Korzár logo Korzár

Lieta ním aj britská kráľovná

Nedávno som mal možnosť „zviezť“ sa v lietadle takého typu, akým by sa mohli (v súčasnosti s nedefinovateľnou pravdepodobnosťou) v budúcnosti voziť naši najvyšší ústavní a vládni činitelia a aké by mohlo slúžiť aj našim ozbrojeným silám.

Dopravné lietadlo BAe 146-200. Lietadlami tohto typu disponuje aj britská Kráľovská letka, ktorá „vozí“ kráľovnú.Dopravné lietadlo BAe 146-200. Lietadlami tohto typu disponuje aj britská Kráľovská letka, ktorá „vozí“ kráľovnú. (Zdroj: archív)

Ide o lietadlo, ktoré v rámci medzinárodných leteckých dní SIAF 2011 predstavili na letisku Sliač Letecké opravovne Trenčín (LOTN) v spolupráci s britskou firmou Falko, ktorá sa venuje správe leteckej techniky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nahradia staré ruské lietadlá?

Tento typ lietadla by potenciálne mohol nahradiť zastarané turbovrtuľové transportné lietadlá typu An-26, ktoré používa naše vojenské letectvo, i „salónne“ prúdové dopravné lietadlá typu Tu-154 a Jak-40 letky Ministerstva vnútra SR, ktorá zabezpečuje prepravu našich ústavných a vládnych činiteľov.

SkryťVypnúť reklamu

Náš štátny rozpočet však v súčasnosti nedisponuje finančnými prostriedkami, ktoré by umožňovali nákup nových transportných lietadiel Alternatívne riešenie ponúkajú LOTN, ktoré vytvorili partnerstvo s firmou Falko s cieľom zabezpečiť leteckú prepravu osôb a materiálu lietadlami typu BAe146/Avro RJ.

Slúži v mnohých vojenských letectvách

Ide o lietadlo, ktoré – podľa vyjadrenia LOTN – vyhovuje operačným potrebám nášho ministerstva obrany a ktoré je dostupné v krátkom časovom horizonte, a to v rôznych vyhotoveniach. Lietadlá spomenutého typu sú zavedené vo výzbroji vzdušných síl Spojeného kráľovstva i mnohých ďalších krajín, civilnú verziu používajú napríklad spoločnosti Lufthansa, Swiss či CityJet. Štátna akciová spoločnosť LOTN navrhuje, že zakúpi lietadlá vo vlastnom mene a na vlastný účet od spoločnosti Falko, ktorá vlastní a spravuje temer 90 lietadiel Avro RJ. Aj keď je to implicitne zrejmé, treba zrejme explicitne povedať, že by išlo o „olietané“ lietadlá.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo obrany by si ich prenajalo

Po zakúpení lietadiel by LOTN podpísali s ministerstvom obrany viacročný kontrakt na prenájom týchto lietadiel s cieľom zabezpečenia leteckej prepravy materiálu a osôb pre potreby ministerstva, resp. vlády. Lietadlá, ktoré by LOTN získali od spoločnosti Falko, by boli približne v polovici svojej životnosti, takže pri ich vojenskom využití by mohli byť prevádzkované ešte asi 20 rokov.

Možno uviesť, že lietadlo typu BAe145/Avro RJ bolo posledným typom dopravného lietadla, vyrábaným v Spojenom kráľovstve. Prvý vzlet verzie BAe 146-100 sa uskutočnil 3. septembra 1981, dodávku sériových strojov začali v roku 1983. Neskôr sa začali dodávať verzie s predĺženým trupom a teda aj väčšou prepravnou kapacitou, označené BAe 146-200 resp. -300.

SkryťVypnúť reklamu

Zlepšená verzia Avro RJ

Výroba zlepšenej verzie, označenej Avro RJ (Regional Jet, teda prúdové lietadlo na regionálnu dopravu) sa začala v roku 1992. Táto verzia sa vyznačuje modernizovaným kokpitom a výkonnejšími motormi. Celkovo bolo vyrobených 387 lietadiel, z toho 166 verzie Avro RJ. Išlo tak o najúspešnejšie britské prúdové dopravné lietadlo. Štvormotorový hornoplošník BAe 146/Avro RJ je veľmi tichým lietadlom, ktoré dostalo prezývku Whisperjet, čiže šepkajúce prúdové lietadlo. Lietadlo Avro RJ sa vyrábalo v troch verziách, ktoré pokrývajú kapacitu od 70 do 112 cestujúcich. Všetky verzie majú rozpätie krídiel 26,34 m, dĺžka sa pohybuje od 26,16 m do 30,99 m. Maximálna vzletová hmotnosť najväčšej verzie RJ100 je 44 226 kg. Maximálny dolet verzie RJ 100 s kabínou pre sto cestujúcich je 2 300 km.

Prepraví až 12 ton nákladu

Nákladná verzia lietadla umožňuje prepravu 10 až 12 ton nákladu. Lietadlo typu BAe 146-200, ktoré firma Falko prezentovala na Sliači, vykonalo s novinármi krátky let nad Slovenskom, pričom pri návrate z letu demonštrovala posádka schopnosť lietadla vykonať tzv. strmé priblíženie, ktoré je výhodou pri pristávaní napríklad na letiskách, obklopených vysokým terénom alebo vysokými budovami.

Používa ich aj kráľovská letka

Možno spomenúť, že britská Kráľovská letka (The Royal Squadron) používa tri lietadlá BAe 146 s luxusne zariadeným interiérom, z ktorých prvé boli zaradené do služby v roku 1986. Keď sú takéto staré lietadlá dobré pre britskú kráľovnú (pravda, boli dodané ako nové), možno by boli dobré aj pre „kráľov“ našej politiky....

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 695
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 526
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 377
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 11 768
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 676
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 983
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 627
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 384
  1. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  2. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  3. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  4. Martin Pánik: Sú premnožené
  5. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  6. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  7. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  8. Peter Kollega: Pán (súdruh) Pellegrini okamžite sa vráťte do práce
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 061
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 455
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 332
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 225
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 341
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 329
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 684
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  2. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  3. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  4. Martin Pánik: Sú premnožené
  5. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  6. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  7. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  8. Peter Kollega: Pán (súdruh) Pellegrini okamžite sa vráťte do práce
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 061
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 455
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 332
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 225
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 341
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 329
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 684
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu