Korzár logo Korzár
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Holanďania chcú piate víťazstvo

V Austrálii sa od roku 1987 pravidelne koná súťaž World Solar Challenge, ktorú môžeme pokojne považovať za akési neoficiálne majstrovstvá sveta solárnych elektromobilov.

Solárny elektromobil Nuna 6. Tím z univerzity v holandskom Delfte si trúfa na piate víťazstvo v „slnečných“ pretekoch.Solárny elektromobil Nuna 6. Tím z univerzity v holandskom Delfte si trúfa na piate víťazstvo v „slnečných“ pretekoch. (Zdroj: archív)

Ide teda o súťaž, či v podstate preteky, vozidiel, poháňaných solárnou, teda slnečnou energiou.

Na súťaži sa zúčastňujú najmä tímy z rôznych univerzít z celého sveta. Špeciálne solárne automobily majú prakticky celú hornú časť pokrytú solárnymi, presnejšie povedané fotovoltickými článkami, ktoré premieňajú slnečnú energiu na elektrickú energiu. Touto energiou sa dobíja batéria vozidla (tá je na začiatku súťaže nabitá), ktorá je zdrojom energie pre hnací elektromotor. Vozidlá musia splňovať množstvo rozmanitých technických predpisov. Trasa World Solar Challenge meria približne 3 000 km a vedie naprieč celou Austráliou, z Darwinu na severnom pobreží, do Adelaide na južnom. Preteká sa každý deň od ôsmej ráno do piatej popoludní, pričom po skončení každej dennej etapy musia posádky a sprevádzajúci personál prenocovať pri ceste tam, kde práve zastali. Od roku 1999 sa súťaž koná v dvojročných intervaloch. V tomto roku sa súťaž bude konať od 16. do 23. októbra, teda v období, keď je v Austrálii zväčša stabilné slnečné počasie. Jedným z najúspešnejších tímov v tejto originálnej súťaži je tím technickej univerzity v holandskom Delfte. Tento tím so svojimi vozidlami, označenými Nuna a poradovým číslom, vyhral tieto preteky už štyri razy za sebou (v rokoch 2001 až 2007). Pri ostatnej súťaži pred dvomi rokmi však Holanďanom vyfúkol prvenstvo tím z japonskej Tokai University. Holandský tím sa teraz usilovne pripravuje na odvetu a nedávno predstavil najnovšiu verziu svojho vozidla, označenú Nuna 6.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri vývoji tohto vozidla sa dbalo najmä na ďalšie zníženie aerodynamického odporu. To sa skutočne podarilo, pretože testovanie v najväčšom aerodynamickom tuneli v Európe (v holandskom Marknesse) ukázalo, že Nuna 6 má o desať percent nižší odpor ako predošlá Nuna 5. Aerodynamický odpor je približne 12 ráz nižší ako je odpor bežného osobného auta. Nový elektromobil má hmotnosť len 145 kg, takže je najľahší zo všetkých doterajších vozidiel Nuna. Je aj najkratší, s dĺžkou len 444 cm. Šírka vozidla je 175 cm, jeho výška je len 94 cm.
Prakticky celá horná plocha vozidla je pokrytá 1 690 solárnymi článkami (ich celková plocha je šesť štvorcových metrov), ktorých účinnosť premeny slnečnej energie na elektrickú je 22 %. Lítiovo-iónová batéria má hmotnosť 21 kg a jej kapacita je 5 kWh. Vozidlo má vpredu dve kolesá, vzadu jedno, v ktorom je integrovaný hnací elektromotor. Predné kolesá sú zavesené na dvoch priečnych ramenách z uhlíkových kompozitov, vzadu je jedno vlečené hliníkové rameno. Špeciálne pneumatiky s nízkym valivým odporom vyvinula francúzska firma Michelin. Vozidlo je vystrojené regeneratívnym brzdovým systémom a núdzovou mechanickou brzdou.
No, 23. októbra v Adelaide sa ukáže, či vozidlo Nuna 6 prinieslo holandskému tímu vytúžené piate víťazstvo vo World Solar Challenge.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 877
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 200
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 19 338
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 960
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 635
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 735
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 951
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 836
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 690
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 024
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Na úrade dostali termín počas zákazu vychádzania. Prišli, hrozí im pokuta

Rezort vnútra zatvoril svoje pracoviská až v utorok.

Počas utorka pristúpilo ministerstvo k zatvoreniu svojich pracovísk pre verejnosť.

Šiesti poslanci košickej župy odchádzajú z poslaneckého klubu Smeru

Nemôžu vytvoriť svoj vlastný. Chcú zmenu rokovacieho poriadku.

Ján Jakubov bude zrejme predsedom nového poslaneckého klubu strany Hlas.

Kauza správkyne nebankovky SaS Slovensko sa možno vráti na začiatok

Krajský súd zrušil rozsudok okresného, ten bude pokračovať v dokazovaní.

Obžalovaná Kristína Rigová (vpravo) s advokátkou Helenou Knopovou na krajskom súde.

V Medzilaborciach začali stavať stanicu. Stará už bola len na hanbu

Poslúži cestujúcim, ktorí idú vlakom aj autobusom.

Práce na výstavbe vlakovej a autobusovej stanice v Medzilaborciach sa začali.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.

Keď Sagana sledujem v médiách, vôbec sa nezmenil, tvrdí spolužiak

Už v šestnástich sníval, že pôjde na Tour.

Peter Sagan a René  Valent.
Boris Kollár.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop