadný tretí člen (palubný technik) sedí v tuneli medzi pilotnou a nákladnou kabínou. V tejto kabíne môže byť prepravovaných až osem plne vyzbrojených výsadkárov. Táto kombinácia bojového a transportného vrtuľníka nemá vo svete obdobu. Dĺžka samotného trupu je 17,31 m, dĺžka s otáčajúcimi sa rotormi je 21,35 m. Nosný rotor má priemer 17,3 m, priemer vyrovnávacieho rotoru je 3,9 m. Rozpätie krídiel, ktoré pri vyšších rýchlostiach prispievajú až štvrtinou k celkovému vztlaku, je 6,54 m.

Štvorhlavňový guľomet

Pod prednou časťou trupu je otočná veža so štvohlavňovým guľometom kalibru 12,7 mm so zásobníkom na 1 470 nábojov. Na štyroch závesníkoch môžu byť bloky s neriadenými raketami alebo bomby, na koncoch krídiel sú lišty pre protitankové riadené strely. Vrtuľník má trojkolesový zaťahovací podvozok. Maximálna vzletová hmotnosť vrtuľníka je 11 800 kg. Na pohon vrtuľníka slúžia dva turbohriadeľové motory výkonu po 1 640 kW. Maximálna rýchlosť vrtuľníka je okolo 350 km/h, cestovná rýchlosť je 295 km/h (niekde sa uvádza 260 km/h). Statický dostup vrtuľníka je 1 500 metrov, dynamický dostup je 4 800 metrov. Údaje o dolete siahajú od 450 km do 750 km.

Pre NATO to bola laň

Vrtuľníky Mi-24 rôznych verzií používajú alebo používali vzdušné sily viac než 50 krajín. Letectvo USA používa niekoľko týchto vrtuľníkov ako „nepriateľské“ stroje pri nácviku bojových akcií. Zaujímavosťou však je, že sedem vrtuľníkov je registrovaných v americkom civilnom registri. Ruskí piloti nazývali svoje dvadsaťštvorky lietajúce tanky, menej častá bola prezývka krokodíl. Na záver možno spomenúť, že vrtuľník Mi-24 mal v kóde NATO označenie Hind, čo znamená laň (jeleňa).

Neprehliadnite tiež

Rozhovor

Jantek: Padnúť by mali aj iné hlavy. Hráčske

Škrípalo to na lavičke Tatrana Prešov i medzi hráčmi.

Květa Fialová dalajlámu rozohnila, ale bolestný pohľad nikdy nezatajila

Herečka s voňavým menom aj vo vysokom veku s noblesou prežívala ženskú osudovosť.

V zoo testovali šelmy vylepšené smetiaky. Odolali

Košické medvede skúšali odolnosť kontajnerov z trikrát hrubšieho plechu.

Požiar bytu na Hlavnej ulici spôsobila predlžovačka

Zhorel televízor, podlaha aj dvere.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 649
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 580
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 006
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 501
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 565
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 345
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 323
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 095
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 989
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 883

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop