Korzár logo Korzár

Električka Vario už najazdila vyše 1 250 km

Ako sme už stručne koncom apríla informovali, do vozového parku Dopravného podniku mesta Košice priviezli novú električku typu Vario LF.

Električka Vario LF. Zatiaľ jazdí len v skúšobnej prevádzke.Električka Vario LF. Zatiaľ jazdí len v skúšobnej prevádzke. (Zdroj: archív)

Podľa predbežných informácií mala byť električka do prevádzky zaradená už koncom mája, ale zatiaľ sa tak nestalo, aj keď električka má najazdených už vyše 1 250 kilometrov.

KOŠICE.Všetky tieto kilometre však boli najazdené len v skúšobnej prevádzke, teda bez cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dlhé schvaľovanie

Na tejto strane sa však nechceme venovať tomu, prečo skúšky a následný schvaľovací proces technickej spôsobilosti prebieha zrejme pomalšie ako sa očakávalo (pripomeňme ale, že ide o vôbec prvú električku uvedeného typu na Slovensku), ale aspoň trochu priblížime novú električku po technickej stránke. Električku radu Vario LF vyvinuli spoločne české firmy Krnovské opravny a strojírny, Pragoimex a konštrukčná kancelária VKV Praha.

SkryťVypnúť reklamu

Základom je typ T3R

Novú električku možno považovať za akúsi „veľkú modernizáciu“ typu Tatra T3R.EV, z ktorej konštrukčne vychádza. Pre cestujúcich je jednou z hlavných noviniek to, že stredná časť električky je nízkopodlažná (symbol LF v označení znamená low floor, teda nízka podlaha). Aby táto časť mala dostatočnú veľkosť, bola električka v porovnaní s modelom T3R predĺžená. Výška podlahy tejto časti nad koľajnicami je len 350 mm, čo znamená, že podlaha je len niekoľko centimetrov nad úrovňou nástupišťa. Do električky tak bude môcť strednými dverami vojsť aj cestujúci na vozíčku, a to bez cudzej pomoci.

Ľahšie nastupovanie a vystupovanie

Uľahčí sa tým, samozrejme, aj nastupovanie a vystupovanie starších a menej mobilných osôb. Nízkopodlažná časť zaberá 36 % celej podlahy vozidla. Zvyšná časť podlahy je vo výške 860 mm nad koľajnicami. Dĺžka samotnej skrine električky je 15,1 m, dĺžka električky so spriahadlami je 16,2 m. Šírka električky je 2 470 mm, jej výška je 3 185 mm. Pohotovostná hmotnosť električky je okolo 21,2 tony. Nosná časť skrine novej električky je zvarená z uzavretých oceľových profilov. Laminátové čelá nového tvaru, ktoré navrhol Ing. arch. F. Pelikán, sú k skeletu pripevnené pružným lepiacim tmelom.

SkryťVypnúť reklamu

Výkon ako Audi Q7

Údaje o prepravnej kapacite električky sa od prameňa k prameňu líšia, pričom uvádzaný celkový počet cestujúcich (pri ôsmich osobách na jeden štvorcový meter) sa pohybuje od 149 do 174. Celková hmotnosť plne obsadenej električky môže dosiahnuť až 33 170 kg. Skriňa električky spočíva na dvoch trakčných podvozkoch s primárnym i sekundárnym pružením. Na pohon slúžia štyri asynchrónne elektromotory výkonu po 90 kW (celkový výkon, 360 kW, je teda porovnateľný s výkonom šesťlitrového turbodieselového motora vozidla Audi Q7).

Nižšia spotreba energie

Novinkou je rekuperácia energie pri brzdení, ktorá sa využíva na spätné dodávanie elektrickej energie do trakčného vedenia. V porovnaní so staršími typmi električiek to prinesie až 40 % zníženie spotreby elektrickej energie. Na hriadeli motorov je uložená elektromechanická kotúčová brzda. Maximálna rýchlosť električky je obmedzená na 65 km/h. Električka môže prechádzať oblúkmi trate s minimálnym polomerom 18 metrov.

SkryťVypnúť reklamu

Vyrábajú sa aj viacčlánkové verzie

Ako vidno na snímke, električka nemá úplný pantograf (zberač), ale len tzv. polopantograf. Pracovisko vodiča vyzerá v podstate tak, ako v posledných modernizovaných električkách typu T3. Električky Vario LF sa vyrábajú od roku 2005, a to aj v kĺbovom vyhotovení (ako dvojčlánkové alebo trojčlánkové). Zatiaľ čo Košice budú zrejme jediným slovenským mestom, v ktorom bude Vario jazdiť, električkami spomenutého typu sa už môžeme zviezť v mnohých českých mestách.

Jedna je aj v Moskve

Podľa internetových zdrojov jazdí v Brne zatiaľ sedem takýchto električiek, v Ostrave 33, v Olomouci osem a v Plzni 18. Jedna električka typu Vario jazdí dokonca aj v Moskve. Na otázku, kedy nová električka Vario LF začne voziť cestujúcich na košických električkových tratiach, zrejme v tejto chvíli nevie odpovedať nikto. Ak už raz začne jazdiť, budeme sa v nej môcť voziť zrejme veľmi dlho, pretože košické električky počas svojho života bežne najazdia vyše milióna kilometrov.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 705
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 530
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 477
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 788
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 008
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 928
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 611
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 901
  1. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant
  3. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  4. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  6. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  7. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  8. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 705
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 515
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 376
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 492
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 346
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 087
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

U.S. Steel Košice.

Odborári vyjednali zvýšenie mesačnej tarifnej mzdy.


TASR

Prípad už rieši enviropolícia.


SITA
Exprezident Rudolf Schuster.

Bez členstva v NATO by sme podľa neho neboli ani v EÚ.


TASR
Ilustračné foto.

Krajskí policajti avizujú počas sviatkov zvýšenú aktivitu.


SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant
  3. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  4. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  6. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  7. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  8. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 705
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 515
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 376
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 492
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 346
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 087
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu