Tento úspešný športový automobil mal svoju premiéru 14. júna 1936, teda práve pred 75 rokmi.
Premiéra na pretekoch
Bola to svojím spôsobom kuriózna premiéra: namiesto obvyklého predstavenia na autosalóne sa nový roadster predstavil na pretekoch na okruhu Nürburgring. Túto premiéru absolvoval roadster skutočne skvelo, keď porazil konkurenčné vozidlá s oveľa výkonnejšími motormi a v pretekoch zvíťazil. Séria vyše 200 víťazstiev sa potom tiahla až do 50. rokov minulého storočia, čo bol na vozidlo tejto triedy jedinečný úspech.
Dodávky od apríla 1937
Motoristi, ktorí si tento inovatívny roadster chceli kúpiť, si však museli počkať až do konca apríla 1937, keď boli dodané prvé automobily. V čom spočíval úspech modelu 328? Možno povedať, že spočíval v súčte takých jeho konštrukčných parametrov, akými boli ľahká konštrukcia, aerodynamické tvarovanie, optimálna motorizácia a vynikajúci podvozok.
Konštrukcia z ľahkých materiálov
Model 328 bol prvý automobilom firmy BMW, ktorého konštrukcia dôsledne využívala ľahké materiály (najmä hliník a horčík). Hmotnosť vozidla, poháňaného dvojlitrovým radovým šesťvalcom, bola preto len 780 kg. Firma BMW si 75. výročie premiéry úspešného modelu 328 pripomenula štúdiou 328 Hommage, ktorá bola nedávno predstavená na známej prehliadke krásnych automobilov Concorso d´Eleganza, ktorá sa každý rok koná v malebnom prostredí na brehu jazera Como.
Štúdia pripomína pôvodný roadster
Model 328 Hommage prenáša princípy a charakter vtedajšieho roadstera do dnešnej doby. Na konštrukciu vozidla sa použili ľahké konštrukčné materiály, najmä uhlíkovými vláknami zosilnené plasty. Tento materiál je ponechaný v nelakovanom stave, takže dobre vidno jeho štruktúru. Prednej časti vozidla dominujú zvislo postavená maska chladiča v typickom tvare „obličiek" a okrúhle reflektory, podobné reflektorom modelu 328.
Remene na kapote
Príbuznosť k pôvodnému modelu 328 evokujú aj remene, ktoré obopínajú kapotu motora (i keď už majú len takpovediac ornamentálnu funkciu). Vozidlo nemá dvere ani predné okno, len akýsi asymetrický štít s vybratím uprostred. Interiéru dominujú prvky z povrchovo neupraveného kompozitu, ušľachtilej kože a matne i lesklo brúseného hliníka. Prístrojovej doske dominuje jediný veľký kruhový otáčkomer s ukazovateľmi tlaku a teploty oleja i teploty chladiacej kvapaliny.
Len 464 kusov
Ďalšie indikačné funkcie preberajú dva telefóny iPhone, ktoré sa vkladajú do špeciálnych držiakov na prístrojovej doske. Vodič a spolujazdec sedia na ergonomických sedadlách a sú pripútaní štvorbodovými bezpečnostnými pásmi. Možno ešte dodať, že pôvodný model BMW 328 bol vyrobený len v 464 exemplároch, pričom vozidlo stálo 7 400 vtedajších ríšskych mariek.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.