Korzár logo Korzár
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky
VELIKÁNI ĽUDSKÉHO RODU

André Citroën: od úspechu ku krachu

Automobily značky Citroën, ktoré sa vždy vyznačovali osobitým a pôsobivým dizajnom i použitím moderných konštrukčných riešení, sú veľmi obľúbené aj u nás.

André Citroën. V roku 1919 založil automobilku, ktorá je dnes súčasťou koncernu PSA Peugeot Citroën.André Citroën. V roku 1919 založil automobilku, ktorá je dnes súčasťou koncernu PSA Peugeot Citroën. (Zdroj: archív)

Znak tohto automobilu, pripomínajúci dve na hlavu postavené písmená V nad sebou, poznajú už malé deti. Zakladateľom spomenutej značky je francúzsky priemyselník, ktorému je venovaná dnešná časť nášho seriálu a ktorý je považovaný za európskeho Henryho Forda. Je to André Citroën.

Narodil sa 5. februára 1878 v Paríži. Jeho matka Masza Amalia Klienmannová bola Poľka z Varšavy, otec Levie Citroën bol židovským klenotníkom z Amsterdamu. Otec, ktorý si mohol v Paríži vybudovať solídnu existenciu, si po ťažkých záchvatoch náladovosti vzal život, keď mal André len šesť rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Študoval na elitnej škole

André absolvoval základnú školu s vynikajúcimi známkami a potom navštevoval École polytechnique, jednu z elitných francúzskych škôl, nazývaných Grande écoles („veľké školy"). Po jej absolvovaní nastúpil ako technický dôstojník do armády. Počas niektorej zo svojich návštev príbuzných v Poľsku sa Citroën oboznámil s drevenými šípovými súkolesiami, používanými na pohon rôznych zariadení.

Začínal s výrobou prevodov

André si uvedomil, že takéto prevody môžu prenášať značné zaťaženie, pričom v nich nevznikajú žiadne axiálne (osové) sily. Citroën sa rozhodol vyrábať prevody tohto typu nie z dreva, ale z ocele. Pramene sa líšia v tom, od koho Citroën kúpil patent na takéto prevody. Tak či onak, Citroën v roku 1904 opustil armádu a nechal si patentovať oceľové šípové prevody. Založil najprv malú firmu Engrenages Citroën, v roku 1905 sa spojil s A. Boasom a J. Hinstinom, s ktorými založili veľmi úspešnú firmu Hinstin Freres Citroën & Cie.

Skryť Vypnúť reklamu

Študoval Fordove výrobné metódy

Od roku 1908 pracoval André aj pre automobilku Mors, v ktorej dokázal v priebehu piatich rokov zvýšiť produkciu z 10 na 100 áut za mesiac. V roku 1912 navštívil Citroën Henryho Forda, aby študoval jeho výrobné metódy. Po vypuknutí prvej svetovej vojny v roku 1914 sa prihlásil do vojenskej služby, ale už o niekoľko týždňov bol z armády prepustený, aby pomohol zvýšiť produkciu delostreleckej munície.

Pozemky i stroje od vlády

Vláda mu poskytla veľký pozemok, na ktorom vyrástol v roku 1915 rozsiahly výrobný komplex, do ktorého vláda nakúpila aj presné obrábacie stroje z USA. V tomto komplexe boli aj obchody, ordinácie lekárov a ďalšie zariadenia, prispievajúce k efektívnej práci. Pretože v komplexe, ktorý vyrábal až 35 000 nábojov za deň, pracovali najmä ženy (muži boli na fronte), Citroën vypracoval sociálny podporný systém, ktorý zahrnoval aj platenú materskú dovolenku.

Skryť Vypnúť reklamu

Preorientoval sa na výrobu áut

Keď sa vojna chýlila ku koncu, Citroën začal zvažovať, aký „mierový" produkt by bolo vhodné vyrábať v jeho modernými strojmi zariadenom komplexe. Produktom s veľkým trhovým potenciálom sa javil byť automobil (ak by Citroën našiel iný vhodný produkt, automobily nesúce jeho meno by možno ani neexistovali). Štyri mesiace po skončení vojny bola továreň pretransformovaná na výrobu automobilov a jej názov sa zmenil na S. A. Andre Citroën.

Prvé auto v roku 1919

Prvým automobilom novej značky bol model Type A, ktorého výroba sa začala 28. mája 1919. Toto vozidlo, poháňané 1,4-litrovým štvorvalcom výkonu 13 kW, bolo už vystrojené elektrickým spúšťačom i elektrickým osvetlením. V roku 1934 prichádza Citroën s revolučným typom Traction Avant (doslova predný pohon), čo bol prvý osobný automobil s oceľovou samonosnou karosériou, vystrojený pohonom predných kolies.

Musel odstúpiť

Obrovské náklady na vývoj tohto inovatívneho vozidla však viedli k finančnému krachu spoločnosti. Firmu prevzal jeden z najväčších veriteľov a Citroënov priateľ Edouard Michelin (známy výrobca pneumatík) a Citroën bol donútený odísť do dôchodku, čo veľmi ťažko znášal a jeho stav sa rapídne zhoršoval. Zakladateľ automobilky Citroën, ktorá od roku 1976 patrí do koncernu PSA Peugeot Citroën, zomrel na rakovinu 3. júla 1935 v Paríži, kde je aj pochovaný.

Znak symbolizuje prevody

Mimochodom, priaznivcom značky Citroën dobre známy tradičný firemný znak nemá s „obráteným" písmenom V nič spoločné, ale schematicky znázorňuje šípové ozubenie, výrobou ktorého začínal André Citroën (člen parížskej slobodomurárskej lóže) svoju kariéru.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 31 766
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 167
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 695
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 11 414
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 391
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 027
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 669
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 574
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 357
  10. Aká je chémia vôní 8 273
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Libor Hudáček v drese HC Neftechimik Nižnekamsk.

Košický U. S. Steel sa v treťom štvrťroku dostal do zisku

Medziročne si za kvartál oceliarne výrazne polepšili.

U. S. Steel Košice.

Športový víkend na východe - servis výsledkov a faktov

Ako sa skončili zápasy a podujatia v rôznych športoch. Priebehy online.

Koronavírus má na východe ďalších 268 ľudí. Na Slovensku je už vyše 800 obetí

Zomrelo ďalších 18 ľudí, vyliečilo sa vyše dvetisíc.

Ilustračné foto.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prieskum: Z konfliktu SaS a OĽaNO ťaží Sulík, rastie aj Pellegriniho Hlas

Kollárova Sme rodina padala už pred kauzou nemocnica.

Koronavírus: V Česku sa situácia zlepšila, oznámili ďalšie uvoľňovanie opatrení (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili celkovo viac ako 105-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 816 obetí.

Ilustračná fotografia.

Ťažko chorý Američan sa priznal k vražde spred 25 rokov

Zabil človeka, mal sa prihlásiť už dávno, hovorí detektív.

Ilustračné foto.
Eric Ramírez v zápase Trnava - Dunajská Streda.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop