Korzár logo Korzár

Električka Vario už najazdila vyše 1 250 km

Ako sme už stručne koncom apríla informovali, do vozového parku Dopravného podniku mesta Košice priviezli novú električku typu Vario LF.

Električka Vario LF. Zatiaľ jazdí len v skúšobnej prevádzke.Električka Vario LF. Zatiaľ jazdí len v skúšobnej prevádzke. (Zdroj: archív)

Podľa predbežných informácií mala byť električka do prevádzky zaradená už koncom mája, ale zatiaľ sa tak nestalo, aj keď električka má najazdených už vyše 1 250 kilometrov.

KOŠICE.Všetky tieto kilometre však boli najazdené len v skúšobnej prevádzke, teda bez cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dlhé schvaľovanie

Na tejto strane sa však nechceme venovať tomu, prečo skúšky a následný schvaľovací proces technickej spôsobilosti prebieha zrejme pomalšie ako sa očakávalo (pripomeňme ale, že ide o vôbec prvú električku uvedeného typu na Slovensku), ale aspoň trochu priblížime novú električku po technickej stránke. Električku radu Vario LF vyvinuli spoločne české firmy Krnovské opravny a strojírny, Pragoimex a konštrukčná kancelária VKV Praha.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Základom je typ T3R

Novú električku možno považovať za akúsi „veľkú modernizáciu“ typu Tatra T3R.EV, z ktorej konštrukčne vychádza. Pre cestujúcich je jednou z hlavných noviniek to, že stredná časť električky je nízkopodlažná (symbol LF v označení znamená low floor, teda nízka podlaha). Aby táto časť mala dostatočnú veľkosť, bola električka v porovnaní s modelom T3R predĺžená. Výška podlahy tejto časti nad koľajnicami je len 350 mm, čo znamená, že podlaha je len niekoľko centimetrov nad úrovňou nástupišťa. Do električky tak bude môcť strednými dverami vojsť aj cestujúci na vozíčku, a to bez cudzej pomoci.

Ľahšie nastupovanie a vystupovanie

Uľahčí sa tým, samozrejme, aj nastupovanie a vystupovanie starších a menej mobilných osôb. Nízkopodlažná časť zaberá 36 % celej podlahy vozidla. Zvyšná časť podlahy je vo výške 860 mm nad koľajnicami. Dĺžka samotnej skrine električky je 15,1 m, dĺžka električky so spriahadlami je 16,2 m. Šírka električky je 2 470 mm, jej výška je 3 185 mm. Pohotovostná hmotnosť električky je okolo 21,2 tony. Nosná časť skrine novej električky je zvarená z uzavretých oceľových profilov. Laminátové čelá nového tvaru, ktoré navrhol Ing. arch. F. Pelikán, sú k skeletu pripevnené pružným lepiacim tmelom.

SkryťVypnúť reklamu

Výkon ako Audi Q7

Údaje o prepravnej kapacite električky sa od prameňa k prameňu líšia, pričom uvádzaný celkový počet cestujúcich (pri ôsmich osobách na jeden štvorcový meter) sa pohybuje od 149 do 174. Celková hmotnosť plne obsadenej električky môže dosiahnuť až 33 170 kg. Skriňa električky spočíva na dvoch trakčných podvozkoch s primárnym i sekundárnym pružením. Na pohon slúžia štyri asynchrónne elektromotory výkonu po 90 kW (celkový výkon, 360 kW, je teda porovnateľný s výkonom šesťlitrového turbodieselového motora vozidla Audi Q7).

Nižšia spotreba energie

Novinkou je rekuperácia energie pri brzdení, ktorá sa využíva na spätné dodávanie elektrickej energie do trakčného vedenia. V porovnaní so staršími typmi električiek to prinesie až 40 % zníženie spotreby elektrickej energie. Na hriadeli motorov je uložená elektromechanická kotúčová brzda. Maximálna rýchlosť električky je obmedzená na 65 km/h. Električka môže prechádzať oblúkmi trate s minimálnym polomerom 18 metrov.

SkryťVypnúť reklamu

Vyrábajú sa aj viacčlánkové verzie

Ako vidno na snímke, električka nemá úplný pantograf (zberač), ale len tzv. polopantograf. Pracovisko vodiča vyzerá v podstate tak, ako v posledných modernizovaných električkách typu T3. Električky Vario LF sa vyrábajú od roku 2005, a to aj v kĺbovom vyhotovení (ako dvojčlánkové alebo trojčlánkové). Zatiaľ čo Košice budú zrejme jediným slovenským mestom, v ktorom bude Vario jazdiť, električkami spomenutého typu sa už môžeme zviezť v mnohých českých mestách.

Jedna je aj v Moskve

Podľa internetových zdrojov jazdí v Brne zatiaľ sedem takýchto električiek, v Ostrave 33, v Olomouci osem a v Plzni 18. Jedna električka typu Vario jazdí dokonca aj v Moskve. Na otázku, kedy nová električka Vario LF začne voziť cestujúcich na košických električkových tratiach, zrejme v tejto chvíli nevie odpovedať nikto. Ak už raz začne jazdiť, budeme sa v nej môcť voziť zrejme veľmi dlho, pretože košické električky počas svojho života bežne najazdia vyše milióna kilometrov.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  2. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  3. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  4. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  8. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 12 131
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 130
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 079
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 601
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 306
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 458
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 2 627
  8. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 2 394
  1. Ivan Čáni: Keď sa Blaha naparuje v Europarlamente pred „vypredaným“ hľadiskom.
  2. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod.
  3. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  4. Štefan Šturdzík: Róbert , novinári sú strážny pes demokracie.
  5. Imunoblog: Suchý vzduch: Ako vplýva vykurovacia sezóna na naše sliznice?
  6. Ľuboš Vodička: Gasometer Viedeň, imperiálna industriálna architektúra
  7. Jan Pražák: Jak stará babča zpacifikovala žebráka
  8. Irena Šimuneková: Liptovská Teplička – živá perla Liptova
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 14 355
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 12 349
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 974
  4. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 9 683
  5. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 653
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 645
  7. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 4 598
  8. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 559
  1. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  2. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  3. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  4. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  5. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  6. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  7. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  8. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu