Korzár logo Korzár
Utorok, 28. február, 2017 |Meniny má Zlatica
BOLA TO NAJTRAGICKEJŠIA HAVÁRIA V DEJINÁCH LETECTVA

Zrážka lietadiel B747 na Tenerife

Dnes začíname náš nový seriál, v ktorom vám priblížime najvážnejšie katastrofy (havárie lietadiel, zrútenie budov či mostov, pretrhnutie priehrady a pod.), ktorých hlavnou príčinou bol ľudský faktor a nie prírodný živel.

Počítačová simulácia katastrofy. Ani prudké zdvihnutie lietadla KLM už nedokázalo zabrániť bočnému nárazu do amerického boeingu.(Zdroj: archív)

Nechceme pritom rozpitvávať ľudské utrpenie, ktoré tieto katastrofy priniesli, ale poukázať najmä na to, ako aj malá chyba môže mať tragické dôsledky. V prvej časti si pripomenieme leteckú haváriu s doteraz najväčším počtom obetí v celej histórii letectva. Zrážka dvoch lietadiel B747 na letisku ostrova Tenerife.

Holandské a americké jumbo

Osudná zrážka dvoch lietadiel B747 sa udiala 27. marca 1977 na letisku Los Rodeos Airport, ležiacom na ostrove Tenerife, ktorý je najväčším z Kanárskych ostrovov. Išlo o zrážku lietadla typu B747-121 (poznávacia značka N736PA), nesúceho meno Clipper Victor a patriaceho dnes už neexistujúcej americkej spoločnosti Pan American World Airways (Pan Am) s lietadlom typu B747-206B (poznávacia značka PH-BUF), nesúcim meno Rijn (Rýn) a patriacim holandskej spoločnosti KLM. Na palube amerického jumba bolo 380 cestujúcich a 16 členov posádky, na palube holandského lietadla bolo 234 cestujúcich a 14-členná posádka.

Kvôli bombe boli presmerované

Obidve lietadlá sa na letisko Los Rodeos dostali takpovediac náhodou, pretože na toto letisko boli presmerované po tom, čo na ich cieľovom letisku Gran Canaria International Airport vybuchla bomba. Na Los Rodeos bolo "odvelených" viac lietadiel, ktoré parkovali aj na časti dlhej rolovacej dráhy, paralelnej so vzletovou a pristávacou dráhou. Po opätovnom otvorení letiska Gran Canaria dostali obe jumbá povolenie rolovať na koniec dráhy, z ktorej mali vzlietnuť. Holandský boeing dostal povolenie rolovať po vzletovej dráhe až na jej koniec, tam sa otočiť a vyčkať na povolenie k vzletu.

Mal odbočiť na tretej odbočke

Za ním roloval americký boeing, ktorý však mal pokyn na tretej odbočke z dráhy odbočiť, prejsť na paralelnú rolovaciu dráhu a z nej na koniec dráhy. Po uvoľnení vzletovej dráhy americkým boeingom mal holandský boeing dostať povolenie k vzletu. Tu sa však začína sled "malých" pochybení, ktoré napokon viedli k veľkej tragédii. Treba ešte spomenúť, že to všetko sa dialo za zhoršujúceho sa počasia, keď viditeľnosť poklesla len na približne 200 metrov.

Prehliadol odbočku a roloval ďalej

Posádka amerického boeingu, ktorej velil kapitán Victor Grubbs, prehliadla tretiu odbočku z dráhy a lietadlo rolovalo po dráhe ďalej. Medzitým holandské jumbo s posádkou, ktorej velil kapitán Jacob Veldhuyzen van Zanten, dorolovalo na koniec dráhy a otočilo sa tam. Proti nemu stále ešte išiel americký boeing, ktorý minul tretiu odbočku. Kapitán lietadla KLM zvýšil otáčky motorov, čo prekvapilo druhého pilota, ktorý kapitánovi pripomenul, že ešte nemajú povolenie k vzletu. Kapitán odpovedal: "Viem to. Požiadajte oň."

Povolenie k letu, ale nie k vzletu

Posádka KLM potom dostala povolenie (clearance) k letu, v ktorom sa síce objavil výraz takeoff (vzlet), ale nebolo to ešte explicitné vyjadrenie povolenia na uskutočnenie vzletu. Druhý pilot spätne zopakoval riadiacemu prevádzky povolenie, pričom na konci dodal čosi ako "sme na štarte" (zo záznamu korešpondencie sa už nedalo zistiť, čo presne povedal). Do tejto komunikácie "vpadol" kapitán poznámkou "ideme". Španielsky riadiaci zareagoval spočiatku výrazom OK, ktorý však je v leteckej terminológii neštandardný. Hneď však dodal "čakajte na vzlet, zavolám vás". Súčasne s tým sa však ozvala posádka lietadla Pan Am, ktorá oznamovala, že stále ešte rolujú po dráhe.

Nezrozumiteľná komunikácia

Došlo k interferencii rádiovej komunikácie, takže posádka KLM ani jednu z oboch správ zreteľne nepočula. Ak by správy počula, mohla ešte prerušiť vzlet a katastrofe zabrániť. Lietadlo KLM však stále pokračovalo v rozjazde, pričom zo vzdialenosti približne 1 500 metrov išiel oproti nemu boeing Pan Am. Keď sa toto lietadlo blížilo k štvrtému výjazdu z dráhy, kapitán Grubbs zbadal pristávacie svetlá holandského boeingu a zvrieskol: "Do pekla, ten sukin syn ide priamo na nás!"

Vyhnutie sa nepodarilo

Posádka sa ostrým zatočením doľava pokúsila zrážke vyhnúť, zatiaľ čo kapitán holandského lietadla sa snažil zabrániť kolízii takým prudkým zdvihnutím lietadla, že zadná časť trupu drhla o štartovaciu dráhu. Predný podvozok boeingu KLM ešte stihol minúť trup amerického lietadla, ale hlavný podvozok a motory lietadla KLM roztrhali hornú časť amerického lietadla hneď za pilotnou kabínou. K zrážke došlo pri rýchlosti okolo 260 km/h. Holandské lietadlo preletelo za kolíziou ešte asi 150 metrov a ďalších 300 metrov sa kĺzalo po dráhe. Plne natankované lietadlo nakoniec vybuchlo.

O druhom lietadle sprvu nevedeli

Záchranné zložky už nemohli pomôcť žiadnej z 248 osôb na jeho palube. Istou kuriozitou je, že tieto zložky až po niekoľkých minútach zistili, že katastrofou bolo postihnuté aj ďalšie, teda americké lietadlo. Z lietadla Pan Am sa zachránilo 56 cestujúcich a 5 členov posádky.

Celkovo si nehoda na Tenerife vyžiadala 583 ľudských obetí a stala sa tak najtragickejšou leteckou nehodou všetkých čias. Podľa záverov vyšetrovania bol hlavným vinníkom katastrofy kapitán van Zanten, ktorý začal vzlet bez príslušného povolenia, pričom k nej prispelo aj niekoľko ďalších faktorov. Reťazec ľudských chýb (a "nespolupracujúce" počasie) pretrhol život temer šesťsto ľuďom.

Neprehliadnite tiež

Fašiangy po prešovsky: Muzika, tanec, poldeci aj obchvaty

Primátorka vraj schudla, prezident je figliar.

Auto zrazilo tehotnú, mala v krvi takmer päť promile

Prechádzala mimo priechodu. Amputovali jej nohu.

Dvojmiliónový úver Humenného kritizuje opozícia

Časť poslancov je presvedčená, že mesto ďalšie zadlžovanie nepotrebuje.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SME naživo: Mať na poste Kaliňáka, to je maškaráda a nie hrádza proti extrémizmu

Diskutujú Zuzana Kepplová, Peter Tkačenko a Martin Hanus.

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg by bol nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 055
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 153
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 6 109
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 279
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 105
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 800
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 115
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 043
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 026

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop