Korzár logo Korzár
Nedeľa, 24. september, 2017 | Meniny má Ľuboš, Ľubor

Z Pekingu do Šanghaja ako z Košíc do Bratislavy

Cesta „icečkom“ z Košíc do Bratislavy trvá 4 hodiny 42 minút. Až o šesť minút viac potrebuje nový čínsky rýchlovlak na to, aby absolvoval cestu z Pekingu do Šanghaja. Prejde však trikrát toľko...

Súprava CRH380A. Táto súprava prejde 1 318 km medzi Pekingom a Šanghajom za necelých päť hodín.



Je to vskutku nepatrný časový rozdiel. Trochu väčší je rozdiel v prejdenej vzdialenosti – zatiaľ čo koľajnice z Košíc do Bratislavy merajú 445 kilometrov, nová trať z Pekingu do Šanghaja meria temer na chlp tri razy toľko, presne 1 318 kilometrov!

Novú trať pre rýchlovlaky, spájajúcu dve najvýznamnejšie čínske mestá, uviedli do bežnej prevádzky posledný júnový deň tohto roka. Výstavba trate sa začala 18. apríla 2008, posledné koľajnice boli na trať položené 15. novembra minulého roka. Napájacie vedenie bolo dokončené začiatkom februára tohto roka.

Trať je zaujímavá najmä tým, že jej pomerne veľká časť vedie na vyvýšenej nosnej konštrukcii, teda z technického hľadiska po mostoch či viaduktoch. Tým sa zmenšila zabratá plocha a zjednodušilo sa prechádzanie z jednej strane trate na druhú. Most Danyang-Kunshan má dĺžku neuveriteľných 164 kilometrov a je to najdlhší most na svete. Ďalší viadukt má dĺžku 114 km a je druhý najdlhší na svete. Na trati je aj 22 tunelov, ktorých celková dĺžka je 16,1 km.

V špičkovom období pracovalo na výstavbe trate až 130 000 stavebných robotníkov. O výstavbe tejto vysokorýchlostnej trate sa uvažovalo už začiatkom 90. rokov minulého storočia, pretože pozdĺž tohto koridoru žije približne štvrtina obyvateľov Číny. Predbežný plán bol predložený na súhlas vláde v júni 1998, ale potom sa projekt pozastavil, pretože sa päť rokov diskutovalo o tom, či sa postaví konvenčná trať alebo trať pre magneticky nadnášané vlaky (maglev). Definitívny plán na výstavbu bežnej trate bol potom schválený v roku 2004.

Istou zaujímavosťou je, že pôvodný zámer rátal s priemernou rýchlosťou až 329 km/h, neskôr však bolo oznámené zníženie rýchlosti na 300 km/h. Z technického hľadiska však trať umožňuje jazdu kontinuálnou rýchlosťou 350 km/h, pričom maximálna rýchlosť na niektorých úsekoch môže byť až 380 km/h.
Na novej trati budú jazdiť súpravy CRH380A, vyvinuté čínskou spoločnosťou CSR a vyrábané firmou Qingdao Sifang Locomotive & Rolling Stock Co. Súprava má osem vozňov s celkovou kapacitou 494 cestujúcich a jej dĺžka je 203 metrov. Hnacie elektromotory majú celkový výkon 9,6 MW. Dlhá súprava CRH380Al má 16 vozňov a jej kapacita je 1 066 cestujúcich. Jedna z takýchto súprav dosiahla pri testovacích jazdách rekordnú rýchlosť 486,1 km/h.

Na novej vysokorýchlostnej trati z Pekingu do Šanghaja, ktorej výstavba stála okolo 32 miliárd dolárov, bude denne jazdiť niekoľko desiatok vlakov, ktoré denne prepravia až 220 000 cestujúcich. Pozitívnym vedľajším efektom uvedenia novej trate do prevádzky je to, že letecké spoločnosti znížili ceny leteniek medzi Pekingom a Šanghajom až o 65 percent.


Neprehliadnite tiež

Portréty legiend športu poškodili. Vydržali len tri dni

Ján Kozák to predvídal už pri ich odhalení.

Hokejisti Trenčína zvíťazili nad Košicami a sú stále nezdolaní

Košičania držali nerozhodný výsledok dve tretiny.

Poprad nemal zľutovanie s trápiacou sa Detvou

Domáci hokejisti HK Poprad zvíťazili 4:1.

Sagan, Sagan a opäť Sagan. Chlapec bez nervov je tretí raz majstrom sveta

Pre mňa je to neuveriteľné, výnimočné, vravel slovenský cyklista.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 221
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 690
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 012
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 192
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 015
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 441
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 286
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 167
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 145
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 640

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop