Korzár logo Korzár

Priletel „zabíjač ohňa"

V niektorých krajinách existujú ministerstvá pre mimoriadne situácie, ktorých úlohou je účinne koordinovať pomoc pri veľkých živelných katastrofách, lesných požiaroch a iných vážnych situáciách, ktorých riešenie by lokálne inštitúcie len ťažko zvládli.

Lietadlo Antonov An-32p. Nádrže po oboch stranách spodnej časti trupu pojmú až osem ton vody.Lietadlo Antonov An-32p. Nádrže po oboch stranách spodnej časti trupu pojmú až osem ton vody. (Zdroj: archív)

Takéto ministerstvá majú najmä niektoré nástupnícke krajiny bývalého Sovietskeho zväzu, medzi nimi aj Ukrajina.

Konalo tréningové lety

Nedávno sa na košickom letisku niekoľko ráz vyskytlo lietadlo tohto ministerstva, a to v rámci výcviku a tréningu posádok. Tvarom dolnej časti svojho trupu a vysoko položenými motormi mohlo lietadlo vzbudzovať dojem, že ide o tzv. amfíbiu, ktorá je schopná pristávať na súši i na vode. Nebolo to však tak, pretože išlo o lietadlo typu An-32P, ktoré je síce špeciálne vystrojené na hasenie lesných a iných požiarov, ale pristávať na vodnej hladine nemôže.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vychádza z typu An-26

Stručne spomeňme históriu typu An-32, ktorý navrhla konštrukčná kancelária O. Antonova v ukrajinskom Kyjeve. Lietadlo typu An-32 konštrukčne zodpovedá typu An-26 (ktorý nedávno české letectvo vyradilo, ale ktorý slovenské letectvo stále ešte používa), od ktorého sa odlišuje len inými a inak umiestnenými motormi.

Prvým objednávateľom India

Zaujímavosťou je, že prvým objednávateľom tohto typu bolo indické vojenské letectvo, čo mnohí analytici pripisujú najmä dobrým vzťahom medzi vtedajším sovietskym vodcom Leonidom Brežnevom a indickou premiérkou Indirou Gándhíovou. Lietadlo bolo navrhnuté tak, aby malo lepšie vzletové charakteristiky na vysoko položených letiskách a pri vyšších teplotách než typ An-26.

Motory s oveľa vyšší výkonom

Dosiahlo sa to najmä použitím turbovrtuľových motorov AI-20, ktorých výkon je 3 862 kW, čo je o plných 83 % viac než je výkon motorov AI-24, používaných v type An-26. Výkonnejšie motory však vyžadovali použitie väčších vrtúľ, ktoré sa však pri uložení motorov pod krídlom nedali použiť.

SkryťVypnúť reklamu

Motory sa „presťahovali" nad krídlo

Aby sa nemuselo prekonštruovať celé krídlo (kvôli posunutie motorov ďalej od trupu), bolo zvolené elegantné riešenie, spočívajúce v preložení motorov nad krídlo (os motorov sa tak dostala nad najširšie miesto trupu). Prototyp lietadla An-32 po prvý raz vzlietol 9. júla 1976, teda pred temer 35 rokmi. Prvý sériový stroj vzlietol 29. júna 1983, dodávky do Indie začali v roku 1984.

Civilné i vojenské verzie

Lietadlo sa vyrábalo v množstve variant pre civilné i vojenské použitie. Najväčší počet lietadiel pre vojenské účely si objednala India (125), ale typ An-32 lieta napríklad aj v letectvách Angoly, Kolumbie, Rovníkovej Guiney, Etiópie, Iraku, Líbye, Peru, Tanzánie či Mexika. Výroba sa skončila v roku 1996, ale v roku 2005 bola obnovená. V závislosti od verzie môže lietadlo prepravovať 50 cestujúcich, 42 vojakov, 38 parašutistov alebo 24 zranených vojakov na nosidlách.

SkryťVypnúť reklamu

Sklopná rampa vzadu

Nákladná verzia môže dopravovať náklady dĺžky až 11 metrov a hmotnosti (v závislosti od verzie) 6 800 kg až 7 500 kg. Náklad možno do lietadla nakladať po sklopnej rampe v zadnej časti lietadla. Lietadlo An-32 má rozpätie krídiel 29,2 m, dĺžku 23,78 m a výšku 8,75 m. Maximálna vzletová hmotnosť je 27 ton, modernizované verzie majú maximálnu hmotnosť až 29,7 tony. Maximálna rýchlosť lietadla je 530 km/h, cestovná rýchlosť je 470 km/h, dolet je 2 500 km, výškový dostup je 9 500 metrov.

Dve externé nádrže

Do Košíc priletelo jedno zo štyroch lietadiel An-32P, ktoré používa spomínané ukrajinské ministerstvo pre mimoriadne situácie. Verzia An-32P je určená na hasenie lesných požiarov a má pozdĺž dolnej časti trupu dve externé nádrže na vodu, ktoré dokopy pojmú osem ton vody. Voda sa vypúšťa (z oboch nádrží súčasne alebo postupne) počas letu vo výške 40 až 50 metrov a pri rýchlosti 240 až 260 km/h. Keď sú nádrže prázdne, môže lietadlo slúžiť na prepravu nákladov.

Prezývka Firekiller

Protipožiarna verzia An-32P je známa pod polooficiálnou prezývkou Firekiller, čo doslova znamená zabíjač ohňa. Zaujímavosťou lietadiel ukrajinského ministerstva je to, že nenesú na trupe obvyklú civilnú registračnú značku, ktorá by mala u ukrajinských lietadiel začínať prefixom UR, ale sú označené len číslami (31 až 34). Lietadlo s číslom 31, ktoré sme zaregistrovali na košickom letisku, malo trupové číslo 31, jeho výrobné číslo je 36-08 a svoj prvý vzlet vykonalo v posledný deň roku 2007. Údaje o počte vyrobených „tridsaťdvojok" sa od prameňa k prameňu líšia, a to od približne od 300 do 385 kusov.

V kóde NATO Cline

Nakoniec možno spomenúť, že lietadlo An-32 malo v kóde NATO označenie Cline (označenie transportných lietadiel vždy začínalo písmenom C), ktorým sa v odbornej biologickej literatúre označuje postupná zmena niektorých charakteristík populácií jedného druhu. V americkom slangu sa však výraz cline používa aj na označenie škaredej zlostnej ženy a (aby to bolo spravodlivé...) aj tučného hlúpeho muža.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 072
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 735
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 243
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 198
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 161
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 037
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 945
  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 781
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 783
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 633
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 832
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


15
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


9
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 781
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 783
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 633
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 832
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu