"S celou rodinou sme si kúpili nové bicykle a radi by sme ich v Košiciach využili," napísal nám čitateľ. "Zaujímalo by ma, kde, na akých internetových stránkach by sme sa mohli dozvedieť niečo ohľadom cyklotrás v Košiciach? Kde všade sa dá bicyklom ísť? Dá sa aj po nejakej lesnej trase? Koľko je vlastne v Košiciach a okolí cyklotrás?"
„Na území mesta Košice sa v súčasnosti nachádza niekoľko cyklochodníkov," hovorí Martina Viktorínová, hovorkyňa magistrátu mesta. „Združené cyklistické chodníky (slúžiace pre pešiu i cyklistickú dopravu): Hlavná ulica, Komenského ulica, Potočná ulica, Tr. SNP, Alejová ulica - úsek od kruhového objazdu po Gemerskú ulicu, Južná trieda - úsek od VSS po OC Astória. Samostatné cyklistické chodníky: Čermeľská cesta – úsek od Potočnej ulice po Baránok a od Mestských lesov po zastávku VPRED, okolo Hornádu po hrádzi – úsek od MČ Nad jazerom po Prešovskú cestu. Okrem týchto chodníkov sa pre cyklistickú dopravu využíva i sieť lesných komunikácií, ktoré sú v správe Mestských lesov." Podrobnú mapu cyklistických a cykloturistických chodníkov vydalo mesto Košice v máji. Mapy si môžu záujemcovia kúpiť v Návštevníckom centre Košice na Hlavnej 59.
Keďže v lese sa cyklisti môžu prevážať len po vyznačených trasách, zisťovali sme, čo im hrozí, ak ich ignorujú. „V prípade, ak mestská polícia zistí porušenie príslušného ustanovenia zákona NR SR č. 326/2005 Z. z. o lesoch (na lesných pozemkoch je zakázané jazdiť na bicykli mimo lesnej cesty alebo vyznačenej trasy) odstupuje dané zistenie vecne a miestne príslušnému orgánu štátnej správy lesného hospodárstva. Ten môže uložiť v blokovom konaní pokutu do 66 eur a v správnom konaní do 166 eur," hovorí Ján Palčik, zástupca náčelníka mestskej polície.
Cyklotrasy sú označené v zmysle platnej STN 01 8028 "Cykloturiostické značenie", ktoré zahŕňa cykkloturistické značky, smerovky a tabuľky. Pricíp je rovnaký ako pri turistickom značení, len sa využíva symbol "C". Na rozhodujúcich miestach cyklotrás sú zvyčajne umiestnené informačné tabule s mapou.
„Okolie Košíc poskytuje vcelku dobré podmienky pre cykloturistické vyžitie," povedal nám Karol Labaš, predseda Cyklistickej únie mesta Košice. „Cyklisti môžu využívať desiatky kilometrov značených trás. Inšpiráciou pre plánovanie túr môžu byť aj tipy na internete, napr. http://www.cykloklub.estranky.sk/ alebo http://www.kosice.estranky.sk/stranka/cyklotrasy. V lese už dávnejšie platia zbytočné obmedzenia pre voľnú jazdu terénom. Výnimkou je jazda po lesných cestách, samozrejme s ohľadom na peších turistov. Málo dôvodov k spokojnosti majú tí, ktorí chcú bicykel využívať na prepravu v meste. Približne 15 km roztrúsených úsekov cyklistických cestičiek je žalostne málo, aby výraznejšie motivovali ľudí k tomuto ekologickému a zdravému životnému štýlu. Jediným súvislým 'dopravným' úsekom je cyklistický chodník Hlavná – Komenského - Čermeľ."
Podľa K. Labaša, nedôslednosť samosprávy pri usmerňovaní investorov má nenapraviteľné následky v tom, že na bezpečné dopravné podmienky pre cyklistov sa pri veľkých stavbách často „pozabúda" (napr. výstavba križovatky Prešovská - Sečovská, okolie Auparku). „Bez preháňania možno povedať, že košickí cyklisti sú v meste odkázaní viac-menej na objavovanie svojich najbezpečnejších trás. Aj tu však majú pomôcku, ktorou je mapa odporúčaných cyklotrás: http://bicykel-kosice.webnode.sk/siet-odporucanych-cyklistickych-tras-v-kosiciach/. Jej vydavatelia – Spolok na podporu skrášľovania Košíc a Cyklistická únia – sú pripravení na spoluprácu s novým vedením mesta a mestských častí s cieľom, aby víťazné mesto EHMK 2013 prejavilo kultúrnu vyspelosť aj ústretovosťou k potrebám cyklistov. Závažným nedostatkom prepojenia Košíc s ostatným svetom (t. j. smer Prešov a Rožňava) je vyznačenie rýchlostných ciest pre motorové vozidlá, ktorým z nich boli cyklisti bez náhrady vylúčení."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári