Korzár logo Korzár

Keď prišiel minister, prednostovi ušlo prasa

Železničná stanica v Košiciach je pred rekonštrukciou, ktorá ju má zmeniť na nepoznanie. V priebehu stopäťdesiatročnej železničnej dopravy v Košiciach boli postavené tri staničné budovy a zmena stanice na nepoznanie sa konala dvakrát, táto bude tretia.

Na túto železničnú stanicu  spomínajú košickí seniori.Na túto železničnú stanicu spomínajú košickí seniori. (Zdroj: archív)

Aj tak košickí seniori s nostalgiou spomínajú na stanicu s vežičkami, pripomínajúcu francúzske zámky.

V auguste a septembri si pripomíname výročia zo začiatkov železničnej dopravy v Košiciach: 14. augusta 1860 sa oficiálne začala pravidelná železničná premávka z Košíc do Budapešti. 1. septembra 1870 dali do prevádzky trať na úseku Košice – Obišovce s odbočkou na Prešov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Košice ako uzlový bod

Významným dňom v histórii železničnej premávky je 20. august 1848, keď prišiel prvý parný vlak na územie Slovenska v bývalom Uhorsku, a to z Viedne do Bratislavy. Do Košíc prišiel prvý vlak s parnou lokomotívou a dvoma vozňami 5. júla 1860.

SkryťVypnúť reklamu

Za to, že spoločnosť Potiská železnica ako prvá zapojila Košice do dopravnej železničnej siete, mesto jej bezplatne poskytlo pozemok na výstavbu železničnej stanice. Košice sa začali postupne zapájať do železničnej dopravy do ostatných častí Slovenska po vybudovaní jednotlivých úsekov tratí Košicko –bohumínskej železnice. Boli určené ako jej východzia stanica. Spoločnosť Severovýchodná železnica začala budovať trať Košice – Myšľa - Ruskov – Slanec v júli 1869, čím sa Košice stali uzlovým bodom pre tri železničné spoločnosti.

Tri spoločnosti – jedna stanica

Spoločnosti boli tri a železničná stanica jedna. Vznikol problém, či si budú musieť dve spoločnosti postaviť dve železničné stanice, alebo či bude existujúca stanica slúžiť všetkým. Pretože mesto malo právo zúčastniť sa na riešení tejto situácie, túto múdro vyriešilo. Oslovilo ministerstvo dopravy a po spoločnom rokovaní padlo rozhodnutie o zlúčení osobnej dopravy na jednej košickej železničnej stanici.

SkryťVypnúť reklamu

Keď v roku 1890 začali premávať vlaky na železnici Košice – Turňa, železničná stanica aj s dvoma prízemnými prístavbami na oboch stranách bola pre cestujúcu verejnosť malá. Preto sa začala stavať nová stanica podľa projektu Jozefa Hubertu v slohu francúzskych renesančných zámkov s vežičkami, pôsobiacimi veľmi romantickým dojmom – jej súčasťou bola drevená staničná hala nad troma koľajami. Tento dojem bol ešte umocnený drožkami – vtedajšími taxíkmi - ktoré čakali pred stanicou na príchod vlakov s cestujúcimi, ktorých potom odvážali do mesta.

Francúzsky trend

Stanica pre všetky tri spoločnosti bola postavená v roku 1896 , naozaj bola na nepoznanie v porovnaní s predchádzajúcou a v tejto podobe vytrvala až do výstavby súčasnej, v poradí tretej stanice, kvôli ktorej ju zbúrali. Na ňu nostalgicky spomínajú skôr narodení Košičania a je im ľúto, že sa nezachovala ako historická pamiatka.

SkryťVypnúť reklamu

Nielen na košickej staničnej budove sa uplatnil francúzsky trend, ale aj v stavbách typizovaných objektov staníc a staničných areálov tzv. železničného štýlu. Súviselo to so silným vplyvom francúzskeho kapitálu na území Slovenska v devätnástom storočí. Potiská železničná spoločnosť mala budovy s architektonickými prvkami, vychádzajúcimi z romantického pseudogotického slohu – štíty, veže, vežičky.

Prednostovia stanice

Do dejín košickej železničnej stanice sa zapísali aj ich prednostovia, ktorí patrili k významným občanom mesta. Bol to Žigmund Balpataky od roku 1893 do roku 1905, keď odišiel do Rijeky a Koloman Kohányi, ktorý ju riadil do roku 1916. Bol členom mestského zastupiteľstva a mal veľké zásluhy na rekonštrukcii a rozšírení stanice v roku 1908 i na zabezpečení vojnovej dopravy počas prvej svetovej vojny.

Železničná stanica mala inžinierske oddelenie, ktorého vedúcim bol od roku 1905 František Ruderschmidt. V roku 1903 viedol práce na stavbe železničného nadjazdu južne od stanice a vypracoval návrh na rozšírenie nákladného nádražia aj s nástupišťom cez podjazdy, návrh na výstavbu depa, zavedenie vodovodu a kanalizácie do staničnej budovy. Návrhy sa čiastočne realizovali práve zásluhou prednostu Kohányiho.

Chov hydiny aj dobytka v meste bol bežný

V areáli železničnej stanice, ktorá mala veľa budov a bola akýmsi železničným mestečkom, bol aj služobný byt pre prednostu stanice. K nemu patrila aj hospodárska časť a jej súčasťou boli tiež priestory pre domáce zvieratá. Mestské obyvateľstvo, či to bolo v Michalovciach, Prešove, Kežmarku, Košiciach, Levoči bežne chovalo hydinu a králiky ešte celé desaťročia po zániku monarchie, v ČSR. Zvláštnosťou nebol ani chov prasaťa na domácu zakáľačku, gagotanie husí vo dvoroch na terajšej Komenského ulici v Košiciach, či bučanie kráv na Kováčskej, kde boli ustajnené v hospodárskej časti mäsiarovho domu na Hlavnej ulici.

Aké zvieratá boli v hospodárskej časti, patriacej k prednostovmu bytu okrem sliepok, ktoré občas ušli do terajšieho mestského parku, to nevieme, ale jedno prasa tam bolo určite, ak nie viac. A toto bolo dokonca medializované.

Minister si prezeral stanicu a prasa rylo pred ňou

O kurióznej udalosti, ktorej účastníkom bolo prednostovo prasa, písal Slovenský východ v roku 1921. Bolo to v období, keď košický župan Dr. Ruman odcestoval na niekoľkodňovú poradu županov do Bratislavy a šarišský župan Dr. Brežný na jednomesačnú dovolenku. Práve vtedy prišiel na vopred neohlásenú inšpekciu do Košíc aj do Prešova minister pôšt a telegrafov Dr. Fatka s dvoma hlavnými radcami, aby spoznal pomery vo svojich rezortoch a do Michaloviec sa vybral štátny tajomník tohto ministerstva Drtina.

Keď si minister s radcami, policajným riaditeľom a úradníkmi prezeral košickú stanicu a informoval sa o tepnách verejného života, ako nazval poštu a telegraf (na stanici bol vtedy hlavný telegraf), stalo sa niečo nepredvídateľné. Bolo okolo obeda a na železničnej stanici sa začali zbiehať ľudia. Zo stanice odrazu vybehlo podľa novín asi stokilové prasa a zamierilo si to rovno do ošetrovaného parku, vtedy nazývaného francúzskym. Za ním utekali muži v uniformách od najnižšej po najvyššiu hodnosť.

„Kričali, smiali sa, hrozili, niektorí aj spadli, keď chceli chytiť prasa. Nikomu sa to nepodarilo,“ písalo sa v novinovej správe o ministerskej previerke. Keď si vraj krochkáč poprezeral terén a svojím rypákom spôsobil skazu na záhonoch pestovaných kvetov, rozryl pôdu na nich aj pod kríkmi a stromami, čo trvalo asi polhodinu. Minister so sprievodom vyšiel práve z budovy von, keď si dal krochkajúci utečenec čelom vzad a odobral sa do svojho chlievika.

Minister musel cestou do mesta parkom určite zbadať výsledok takéhoto záhradníckeho zásahu, netušiac, že ho spôsobil prasačí rypák. Štátneho tajomníka Fatku viezli zo stanice k mešťanostovi na Hlavnú kočom, keď sa tiež stala ďalšia nepredvídateľná udalosť, spôsobená zvieraťom. Splašili sa kone, koleso koča, uháňajúceho veľkou rýchlosťou, vošlo do koľaje električkovej trate a koč sa prevrátil. Našťastie štátny tajomník neutrpel úraz a napodiv na inšpekciu, ktorá dopadla v Košiciach pozitívne, nemal až také negatívne spomienky, lebo doprava kočom bola v tom čase aj inde riziková a spôsobovala úrazy, ktoré lekári aj poisťovne klasifikovali ako dopravné.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 079
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 750
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 227
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 202
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 152
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 037
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 950
  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 782
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 175
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 782
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 640
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 843
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


15
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


11
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 782
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 175
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 782
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 640
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 843
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu