Korzár logo Korzár

André Citroën: od úspechu ku krachu

Automobily značky Citroën, ktoré sa vždy vyznačovali osobitým a pôsobivým dizajnom i použitím moderných konštrukčných riešení, sú veľmi obľúbené aj u nás.

André Citroën. V roku 1919 založil automobilku, ktorá je dnes súčasťou koncernu PSA Peugeot Citroën.André Citroën. V roku 1919 založil automobilku, ktorá je dnes súčasťou koncernu PSA Peugeot Citroën. (Zdroj: archív)

Znak tohto automobilu, pripomínajúci dve na hlavu postavené písmená V nad sebou, poznajú už malé deti. Zakladateľom spomenutej značky je francúzsky priemyselník, ktorému je venovaná dnešná časť nášho seriálu a ktorý je považovaný za európskeho Henryho Forda. Je to André Citroën.

Narodil sa 5. februára 1878 v Paríži. Jeho matka Masza Amalia Klienmannová bola Poľka z Varšavy, otec Levie Citroën bol židovským klenotníkom z Amsterdamu. Otec, ktorý si mohol v Paríži vybudovať solídnu existenciu, si po ťažkých záchvatoch náladovosti vzal život, keď mal André len šesť rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Študoval na elitnej škole

André absolvoval základnú školu s vynikajúcimi známkami a potom navštevoval École polytechnique, jednu z elitných francúzskych škôl, nazývaných Grande écoles („veľké školy"). Po jej absolvovaní nastúpil ako technický dôstojník do armády. Počas niektorej zo svojich návštev príbuzných v Poľsku sa Citroën oboznámil s drevenými šípovými súkolesiami, používanými na pohon rôznych zariadení.

Začínal s výrobou prevodov

André si uvedomil, že takéto prevody môžu prenášať značné zaťaženie, pričom v nich nevznikajú žiadne axiálne (osové) sily. Citroën sa rozhodol vyrábať prevody tohto typu nie z dreva, ale z ocele. Pramene sa líšia v tom, od koho Citroën kúpil patent na takéto prevody. Tak či onak, Citroën v roku 1904 opustil armádu a nechal si patentovať oceľové šípové prevody. Založil najprv malú firmu Engrenages Citroën, v roku 1905 sa spojil s A. Boasom a J. Hinstinom, s ktorými založili veľmi úspešnú firmu Hinstin Freres Citroën & Cie.

SkryťVypnúť reklamu

Študoval Fordove výrobné metódy

Od roku 1908 pracoval André aj pre automobilku Mors, v ktorej dokázal v priebehu piatich rokov zvýšiť produkciu z 10 na 100 áut za mesiac. V roku 1912 navštívil Citroën Henryho Forda, aby študoval jeho výrobné metódy. Po vypuknutí prvej svetovej vojny v roku 1914 sa prihlásil do vojenskej služby, ale už o niekoľko týždňov bol z armády prepustený, aby pomohol zvýšiť produkciu delostreleckej munície.

Pozemky i stroje od vlády

Vláda mu poskytla veľký pozemok, na ktorom vyrástol v roku 1915 rozsiahly výrobný komplex, do ktorého vláda nakúpila aj presné obrábacie stroje z USA. V tomto komplexe boli aj obchody, ordinácie lekárov a ďalšie zariadenia, prispievajúce k efektívnej práci. Pretože v komplexe, ktorý vyrábal až 35 000 nábojov za deň, pracovali najmä ženy (muži boli na fronte), Citroën vypracoval sociálny podporný systém, ktorý zahrnoval aj platenú materskú dovolenku.

SkryťVypnúť reklamu

Preorientoval sa na výrobu áut

Keď sa vojna chýlila ku koncu, Citroën začal zvažovať, aký „mierový" produkt by bolo vhodné vyrábať v jeho modernými strojmi zariadenom komplexe. Produktom s veľkým trhovým potenciálom sa javil byť automobil (ak by Citroën našiel iný vhodný produkt, automobily nesúce jeho meno by možno ani neexistovali). Štyri mesiace po skončení vojny bola továreň pretransformovaná na výrobu automobilov a jej názov sa zmenil na S. A. Andre Citroën.

Prvé auto v roku 1919

Prvým automobilom novej značky bol model Type A, ktorého výroba sa začala 28. mája 1919. Toto vozidlo, poháňané 1,4-litrovým štvorvalcom výkonu 13 kW, bolo už vystrojené elektrickým spúšťačom i elektrickým osvetlením. V roku 1934 prichádza Citroën s revolučným typom Traction Avant (doslova predný pohon), čo bol prvý osobný automobil s oceľovou samonosnou karosériou, vystrojený pohonom predných kolies.

Musel odstúpiť

Obrovské náklady na vývoj tohto inovatívneho vozidla však viedli k finančnému krachu spoločnosti. Firmu prevzal jeden z najväčších veriteľov a Citroënov priateľ Edouard Michelin (známy výrobca pneumatík) a Citroën bol donútený odísť do dôchodku, čo veľmi ťažko znášal a jeho stav sa rapídne zhoršoval. Zakladateľ automobilky Citroën, ktorá od roku 1976 patrí do koncernu PSA Peugeot Citroën, zomrel na rakovinu 3. júla 1935 v Paríži, kde je aj pochovaný.

Znak symbolizuje prevody

Mimochodom, priaznivcom značky Citroën dobre známy tradičný firemný znak nemá s „obráteným" písmenom V nič spoločné, ale schematicky znázorňuje šípové ozubenie, výrobou ktorého začínal André Citroën (člen parížskej slobodomurárskej lóže) svoju kariéru.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  2. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 919
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 634
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 6 227
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 116
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 115
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 879
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 719
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 2 123
  1. Ladislav Kucharik: Ospalé poobedie smutného cisára v jeho mauzóleu v Hue
  2. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (3.)
  3. Ľubomír Maretta: Die Bank
  4. Peter Gregor: Project Gregus - Purple Sky Beloved
  5. Otilia Horrocks: Agent 00F: Spis „Záhadná evaporácia“ / fikcia a fejtón v jednom/
  6. Pavol Kéri: ČSOB Maratón - 20 rokov
  7. Tomáš Kiebel: AI rubrika: Doba promptová, alebo víťaz je ten čo má predstavivosť
  8. Lukáš Čelinák: Ficova neutralita a jej (ne)výhody v kontexte vojny na Ukrajine
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 13 560
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 12 999
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 911
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 4 867
  5. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 4 106
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 945
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 3 677
  8. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 3 461
  1. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  2. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  3. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  4. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  5. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  7. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  8. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ladislav Kucharik: Ospalé poobedie smutného cisára v jeho mauzóleu v Hue
  2. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (3.)
  3. Ľubomír Maretta: Die Bank
  4. Peter Gregor: Project Gregus - Purple Sky Beloved
  5. Otilia Horrocks: Agent 00F: Spis „Záhadná evaporácia“ / fikcia a fejtón v jednom/
  6. Pavol Kéri: ČSOB Maratón - 20 rokov
  7. Tomáš Kiebel: AI rubrika: Doba promptová, alebo víťaz je ten čo má predstavivosť
  8. Lukáš Čelinák: Ficova neutralita a jej (ne)výhody v kontexte vojny na Ukrajine
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 13 560
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 12 999
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 911
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 4 867
  5. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 4 106
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 945
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 3 677
  8. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 3 461
  1. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  2. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  3. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  4. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  5. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  7. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  8. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu