Korzár logo Korzár
Pondelok, 2. august, 2021 | Meniny má GustávKrížovkyKrížovky

Holanďania chcú piate víťazstvo

V Austrálii sa od roku 1987 pravidelne koná súťaž World Solar Challenge, ktorú môžeme pokojne považovať za akési neoficiálne majstrovstvá sveta solárnych elektromobilov.

Solárny elektromobil Nuna 6. Tím z univerzity v holandskom Delfte si trúfa na piate víťazstvo v „slnečných“ pretekoch.Solárny elektromobil Nuna 6. Tím z univerzity v holandskom Delfte si trúfa na piate víťazstvo v „slnečných“ pretekoch. (Zdroj: archív)

Ide teda o súťaž, či v podstate preteky, vozidiel, poháňaných solárnou, teda slnečnou energiou.

Na súťaži sa zúčastňujú najmä tímy z rôznych univerzít z celého sveta. Špeciálne solárne automobily majú prakticky celú hornú časť pokrytú solárnymi, presnejšie povedané fotovoltickými článkami, ktoré premieňajú slnečnú energiu na elektrickú energiu. Touto energiou sa dobíja batéria vozidla (tá je na začiatku súťaže nabitá), ktorá je zdrojom energie pre hnací elektromotor. Vozidlá musia splňovať množstvo rozmanitých technických predpisov. Trasa World Solar Challenge meria približne 3 000 km a vedie naprieč celou Austráliou, z Darwinu na severnom pobreží, do Adelaide na južnom. Preteká sa každý deň od ôsmej ráno do piatej popoludní, pričom po skončení každej dennej etapy musia posádky a sprevádzajúci personál prenocovať pri ceste tam, kde práve zastali. Od roku 1999 sa súťaž koná v dvojročných intervaloch. V tomto roku sa súťaž bude konať od 16. do 23. októbra, teda v období, keď je v Austrálii zväčša stabilné slnečné počasie. Jedným z najúspešnejších tímov v tejto originálnej súťaži je tím technickej univerzity v holandskom Delfte. Tento tím so svojimi vozidlami, označenými Nuna a poradovým číslom, vyhral tieto preteky už štyri razy za sebou (v rokoch 2001 až 2007). Pri ostatnej súťaži pred dvomi rokmi však Holanďanom vyfúkol prvenstvo tím z japonskej Tokai University. Holandský tím sa teraz usilovne pripravuje na odvetu a nedávno predstavil najnovšiu verziu svojho vozidla, označenú Nuna 6.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Pri vývoji tohto vozidla sa dbalo najmä na ďalšie zníženie aerodynamického odporu. To sa skutočne podarilo, pretože testovanie v najväčšom aerodynamickom tuneli v Európe (v holandskom Marknesse) ukázalo, že Nuna 6 má o desať percent nižší odpor ako predošlá Nuna 5. Aerodynamický odpor je približne 12 ráz nižší ako je odpor bežného osobného auta. Nový elektromobil má hmotnosť len 145 kg, takže je najľahší zo všetkých doterajších vozidiel Nuna. Je aj najkratší, s dĺžkou len 444 cm. Šírka vozidla je 175 cm, jeho výška je len 94 cm.
Prakticky celá horná plocha vozidla je pokrytá 1 690 solárnymi článkami (ich celková plocha je šesť štvorcových metrov), ktorých účinnosť premeny slnečnej energie na elektrickú je 22 %. Lítiovo-iónová batéria má hmotnosť 21 kg a jej kapacita je 5 kWh. Vozidlo má vpredu dve kolesá, vzadu jedno, v ktorom je integrovaný hnací elektromotor. Predné kolesá sú zavesené na dvoch priečnych ramenách z uhlíkových kompozitov, vzadu je jedno vlečené hliníkové rameno. Špeciálne pneumatiky s nízkym valivým odporom vyvinula francúzska firma Michelin. Vozidlo je vystrojené regeneratívnym brzdovým systémom a núdzovou mechanickou brzdou.
No, 23. októbra v Adelaide sa ukáže, či vozidlo Nuna 6 prinieslo holandskému tímu vytúžené piate víťazstvo vo World Solar Challenge.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  2. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  3. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  5. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  6. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  7. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  8. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  1. Vodného slalomára privítal doma aj jeho hlavný partner BILLA
  2. Autorka prezradila motív novej knihy. Poteší nielen romantičky
  3. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  4. Diskusia o elektromobiloch nie je „súťaž krásy“
  5. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  6. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  7. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  8. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  9. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  10. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 386
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 013
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 820
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 596
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 510
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 421
  7. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 264
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 254
  9. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 2 624
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 2 471
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rory Sabbatini.

Golfistovo tetovanie vyvoláva otázky, vraví expert na extrémizmus.


a 1 ďalší 1 h
Dole vodou so Samom Marcom

Pandémia sa raz skončí. Čo bude potom?


21 h
Špeciálny prokurátor Daniel Lipšic sa zastal vyšetrovateľov NAKA.

Lipšic sa s Remetom nestretol.


20 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop