Korzár logo Korzár

Aj ľudia s Downovým syndrómom sa vedia učiť

Ich postihnutie je viditeľné už od narodenia. Majú síce o jeden chromozóm navyše a sú iní, ale sú tiež veľmi citliví a vyžadujú si stálu pozornosť a lásku od svojich rodičov, aj pedagógov.

Vzdelávanie. U ľudí s Downovým syndrómom vyžaduje trochu viac trpezlivosti.Vzdelávanie. U ľudí s Downovým syndrómom vyžaduje trochu viac trpezlivosti. (Zdroj: ilustračné ap)

Rovnako svoju lásku voči svojim blízkym dávajú neustále najavo. Reč je o Downovom syndróme.

Mnohí odborníci tvrdia, že títo ľudia tým, že majú omnoho bohatší vnútorný svet, často prejavujú napríklad v umeleckej tvorbe vyššie kvality ako zdraví ľudia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Príkladom je 28-ročná Jana Kalmárová, ktorá svojou umeleckou tvorbou zaujala odbornú verejnosť natoľko, že sa mohla tešiť napríklad aj z vlastnej umeleckej výstavy.

Počas tehotenstva nič netušila

Mama Jany - Lívia otehotnela v roku 1982 v tom čase ešte v Prešove. „Šlo o bežné tehotenstvo. Nič nenaznačovalo, že by mohli vzniknúť nejaké komplikácie, prípadne, že by sa Janka nemala narodiť zdravá,“ spomína pani Lívia.

SkryťVypnúť reklamu

Hneď po pôrode sa však dozvedela, že dcérka nebude ako iné deti. Lekári jej určili diagnózu Downov syndróm. Teda to, že Janka bude prinajmenšom mentálne postihnutá. „Moje pocity neboli príjemné. Bol to veľký šok a o to horší, že som na nič podobné nebola pripravená. Jednoducho som sa celej situácie zľakla a nevedela, čo ma čaká.“ Janka vykazovala vo vývoji slušný pokrok.

„Nemali sme žiadne problémy s trávením, Janka prijímala potravu. Motorika bola takisto prakticky normálna, učila sa aj rozprávať, hoci ťažšie a pomalšie ako zdravé deti.“

Naučila sa len zopár slov, až potom plynulé vety, no keď to dokázala, pani Líviu to vzpružilo natoľko, že sa budúcnosti prestala obávať. O zdravotnom stave dcéry si mama naštudovala množstvo kníh a odborného materiálu.

SkryťVypnúť reklamu

„Dozvedela som sa, že také deti sú v dostatočne podnetnom prostredí pomerne dobre vzdelávateľné, čo ma veľmi potešilo. Uvedomovala som si však, že si to bude vyžadovať omnoho viac starostlivosti ako pri bežnom, zdravom dieťati.“

Janka má rada „štychy“

Po ukončení deväťročnej školskej dochádzky začala Janka navštevovať sekciu odborného učilišťa, zameranú na rodinnú výchovu.

Na Janke bolo už odmalička badateľné zanietenie pre estetické veci. Stále si kreslila, robilo jej to veľkú radosť.
Mama ju teda zapísala na základnú umeleckú školu, kde sa učila maľovať. Okrem toho sa začala zaujímať aj o iné formy umenia. Na strednej škole sa učili vyšívať základné „štychy“.

„V škole som to videla po prvýkrát. Veľmi sa mi to zapáčilo. Mám rada podobné drobné práce. Rozhodla som sa, že budem vyšívať aj doma. Začala som obrúskami a rôznymi gobelínmi,“ hovorí Jana.

SkryťVypnúť reklamu

Svoje diela prezentuje na rôznych výstavách

Práve na gobelínoch sa plne prejavilo jej cítenie a náročnosť obrazcov, ktoré niťou znázorňovala a zaujala všetkých, ktorí jej výtvory videli.

Jej tvorba zaujala aj verejnosť a to až do tej miery, že ju začali prezentovať na výstavách. Za zmienku by stálo viacero z nich, no spomenieme aspoň jej vlastnú výstavu vo Vitézovom dvore, či účasť na Medzinárodnom festivale umeleckých prejavov ľudí s mentálnym postihnutím.

Okrem maľovania a vyšívania sa Jana naučila hrať na klavír i zobcovú flautu alebo čo-to z herectva. „Títo ľudia majú špeciálne vyvinuté estetické cítenie a akýsi zmysel pre umenie. Tým, že je ich vnútorný svet taký bohatý, často predstavivosťou prevyšujú zdravých ľudí. Veľkou výhodou je aj ich drobná motorika. V rukách majú nezvyčajný cit a preto radi vykonávajú drobné práce, či hrajú na klávesové nástroje,“ hovorí pani Lívia.

FAKTY

Ako vyzerá downik?

Klinický obraz týchto detí je dobre rozpoznateľný. Mentálna retardácia je stredného až ťažšieho stupňa (stupeň dosiahnutej inteligencie je na úrovni 5– až 6–ročného dieťaťa) a typický výraz tváre so šikmo prebiehajúcimi (mongoloidnými) očnými štrbinami sú základnými príznakmi. Avšak stupeň mentálnej retardácie môže byť značne variabilný. Len malá časť ľudí s Downovým syndrómom je duševne ťažko postihnutá (menej než 10 %).

Medzi ďalšie príznaky patria: epikantus (premostenie vnútorného očného kútika kožnou riasou hornej mihalnice), Brushfieldove škvrny na dúhovke (kruhovito usporiadané malé biele škvrny na periférii), široký koreň nosa, ovisnuté ústne kútiky, makroglosia (veľký jazyk), otvorené ústa, gotické podnebie, anomálie zubov, malformácia ušníc (vrodená vývojová chyba ich tvaru), ploché záhlavie a krátky krk. Časté sú aj rôzne orgánové, napr. srdcové chyby, vrodené malformácie žalúdočno – črevného traktu. Ich priemerný vek je okolo 40 – 50 rokov.

čor

VEDELI STE?

O Downovom syndróme

Prvýkrát ho opísal anglický lekár Longdon Down ešte v roku 1887. Príčina, nadbytočný 21. chromozóm, bola zistená až v roku 1959

U postihnutých detí je vždy prítomná mentálna retardácia rôzneho stupňa, je u nich narušený imunitný systém, často sa vyskytujú vrodené chyby srdca a tráviaceho ústrojenstva, poruchy štítnej žľazy a iné metabolické poruchy

Vyskytuje sa u 1 zo 750 živonarodených detí.

Udáva sa vyššie riziko u starších matiek (u30–ročných pripadá jedno dieťa na 900 narodených, u 35–ročných je riziko 1:350, u 40–ročných 1:100).

Napriek tomu 80% detí s Downovým syndróm sa narodí matkám pod 35 rokov. Je to aj tým, že pôrodnosť v tejto vekovej skupine je vyššia.

podľa www.choredieta.sk

Ako sa s takými deťmi pracuje a ako sa učia?


Deťom s DS je nutné venovať sa aktívnym učením až do dospelosti. „Dôležité je poznať ich schopnosti, osobnostné črty, zvláštnosti v správaní, prostredie a kontakty s ľuďmi,“ uviedla učiteľka na špeciálnej základnej škole Katarína Lipovská.

Výchova detí s Downovým syndrómom (DS) musí byť dôsledná. Nástupom do školy nastáva vzrušujúce obdobie nielen pre rodičov, ale najmä pre deti.

Lipovská má v triede 5 žiakov, z toho tri dievčatá s DS. Pre každého žiaka má vypracovaný individuálny vzdelávací plán. „Vývin učenia a správania u detí s DS je väčšinou nerovnomerný. Plán si robím na krátke obdobie. Pri učení musím všetko názorne ukazovať.“

Používa veľa pomôcok. „Vymyslela som si vlastné znaky pre abecedu, ktorú im ukazujem celým telom. Snažím sa robiť všetko, len aby to pochopili.“

Hudba im pomáha

Špeciálna základná škola je určená pre deti od 6 do 16 rokov. Povinná školská dochádzka je desaťročná. K. Lipovskej sa osvedčila muzikoterapia. V triede má rádio. „Hudba pre nich veľa znamená. Upokojuje ich. Poznajú kopu pesničiek.“

V triede je príjemná atmosféra. Deti sa nehádajú a navzájom si pomáhajú. „Pozerám veľa relácií, zameraných na postihnuté deti,“ upresnila učiteľka.

Zaujala ju veta, ktorú povedal downik Jurko Šuster na 1. národnej konferencii o DS v Bratislave v roku 1994: „My nie sme postihnutí, iba máme o jeden chromozóm navyše.“

Žiaci v triede sa učia svojím vlastným tempom. „Keď sú unavené, tak si idú ľahnúť, keď sú hladné, najedia sa. Ale, samozrejme, všetko má svoj režim.“

Tešia sa z úspechov

S deťmi pripravujú rôzne vystúpenia. „Dramatický krúžok vediem už tretí rok a veľmi sa im páči.“ Na Vianoce pripravujú pásmo básničiek, učia sa pesničky a tančeky.

„Výsledkom je niekoľkominútový program. Niekto si povie, že sme to nacvičili za týždeň, no nie je to pravda. Vyžaduje si to dlhodobé a pravidelné skúšanie.“

Je veľmi dôležité, že takto postihnuté deti sa vedia úprimne tešiť z každej maličkosti. Sú rady, že nacvičujú nejaký program. „Ráno prídu do školy a hneď sa ma pýtajú, či bude po obede krúžok. A keď ony chcú, tak ja ešte viac.“

Sú veľmi oddané

Deťom s DS môže vhodné vzdelávanie umožniť v neskoršom živote úspešné zamestnanie a v konečnom dôsledku nezávislý život.

„Ľudia si myslia, že sa s takýmito deťmi nedá nič robiť, ale ja viem, že sa dá. Vedia sa niečo naučiť, len to trvá dlhšie, než so zdravými deťmi.“

Katkinou skúsenosťou je, že koľko lásky do nich vloží, toľko a omnoho viac jej vracajú naspäť. „Sú veľmi milé, prítulné a majú schopnosť bezhranične ľúbiť a úprimne sa radovať.“

čor

RADY

Mali by chodiť na krúžky

U dieťaťa treba stále rozvíjať zmyslovo-motorické schopnosti s dôrazom na rozvíjanie zručností nielen na pracovnej výchove, ale priebežne aj na iných vyučovacích hodinách.

„Dôležité je rozvíjať ich záľuby pomocou krúžkovej záujmovej činnosti, praktické skúsenosti nadobúdať pri návštevách kultúrnych zariadení, na výletoch, pri cestovaní. Je veľmi dôležité, aby vzdelávanie detí s DS bolo vnímané a prijímané ako normálna súčasť spoločenského života,“ zdôraznila špeciálna pedagogička Agáta Šašalová.

čor

Autor: tl, čor

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 36 637
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 766
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 426
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 292
  5. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 6 268
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 662
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 408
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  2. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  3. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  4. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  5. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  6. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  7. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 878
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 455
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 093
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 781
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 959
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 568
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 925
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  2. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  3. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  4. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  5. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  6. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  7. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 878
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 455
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 093
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 781
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 959
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 568
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 925
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu