Korzár logo Korzár
Utorok, 26. september, 2017 | Meniny má Edita

Detská obezita sa stáva hrozbou

Počet detí s nadváhou až obezitou každý rok rastie. Podľa priekumov je na Slovensku 22 percent detí s nadváhou, pričom v roku 2001 ich bolo o 10 percent menej.

Sofia našla svoj recept. Začala si sama pripravovať diétne jedlá.(Zdroj: Anna Košuthová)

Nadváha spôsobuje nielen zdravotné riziká, ale deti sú často vystavované posmechu spolužiakov, keď im hovoria, že sú tučkovia a nebadane ich z kolektívov vytláčajú. Niektoré sa s tým ťažko vyrovnávajú a nie je zriedkavosťou, že odmietajú chodiť do školy, nezúčastňujú sa spoločných hier alebo sa izolujú natoľko, že nakoniec trpia psychickými poruchami.

Lekári varujú. Obezita a zvýšený cholesterol nebolia, ale spôsobujú mnohé ťažkosti. Až 80 percent z detí, ktoré trpeli nadváhou v detstve, sú potom v dospelosti obézni.

„Nadváhu môžu niekedy spôsobiť zmeny v endokrinnom systéme, tráviacom alebo je to pri poruchách pohybového aparátu, ale za priberaním je vždy nejaká príčina a treba ju odhaliť,“ hovorí pediatrička a diabetologička Renáta Gerová z Prešova.

Pravidelná strava nie je mýtus

„Keď sme sa narodili, naše bunky boli čisté. Všetky chorobné javy si zapríčiňujeme sami. Nepravidelná strava, málo pohybu a večerné prejedanie spôsobia, že tukové bunky enormne rastú. Nielen to, telo sa ich už nikdy nezbaví,“ dodáva.

Pripomenula, že pravidelná strava päťkrát denne nie je žiadny mýtus. Bez tohto režimu ľudský organizmus nevie z prijatých potravín spotrebovať živiny, prijať energiu, ani vylúčiť nepotrebný balast. Pri nepravidelnej strave si s tým nevie poradiť, preto tuky a cukry ukladá. Prejavuje sa to najmä na bruchu, stehnách a na zadku.

Príbeh Sofie

Tiež ju v škole prezývali tučko a cítila sa nepríjemne. Už keď bola maličká, bola bacuľka, ale ručička na váhe začala stúpať najmä po tom, čo nastúpila do školy.

Tak trochu závidela obratnejším spolužiačkám, ale navonok nikdy nepripustila, že je iná. Len doma ju to trápilo a neraz si aj poplakala. Šport ju nikdy nelákal. Skôr svet informácií, a tak televízne programy a internet sa stali jej najlepšími kamarátmi.

No a čo už s nudou, keď v telke nešlo nič dobré. Jej kroky viedli ku chladničke a tam sa vždy nejaká dobrôtka našla. V potravinovej skrini zase čipsy alebo napolitánky. No a keď prišiel smäd, tak ho spláchla zvyčajne coca colou. Vreckové míňala na zbožňované hamburgery.

Zákaz priblížiť sa k chladničke

Cítila, že priberá, ale upozornenia od mamy aj sestier nebrala vážne. Každý zákaz priblíženia ku chladničke ju vždy urazil. Veď v škole sa podobných rečí napočúvala dosť.

„Šport ma nikdy nebavil. Chodievala som na tanečnú, ale prestala som. Otec ma brával na bicykel, keď mal čas a plávať. To mám najradšej. Potom ma rodičia zapísali na softbal. Tiež sa mi tam najprv nechcelo, ale keď mi zakázali počítač, tak som musela. Nakoniec sa mi to zapáčilo a zistila som, že kilá idú dole,“ povedala nám o sebe 11-ročná Sofia Fajnerová.

Objavila recept na chudnutie

Neskôr pod vplyvom kamarátok z klubu si začala sama pripravovať diétne jedlá a zistila, že ju to nielen baví, ale že aj chudne.

„Asi nebudem nikdy taká štíhla ako moje sestry a mamka, ale prišla som na to, že nemusím byť hladná, lebo jem rada, ale môžem si jedlo pripraviť bez tuku, jesť menej sladkostí a piť aj minerálku. Aj zelenina mi už zachutila,“ dodala s úsmevom Sofia.

Dôležitá je zdravá strava a pohyb

Lekárka Renáta Gerová aj fitnes tréner Martin Šmahel na akcii Nehovor mi tučko radili deťom v ZŠ na Šmeralovej ulici v Prešove, ako si majú upraviť životný štýl tak, aby boli zdravé a ich organizmus v rovnováhe.

Renáta Gerová zdôraznila, že deti s nadmernou hmotnosťou nemusia dodržiavať žiadnu radikálnu diétu. Stačí, ak si jedlo rozdelia na päť menších dávok za deň, ale tak, aby necítili hlad.

Zdravé denné menu

Vysvetlila im, aby zabudli na zaužívané stravovacie návyky a postupne ich menili. Napríklad, aby aspoň k dvom hlavným jedlám zjedli bohatú oblohu z čerstvej zeleniny.

Chuť na sladké môžu kompenzovať sladkým hlavným jedlom, napríklad pirohmi s lekvárom, guľkami s tvarohom, či palacinkami. Mali by z jedálnička vynechať červené mäsá, údeniny aj omáčky na smotanovom základe.

Na sladké malinovky či iné sladené nápoje nech radšej zabudnú, ale pitný režim je dôležitý, preto nech radšej siahnu po čistej vode, minerálke, alebo bylinkovom čaji.

Obedy a večere by mali pozostávať najmä zo zemiakov, cestovín, ryže a zeleniny. Občas ich doplniť mäsom, ale nie každý deň. Aj s olejmi a maslom by mali narábať opatrne a merať ich na lyžičky.

Z polievok sú najlepšie ľahké zeleninové vývary. Vhodná desiata do školy je kúsok, najlepšie tmavého chleba s nátierkou, alebo rastlinným maslom a ovocím, prípadne jogurtom. Rovnakú skladbu stravy odporúča všetkým deťom, pokiaľ nemusia dodržiavať špeciálnu diétu.

Dôležité je hýbať sa

Fitnes tréner Martin Šmahel si s deťmi najprv zacvičil a potom im porozprával, aký je dôležitý pravidelný pohyb pre zdravý vývoj, rast a formovanie tela. Rodičom odporučil, aby deti učili plávať, brávali ich na turistiku alebo hoci aj tancovať.

Poradil, že ak dieťa nemá chuť športovať, najlepšie ho vie motivovať rodič, keď je s ním a chváli ho za pokroky. Ak to nepomáha, tak by dieťa mali zapísať do nejakého športového krúžku a čo nezvládne rodič, s tým si vraj poradí skúsený tréner.

Zdôraznil, že je dôležité hocijakou pohybovou aktivitou čo najviac obmedziť čas strávený pri televízore alebo počítači.

ak
Zistili sme

Cesta k obezite

Obezita nemôže vzniknúť bez zvýšeného príjmu jedla, ale niekedy k tomu prispejú aj rodičia.

Niektoré mamičky majú sklon akýkoľvek prejav nespokojnosti dieťaťa pripísať hladu, hoci plač dieťaťa môže signalizovať smäd, teplo, chlad, únavu či iné nepohodlie.

Ak matka každé zamrnkanie rieši prísunom potravy, zbavuje svoje dieťa možnosti odlíšiť hlad od iných pocitov a vytvára u neho návyk kompenzovať každú nepríjemnosť jedlom.

U detí v predškolskom veku zase rodičia často robia chybu, keď ich odmeňujú jedlom. Poznáte to, mama sľubuje, že keď zješ polievku, dostaneš čokoládu.

Dietológovia tiež varujú pred nedostatkom spánku. Deti, ktoré majú nedostatok spánku, majú sklon rýchlejšie priberať. Ráno vstávajú unavené, menej sa pohybujú a tým sa zvyšuje pravdepodobnosť, že budú mať nadváhu.

ak
Skrytá príčina nadváhy

Pediatrička Gerová tvrdí, že základ obezity sa vytvára už v ranom detstve. Neodporúča preto dojčatá kŕmiť kravským mliekom. „Dôležité je dojčiť dieťa a ak sa nedá, tak radšej siahnuť po umelom mlieku, ale nie živočíšneho pôvodu. Z kravského mlieka je hmotnosť dojčiat za rok trikrát vyššia ako pri dojčení. Tukové bunky sa ukladajú a neskôr rozvinú,“ zdôraznila.

V predškolskom veku sú deti akoby neunaviteľné, majú veľa energie a potrebujú prísun kvalitných potravín. Podľa skúseností lekárky neskôr, keď prídu do školy a zaťažia ich povinnosti, dochádza akoby k úbytku energie. l Pri kombinácii nepravidelnej stravy a nedostatku pohybu sa tukové bunky zmobilizujú a prejavia. „Rozdielne u chlapcov aj u dievčat. Hrbia sa, prejaví sa skolióza a deti začnú trpieť komplexmi. Nastupuje pocit, že nemajú rady svoje telo,“ dodala.

No rovnako veľký vplyv má aj spôsob života a stravovacie návyky rodičov. Ak sú deti už od útleho veku prekrmované, dokonca aj údeninami, tučnými syrmi a sladkosťami, ich tukové tkanivo sa veľmi silno vyvinie a neskôr už len veľmi ťažko odbúrava. Pri neskoršej redukcii hmotnosti sa tieto tukové bunky iba zmenšia, už nikdy úplne nezmiznú.

Naviac, dieťa si na nezdravé potraviny zvykne a aj v dospelosti si ich bude vyberať.

ak
Dobré rady

Čo by mali rodičia robiť?

Podľa pediatričky Gerovej je pre deti jediným východiskom pomoc rodičov. Tí by mali ustrážiť ich stravovacie návyky, pravidelnosť aj dostatočný pohyb. „Rozhodne by mali raňajkovať a mať aj ľahšiu desiatu, napríklad jogurt, rožok a ovocie. Na obedovom tanieri by mala byť väčšia polovica zeleniny, mäso, najlepšie biele, alebo ryby a príloha minimálna. Na olovrant stačí ovocie,“ poradila lekárka.

Rodičia by mali dbať o to, aby deti nekonzumovali energeticky najvýdatnejšie jedlo večer. V súčasnosti je to takmer pravidlo. Školáci niekedy obed vynechajú a kým pracujúce mamy pripravia večeru, je už často večer. Hlad spôsobí, že zjedia veľa a ich organizmus prijaté živiny nedokáže počas spánku spracovať.

Nezdravým javom je aj jedenie rôznych pochutín pri sledovaní televízie či hraní počítačových hier, tiež popíjanie vysokoenergetických nápojov počas celého dňa. l Pitný režim je síce pre deti veľmi dôležitý, ale presladené malinovky smäd neuhasia. Naopak, ešte ho povzbudzujú.

ak

Neprehliadnite tiež

Festival horských filmov v Poprade ponúkne 52 snímok

Hosťami festivalu budú horolezci, himalájisti Hámor, Kurtyka a Colibasanu.

Opravený plafón vynovenej križovatky VSS zateká

Ledva odovzdané dielo už ponúka viacero problematických detailov.

Traja Košičania žalujú ministerstvo a prokuratúru

Konaním podvodníka prišli o 168-tisíc vtedajších korún. Vinia štát.

Kalmus po odsúdení: Nič som neurobil

Samosudca vymeral košickému výtvarníkovi štvormesačnú podmienku.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 213
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 313
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 138
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 625
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 856
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 190
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 115
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 111
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 061
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 936

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop