Korzár logo Korzár
Pondelok, 26. júl, 2021 | Meniny má Anna, HanaKrížovkyKrížovky

Z Pekingu do Šanghaja ako z Košíc do Bratislavy

Cesta „icečkom“ z Košíc do Bratislavy trvá 4 hodiny 42 minút. Až o šesť minút viac potrebuje nový čínsky rýchlovlak na to, aby absolvoval cestu z Pekingu do Šanghaja. Prejde však trikrát toľko...

Súprava CRH380A. Táto súprava prejde 1 318 km medzi Pekingom a Šanghajom za necelých päť hodín.Súprava CRH380A. Táto súprava prejde 1 318 km medzi Pekingom a Šanghajom za necelých päť hodín.



Je to vskutku nepatrný časový rozdiel. Trochu väčší je rozdiel v prejdenej vzdialenosti – zatiaľ čo koľajnice z Košíc do Bratislavy merajú 445 kilometrov, nová trať z Pekingu do Šanghaja meria temer na chlp tri razy toľko, presne 1 318 kilometrov!

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Novú trať pre rýchlovlaky, spájajúcu dve najvýznamnejšie čínske mestá, uviedli do bežnej prevádzky posledný júnový deň tohto roka. Výstavba trate sa začala 18. apríla 2008, posledné koľajnice boli na trať položené 15. novembra minulého roka. Napájacie vedenie bolo dokončené začiatkom februára tohto roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Trať je zaujímavá najmä tým, že jej pomerne veľká časť vedie na vyvýšenej nosnej konštrukcii, teda z technického hľadiska po mostoch či viaduktoch. Tým sa zmenšila zabratá plocha a zjednodušilo sa prechádzanie z jednej strane trate na druhú. Most Danyang-Kunshan má dĺžku neuveriteľných 164 kilometrov a je to najdlhší most na svete. Ďalší viadukt má dĺžku 114 km a je druhý najdlhší na svete. Na trati je aj 22 tunelov, ktorých celková dĺžka je 16,1 km.

V špičkovom období pracovalo na výstavbe trate až 130 000 stavebných robotníkov. O výstavbe tejto vysokorýchlostnej trate sa uvažovalo už začiatkom 90. rokov minulého storočia, pretože pozdĺž tohto koridoru žije približne štvrtina obyvateľov Číny. Predbežný plán bol predložený na súhlas vláde v júni 1998, ale potom sa projekt pozastavil, pretože sa päť rokov diskutovalo o tom, či sa postaví konvenčná trať alebo trať pre magneticky nadnášané vlaky (maglev). Definitívny plán na výstavbu bežnej trate bol potom schválený v roku 2004.

Skryť Vypnúť reklamu

Istou zaujímavosťou je, že pôvodný zámer rátal s priemernou rýchlosťou až 329 km/h, neskôr však bolo oznámené zníženie rýchlosti na 300 km/h. Z technického hľadiska však trať umožňuje jazdu kontinuálnou rýchlosťou 350 km/h, pričom maximálna rýchlosť na niektorých úsekoch môže byť až 380 km/h.
Na novej trati budú jazdiť súpravy CRH380A, vyvinuté čínskou spoločnosťou CSR a vyrábané firmou Qingdao Sifang Locomotive & Rolling Stock Co. Súprava má osem vozňov s celkovou kapacitou 494 cestujúcich a jej dĺžka je 203 metrov. Hnacie elektromotory majú celkový výkon 9,6 MW. Dlhá súprava CRH380Al má 16 vozňov a jej kapacita je 1 066 cestujúcich. Jedna z takýchto súprav dosiahla pri testovacích jazdách rekordnú rýchlosť 486,1 km/h.

Na novej vysokorýchlostnej trati z Pekingu do Šanghaja, ktorej výstavba stála okolo 32 miliárd dolárov, bude denne jazdiť niekoľko desiatok vlakov, ktoré denne prepravia až 220 000 cestujúcich. Pozitívnym vedľajším efektom uvedenia novej trate do prevádzky je to, že letecké spoločnosti znížili ceny leteniek medzi Pekingom a Šanghajom až o 65 percent.


Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  2. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu?
  4. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  5. Lenivý brunch s Muchom
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  2. Lenivý brunch s Muchom
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  6. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  9. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 9 520
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 8 149
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 840
  4. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 5 808
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 279
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 235
  7. Od Česka až po Jadran 3 730
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 065
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 667
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 2 474
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Vojnu policajtov zatiaľ všetci popierajú.


10 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Inšpekcia vyšetruje, NAKA vyšetruje, občan je zmätený.


a 2 ďalší 7 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop