Korzár logo Korzár

Endeavour odchádza do dôchodku

Americký raketoplán Endeavour skončil svoju 19-ročnú kariéru letov do vesmíru posledným a doslova „čítankovým" pristátím, ktoré sa uskutočnilo ešte pred svitaním 1. júna na dráhe Kennedyho vesmírneho strediska na floridskom Cape Canaveral.

Raketoplán Endeavour po poslednom lete. Endeavour  sa stane exponátom v múzeu vedy v Los Angeles.Raketoplán Endeavour po poslednom lete. Endeavour sa stane exponátom v múzeu vedy v Los Angeles. (Zdroj: archív)

Na palube raketoplánu bola šesťčlenná posádka, ktorej velil Mark Kelly. Posledná, 25. misia raketoplánu Endeavour odštartovala 16. mája 2011 a trvala 16 dní. Počas tejto misie, označenej STS-134, raketoplán zakotvil pri medzinárodnej vesmírnej stanici ISS, na ktorú doviezol okrem iných zariadení aj magnetický spektrometer AMS. Ten bude slúžiť na meranie zloženia kozmického žiarenia, čím prispeje k porozumeniu počiatkov nášho vesmíru a k hľadaniu dôkazov o tmavej hmote a antihmote. Raketoplán doviezol na stanicu aj logistický nosič ELC-3, čo je vlastne platforma s náhradnými dielmi, ktoré umožnia udržiavať stanicu v činnosti po vyradení raketoplánov. Počas ukotvenia k stanici ISS vykonali astronauti štyri vychádzky do voľného vesmíru, počas ktorých robili údržbu systémov stanice a inštalovali na jej vonkajšiu stranu nové komponenty. Povedzme si niečo o histórii raketoplánu Endeavour.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Piaty a posledný raketoplán

Tento raketoplán bol piatym a posledným postaveným americkým raketoplánom. Americký kongres schválil postavenie tohto raketoplánu v roku 1987, a to ako náhradu za raketoplán Challenger, ktorý havaroval pri štarte na misiu STS-51-L v roku 1986. Na výrobu raketoplánu boli použité aj rezervné diely, ktoré ostali po zhotovení raketoplánov Discovery a Atlantis. S finálnou montážou raketoplánu sa začalo 1. augusta 1987 a ukončená bola 6. júla 1990. Z hangáru firmy Rockwell International v Palmdale vyroloval tento raketoplán 25. apríla 1991, v Kennedyho vesmírnom stredisku ho privítali 7. mája 1991. Možno spomenúť, že názov tohto raketoplánu vzišiel z národnej súťaže amerických základných a stredných škôl. Návrhy museli byť doplnené krátkou esejou, zdôvodňujúcou, prečo je zvolené meno to najvhodnejšie na pomenovanie raketoplánu. V návrhoch sa najčastejšie vyskytoval názov Endeavour, čo bolo meno lode, na ktorej sa britský moreplavec James Cook vydal v roku 1768 na svoju prvú objavnú cestu. To je aj dôvod, prečo sa názov raketoplánu píše podľa britského pravopisu (podľa amerického by to bolo Endeavor). Pomýlilo to aj samotných pracovníkov NASA, ktorí v roku 2007 uviedli na vypúšťacej rampe názov Endeavor.

SkryťVypnúť reklamu

Vraj nezarobili ani cent

Oficiálne označenie raketoplánu je však OV-105. Zaujímavosťou je, že firma Rockwell International tvrdila, že na výrobe tohto raketoplánu nezarobila ani cent. Na svoj prvý let, označený STS-49, odštartoval raketoplán Endeavour 7. mája 1992. Počas tohto letu zachytila posádka raketoplánu komunikačnú družicu Intelsat VI, ktorá sa pre poruchu nedostala na správnu obežnú dráhu a po výmene motora posledného stupňa ju opäť vypustila do vesmíru. Raketoplán má dĺžku 37,24 m, rozpätie jeho krídiel je 23,79 m a jeho výška je 17,25 m. Prázdna hmotnosť (s inštalovanými tromi hlavnými motormi) je 78 018 kg, maximálna štartovacia hmotnosť je 109 ton, maximálna pristávacia hmotnosť je 104 ton. Povolená operačná výška raketoplánu sa pohybuje od 190 do 960 kilometrov. Posádka raketoplánu môže mať až osem členov. Raketoplán Endeavour vykonal v roku 1993 prvú servisnú misiu k vesmírnemu Hubbleovmu teleskopu. Od decembra 2003 do októbra 2005 boli na raketopláne vykonané modernizačné práce, pri ktorých bol inštalovaný aj tzv. sklenený kokpit (ručičkové prístroje boli nahradené elektronickými displejmi). Endeavour mal byť podľa pôvodného plánu vyradený už v roku 2010. V júli 2010 však NASA rozhodla, že posledná misia tohto raketoplánu bude presunutá z novembra 2010 na február 2011. Kvôli rôznym okolnostiam odštartoval napokon raketoplán Endeavour na svoj posledný let až 16. mája tohto roku. Raketoplán počas 25 letov strávil vo vesmíre 296 dní, 3 hodiny, 18 minút a 35 sekúnd, absolvoval 4 671 obletov okolo Zeme a prekonal vzdialenosť 197,76 milióna km. Na palube raketoplánu sa vystriedalo 148 astronautov. Vyradený raketoplán Endeavour sa stane exponátom California Science center v Los Angeles. Úplne posledným letom amerických raketoplánov bude let STS-135, ktorý vykoná raketoplán Atlantis a ktorého štart je plánovaný na júl tohto roka.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 448
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 9 786
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 224
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 298
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 475
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 960
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 155
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 037
  1. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  2. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  7. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  8. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 489
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 111
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 077
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 219
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 547
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 690
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 264
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 793
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  2. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  7. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  8. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 489
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 111
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 077
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 219
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 547
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 690
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 264
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 793
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu