Korzár logo Korzár
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Pribúda detí s poruchami čítania i učenia

Dyslexia je vážnou biologicky podmienenou poruchou učenia a je najrozšírenejším postihnutím v európskych krajinách na základných školách.

O všetkom sa treba s učiteľmi dieťaťa porozprávať, na všetko sa opýtať. Len tak možno dieťaťu v procese vzdelávania pomôcť.O všetkom sa treba s učiteľmi dieťaťa porozprávať, na všetko sa opýtať. Len tak možno dieťaťu v procese vzdelávania pomôcť. (Zdroj: Ilustračné foto Tomáš Benedikovič)

Číta vaše dieťa ťažko? Máte pocit, že doslova bojuje s písmenami? Pravdepodobne má dyslexiu. To však potvrdí iba odborník.

Špeciálna pedagogička Katarína Lipovská sa počas svojej odbornej praxe stretla s nejedným dyslektikom. Ide o deti, ktoré nie sú schopné čítať, alebo čítajú len veľmi ťažko. „V poslednej dobe týchto detí veľa pribúda. Ide o špecifickú poruchu prejavujúcu sa neschopnosťou naučiť sa čítať, napriek tomu, že sa dieťaťu dostáva bežnej pozornosti pri vyučovaní. Deti majú priemernú inteligenciu i dobré zázemie v rodine.“

Či dieťa trpí dyslexiou, s určitosťou to môže potvrdiť len odborník. „Postihnutie diagnistikuje špeciálny pedagóg a to buď v centre špeciálno-pedagogického poradenstva, alebo v centre pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie,“ informovala K. Lipovská. Zámerným prehliadaním problému a odmietaním vyšetrenia ubližujú rodičia predovšetkým svojmu dieťaťu. Ale nie každý, kto slabo číta, je dyslektikom.

Učitelia by mali mať k takým deťom iný prístup

„Ak dieťa slabo číta preto, že tomu doma nevenuje dostatočnú prípravu, alebo sa mu učiteľ v škole nevenuje, alebo je dieťa zrakovo či sluchovo postihnuté, nejde o dyslexiu. Nejde o ňu ani vtedy, keď dieťa ma IQ pod hranicou normy,“ zdôraznila Lipovská.

Stanovenie diagnózy a vystavenie potvrdenia,nemožno považovať za uzavretie problému. „Pedagógovia by k takýmto deťom mali mať iný prístup ako k deťom, ktoré túto poruchu nemajú. O všetkom sa treba s učiteľmi dieťaťa porozprávať, na všetko sa opýtať. Dieťa by mali preverovať hlavne ústnou a nie písomnou formou. Ak je však nevyhnutná písomná skúška, dieťa by na ňu malo mať viac času ako deti, ktoré dyslektikmi nie sú,“ povedala špeciálna pedagogička.

Alternatívne metódy pomôžu

Špeciálny prístup a alternatívne metódy vyučovania budú pomáhať k dobrým výsledkom žiaka. Ak sa tomuto problému nevenuje dostatočná pozornosť, žiak je považovaný za lenivého či hlúpeho. „Potom môže mať rôzne depresie alebo nejaké poruchy správania,“ dodala Lipovská. Pre dyslektických študentov je zvlášt vhodné kontaktovať sa so študentmi s podobnými ťažkosťami, aby sa podelili o svoje študijné techniky, alebo aby si poskytli vzájomnú podporu v svojpomocných skupinách.

Príznaky, ktoré sú signálom, že dieťa trpí dyslexiou

Dyslektik je zvyčajne bystré a šikovné dieťa, no jeho výkony v čítaní sú hlboko podpriemerné oproti matematickým schopnostiam. Obyčajne ďaleko prevyšujú výkony v čítaní (niekedy sa objavuje dvoj– či trojstupňový rozdiel v hodnotení).

Dyslektik je neposedný, má zníženú schopnosť koncentrácie a len ťažko sa sústredí.

Konkrétnej činnosti sa dokáže venovať iba krátkodobo.

Má poruchy pravo-ľavej orientácie, resp. orientácie v priestore.

Má problémy pri reprodukcii rytmu.

Má výrazne zníženú rýchlosť čítania (Nedosahuje 60-70 slov/min.) Netýka sa žiaka 1. ročníka.

Má veľkú chybovosť čítania, resp. nevie, o čom číta (obsah).

Má znížená kvalitu čítania (hláskovanie, v lepšom prípade slabikovanie).

Kvalita chýb v čitateľskom prejave dyslektika:
typické sú zámeny: zrkadlové.....b/d, tvarovo podobných písmen.....m/n
typické sú zámeny samohlások: a/o o/e a/e
prešmykovanie slabík.....píš/šíp
prečítanie iba prvej časti slova, pričom zvyšok dieťa doplní z hlavy

Dvojité čítanie (dieťa slovo viackrát lúšti potichu a až potom ho nahlas prečíta)

čor, zdroj: wikipedia.sk
Problém sa dá zmierniť

Poruchy učenia nezasahujú celkové akademické schopnosti, ale sťažujú učenie. Hoci niektorí ludia môžu mať výrazné tažkosti, ostatní sa do času začatia vyššieho vzdelávania naučia stratégie ich zvládania. To však neznamená, že ich podstatné tažkosti zmiznú.

U niektorých nemusia byť ich poruchy diagnostikované pred nástupom vyššieho vzdelávania možno preto, že ich vlastné zvládacie stratégie boli dostačujúce, aby prešli školou.

Využívanie špeciálneho prístupu a metód už od začiatku vzdelávacieho procesu (základy už v predškolskom veku) môžu teda viesť k dobrým výsledkom pri podpore alternatívnych študijných zručností a stratégií, ktoré pomáhajú zvládať daný problém.

V prípadoch, ak sa tomuto problému nevenuje pozornosť (velmi častá prax aj v našich podmienkach), žiak napriek vynaloženému úsiliu nedosahuje očakávané študijné výsledky, môže byt zo strany učitelov a rodičov považovaný za lenivého alebo hlúpeho a vystavený posmechu spolužiakov.

Negatívna odozva okolia, ktorú nedokáže ovplyvniť, potom neraz môže viesť u dyslektika k vážnym psychickým poruchám (depresia, apatia, alebo neakceptovatelné správanie s antisociálnymi až kriminálnymi prejavmi).

Viaceré výskumy dokazujú, že väčšina psychických a emocionálnych porúch u dyslektikov vznikla práve ako následok traumatických skúseností z „boja s písmenami“.

Výsledky výskumov tiež potvrdzujú, že dyslexia je veľmi často kombinovaná s vysokou inteligenciou, kreatívnym myslením a umeleckým talentom, vysoko prekračujúcim bežný priemer (niekoľko veľkých géniov boli dyslektici).

Aj to je jeden z dôvodov, prečo týmto žiakom/ študentom treba venovať pozornosť ako ľuďom so špeciálnymi potrebami - aby mali príležitosť rozvinúť svoje danosti, inteligenciu a talent, aby neboli v dôsledku slabej informovanosti, nekvalifikovaného prístupu, resp. ignorancie kompetentných vystavení stresu a negatívnym reakciám okolia.

Diagnostické hodnotenie by mal vykonať psychológ/ pedagogický psychológ/ špeciálny pedagóg s kvalifikáciou pre špeciálne poruchy učenia.

Väcšine študentov prospejú dodatočné konzultácie so špecialistom na dyslexiu. Tieto konzultácie sa pritom nedotýkajú predmetu/ obsahu študentovho štúdia, ale sa zameriavajú na všeobecnejšie otázky ako sú alternatívne študijné zručnosti a stratégie opakovania, organizovanie pracovnej zátaže a zvládanie stresu.

čor, zdroj: cezap.sk
Vedeli ste?

Čo je to dyslexia

Je vážnou biologicky podmienenou poruchou učenia a je najrozšírenejším postihnutím v európskych krajinách okolo 4 - 8% žiakov ZŠ

Je oficiálne uznaná ako postihnutie (podobne ako mentálne, telesné a zmyslové postihnutie) v prevažnej väčšine európskych krajín i v Amerike

Dyslektikom je poskytovaná všestranná pomoc, vrátane finančnej, najmä pri štúdiu (približne na úrovni pomoci nevidiacim - napr. USA, Kanada, Švédsko, UK)

Na Slovensku dyslexia nemá štatút postihnutia/ hendikepu, považuje sa za špecifickú poruchu učenia.

čor
Známi ľudia s dyslexiou

Aj svetové celebrity trpia alebo trpeli touto poruchou

Tom Cruise – herec
Pablo Picasso - maliar
Leonardo Da Vinci – umelec, vedátor, technik
Jay Leno – sólový komik, televízny moderátor
Whoopi Goldberg – komička, herečka

r

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 24 865
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 423
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 930
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 144
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 096
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 723
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 879
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 670
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 654
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

V Košiciach má byť viac ako sto testovacích miest

Miesta by mali poznať v utorok, zverejniť ich vo štvrtok.

UNLP.
POZNÁMKA JAROSLAVA VRÁBEĽA

Po tom, čo mamička a advokátka predviedli v pôrodnici, sa už nedá byť ticho

Koronakarma mnohých takých dobehla, nakoniec prosia o modlitby.

Ilustračné.

Košice predali parcely na verejné parkoviská, sú súkromné

Za Rašiho to tak schválili, developer nevie prečo. Najviac má Hreha.

Mesto predalo pozemky na verejné parkovacie miesta. Od developera ich získali po 3-tisíc eur s DPH majitelia bytov.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

Slovensko otestujú celoplošne cez víkend (minúta po minúte)

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.

v popredí vpravo premiér Igor Matovič, v pozadí sprava minister zdravotníctva Marek Krajčí, minister obrany Jaroslav Naď a náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl Daniel Zmeko na brífingu s novinármi počas prestávky zasadnutia Ústredného krízového štábu.
Komentár Petra Schutza

Do análov hlavným vchodom

Ani päťtisíc odhalených v predpremiére nedáva odpoveď na záhadu, že načo je dobré plošné testovanie.

Peter Schutz
Južný pól Mesiaca. V tejto oblasti má v roku 2024 pristáť misia Artemis III.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop