Korzár logo Korzár

Z Pekingu do Šanghaja ako z Košíc do Bratislavy

Cesta „icečkom“ z Košíc do Bratislavy trvá 4 hodiny 42 minút. Až o šesť minút viac potrebuje nový čínsky rýchlovlak na to, aby absolvoval cestu z Pekingu do Šanghaja. Prejde však trikrát toľko...

Súprava CRH380A. Táto súprava prejde 1 318 km medzi Pekingom a Šanghajom za necelých päť hodín.Súprava CRH380A. Táto súprava prejde 1 318 km medzi Pekingom a Šanghajom za necelých päť hodín.



Je to vskutku nepatrný časový rozdiel. Trochu väčší je rozdiel v prejdenej vzdialenosti – zatiaľ čo koľajnice z Košíc do Bratislavy merajú 445 kilometrov, nová trať z Pekingu do Šanghaja meria temer na chlp tri razy toľko, presne 1 318 kilometrov!

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Novú trať pre rýchlovlaky, spájajúcu dve najvýznamnejšie čínske mestá, uviedli do bežnej prevádzky posledný júnový deň tohto roka. Výstavba trate sa začala 18. apríla 2008, posledné koľajnice boli na trať položené 15. novembra minulého roka. Napájacie vedenie bolo dokončené začiatkom februára tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu

Trať je zaujímavá najmä tým, že jej pomerne veľká časť vedie na vyvýšenej nosnej konštrukcii, teda z technického hľadiska po mostoch či viaduktoch. Tým sa zmenšila zabratá plocha a zjednodušilo sa prechádzanie z jednej strane trate na druhú. Most Danyang-Kunshan má dĺžku neuveriteľných 164 kilometrov a je to najdlhší most na svete. Ďalší viadukt má dĺžku 114 km a je druhý najdlhší na svete. Na trati je aj 22 tunelov, ktorých celková dĺžka je 16,1 km.

V špičkovom období pracovalo na výstavbe trate až 130 000 stavebných robotníkov. O výstavbe tejto vysokorýchlostnej trate sa uvažovalo už začiatkom 90. rokov minulého storočia, pretože pozdĺž tohto koridoru žije približne štvrtina obyvateľov Číny. Predbežný plán bol predložený na súhlas vláde v júni 1998, ale potom sa projekt pozastavil, pretože sa päť rokov diskutovalo o tom, či sa postaví konvenčná trať alebo trať pre magneticky nadnášané vlaky (maglev). Definitívny plán na výstavbu bežnej trate bol potom schválený v roku 2004.

SkryťVypnúť reklamu

Istou zaujímavosťou je, že pôvodný zámer rátal s priemernou rýchlosťou až 329 km/h, neskôr však bolo oznámené zníženie rýchlosti na 300 km/h. Z technického hľadiska však trať umožňuje jazdu kontinuálnou rýchlosťou 350 km/h, pričom maximálna rýchlosť na niektorých úsekoch môže byť až 380 km/h.
Na novej trati budú jazdiť súpravy CRH380A, vyvinuté čínskou spoločnosťou CSR a vyrábané firmou Qingdao Sifang Locomotive & Rolling Stock Co. Súprava má osem vozňov s celkovou kapacitou 494 cestujúcich a jej dĺžka je 203 metrov. Hnacie elektromotory majú celkový výkon 9,6 MW. Dlhá súprava CRH380Al má 16 vozňov a jej kapacita je 1 066 cestujúcich. Jedna z takýchto súprav dosiahla pri testovacích jazdách rekordnú rýchlosť 486,1 km/h.

Na novej vysokorýchlostnej trati z Pekingu do Šanghaja, ktorej výstavba stála okolo 32 miliárd dolárov, bude denne jazdiť niekoľko desiatok vlakov, ktoré denne prepravia až 220 000 cestujúcich. Pozitívnym vedľajším efektom uvedenia novej trate do prevádzky je to, že letecké spoločnosti znížili ceny leteniek medzi Pekingom a Šanghajom až o 65 percent.


Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 072
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 735
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 243
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 198
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 161
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 037
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 945
  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 781
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 783
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 633
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 832
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


15
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


9
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 781
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 783
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 633
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 832
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu