Korzár logo Korzár

Robert Bosch založil svetoznámu firmu

Ak máte moderné auto, tak je pravdepodobne vystrojené antiblokovacím systémom (ABS) a možno aj protipreklzovým systémom (ASR) či elektronickým stabilizačným systémom (ESP).

Robert Bosch založil dielňu, z ktorej sa stal celosvetový koncern na výrobu prvkov a systémov pre automobily.Robert Bosch založil dielňu, z ktorej sa stal celosvetový koncern na výrobu prvkov a systémov pre automobily. (Zdroj: archív)

Činnosť motora vášho auta možno riadi riadiaca jednotka Motronic, a keď je to vznetový motor, tak je skoro určite vystrojený vstrekovacím systémom common rail. Tieto a mnohé ďalšie prvky, systémy a zariadenia pre moderné osobné i úžitkové automobily vyrába svetoznáma firma založená nemeckým podnikateľom a konštruktérom, ktorého dnes predstavujeme. Je to Robert Bosch.

Narodil sa 23. septembra 1861 v Albecku pri Ulme, a to ako jedenáste z dvanástich detí. Jeho rodičia patrili k vyššej sedliackej vrstve v regióne. Jeho otec, hostinský a člen slobodomurárskej lóže, kládol veľký dôraz na dobré vzdelanie svojich detí. Robert navštevoval reálnu školu v Ulme, a potom sa vyučil za mechanika. V rokoch 1881-1882 absolvoval Robert jednoročnú dobrovoľnú vojenskú službu, ktorú ukončil ako dôstojnícky ašpirant.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nestal sa dôstojníkom

Kariéru dôstojníka si však nezvolil. Po tejto službe pracoval Bosch sedem rokov u rôznych spoločností v Nemecku, USA (u Edisona) a vo Veľkej Británii (v pobočke Siemens). Už zamlada sa vyznačoval demokratickým duchom a čestnosťou. Dňa 15. novembra 1886 otvoril Robert Bosch v Ulme svoju Dielňu pre jemnú mechaniku a elektrotechniku, ktorá bola zárodkom dnešného svetoznámeho a na celom svete pôsobiaceho koncernu Robert Bosch GmbH.

Zlepšil zapaľovací systém

Už v roku 1887 Bosch podstatne zlepšil magnetové zapaľovanie firmy Deutz a zaknihoval si prvé hospodárske úspechy v oblasti stacionárnych plynových motorov. Keď v roku 1901-1902 Boschov prvý inžinier Gottlob Honold vyvinul vysokonapäťové zapaľovanie, otvorila sa cesta pre rýchlobežné benzínové motory. Medzitým, v roku 1887, sa Bosch oženil s Annou Kayserovou, s ktorou mal tri deti (neskôr sa oženil druhý raz).

SkryťVypnúť reklamu

Expanzia do sveta

Už pred zvratom storočí rozšíril Bosch svoje obchodné aktivity aj na zahraničie, najprv (v roku 1898) do veľkej Británie, a potom do ďalších európskych krajín. V roku 1913 mala jeho firma pobočky v Amerike, Ázii, Afrike a Austrálii, pričom 88 % obratu dosahovala mimo územia Nemecka. Od začiatku podnikania prikladal Bosch veľký význam vzdelávaniu svojich pracovníkov.

Osemhodinová pracovná doba

Mal sociálne cítenie a ako jeden z prvých v Nemecku zaviedol už v roku 1906 osemhodinovú pracovnú dobu. To mu prinieslo prezývku "červený Bosch". Avšak štrajk osadenstva jedného jeho závodu v júni a júli 1913 viedol k hlbokému "odcudzeniu" medzi Boschom a sociálnou demokraciou (na štrajk reagoval tak, že závod dal zavrieť). Už na začiatku prvej svetovej vojny bola väčšina mobilných vojenských prostriedkov vystrojená zapaľovacími sviečkami firmy Bosch.

SkryťVypnúť reklamu

Na vojne zbohatol

Počas tejto vojny Bosch enormne zbohatol a zo zisku venoval 20 miliónov zlatých mariek na výstavbu plavebného kanálu Neckarkanal a na založenie niekoľkých nadácií. Zraneným robotníkom, ktorí sa po vojne vracali do jeho fabrík, daroval potrebné protézy končatín. V 20. a 30. rokoch minulého storočia bol Bosch aj politicky činný, privítal demokratický charakter Weimarskej republiky a venoval veľa energie i finančných prostriedkov na zmierenie Nemecka s Francúzskom, od ktorého očakával trvalý mier v Európe a vytvorenie európskeho hospodárskeho priestoru bez "colných závor".

Pokúšal sa presvedčiť Hitlera

V osobných rozhovoroch sa pre svoj plán pokúšal získať aj Hitlera. Nástup nacistov k moci však nadobro zmaril toto Boschovo úsilie, na druhej strane však jeho firmám priniesol obrovské objednávky od zbrojárskeho priemyslu. V Boschových podnikoch pracovali počas vojny aj robotníci na nútených prácach, ale nikdy tam nedošlo k vraždám. Na druhej strane treba povedať, že spolu so svojimi spolupracovníkmi zachránil mnohých židov a aktívne podporoval odboj proti Hitlerovi.

Nikdy nebol u lekára

Možno ešte spomenúť, že Bosch sa veľmi zaujímal o poľnohospodárstvo a mal veľkú usadlosť v Mooseurachu, o ktorú sa dnes stará jeho vnuk. Bosch nikdy v živote nenavštívil lekára, pretože bol stúpencom homeopatie, a desaťročia nosil vlnený odev, ktorý propagoval zoológ G. Jäger. Robert Bosch zomrel na zápal ucha 12. marca 1942 v Stuttgarte.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 081
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 750
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 217
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 202
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 146
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 039
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 952
  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 782
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 175
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 779
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 640
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 844
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


16
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


1
Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


11
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 782
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 175
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 779
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 640
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 844
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu