Korzár logo Korzár
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Vyskúšali sme elektromobil Peugeot iOn

Je už isté, že spaľovacími motormi poháňané automobily či iné dopravné prostriedky odídu do dejín vo chvíli, keď bude z útrob našej matičky Zeme vyťažený posledný barel ropy.

Elektromobil Peugeot iOn. Je to prvý elektromobil tohto typu na Slovensku.Elektromobil Peugeot iOn. Je to prvý elektromobil tohto typu na Slovensku.

Zatiaľ však nie je vôbec isté, aký typ pohonu po skončení ropnej éry prevládne: bude to čisto elektrický pohon, napájaný z akumulátorov, či elektrický pohon na báze palivových článkov alebo opäť spaľovací motor, ale tentoraz na vodík?

Elektromobilita má budúcnosť

Tak či onak, veľkú budúcnosť pripisujú odborníci tzv. e-mobilite či elektromobilite. Pod týmto pojmom sa skrýva nie len používanie elektromobilov, ale aj vybudovanie celej potrebnej infraštruktúry, umožňujúcej či zjednodušujúcej ich prevádzku. Jedným z pionierov elektromobility na Slovensku je podnik Východoslovenská energetika a. s. (VSE), ktorá už koncom minulého roka otvorila práve v Košiciach prvú verejnú nabíjaciu stanicu pre elektromobily (a v máji tohto roku otvorila druhú, v Bratislave).

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý elektromobil Peugeot iOn

VSE je aj vlastníkom jedného z prvých vozidiel z čisto elektrickým pohonom na Slovensku a vôbec prvého elektromobilu typu Peugeot iOn. Mali sme možnosť vyskúšať si toto vozidlo na košických cestách i mimo nich a boli sme zvedaví, čo s nami elektrický pohon „urobí". No, urobil presne to, čo sme (po krátkej skúšobnej jazde s elektromobilom Nissan Leaf na ženevskom autosalóne) očakávali. Peugoeot iOn je rovnako ako Leaf „tichošlápek", ktorý vydáva len akési bzučanie, a ktorý to pri štarte z križovatky na zelenú „natrie" aj oveľa výkonnejším vozidlám.

Okamžite plný moment

Razantným štartom sa napokon vyznačujú všetky elektromobily, pretože hnací elektromotor disponuje hneď od svojho zapnutia plným krútiacim momentom. Hnací elektromotor modelu iOn má výkon 47 kW a jeho krútiaci moment je úctyhodných 180 Nm. Krútiaci moment však po dosiahnutí približne 2 000 ot./min. klesá, a tak zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá modelu iOn 15,9 sekundy. Zdrojom elektrickej energie sú lítiovo-iónové akumulátory s celkovou kapacitou 16 kWh.

Skryť Vypnúť reklamu

Rýchle dobitie za 30 minút

Nabitie pripojením na bežnú domácu zásuvku (napríklad v garáži) trvá šesť hodín, na špeciálnych nabíjacích staniciach možno tzv. rýchlonabíjaním dobiť akumulátory na 80 % plnej kapacity za 30 minút. Dojazd vozidla je až 150 kilometrov, to však za predpokladu, že sa s iOnom neženiete po diaľnici rýchlosťou 130 km/h a nevyužívate elektricky poháňaný klimatizačný systém.

Monitor energie

O tom, ako úsporne či neúsporne práve idete, vás informuje monitor energie na prístrojovom paneli. Palubný počítač vás zase na základe vyhodnocovania štýlu vašej jazdy informuje, koľko kilometrov vám ešte ostáva do vybitia akumulátorov. Štvormiestny Peugeot iOn je dlhý len 348 cm a je určený primárne ako vozidlo na kratšie jazdy v meste.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyrába sa v Japonsku

Treba ešte spomenúť, že sesterským modelom iOnu je Citroën C-Zero, pričom oba tieto modely sú vlastne „poeurópštenou" verziou elektromobilu Mitsubishi i-MieV, pričom všetky tri spomenuté elektromobily sa vyrábajú v japonskej továrni Mizushima.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  4. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  2. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  6. Bývanie v meste predlžuje život
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  10. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 929
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 349
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 675
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 483
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 288
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 081
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 021
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 892
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 617
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 456
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Starosta má aj kvôli manželke problém s poslancami i políciou, obec kolabuje

Nezákonne jej predal pozemok. Stiahol exekúciu, odvolanie, nepýta nájomné.

Starosta Ján Vincenčík.
Testovanie v Herľanoch.

Jedna rana do srdca. Priznala sa k vražde syna, dostala 16 rokov

Košický súd vyniesol rozsudok v aprílovom prípade z Michaloviec.

Daniela sa o chvíľu dozvie rozsudok.
Skládka na ulici Československého odboja.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vagovič: Jankovská taktizuje, ešte sa jej rozviaže jazyk

Kniha Vlastnou hlavou sleduje Ficov pád.

Novinár Marek Vagovič.
Moniku Jankovskú privádzajú na NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boris Kollár mal iný režim ako zvyšok Slovenska

Šéf parlamentu v piatok nemocnicu opúšťa.

Norbert Bödör chodil do centrály Smeru, priznal Fico

Fico zastáva Jankovskú aj po priznaní sa k machináciám na súdoch.

Predseda Smeru Robert Fico.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop