Korzár logo Korzár

Električka Vario už najazdila vyše 1 250 km

Ako sme už stručne koncom apríla informovali, do vozového parku Dopravného podniku mesta Košice priviezli novú električku typu Vario LF.

Električka Vario LF. Zatiaľ jazdí len v skúšobnej prevádzke.Električka Vario LF. Zatiaľ jazdí len v skúšobnej prevádzke. (Zdroj: archív)

Podľa predbežných informácií mala byť električka do prevádzky zaradená už koncom mája, ale zatiaľ sa tak nestalo, aj keď električka má najazdených už vyše 1 250 kilometrov.

KOŠICE.Všetky tieto kilometre však boli najazdené len v skúšobnej prevádzke, teda bez cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dlhé schvaľovanie

Na tejto strane sa však nechceme venovať tomu, prečo skúšky a následný schvaľovací proces technickej spôsobilosti prebieha zrejme pomalšie ako sa očakávalo (pripomeňme ale, že ide o vôbec prvú električku uvedeného typu na Slovensku), ale aspoň trochu priblížime novú električku po technickej stránke. Električku radu Vario LF vyvinuli spoločne české firmy Krnovské opravny a strojírny, Pragoimex a konštrukčná kancelária VKV Praha.

SkryťVypnúť reklamu

Základom je typ T3R

Novú električku možno považovať za akúsi „veľkú modernizáciu“ typu Tatra T3R.EV, z ktorej konštrukčne vychádza. Pre cestujúcich je jednou z hlavných noviniek to, že stredná časť električky je nízkopodlažná (symbol LF v označení znamená low floor, teda nízka podlaha). Aby táto časť mala dostatočnú veľkosť, bola električka v porovnaní s modelom T3R predĺžená. Výška podlahy tejto časti nad koľajnicami je len 350 mm, čo znamená, že podlaha je len niekoľko centimetrov nad úrovňou nástupišťa. Do električky tak bude môcť strednými dverami vojsť aj cestujúci na vozíčku, a to bez cudzej pomoci.

Ľahšie nastupovanie a vystupovanie

Uľahčí sa tým, samozrejme, aj nastupovanie a vystupovanie starších a menej mobilných osôb. Nízkopodlažná časť zaberá 36 % celej podlahy vozidla. Zvyšná časť podlahy je vo výške 860 mm nad koľajnicami. Dĺžka samotnej skrine električky je 15,1 m, dĺžka električky so spriahadlami je 16,2 m. Šírka električky je 2 470 mm, jej výška je 3 185 mm. Pohotovostná hmotnosť električky je okolo 21,2 tony. Nosná časť skrine novej električky je zvarená z uzavretých oceľových profilov. Laminátové čelá nového tvaru, ktoré navrhol Ing. arch. F. Pelikán, sú k skeletu pripevnené pružným lepiacim tmelom.

SkryťVypnúť reklamu

Výkon ako Audi Q7

Údaje o prepravnej kapacite električky sa od prameňa k prameňu líšia, pričom uvádzaný celkový počet cestujúcich (pri ôsmich osobách na jeden štvorcový meter) sa pohybuje od 149 do 174. Celková hmotnosť plne obsadenej električky môže dosiahnuť až 33 170 kg. Skriňa električky spočíva na dvoch trakčných podvozkoch s primárnym i sekundárnym pružením. Na pohon slúžia štyri asynchrónne elektromotory výkonu po 90 kW (celkový výkon, 360 kW, je teda porovnateľný s výkonom šesťlitrového turbodieselového motora vozidla Audi Q7).

Nižšia spotreba energie

Novinkou je rekuperácia energie pri brzdení, ktorá sa využíva na spätné dodávanie elektrickej energie do trakčného vedenia. V porovnaní so staršími typmi električiek to prinesie až 40 % zníženie spotreby elektrickej energie. Na hriadeli motorov je uložená elektromechanická kotúčová brzda. Maximálna rýchlosť električky je obmedzená na 65 km/h. Električka môže prechádzať oblúkmi trate s minimálnym polomerom 18 metrov.

SkryťVypnúť reklamu

Vyrábajú sa aj viacčlánkové verzie

Ako vidno na snímke, električka nemá úplný pantograf (zberač), ale len tzv. polopantograf. Pracovisko vodiča vyzerá v podstate tak, ako v posledných modernizovaných električkách typu T3. Električky Vario LF sa vyrábajú od roku 2005, a to aj v kĺbovom vyhotovení (ako dvojčlánkové alebo trojčlánkové). Zatiaľ čo Košice budú zrejme jediným slovenským mestom, v ktorom bude Vario jazdiť, električkami spomenutého typu sa už môžeme zviezť v mnohých českých mestách.

Jedna je aj v Moskve

Podľa internetových zdrojov jazdí v Brne zatiaľ sedem takýchto električiek, v Ostrave 33, v Olomouci osem a v Plzni 18. Jedna električka typu Vario jazdí dokonca aj v Moskve. Na otázku, kedy nová električka Vario LF začne voziť cestujúcich na košických električkových tratiach, zrejme v tejto chvíli nevie odpovedať nikto. Ak už raz začne jazdiť, budeme sa v nej môcť voziť zrejme veľmi dlho, pretože košické električky počas svojho života bežne najazdia vyše milióna kilometrov.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 025
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 8 416
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 833
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 230
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 130
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 021
  7. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 017
  8. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 992
  1. Ivan Mlynár: Fico s Tarabom chcú mať Vianoce po celý rok, nielen na Ježiška, alebo Gabčíkovo po krk vo vode.
  2. Miroslav Ferkl: Vy ste tu tiež prvýkrát?
  3. Jozef Sitko: Úrad prezidenta na dvore Hradu
  4. Ján Škerko: Keď pokrok znamená, že toaleta vie o vás viac než vaša rodina
  5. Martin Bača: Šachové ťah(olam)y (2)
  6. Štefan Šturdzík: Simona Leskovská no.1
  7. Eva Bachletová: Dovolenkujeme?
  8. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite.
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 18 266
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 703
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 319
  4. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 8 264
  5. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 048
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 628
  7. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 095
  8. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 226
  1. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  2. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  3. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  4. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  5. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  6. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  7. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  8. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Mlynár: Fico s Tarabom chcú mať Vianoce po celý rok, nielen na Ježiška, alebo Gabčíkovo po krk vo vode.
  2. Miroslav Ferkl: Vy ste tu tiež prvýkrát?
  3. Jozef Sitko: Úrad prezidenta na dvore Hradu
  4. Ján Škerko: Keď pokrok znamená, že toaleta vie o vás viac než vaša rodina
  5. Martin Bača: Šachové ťah(olam)y (2)
  6. Štefan Šturdzík: Simona Leskovská no.1
  7. Eva Bachletová: Dovolenkujeme?
  8. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite.
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 18 266
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 703
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 319
  4. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 8 264
  5. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 048
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 628
  7. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 095
  8. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 226
  1. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  2. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  3. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  4. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  5. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  6. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  7. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  8. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu