Korzár logo Korzár
Pondelok, 26. júl, 2021 | Meniny má Anna, HanaKrížovkyKrížovky
RAKETOPLÁNY: Z VESMÍRU DO MÚZEÍ

Americké raketoplány strávili vo vesmíre tri a pol roka

Všetko sa raz skončí, a tak sa v piatok 21. júla o 5:57:54 amerického východného letného času skončila vesmírna éra amerických raketoplánov, ktoré boli doteraz jedinými viacnásobne použiteľnými vesmírnymi dopravnými prostriedkami.

Raketoplán Atlantis po poslednom pristátí. Letom STS-135 raketoplánu Atlantis sa skončila 30-ročná éra amerických raketoplánov.Raketoplán Atlantis po poslednom pristátí. Letom STS-135 raketoplánu Atlantis sa skončila 30-ročná éra amerických raketoplánov. (Zdroj: reuters)

Stručne priblížme základné fakty o poslednej vesmírnej misii amerických raketoplánov.

Posledný let STS-135

Raketoplán Atlantis odštartoval na misiu STS-135, teda na 135. a súčasne posledný let raketoplánov, v piatok 8 júla (aj keď v jednej oficiálnej tlačovej správe NSA sa uvádza, že to bolo v pondelok 8. júla). Išlo o 33. let raketoplánu Atlantis a o 37. misiu raketoplánov k medzinárodnej vesmírnej stanici ISS. Štvorčlennej posádke misie STS-135 velil Chris Ferguson, pre ktorého to bol už tretí vesmírny let. Pilotom bol Doug Hurley, ktorý sa do vesmíru pozrel po druhý raz, ďalšími členmi posádky boli Sandra Magnusová (tretí let) a Rex Wallheim (tretí let).

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Logistický modul Raffaello

Jednou z hlavných úloh posledného letu raketoplánov bolo dopraviť na stanicu viacúčelový logistický modul Raffaello. Tento modul priviezol na stanicu 4 263 kg náhradných dielov a zariadení, ako aj potraviny s celkovou hmotnosťou 1 214 kg. Tieto zásoby by mali postačovať na ďalší rok činnosti stanice.

Robotické tankovanie paliva

Atlantis priviezol na ISS aj komponenty experimentu RRM (Robotic Refueling Mission, čiže robotická tankovacia misia), ktorého cieľom je testovať zariadenia budúceho systému na automatické dopĺňanie paliva do družíc priamo na obežnej dráhe. V tejto súvislosti možno spomenúť, že práve vyčerpanie zásob paliva vedie niekedy k ukončeniu aktívnej činnosti družice (tá už stratí schopnosť korigovať svoju orientáciu či dráhu), a preto vesmírne agentúry mnohých krajín považujú vývoj takéhoto systému doplňovania paliva za veľmi užitočný krok.

Skryť Vypnúť reklamu

Do vesmíru aj iPhone

Raketoplán dopravil po prvý raz do vesmíru aj inteligentný telefón iPhone, pre ktorý spoločnosť Odyssey Space Research vyvinula špeciálnu aplikáciu (pre takéto aplikácie sa vžilo označenie app), ktorá astronautom pomôže pri ich vedeckých výskumoch. Na palube Atlantisu bolo aj mnoho „ďalších suvenírov“, a to napríklad 500 nášiviek s mottom misie STS-135 a 800 malých amerických vlajok (tie budú po návrate na Zem rozdané pri rôznych príležitostiach).
Naspäť na Zem priviezol modul Raffaello, ktorý je dlhý 640 cm a má priemer 457 cm, okolo 2 585 kilogramov rôznych nepotrebných „vecí“ z ISS.

Atlantis začal v roku 1985

Atlantis bol posledným aktívnym raketoplánom. Stavba tohto raketoplánu, oficiálne označeného OV-104 (Orbiter Vehicle – 104) začala koncom marca 1980, z montážnej haly v kalifornskom Palmdale vyroloval tento raketoplán v marci 1985. Na svoj prvý let, označený STS-51J (neskôr sa značenie letov zmenilo tak, že číslo misie je súčasne poradovým číslom letu raketoplánov), odštartoval tento raketoplán 3. októbra 1985. (išlo o let, ktorý si objednalo americké ministerstvo obrany).

Skryť Vypnúť reklamu

Vyniesol planetárne sondy

V roku 1989 bol Atlantis prvým raketoplánom, ktorý do vesmíru vyniesol medziplanetárnu sondu (sondu Magellan, určenú na prieskum Venuše). V tom istom roku vyniesol Atlantis druhú medziplanetárnu sondu (Galileo, na prieskum Jupitera). Aj prvé spojenie amerického raketoplánu s ruskou stanicou Mir uskutočnil Atlantis (v roku 1995). Raketoplán Atlantis bol použitý aj na poslednú servisnú misiu k Hubbleovmu vesmírnemu teleskopu, ktorá sa uskutočnila v máji 2009.

Šesť raketoplánov

Možno ešte dodať, že celkovo bolo postavených šesť raketoplánov, pričom prvý (OV-101 Enterprise) nebol určený na lety do vesmíru, ale len na skúšky kĺzavého letu a pristávania. Ďalšími raketoplánmi boli Columbia (OV-102), Challenger (OV-099), Discovery (OV-103), Atlantis (OV-104) a Endeavour (OV-105). Vôbec prvý vesmírny let vykonal raketoplán Columbia, ktorý do vesmíru po prvý raz odštartoval 12. apríla 1981 (na 20. výročie Gagarinovho letu do vesmíru).

Dva havarovali

Raketoplán Endeavour bol postavený ako náhrada za Challenger, ktorý sa rozpadol 73 sekúnd po štarte v roku 1986. Raketoplán Columbia sa rozpadol počas návratu z vesmírnej misie v roku 2003. Pri týchto dvoch katastrofách zahynulo celkovo 14 astronautov. Na palubách raketoplánov do vesmíru letelo 355 ľudí z 16 krajín, ale niektorí leteli viac ráz, takže dokopy vykonali 852 letov do vesmíru.

1 331 dní vo vesmíre

Počas svojich 135 letov vykonali raketoplány 21 158 obletov okolo našej matičky Zeme, pričom vo vesmíre strávili vyše 1 331 dní, čiže viac ako tri a pol roka. Raketoplány sa 9 ráz spojili s ruskou vesmírnou stanicou Mir a 37 ráz zakotvili pri medzinárodnej stanici ISS. Celý program vesmírnych letov s využitím raketoplánov stál amerických daňových poplatníkov okolo 196 miliárd dolárov. V tomto roku stála každá misia raketoplánov okolo 450 miliónov dolárov. Kde teda skončia už nepotrebné raketoplány Discovery, Endeavour a Atlantis?

Uvidíte ich v múzeách

Testovací raketoplán Enterprise, ktorý bol doteraz v Steven F. Udvar-Hazy Center, (patrí pod známe National and Space Museum vo Washingtone) bude premiestnený do Sea, Air & Space Museum (Námorné, letecké a vesmírne múzeum), umiestnenom na vyradenej lietadlovej lodi Intrepid v New Yorku. Spomenuté centrum dostane miesto neho raketoplán Discovery. Raketoplán Endeavour bude ozdobou California Science Center v Los Angeles, no a raketoplán Atlantis bude vystavený v návštevníckom centre Kennedyho vesmírneho strediska na Floride.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu?
  2. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  4. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  5. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  6. Lenivý brunch s Muchom
  7. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  2. Lenivý brunch s Muchom
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  6. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  9. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 9 557
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 8 084
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 843
  4. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 5 503
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 281
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 236
  7. Od Česka až po Jadran 3 732
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 066
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 691
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 2 434
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Vojnu policajtov zatiaľ všetci popierajú.


12 h
Matej Beňuš dnes ide semifinále C1 mužov na OH LIVE.

Sledujte s nami online prenos zo semifinále C1 mužov.


Sportnet 7 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop