Korzár logo Korzár

Nebu kraľovali airbusy a boeingy

Tak ako každé dva roky, aj tento rok sa na letisku Le Bourget severne od hlavného mesta Paríž uskutočnil v poradí už 49. ročník medzinárodného veľtrhu leteckej techniky „Paris Air Show 2011“.

Najväčší a najmenší na svete. Airbus A380 a Cri Cri.Najväčší a najmenší na svete. Airbus A380 a Cri Cri. (Zdroj: Peter Béreš)

Tak ako každé dva roky, aj tento rok sa na letisku Le Bourget severne od hlavného mesta Paríž uskutočnil v poradí už 49. ročník medzinárodného veľtrhu leteckej techniky „Paris Air Show 2011“ oficiálne nazývaný ako „Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace“. Je to jedno z najstarších, najväčších a najlepších podujatí svojho druhu nielen v Európe, ale na celom svete.

V dňoch 20. - 26. júna 2011 sa celkovo v šiestich halách predstavilo viac ako 2000 vystavovateľov z celého sveta. Táto akcia je pre firmy významnou udalosťou, pri ktorej môžu prezentovať svoje výrobky, predstaviť najnovšie technológie v oblasti letectva a blízko súvisiacich technológií a v neposlednom rade uzavrieť nové kontrakty.
Tento rok parížsky veľtrh spojený s leteckými ukážkami navštívilo takmer 350 000 ľudí, z toho približne 140 000 z radov odbornej verejnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prezident na slávnostnom otvorení

Na oficiálnom otvorení nechýbali politické špičky z celého sveta. Otváracej ceremónie sa zúčastnil francúzsky prezident Nicolas Sarkozy, Rusko zastupoval premiér Vladimír Putin. Spomínanú Ruskú federáciu reprezentovalo nové civilné lietadlo Sukhoi Superjet 100, ale aj amfíbia, čiže obojživelné lietadlo Beriev Be-200ES, ktoré sa cestou na parížsky aerosalón zastavilo práve v Košiciach. Na aerosalón tradične vo svojom lietadle priletel aj známy herec John Travolta. Ako zástupca Slovenskej republiky sa na parížskej šou zúčastnil štátny tajomník Ministerstva obrany Slovenskej republiky Róbert Ondrejcsák. V rámci pracovnej cesty vo Francúzsku sa popri bilaterálnych stretnutiach zúčastnil aj parížskej výstavy, kde sa oboznámil s vývojovými trendmi moderného stíhacieho letectva v rámci reprezentačných stánkov Eurofighter, Dassault – RAFALE, Saab – GRIPEN, a mnohými ďalšími.

SkryťVypnúť reklamu

Organizátori si problémy nepripúšťali

Aj napriek nepriaznivým odhadom zostali organizátori optimistickí. Prehliadky sa zúčastnil zhruba rovnaký počet vystavovateľov ako pred dvoma rokmi. „Aj napriek kríze považujeme tento ročník za úspech, pretože máme plno,“ poznamenal riaditeľ aerosalónu Louis Le Portz.

Vačšina aeroliniek, ale aj hlavných výrobcov síce obmedzila počet exponátov, to však podľa organizátorov vykompenzoval rekordný počet malých spoločností, ktoré sa aerosalónu zúčastnili. Vystavovateľov bolo takmer 2 000, z čoho takmer tri štvrtiny tvorili práve malé spoločnosti.

Prvé štyri dni tradične patrili odbornej verejnosti a potenciálnym záujemcom, zvyšné tri dni boli určené pre širokú verejnosť.

Česká republika mala svoj pavilón

Na leteckom veľtrhu mali svoje zastúpenie aj české spoločnosti. Česká republika tento rok dokonca otvorila aj svoj vlastný pavilón. Francúzsky výrobca súčiastok pre letecký priemysel Latacoere v Česku pod značkou Letov vyrába dverové mechanizmy pre dopravné lietadlá značky Airbus. Česká republika tiež využíva skutočnosť, že ako jediná krajina strednej a východnej Európy je členom Európskej kozmickej agentúry.

SkryťVypnúť reklamu

Z vystavovateľov nezabudnime spomenúť Aero Vodochody - výrobcu prúdového cvičného lietadla L 39 Albatros, ktorý tvoril známu košickú akrobatickú skupinu Biele Albatrosy, či firmu Let Kunovice – výrobcu transportného lietadla L 410, ale aj legendárnych vetroňov L 13 Blaník. Žiaľ, Slovenská republika ani tento rok nemala žiadne oficiálne zastúpenie.

Konkurenčný boj

Airbus sa na parížskej výstave predstavil so staronovým strojom pod označením Airbus A 320 neo. Pod skratkou Neo, čiže New engine option („nové možnosti motorov“) sa skrýva pôvodná verzia uspešného lietadla na stredné trate, no s novými motormi má prevádzkovateľom ušetriť takmer 15 % nákladov na palivo oproti pôvodnej verzii A 320.

Americký Boeing verí, že uspeje so strojom typu B 787 Dreamliner, ale aj vylepšeným medzikontinentálnym lietadlom Boeing 747-8 JumboJet.

Podľa oficiálnych informácií Airbus získal objednávky celkovo na 730 lietadiel v hodnote vyše 72 miliárd dolárov. To je podľa firmy jej najlepší výsledok v histórii všetkých doterajších aerosalónov.

Americký konkurent Boeing získal na parížskom aerosalóne 142 zákaziek v hodnote 22 miliárd dolárov, napísala agentúra AFP. Airbus do svojich údajov podľa agentúry Reuters nezahŕňa zákazku na 180 lietadiel od firmy Indigo, ktorú si zabezpečil už skôr.

Boeing tiež informoval aj o dvoch nemenovaných záujemcoch o 17 lietadiel 747-8, pričom hodnota takejto objednávky dosahuje výšku 5,4 miliardy USD.

Avšak ani ostatné spoločnosti hlavným rivalom (Airbus a Boeing) neponechali úplne voľné pole. Novými zákazkami sa môžu pýšiť aj spoločnosti Embraer a Bombardier. Brazílsky výrobca Embraer získal v prvý deň výstavy objednávku na 1920 strojov v hodnote 1,7 miliardy dolárov a kanadský Bombardier získal objednávku 10 lietadiel CS100 v hodnote 616 miliónov dolárov a opciu na ďalších 6 strojov. Bombardier sa tak môže pýšiť už treťou objednávkou týchto strojov v priebehu jedného mesiaca, čo je pre firmu výborná správa, pretože dovtedy veľký záujem o tieto stroje nebol. Nové lietadlo CS100 z rady CSerie má začať brázdiť oblohu v roku 2013 a má byť konkurentom Boeingu 737 a Airbusu A320. Zatiaľ má Bombardier záujemcov o 151 týchto strojov.

Airbus sprevádzala smola

Airbus na začiatku aerosalónu sprevádzala smola. Hneď prvý deň musela spoločnosť zrušiť letové ukážky najväčšieho lákadla - Airbusu A 380, jeho rozpätie krídel pritom dosahuje úctyhodných takmer 80 metrov. Počas nedeľňajších pozemných manévrov na letiskovej ploche v Paríži toto lietadlo narazilo pravým krídlom do letiskovej budovy a muselo tak byť vyradené na istý čas z leteckej prehliadky. Incident pritom nadviazal na nehodu, ktorá sa stala pred tromi mesiacmi v New Yorku. Lietadlo spoločnosti Air France vtedy zachytilo krídlom iné lietadlo. Nakoniec bol poškodený kus krídla vymenený a pre veľkú radosť návštevníkov pokračovalo v leteckých ukážkach. Problémy tiež sprevádzali aj vojenské dopravné lietadlo A 400M, ktoré kvôli technickým problémom ostalo uzemnené počas celej šou.

Lieta na slnečnú energiu

Okrem lietadiel na biopalivá, akým je napríklad Boeing 787 Dreamliner, boli predstavené aj ďalšie novinky. Tie by mohli dopomôcť k vyššej efektivite lietadiel v budúcnosti. Jedným takým je aj Solar Impulse. Stroj váži 1,6 tony a má rozpätie krídiel 63,4 metra. Prvýkrát sa s pilotom vzniesol vlani v decembri. Let dlhý 400 metrov však trval len 28 sekúnd. Namiesto leteckého benzínu totiž využíva slnečnú energiu. Celá plocha krídel stroja a vrchná časť trupu je totiž pokrytá solárnymi panelmi. Zostavené bolo vo Švajčiarsku na základe projektu, ktorý zhotovil Bertrand Piccard. S týmto lietadlom by chcel obletieť celý svet len za pomoci slnečných lúčov. Lietadlo je poháňané 4 elektromotormi, ktoré otáčajú vrtule. Tie môžu produkovať maximálny výkon 9 kW, čo predstavuje asi 12 konských síl. Všetky 4 motory na plný výkon predstavujú silu cestného skútra.

sukhoi_superjet100_ap_res.jpg

Sukhoi 100 Superjet. Bol ruským pútačom výstavy.

4_vojensky_res.jpg

Vojenský transportér A 400M. Musel byť dočasne uzemnený.

5_awacs_res.jpg

E-3 Sentry (AWACS). Zúčastnil sa vojenskej operácie v Líbyi.

beriev_be-200es_reuters_res.jpg

Amfíbia Beriev Be-200ES. Cestou na aerosalón sa zastavila v Košiciach.

solar_impulse_ap_res.jpeg

Solar Impulse. Poháňa ho energia zo Slnka.

Fotky: Peter Béreš, ap, reuters

Autor: Peter Béreš

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 069
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 735
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 248
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 197
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 163
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 036
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 945
  1. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  2. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  3. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  6. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  7. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  8. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 781
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 879
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 785
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 633
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 830
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


15
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


7
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


  1. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  2. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  3. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  6. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  7. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  8. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 781
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 879
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 785
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 633
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 830
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu