Zatiaľ však nie je vôbec isté, aký typ pohonu po skončení ropnej éry prevládne: bude to čisto elektrický pohon, napájaný z akumulátorov, či elektrický pohon na báze palivových článkov alebo opäť spaľovací motor, ale tentoraz na vodík?
Elektromobilita má budúcnosť
Tak či onak, veľkú budúcnosť pripisujú odborníci tzv. e-mobilite či elektromobilite. Pod týmto pojmom sa skrýva nie len používanie elektromobilov, ale aj vybudovanie celej potrebnej infraštruktúry, umožňujúcej či zjednodušujúcej ich prevádzku. Jedným z pionierov elektromobility na Slovensku je podnik Východoslovenská energetika a. s. (VSE), ktorá už koncom minulého roka otvorila práve v Košiciach prvú verejnú nabíjaciu stanicu pre elektromobily (a v máji tohto roku otvorila druhú, v Bratislave).
Prvý elektromobil Peugeot iOn
VSE je aj vlastníkom jedného z prvých vozidiel z čisto elektrickým pohonom na Slovensku a vôbec prvého elektromobilu typu Peugeot iOn. Mali sme možnosť vyskúšať si toto vozidlo na košických cestách i mimo nich a boli sme zvedaví, čo s nami elektrický pohon „urobí". No, urobil presne to, čo sme (po krátkej skúšobnej jazde s elektromobilom Nissan Leaf na ženevskom autosalóne) očakávali. Peugoeot iOn je rovnako ako Leaf „tichošlápek", ktorý vydáva len akési bzučanie, a ktorý to pri štarte z križovatky na zelenú „natrie" aj oveľa výkonnejším vozidlám.
Okamžite plný moment
Razantným štartom sa napokon vyznačujú všetky elektromobily, pretože hnací elektromotor disponuje hneď od svojho zapnutia plným krútiacim momentom. Hnací elektromotor modelu iOn má výkon 47 kW a jeho krútiaci moment je úctyhodných 180 Nm. Krútiaci moment však po dosiahnutí približne 2 000 ot./min. klesá, a tak zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá modelu iOn 15,9 sekundy. Zdrojom elektrickej energie sú lítiovo-iónové akumulátory s celkovou kapacitou 16 kWh.
Rýchle dobitie za 30 minút
Nabitie pripojením na bežnú domácu zásuvku (napríklad v garáži) trvá šesť hodín, na špeciálnych nabíjacích staniciach možno tzv. rýchlonabíjaním dobiť akumulátory na 80 % plnej kapacity za 30 minút. Dojazd vozidla je až 150 kilometrov, to však za predpokladu, že sa s iOnom neženiete po diaľnici rýchlosťou 130 km/h a nevyužívate elektricky poháňaný klimatizačný systém.
Monitor energie
O tom, ako úsporne či neúsporne práve idete, vás informuje monitor energie na prístrojovom paneli. Palubný počítač vás zase na základe vyhodnocovania štýlu vašej jazdy informuje, koľko kilometrov vám ešte ostáva do vybitia akumulátorov. Štvormiestny Peugeot iOn je dlhý len 348 cm a je určený primárne ako vozidlo na kratšie jazdy v meste.
Vyrába sa v Japonsku
Treba ešte spomenúť, že sesterským modelom iOnu je Citroën C-Zero, pričom oba tieto modely sú vlastne „poeurópštenou" verziou elektromobilu Mitsubishi i-MieV, pričom všetky tri spomenuté elektromobily sa vyrábajú v japonskej továrni Mizushima.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.