Korzár logo Korzár
Pondelok, 26. júl, 2021 | Meniny má Anna, HanaKrížovkyKrížovky
BOLA TO NAJTRAGICKEJŠIA HAVÁRIA V DEJINÁCH LETECTVA

Zrážka lietadiel B747 na Tenerife

Dnes začíname náš nový seriál, v ktorom vám priblížime najvážnejšie katastrofy (havárie lietadiel, zrútenie budov či mostov, pretrhnutie priehrady a pod.), ktorých hlavnou príčinou bol ľudský faktor a nie prírodný živel.

Počítačová simulácia katastrofy. Ani prudké zdvihnutie lietadla KLM už nedokázalo zabrániť bočnému nárazu do amerického boeingu.Počítačová simulácia katastrofy. Ani prudké zdvihnutie lietadla KLM už nedokázalo zabrániť bočnému nárazu do amerického boeingu. (Zdroj: archív)

Nechceme pritom rozpitvávať ľudské utrpenie, ktoré tieto katastrofy priniesli, ale poukázať najmä na to, ako aj malá chyba môže mať tragické dôsledky. V prvej časti si pripomenieme leteckú haváriu s doteraz najväčším počtom obetí v celej histórii letectva. Zrážka dvoch lietadiel B747 na letisku ostrova Tenerife.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Holandské a americké jumbo

Osudná zrážka dvoch lietadiel B747 sa udiala 27. marca 1977 na letisku Los Rodeos Airport, ležiacom na ostrove Tenerife, ktorý je najväčším z Kanárskych ostrovov. Išlo o zrážku lietadla typu B747-121 (poznávacia značka N736PA), nesúceho meno Clipper Victor a patriaceho dnes už neexistujúcej americkej spoločnosti Pan American World Airways (Pan Am) s lietadlom typu B747-206B (poznávacia značka PH-BUF), nesúcim meno Rijn (Rýn) a patriacim holandskej spoločnosti KLM. Na palube amerického jumba bolo 380 cestujúcich a 16 členov posádky, na palube holandského lietadla bolo 234 cestujúcich a 14-členná posádka.

Skryť Vypnúť reklamu

Kvôli bombe boli presmerované

Obidve lietadlá sa na letisko Los Rodeos dostali takpovediac náhodou, pretože na toto letisko boli presmerované po tom, čo na ich cieľovom letisku Gran Canaria International Airport vybuchla bomba. Na Los Rodeos bolo "odvelených" viac lietadiel, ktoré parkovali aj na časti dlhej rolovacej dráhy, paralelnej so vzletovou a pristávacou dráhou. Po opätovnom otvorení letiska Gran Canaria dostali obe jumbá povolenie rolovať na koniec dráhy, z ktorej mali vzlietnuť. Holandský boeing dostal povolenie rolovať po vzletovej dráhe až na jej koniec, tam sa otočiť a vyčkať na povolenie k vzletu.

Mal odbočiť na tretej odbočke

Za ním roloval americký boeing, ktorý však mal pokyn na tretej odbočke z dráhy odbočiť, prejsť na paralelnú rolovaciu dráhu a z nej na koniec dráhy. Po uvoľnení vzletovej dráhy americkým boeingom mal holandský boeing dostať povolenie k vzletu. Tu sa však začína sled "malých" pochybení, ktoré napokon viedli k veľkej tragédii. Treba ešte spomenúť, že to všetko sa dialo za zhoršujúceho sa počasia, keď viditeľnosť poklesla len na približne 200 metrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Prehliadol odbočku a roloval ďalej

Posádka amerického boeingu, ktorej velil kapitán Victor Grubbs, prehliadla tretiu odbočku z dráhy a lietadlo rolovalo po dráhe ďalej. Medzitým holandské jumbo s posádkou, ktorej velil kapitán Jacob Veldhuyzen van Zanten, dorolovalo na koniec dráhy a otočilo sa tam. Proti nemu stále ešte išiel americký boeing, ktorý minul tretiu odbočku. Kapitán lietadla KLM zvýšil otáčky motorov, čo prekvapilo druhého pilota, ktorý kapitánovi pripomenul, že ešte nemajú povolenie k vzletu. Kapitán odpovedal: "Viem to. Požiadajte oň."

Povolenie k letu, ale nie k vzletu

Posádka KLM potom dostala povolenie (clearance) k letu, v ktorom sa síce objavil výraz takeoff (vzlet), ale nebolo to ešte explicitné vyjadrenie povolenia na uskutočnenie vzletu. Druhý pilot spätne zopakoval riadiacemu prevádzky povolenie, pričom na konci dodal čosi ako "sme na štarte" (zo záznamu korešpondencie sa už nedalo zistiť, čo presne povedal). Do tejto komunikácie "vpadol" kapitán poznámkou "ideme". Španielsky riadiaci zareagoval spočiatku výrazom OK, ktorý však je v leteckej terminológii neštandardný. Hneď však dodal "čakajte na vzlet, zavolám vás". Súčasne s tým sa však ozvala posádka lietadla Pan Am, ktorá oznamovala, že stále ešte rolujú po dráhe.

Skryť Vypnúť reklamu

Nezrozumiteľná komunikácia

Došlo k interferencii rádiovej komunikácie, takže posádka KLM ani jednu z oboch správ zreteľne nepočula. Ak by správy počula, mohla ešte prerušiť vzlet a katastrofe zabrániť. Lietadlo KLM však stále pokračovalo v rozjazde, pričom zo vzdialenosti približne 1 500 metrov išiel oproti nemu boeing Pan Am. Keď sa toto lietadlo blížilo k štvrtému výjazdu z dráhy, kapitán Grubbs zbadal pristávacie svetlá holandského boeingu a zvrieskol: "Do pekla, ten sukin syn ide priamo na nás!"

Vyhnutie sa nepodarilo

Posádka sa ostrým zatočením doľava pokúsila zrážke vyhnúť, zatiaľ čo kapitán holandského lietadla sa snažil zabrániť kolízii takým prudkým zdvihnutím lietadla, že zadná časť trupu drhla o štartovaciu dráhu. Predný podvozok boeingu KLM ešte stihol minúť trup amerického lietadla, ale hlavný podvozok a motory lietadla KLM roztrhali hornú časť amerického lietadla hneď za pilotnou kabínou. K zrážke došlo pri rýchlosti okolo 260 km/h. Holandské lietadlo preletelo za kolíziou ešte asi 150 metrov a ďalších 300 metrov sa kĺzalo po dráhe. Plne natankované lietadlo nakoniec vybuchlo.

O druhom lietadle sprvu nevedeli

Záchranné zložky už nemohli pomôcť žiadnej z 248 osôb na jeho palube. Istou kuriozitou je, že tieto zložky až po niekoľkých minútach zistili, že katastrofou bolo postihnuté aj ďalšie, teda americké lietadlo. Z lietadla Pan Am sa zachránilo 56 cestujúcich a 5 členov posádky.

Celkovo si nehoda na Tenerife vyžiadala 583 ľudských obetí a stala sa tak najtragickejšou leteckou nehodou všetkých čias. Podľa záverov vyšetrovania bol hlavným vinníkom katastrofy kapitán van Zanten, ktorý začal vzlet bez príslušného povolenia, pričom k nej prispelo aj niekoľko ďalších faktorov. Reťazec ľudských chýb (a "nespolupracujúce" počasie) pretrhol život temer šesťsto ľuďom.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu?
  2. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  4. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  5. Lenivý brunch s Muchom
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Od Česka až po Jadran
  1. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  2. Lenivý brunch s Muchom
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  6. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  9. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 9 525
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 8 134
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 844
  4. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 5 758
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 279
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 235
  7. Od Česka až po Jadran 3 730
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 065
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 673
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 2 465
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Vojnu policajtov zatiaľ všetci popierajú.


11 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Inšpekcia vyšetruje, NAKA vyšetruje, občan je zmätený.


a 2 ďalší 7 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop