Korzár logo Korzár

Zrážka lietadiel B747 na Tenerife

Dnes začíname náš nový seriál, v ktorom vám priblížime najvážnejšie katastrofy (havárie lietadiel, zrútenie budov či mostov, pretrhnutie priehrady a pod.), ktorých hlavnou príčinou bol ľudský faktor a nie prírodný živel.

Počítačová simulácia katastrofy. Ani prudké zdvihnutie lietadla KLM už nedokázalo zabrániť bočnému nárazu do amerického boeingu.Počítačová simulácia katastrofy. Ani prudké zdvihnutie lietadla KLM už nedokázalo zabrániť bočnému nárazu do amerického boeingu. (Zdroj: archív)

Nechceme pritom rozpitvávať ľudské utrpenie, ktoré tieto katastrofy priniesli, ale poukázať najmä na to, ako aj malá chyba môže mať tragické dôsledky. V prvej časti si pripomenieme leteckú haváriu s doteraz najväčším počtom obetí v celej histórii letectva. Zrážka dvoch lietadiel B747 na letisku ostrova Tenerife.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Holandské a americké jumbo

Osudná zrážka dvoch lietadiel B747 sa udiala 27. marca 1977 na letisku Los Rodeos Airport, ležiacom na ostrove Tenerife, ktorý je najväčším z Kanárskych ostrovov. Išlo o zrážku lietadla typu B747-121 (poznávacia značka N736PA), nesúceho meno Clipper Victor a patriaceho dnes už neexistujúcej americkej spoločnosti Pan American World Airways (Pan Am) s lietadlom typu B747-206B (poznávacia značka PH-BUF), nesúcim meno Rijn (Rýn) a patriacim holandskej spoločnosti KLM. Na palube amerického jumba bolo 380 cestujúcich a 16 členov posádky, na palube holandského lietadla bolo 234 cestujúcich a 14-členná posádka.

SkryťVypnúť reklamu

Kvôli bombe boli presmerované

Obidve lietadlá sa na letisko Los Rodeos dostali takpovediac náhodou, pretože na toto letisko boli presmerované po tom, čo na ich cieľovom letisku Gran Canaria International Airport vybuchla bomba. Na Los Rodeos bolo "odvelených" viac lietadiel, ktoré parkovali aj na časti dlhej rolovacej dráhy, paralelnej so vzletovou a pristávacou dráhou. Po opätovnom otvorení letiska Gran Canaria dostali obe jumbá povolenie rolovať na koniec dráhy, z ktorej mali vzlietnuť. Holandský boeing dostal povolenie rolovať po vzletovej dráhe až na jej koniec, tam sa otočiť a vyčkať na povolenie k vzletu.

Mal odbočiť na tretej odbočke

Za ním roloval americký boeing, ktorý však mal pokyn na tretej odbočke z dráhy odbočiť, prejsť na paralelnú rolovaciu dráhu a z nej na koniec dráhy. Po uvoľnení vzletovej dráhy americkým boeingom mal holandský boeing dostať povolenie k vzletu. Tu sa však začína sled "malých" pochybení, ktoré napokon viedli k veľkej tragédii. Treba ešte spomenúť, že to všetko sa dialo za zhoršujúceho sa počasia, keď viditeľnosť poklesla len na približne 200 metrov.

SkryťVypnúť reklamu

Prehliadol odbočku a roloval ďalej

Posádka amerického boeingu, ktorej velil kapitán Victor Grubbs, prehliadla tretiu odbočku z dráhy a lietadlo rolovalo po dráhe ďalej. Medzitým holandské jumbo s posádkou, ktorej velil kapitán Jacob Veldhuyzen van Zanten, dorolovalo na koniec dráhy a otočilo sa tam. Proti nemu stále ešte išiel americký boeing, ktorý minul tretiu odbočku. Kapitán lietadla KLM zvýšil otáčky motorov, čo prekvapilo druhého pilota, ktorý kapitánovi pripomenul, že ešte nemajú povolenie k vzletu. Kapitán odpovedal: "Viem to. Požiadajte oň."

Povolenie k letu, ale nie k vzletu

Posádka KLM potom dostala povolenie (clearance) k letu, v ktorom sa síce objavil výraz takeoff (vzlet), ale nebolo to ešte explicitné vyjadrenie povolenia na uskutočnenie vzletu. Druhý pilot spätne zopakoval riadiacemu prevádzky povolenie, pričom na konci dodal čosi ako "sme na štarte" (zo záznamu korešpondencie sa už nedalo zistiť, čo presne povedal). Do tejto komunikácie "vpadol" kapitán poznámkou "ideme". Španielsky riadiaci zareagoval spočiatku výrazom OK, ktorý však je v leteckej terminológii neštandardný. Hneď však dodal "čakajte na vzlet, zavolám vás". Súčasne s tým sa však ozvala posádka lietadla Pan Am, ktorá oznamovala, že stále ešte rolujú po dráhe.

SkryťVypnúť reklamu

Nezrozumiteľná komunikácia

Došlo k interferencii rádiovej komunikácie, takže posádka KLM ani jednu z oboch správ zreteľne nepočula. Ak by správy počula, mohla ešte prerušiť vzlet a katastrofe zabrániť. Lietadlo KLM však stále pokračovalo v rozjazde, pričom zo vzdialenosti približne 1 500 metrov išiel oproti nemu boeing Pan Am. Keď sa toto lietadlo blížilo k štvrtému výjazdu z dráhy, kapitán Grubbs zbadal pristávacie svetlá holandského boeingu a zvrieskol: "Do pekla, ten sukin syn ide priamo na nás!"

Vyhnutie sa nepodarilo

Posádka sa ostrým zatočením doľava pokúsila zrážke vyhnúť, zatiaľ čo kapitán holandského lietadla sa snažil zabrániť kolízii takým prudkým zdvihnutím lietadla, že zadná časť trupu drhla o štartovaciu dráhu. Predný podvozok boeingu KLM ešte stihol minúť trup amerického lietadla, ale hlavný podvozok a motory lietadla KLM roztrhali hornú časť amerického lietadla hneď za pilotnou kabínou. K zrážke došlo pri rýchlosti okolo 260 km/h. Holandské lietadlo preletelo za kolíziou ešte asi 150 metrov a ďalších 300 metrov sa kĺzalo po dráhe. Plne natankované lietadlo nakoniec vybuchlo.

O druhom lietadle sprvu nevedeli

Záchranné zložky už nemohli pomôcť žiadnej z 248 osôb na jeho palube. Istou kuriozitou je, že tieto zložky až po niekoľkých minútach zistili, že katastrofou bolo postihnuté aj ďalšie, teda americké lietadlo. Z lietadla Pan Am sa zachránilo 56 cestujúcich a 5 členov posádky.

Celkovo si nehoda na Tenerife vyžiadala 583 ľudských obetí a stala sa tak najtragickejšou leteckou nehodou všetkých čias. Podľa záverov vyšetrovania bol hlavným vinníkom katastrofy kapitán van Zanten, ktorý začal vzlet bez príslušného povolenia, pričom k nej prispelo aj niekoľko ďalších faktorov. Reťazec ľudských chýb (a "nespolupracujúce" počasie) pretrhol život temer šesťsto ľuďom.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 076
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 736
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 239
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 201
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 157
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 037
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 948
  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 781
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 783
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 633
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 833
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


15
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


9
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 781
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 783
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 633
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 833
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu