Korzár logo Korzár
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Vyskúšali sme elektromobil Peugeot iOn

Je už isté, že spaľovacími motormi poháňané automobily či iné dopravné prostriedky odídu do dejín vo chvíli, keď bude z útrob našej matičky Zeme vyťažený posledný barel ropy.

Elektromobil Peugeot iOn. Je to prvý elektromobil tohto typu na Slovensku.Elektromobil Peugeot iOn. Je to prvý elektromobil tohto typu na Slovensku.

Zatiaľ však nie je vôbec isté, aký typ pohonu po skončení ropnej éry prevládne: bude to čisto elektrický pohon, napájaný z akumulátorov, či elektrický pohon na báze palivových článkov alebo opäť spaľovací motor, ale tentoraz na vodík?

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Elektromobilita má budúcnosť

Tak či onak, veľkú budúcnosť pripisujú odborníci tzv. e-mobilite či elektromobilite. Pod týmto pojmom sa skrýva nie len používanie elektromobilov, ale aj vybudovanie celej potrebnej infraštruktúry, umožňujúcej či zjednodušujúcej ich prevádzku. Jedným z pionierov elektromobility na Slovensku je podnik Východoslovenská energetika a. s. (VSE), ktorá už koncom minulého roka otvorila práve v Košiciach prvú verejnú nabíjaciu stanicu pre elektromobily (a v máji tohto roku otvorila druhú, v Bratislave).

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý elektromobil Peugeot iOn

VSE je aj vlastníkom jedného z prvých vozidiel z čisto elektrickým pohonom na Slovensku a vôbec prvého elektromobilu typu Peugeot iOn. Mali sme možnosť vyskúšať si toto vozidlo na košických cestách i mimo nich a boli sme zvedaví, čo s nami elektrický pohon „urobí". No, urobil presne to, čo sme (po krátkej skúšobnej jazde s elektromobilom Nissan Leaf na ženevskom autosalóne) očakávali. Peugoeot iOn je rovnako ako Leaf „tichošlápek", ktorý vydáva len akési bzučanie, a ktorý to pri štarte z križovatky na zelenú „natrie" aj oveľa výkonnejším vozidlám.

Okamžite plný moment

Razantným štartom sa napokon vyznačujú všetky elektromobily, pretože hnací elektromotor disponuje hneď od svojho zapnutia plným krútiacim momentom. Hnací elektromotor modelu iOn má výkon 47 kW a jeho krútiaci moment je úctyhodných 180 Nm. Krútiaci moment však po dosiahnutí približne 2 000 ot./min. klesá, a tak zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá modelu iOn 15,9 sekundy. Zdrojom elektrickej energie sú lítiovo-iónové akumulátory s celkovou kapacitou 16 kWh.

Skryť Vypnúť reklamu

Rýchle dobitie za 30 minút

Nabitie pripojením na bežnú domácu zásuvku (napríklad v garáži) trvá šesť hodín, na špeciálnych nabíjacích staniciach možno tzv. rýchlonabíjaním dobiť akumulátory na 80 % plnej kapacity za 30 minút. Dojazd vozidla je až 150 kilometrov, to však za predpokladu, že sa s iOnom neženiete po diaľnici rýchlosťou 130 km/h a nevyužívate elektricky poháňaný klimatizačný systém.

Monitor energie

O tom, ako úsporne či neúsporne práve idete, vás informuje monitor energie na prístrojovom paneli. Palubný počítač vás zase na základe vyhodnocovania štýlu vašej jazdy informuje, koľko kilometrov vám ešte ostáva do vybitia akumulátorov. Štvormiestny Peugeot iOn je dlhý len 348 cm a je určený primárne ako vozidlo na kratšie jazdy v meste.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyrába sa v Japonsku

Treba ešte spomenúť, že sesterským modelom iOnu je Citroën C-Zero, pričom oba tieto modely sú vlastne „poeurópštenou" verziou elektromobilu Mitsubishi i-MieV, pričom všetky tri spomenuté elektromobily sa vyrábajú v japonskej továrni Mizushima.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  2. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  3. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  4. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  3. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Keď ekológia spája
  6. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  7. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  10. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 114
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 174
  3. Od Česka až po Jadran 3 982
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 607
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 243
  6. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 237
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 169
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 2 799
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 573
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 214
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Potvrdenie o očkovaní potrebujete na vstup na Eiffelovku, od víkendu pribudnú aj interiéry reštaurácií a barov. Mnohé miesta ponúkajú aj rýchlotesty priamo na mieste.

Zdravotníkov povinne očkujú viaceré štáty.


6 h
Peter Tkačenko

So vstupom do Európskej únie sa zrodil nárok na život ako v Štokholme či v Berlíne.


4 h
Antigénové testovanie na koronavírus.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 534 obetí.


a 4 ďalší 19 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop