Korzár logo Korzár

Električka Vario už najazdila vyše 1 250 km

Ako sme už stručne koncom apríla informovali, do vozového parku Dopravného podniku mesta Košice priviezli novú električku typu Vario LF.

Električka Vario LF. Zatiaľ jazdí len v skúšobnej prevádzke.Električka Vario LF. Zatiaľ jazdí len v skúšobnej prevádzke. (Zdroj: archív)

Podľa predbežných informácií mala byť električka do prevádzky zaradená už koncom mája, ale zatiaľ sa tak nestalo, aj keď električka má najazdených už vyše 1 250 kilometrov.

KOŠICE.Všetky tieto kilometre však boli najazdené len v skúšobnej prevádzke, teda bez cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dlhé schvaľovanie

Na tejto strane sa však nechceme venovať tomu, prečo skúšky a následný schvaľovací proces technickej spôsobilosti prebieha zrejme pomalšie ako sa očakávalo (pripomeňme ale, že ide o vôbec prvú električku uvedeného typu na Slovensku), ale aspoň trochu priblížime novú električku po technickej stránke. Električku radu Vario LF vyvinuli spoločne české firmy Krnovské opravny a strojírny, Pragoimex a konštrukčná kancelária VKV Praha.

SkryťVypnúť reklamu

Základom je typ T3R

Novú električku možno považovať za akúsi „veľkú modernizáciu“ typu Tatra T3R.EV, z ktorej konštrukčne vychádza. Pre cestujúcich je jednou z hlavných noviniek to, že stredná časť električky je nízkopodlažná (symbol LF v označení znamená low floor, teda nízka podlaha). Aby táto časť mala dostatočnú veľkosť, bola električka v porovnaní s modelom T3R predĺžená. Výška podlahy tejto časti nad koľajnicami je len 350 mm, čo znamená, že podlaha je len niekoľko centimetrov nad úrovňou nástupišťa. Do električky tak bude môcť strednými dverami vojsť aj cestujúci na vozíčku, a to bez cudzej pomoci.

Ľahšie nastupovanie a vystupovanie

Uľahčí sa tým, samozrejme, aj nastupovanie a vystupovanie starších a menej mobilných osôb. Nízkopodlažná časť zaberá 36 % celej podlahy vozidla. Zvyšná časť podlahy je vo výške 860 mm nad koľajnicami. Dĺžka samotnej skrine električky je 15,1 m, dĺžka električky so spriahadlami je 16,2 m. Šírka električky je 2 470 mm, jej výška je 3 185 mm. Pohotovostná hmotnosť električky je okolo 21,2 tony. Nosná časť skrine novej električky je zvarená z uzavretých oceľových profilov. Laminátové čelá nového tvaru, ktoré navrhol Ing. arch. F. Pelikán, sú k skeletu pripevnené pružným lepiacim tmelom.

SkryťVypnúť reklamu

Výkon ako Audi Q7

Údaje o prepravnej kapacite električky sa od prameňa k prameňu líšia, pričom uvádzaný celkový počet cestujúcich (pri ôsmich osobách na jeden štvorcový meter) sa pohybuje od 149 do 174. Celková hmotnosť plne obsadenej električky môže dosiahnuť až 33 170 kg. Skriňa električky spočíva na dvoch trakčných podvozkoch s primárnym i sekundárnym pružením. Na pohon slúžia štyri asynchrónne elektromotory výkonu po 90 kW (celkový výkon, 360 kW, je teda porovnateľný s výkonom šesťlitrového turbodieselového motora vozidla Audi Q7).

Nižšia spotreba energie

Novinkou je rekuperácia energie pri brzdení, ktorá sa využíva na spätné dodávanie elektrickej energie do trakčného vedenia. V porovnaní so staršími typmi električiek to prinesie až 40 % zníženie spotreby elektrickej energie. Na hriadeli motorov je uložená elektromechanická kotúčová brzda. Maximálna rýchlosť električky je obmedzená na 65 km/h. Električka môže prechádzať oblúkmi trate s minimálnym polomerom 18 metrov.

SkryťVypnúť reklamu

Vyrábajú sa aj viacčlánkové verzie

Ako vidno na snímke, električka nemá úplný pantograf (zberač), ale len tzv. polopantograf. Pracovisko vodiča vyzerá v podstate tak, ako v posledných modernizovaných električkách typu T3. Električky Vario LF sa vyrábajú od roku 2005, a to aj v kĺbovom vyhotovení (ako dvojčlánkové alebo trojčlánkové). Zatiaľ čo Košice budú zrejme jediným slovenským mestom, v ktorom bude Vario jazdiť, električkami spomenutého typu sa už môžeme zviezť v mnohých českých mestách.

Jedna je aj v Moskve

Podľa internetových zdrojov jazdí v Brne zatiaľ sedem takýchto električiek, v Ostrave 33, v Olomouci osem a v Plzni 18. Jedna električka typu Vario jazdí dokonca aj v Moskve. Na otázku, kedy nová električka Vario LF začne voziť cestujúcich na košických električkových tratiach, zrejme v tejto chvíli nevie odpovedať nikto. Ak už raz začne jazdiť, budeme sa v nej môcť voziť zrejme veľmi dlho, pretože košické električky počas svojho života bežne najazdia vyše milióna kilometrov.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  2. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  3. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  4. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  5. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  6. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  7. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  8. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  1. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  2. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  3. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  4. V Malackách vybudovali čajové impérium
  5. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  6. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  7. LESY SR otvorili predajňu Lesnícke pochúťky
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 26 300
  2. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 12 524
  3. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 9 067
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 4 778
  5. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 4 613
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 440
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 285
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 760
  1. Viktor Pamula: Už aj Tallin, kde sa Rus zastaví
  2. Martina Bittnerová: Terezie Girglová – žena, ktorá zasiahla srdce Karla Havlíčka Borovského
  3. Marek Brenčič: Miroslav Válek – mladý člen katolíckej moderny i komunistický funkcionár - 1. časť
  4. Otilia Horrocks: Tretina Slovenska mlčí...
  5. Ernest Klotton: Ženy
  6. Vladimír Zervan: Ficov úpadok
  7. Tomáš Kuvik: Veľká cena Azerbajdžanu 2025 – Pred štartom bitky v Baku
  8. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran.
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 75 212
  2. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 22 283
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 11 183
  4. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 519
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 168
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 7 139
  7. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 4 996
  8. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli... 4 957
  1. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  2. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  3. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  4. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  5. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  6. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
  7. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
  8. Jana Čavojská: Obed pre 500 nezlomných obyvateľov Charkiva
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu