Keď sa pozeráme na prúdy áut, náhliacich sa ráno s ľuďmi do práce, tak vo väčšine vozidiel vidíme akurát jedného cestujúceho, teda vodiča. Podľa údajov Nemeckého štatistického úradu cestuje približne 60 % ľudí do práce autom, pričom vyše 90 % z nich sú v aute sami..
Do práce menej než 25 km
Ďalší údaj hovorí, že v oblasti medzi Berlínom a Mníchovom temer 74 % pracujúcich prejde na ceste do práce menej než 25 kilometrov. Práve takýchto "osamelých" cestujúcich do práce mala na mysli nemecká automobilka Volkswagen, ktorá na frankfurtskom autosalóne (jeho brány sa pre verejnosť otvoria budúci štvrtok) predstaví koncepčný jednosedadlový elektromobil NILS, ktorý bol vyvinutý s podporou nemeckého ministerstva dopravy, výstavby a rozvoja miest.
Dĺžka len niečo nad tri metre
Toto vozidlo je veľmi kompaktné a zaberá na cestách či pri parkovaní málo miesta. Jeho dĺžka je len 304 cm, čiže je o približne 50 cm kratšie ako miniautomobil Volkswagen up!, ktorý má vo Frankfurte tiež svetovú premiéru. Šírka vozidla je len 139 cm, jeho výška je 120 cm. Elektromobil NILS má podobnú základnú koncepciu ako monopost formuly jeden: vodič sedí uprostred, hnacia jednotka je vzadu a kolesá vyčnievajú z karosérie.
Pneumatiky s malým odporom
Vozidlo jazdí na 17-palcových kolesách z ľahkej zliatiny, na ktorých sú namontované pneumatiky s nízkym valivým odporom (vpredu rozmeru 115/80, vzadu 125/80). Dizajn vozidla je dielom dizajnérskeho centra, sídliaceho v Postupimi (Potsdame) pri Berlíne. Riaditeľ centra Thomas Ingenlath sa vyjadril, že je veľmi rád, že sa do dizajnu vozidla podarilo zakomponovať presklené krídlové dvere, ktoré uľahčujú nastupovanie a vystupovanie aj v stiesnených priestorových podmienkach.
Maximálne 25 kW
Nosnou časťou vozidla je hliníkový priestorový rám. Hmotnosť vozidla je len 460 kg. Na pohon vozidla slúži elektromotor s trvalým výkonom 15 kW, jeho krátkodobý špičkový výkon je 25 kW. Hmotnosť elektromotora je len 19 kg. Motor disponuje už od okamihu spustenia krútiacim momentom 130 Nm.
Nabíjanie z bežnej zásuvky
Elektromobil NILS preto nie je na ceste žiadnym slimáčikom - zrýchlenie z 0 na 100 km/h mu trvá menej než 11 sekúnd a jeho maximálna rýchlosť je 130 km/h. Zdrojom elektrickej energie je batéria s kapacitou 5,3 kWh, ktorú možno nabíjať pripojením na bežnú sieťovú zásuvku.
Radar udržuje odstup
Pri úspornom spôsobe jazdy je dojazd vozidla okolo 65 kilometrov. O tom, že konštruktéri tohto minielektromobilu dbali aj na vysokú mieru bezpečnosti cestujúceho, svedčí aj to, že NILS je vystrojený radarovým systémom, ktorý automaticky udržuje bezpečný odstup od vpredu idúceho vozidla. V tlačovej správe firmy Volkswagen sme však márne hľadali, čo vlastne skratka NILS znamená.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.