Korzár logo Korzár
Pondelok, 20. február, 2017 |Meniny má Lívia

Električka Vario už najazdila vyše 1 250 km

Ako sme už stručne koncom apríla informovali, do vozového parku Dopravného podniku mesta Košice priviezli novú električku typu Vario LF.

Električka Vario LF. Zatiaľ jazdí len v skúšobnej prevádzke.(Zdroj: archív)

Podľa predbežných informácií mala byť električka do prevádzky zaradená už koncom mája, ale zatiaľ sa tak nestalo, aj keď električka má najazdených už vyše 1 250 kilometrov.

KOŠICE.Všetky tieto kilometre však boli najazdené len v skúšobnej prevádzke, teda bez cestujúcich.

Dlhé schvaľovanie

Na tejto strane sa však nechceme venovať tomu, prečo skúšky a následný schvaľovací proces technickej spôsobilosti prebieha zrejme pomalšie ako sa očakávalo (pripomeňme ale, že ide o vôbec prvú električku uvedeného typu na Slovensku), ale aspoň trochu priblížime novú električku po technickej stránke. Električku radu Vario LF vyvinuli spoločne české firmy Krnovské opravny a strojírny, Pragoimex a konštrukčná kancelária VKV Praha.

Základom je typ T3R

Novú električku možno považovať za akúsi „veľkú modernizáciu“ typu Tatra T3R.EV, z ktorej konštrukčne vychádza. Pre cestujúcich je jednou z hlavných noviniek to, že stredná časť električky je nízkopodlažná (symbol LF v označení znamená low floor, teda nízka podlaha). Aby táto časť mala dostatočnú veľkosť, bola električka v porovnaní s modelom T3R predĺžená. Výška podlahy tejto časti nad koľajnicami je len 350 mm, čo znamená, že podlaha je len niekoľko centimetrov nad úrovňou nástupišťa. Do električky tak bude môcť strednými dverami vojsť aj cestujúci na vozíčku, a to bez cudzej pomoci.

Ľahšie nastupovanie a vystupovanie

Uľahčí sa tým, samozrejme, aj nastupovanie a vystupovanie starších a menej mobilných osôb. Nízkopodlažná časť zaberá 36 % celej podlahy vozidla. Zvyšná časť podlahy je vo výške 860 mm nad koľajnicami. Dĺžka samotnej skrine električky je 15,1 m, dĺžka električky so spriahadlami je 16,2 m. Šírka električky je 2 470 mm, jej výška je 3 185 mm. Pohotovostná hmotnosť električky je okolo 21,2 tony. Nosná časť skrine novej električky je zvarená z uzavretých oceľových profilov. Laminátové čelá nového tvaru, ktoré navrhol Ing. arch. F. Pelikán, sú k skeletu pripevnené pružným lepiacim tmelom.

Výkon ako Audi Q7

Údaje o prepravnej kapacite električky sa od prameňa k prameňu líšia, pričom uvádzaný celkový počet cestujúcich (pri ôsmich osobách na jeden štvorcový meter) sa pohybuje od 149 do 174. Celková hmotnosť plne obsadenej električky môže dosiahnuť až 33 170 kg. Skriňa električky spočíva na dvoch trakčných podvozkoch s primárnym i sekundárnym pružením. Na pohon slúžia štyri asynchrónne elektromotory výkonu po 90 kW (celkový výkon, 360 kW, je teda porovnateľný s výkonom šesťlitrového turbodieselového motora vozidla Audi Q7).

Nižšia spotreba energie

Novinkou je rekuperácia energie pri brzdení, ktorá sa využíva na spätné dodávanie elektrickej energie do trakčného vedenia. V porovnaní so staršími typmi električiek to prinesie až 40 % zníženie spotreby elektrickej energie. Na hriadeli motorov je uložená elektromechanická kotúčová brzda. Maximálna rýchlosť električky je obmedzená na 65 km/h. Električka môže prechádzať oblúkmi trate s minimálnym polomerom 18 metrov.

Vyrábajú sa aj viacčlánkové verzie

Ako vidno na snímke, električka nemá úplný pantograf (zberač), ale len tzv. polopantograf. Pracovisko vodiča vyzerá v podstate tak, ako v posledných modernizovaných električkách typu T3. Električky Vario LF sa vyrábajú od roku 2005, a to aj v kĺbovom vyhotovení (ako dvojčlánkové alebo trojčlánkové). Zatiaľ čo Košice budú zrejme jediným slovenským mestom, v ktorom bude Vario jazdiť, električkami spomenutého typu sa už môžeme zviezť v mnohých českých mestách.

Jedna je aj v Moskve

Podľa internetových zdrojov jazdí v Brne zatiaľ sedem takýchto električiek, v Ostrave 33, v Olomouci osem a v Plzni 18. Jedna električka typu Vario jazdí dokonca aj v Moskve. Na otázku, kedy nová električka Vario LF začne voziť cestujúcich na košických električkových tratiach, zrejme v tejto chvíli nevie odpovedať nikto. Ak už raz začne jazdiť, budeme sa v nej môcť voziť zrejme veľmi dlho, pretože košické električky počas svojho života bežne najazdia vyše milióna kilometrov.

Neprehliadnite tiež

Košická speváčka Lina Mayer si zlomila obe ruky

Mala hviezdiť v šou Tvoja tvár znie povedome.

Vodič vrazil do domu, dostal infarkt a zomrel

Nehoda s nepríjemným koncom sa stala v obci Borša v okrese Trebišov.

Otca uhoreného chlapca z Lunika IX vzal súd do väzby

Navádzal svedkov na krivú výpoveď.

AKTUALIZOVANÉ 15:25

Župní poslanci rokovali o uzavretí mosta cez Ružín. Ľudia odišli nespokojní

Poslanci: A čo sa robilo doteraz?

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Predražené predsedníctvo a kauzu Evka prešetrí NAKA

Na polícii bola desiateho januára vypovedať Zuzana Hlávková. Stalo sa tak ešte predtým, ako bol prípad posunutý elitným policajtom.

KOMENTÁRE

V politike, tak ako v hazarde, je výsledok vopred jasný

Aké osoby sú v pozadí hazardu?

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 479
  2. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 9 548
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 012
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 895
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 326
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 252
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 097
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 891
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 777
  10. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 083

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop