Korzár logo Korzár

André Citroën: od úspechu ku krachu

Automobily značky Citroën, ktoré sa vždy vyznačovali osobitým a pôsobivým dizajnom i použitím moderných konštrukčných riešení, sú veľmi obľúbené aj u nás.

André Citroën. V roku 1919 založil automobilku, ktorá je dnes súčasťou koncernu PSA Peugeot Citroën.André Citroën. V roku 1919 založil automobilku, ktorá je dnes súčasťou koncernu PSA Peugeot Citroën. (Zdroj: archív)

Znak tohto automobilu, pripomínajúci dve na hlavu postavené písmená V nad sebou, poznajú už malé deti. Zakladateľom spomenutej značky je francúzsky priemyselník, ktorému je venovaná dnešná časť nášho seriálu a ktorý je považovaný za európskeho Henryho Forda. Je to André Citroën.

Narodil sa 5. februára 1878 v Paríži. Jeho matka Masza Amalia Klienmannová bola Poľka z Varšavy, otec Levie Citroën bol židovským klenotníkom z Amsterdamu. Otec, ktorý si mohol v Paríži vybudovať solídnu existenciu, si po ťažkých záchvatoch náladovosti vzal život, keď mal André len šesť rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Študoval na elitnej škole

André absolvoval základnú školu s vynikajúcimi známkami a potom navštevoval École polytechnique, jednu z elitných francúzskych škôl, nazývaných Grande écoles („veľké školy"). Po jej absolvovaní nastúpil ako technický dôstojník do armády. Počas niektorej zo svojich návštev príbuzných v Poľsku sa Citroën oboznámil s drevenými šípovými súkolesiami, používanými na pohon rôznych zariadení.

Začínal s výrobou prevodov

André si uvedomil, že takéto prevody môžu prenášať značné zaťaženie, pričom v nich nevznikajú žiadne axiálne (osové) sily. Citroën sa rozhodol vyrábať prevody tohto typu nie z dreva, ale z ocele. Pramene sa líšia v tom, od koho Citroën kúpil patent na takéto prevody. Tak či onak, Citroën v roku 1904 opustil armádu a nechal si patentovať oceľové šípové prevody. Založil najprv malú firmu Engrenages Citroën, v roku 1905 sa spojil s A. Boasom a J. Hinstinom, s ktorými založili veľmi úspešnú firmu Hinstin Freres Citroën & Cie.

SkryťVypnúť reklamu

Študoval Fordove výrobné metódy

Od roku 1908 pracoval André aj pre automobilku Mors, v ktorej dokázal v priebehu piatich rokov zvýšiť produkciu z 10 na 100 áut za mesiac. V roku 1912 navštívil Citroën Henryho Forda, aby študoval jeho výrobné metódy. Po vypuknutí prvej svetovej vojny v roku 1914 sa prihlásil do vojenskej služby, ale už o niekoľko týždňov bol z armády prepustený, aby pomohol zvýšiť produkciu delostreleckej munície.

Pozemky i stroje od vlády

Vláda mu poskytla veľký pozemok, na ktorom vyrástol v roku 1915 rozsiahly výrobný komplex, do ktorého vláda nakúpila aj presné obrábacie stroje z USA. V tomto komplexe boli aj obchody, ordinácie lekárov a ďalšie zariadenia, prispievajúce k efektívnej práci. Pretože v komplexe, ktorý vyrábal až 35 000 nábojov za deň, pracovali najmä ženy (muži boli na fronte), Citroën vypracoval sociálny podporný systém, ktorý zahrnoval aj platenú materskú dovolenku.

SkryťVypnúť reklamu

Preorientoval sa na výrobu áut

Keď sa vojna chýlila ku koncu, Citroën začal zvažovať, aký „mierový" produkt by bolo vhodné vyrábať v jeho modernými strojmi zariadenom komplexe. Produktom s veľkým trhovým potenciálom sa javil byť automobil (ak by Citroën našiel iný vhodný produkt, automobily nesúce jeho meno by možno ani neexistovali). Štyri mesiace po skončení vojny bola továreň pretransformovaná na výrobu automobilov a jej názov sa zmenil na S. A. Andre Citroën.

Prvé auto v roku 1919

Prvým automobilom novej značky bol model Type A, ktorého výroba sa začala 28. mája 1919. Toto vozidlo, poháňané 1,4-litrovým štvorvalcom výkonu 13 kW, bolo už vystrojené elektrickým spúšťačom i elektrickým osvetlením. V roku 1934 prichádza Citroën s revolučným typom Traction Avant (doslova predný pohon), čo bol prvý osobný automobil s oceľovou samonosnou karosériou, vystrojený pohonom predných kolies.

Musel odstúpiť

Obrovské náklady na vývoj tohto inovatívneho vozidla však viedli k finančnému krachu spoločnosti. Firmu prevzal jeden z najväčších veriteľov a Citroënov priateľ Edouard Michelin (známy výrobca pneumatík) a Citroën bol donútený odísť do dôchodku, čo veľmi ťažko znášal a jeho stav sa rapídne zhoršoval. Zakladateľ automobilky Citroën, ktorá od roku 1976 patrí do koncernu PSA Peugeot Citroën, zomrel na rakovinu 3. júla 1935 v Paríži, kde je aj pochovaný.

Znak symbolizuje prevody

Mimochodom, priaznivcom značky Citroën dobre známy tradičný firemný znak nemá s „obráteným" písmenom V nič spoločné, ale schematicky znázorňuje šípové ozubenie, výrobou ktorého začínal André Citroën (člen parížskej slobodomurárskej lóže) svoju kariéru.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 069
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 735
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 253
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 196
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 164
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 035
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 944
  1. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  2. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  3. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  6. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  7. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  8. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 781
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 879
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 790
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 633
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 826
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


15
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


6
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


  1. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  2. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  3. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  6. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  7. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  8. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 781
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 879
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 790
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 633
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 826
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu