Korzár logo Korzár
Streda, 24. máj, 2017 |Meniny má Ela

Holanďania chcú piate víťazstvo

V Austrálii sa od roku 1987 pravidelne koná súťaž World Solar Challenge, ktorú môžeme pokojne považovať za akési neoficiálne majstrovstvá sveta solárnych elektromobilov.

Solárny elektromobil Nuna 6. Tím z univerzity v holandskom Delfte si trúfa na piate víťazstvo v „slnečných“ pretekoch.(Zdroj: archív)

Ide teda o súťaž, či v podstate preteky, vozidiel, poháňaných solárnou, teda slnečnou energiou.

Na súťaži sa zúčastňujú najmä tímy z rôznych univerzít z celého sveta. Špeciálne solárne automobily majú prakticky celú hornú časť pokrytú solárnymi, presnejšie povedané fotovoltickými článkami, ktoré premieňajú slnečnú energiu na elektrickú energiu. Touto energiou sa dobíja batéria vozidla (tá je na začiatku súťaže nabitá), ktorá je zdrojom energie pre hnací elektromotor. Vozidlá musia splňovať množstvo rozmanitých technických predpisov. Trasa World Solar Challenge meria približne 3 000 km a vedie naprieč celou Austráliou, z Darwinu na severnom pobreží, do Adelaide na južnom. Preteká sa každý deň od ôsmej ráno do piatej popoludní, pričom po skončení každej dennej etapy musia posádky a sprevádzajúci personál prenocovať pri ceste tam, kde práve zastali. Od roku 1999 sa súťaž koná v dvojročných intervaloch. V tomto roku sa súťaž bude konať od 16. do 23. októbra, teda v období, keď je v Austrálii zväčša stabilné slnečné počasie. Jedným z najúspešnejších tímov v tejto originálnej súťaži je tím technickej univerzity v holandskom Delfte. Tento tím so svojimi vozidlami, označenými Nuna a poradovým číslom, vyhral tieto preteky už štyri razy za sebou (v rokoch 2001 až 2007). Pri ostatnej súťaži pred dvomi rokmi však Holanďanom vyfúkol prvenstvo tím z japonskej Tokai University. Holandský tím sa teraz usilovne pripravuje na odvetu a nedávno predstavil najnovšiu verziu svojho vozidla, označenú Nuna 6.

Pri vývoji tohto vozidla sa dbalo najmä na ďalšie zníženie aerodynamického odporu. To sa skutočne podarilo, pretože testovanie v najväčšom aerodynamickom tuneli v Európe (v holandskom Marknesse) ukázalo, že Nuna 6 má o desať percent nižší odpor ako predošlá Nuna 5. Aerodynamický odpor je približne 12 ráz nižší ako je odpor bežného osobného auta. Nový elektromobil má hmotnosť len 145 kg, takže je najľahší zo všetkých doterajších vozidiel Nuna. Je aj najkratší, s dĺžkou len 444 cm. Šírka vozidla je 175 cm, jeho výška je len 94 cm.
Prakticky celá horná plocha vozidla je pokrytá 1 690 solárnymi článkami (ich celková plocha je šesť štvorcových metrov), ktorých účinnosť premeny slnečnej energie na elektrickú je 22 %. Lítiovo-iónová batéria má hmotnosť 21 kg a jej kapacita je 5 kWh. Vozidlo má vpredu dve kolesá, vzadu jedno, v ktorom je integrovaný hnací elektromotor. Predné kolesá sú zavesené na dvoch priečnych ramenách z uhlíkových kompozitov, vzadu je jedno vlečené hliníkové rameno. Špeciálne pneumatiky s nízkym valivým odporom vyvinula francúzska firma Michelin. Vozidlo je vystrojené regeneratívnym brzdovým systémom a núdzovou mechanickou brzdou.
No, 23. októbra v Adelaide sa ukáže, či vozidlo Nuna 6 prinieslo holandskému tímu vytúžené piate víťazstvo vo World Solar Challenge.

Neprehliadnite tiež

Rallye Tatry obmedzí dopravu

Uzávery ciest vyznačia. Najkritickejší deň bude piatok.

Anglický akademik o Rómoch z východu: Presťahovali sa celé rodiny

Časť života na Luniku IX hodnotí ako neakceptovateľnú.

Popradčania vyvinuli aplikáciu na sledovanie spotreby energií

Jej cieľom je zjednodušiť ľuďom sledovanie spotreby a nákladov na energie.

Zrozumiteľná parkovacia kampaň podľa mesta Košice: Mlčanie

Kampaň o platenom parkovaní chceli pripraviť dôkladne. Dodnes ju nikto nevidel.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lipšicova advokátka: S takým postupom prokuratúry som sa ešte nestretla

Exposlanec zrazil 72-ročného chodca v septembri. Hrozí mu za to trest na dva až päť rokov väzenia.

KOMENTÁRE

Milosťou pre Kajínka Zeman spochybnil právny štát

Český prezident má stále dosť sily škodiť českej demokracii.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 481
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 700
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 010
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 890
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 683
  6. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 486
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 360
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 005
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 934
  10. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 3 739

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop