Korzár logo Korzár
Streda, 24. január, 2018 | Meniny má Timotej
Pridajte si svoje mesto

Priletel „zabíjač ohňa"

V niektorých krajinách existujú ministerstvá pre mimoriadne situácie, ktorých úlohou je účinne koordinovať pomoc pri veľkých živelných katastrofách, lesných požiaroch a iných vážnych situáciách, ktorých riešenie by lokálne inštitúcie len ťažko zvládli.

Lietadlo Antonov An-32p. Nádrže po oboch stranách spodnej časti trupu pojmú až osem ton vody.(Zdroj: archív)

Takéto ministerstvá majú najmä niektoré nástupnícke krajiny bývalého Sovietskeho zväzu, medzi nimi aj Ukrajina.

Konalo tréningové lety

Nedávno sa na košickom letisku niekoľko ráz vyskytlo lietadlo tohto ministerstva, a to v rámci výcviku a tréningu posádok. Tvarom dolnej časti svojho trupu a vysoko položenými motormi mohlo lietadlo vzbudzovať dojem, že ide o tzv. amfíbiu, ktorá je schopná pristávať na súši i na vode. Nebolo to však tak, pretože išlo o lietadlo typu An-32P, ktoré je síce špeciálne vystrojené na hasenie lesných a iných požiarov, ale pristávať na vodnej hladine nemôže.

Vychádza z typu An-26

Stručne spomeňme históriu typu An-32, ktorý navrhla konštrukčná kancelária O. Antonova v ukrajinskom Kyjeve. Lietadlo typu An-32 konštrukčne zodpovedá typu An-26 (ktorý nedávno české letectvo vyradilo, ale ktorý slovenské letectvo stále ešte používa), od ktorého sa odlišuje len inými a inak umiestnenými motormi.

Prvým objednávateľom India

Zaujímavosťou je, že prvým objednávateľom tohto typu bolo indické vojenské letectvo, čo mnohí analytici pripisujú najmä dobrým vzťahom medzi vtedajším sovietskym vodcom Leonidom Brežnevom a indickou premiérkou Indirou Gándhíovou. Lietadlo bolo navrhnuté tak, aby malo lepšie vzletové charakteristiky na vysoko položených letiskách a pri vyšších teplotách než typ An-26.

Motory s oveľa vyšší výkonom

Dosiahlo sa to najmä použitím turbovrtuľových motorov AI-20, ktorých výkon je 3 862 kW, čo je o plných 83 % viac než je výkon motorov AI-24, používaných v type An-26. Výkonnejšie motory však vyžadovali použitie väčších vrtúľ, ktoré sa však pri uložení motorov pod krídlom nedali použiť.

Motory sa „presťahovali" nad krídlo

Aby sa nemuselo prekonštruovať celé krídlo (kvôli posunutie motorov ďalej od trupu), bolo zvolené elegantné riešenie, spočívajúce v preložení motorov nad krídlo (os motorov sa tak dostala nad najširšie miesto trupu). Prototyp lietadla An-32 po prvý raz vzlietol 9. júla 1976, teda pred temer 35 rokmi. Prvý sériový stroj vzlietol 29. júna 1983, dodávky do Indie začali v roku 1984.

Civilné i vojenské verzie

Lietadlo sa vyrábalo v množstve variant pre civilné i vojenské použitie. Najväčší počet lietadiel pre vojenské účely si objednala India (125), ale typ An-32 lieta napríklad aj v letectvách Angoly, Kolumbie, Rovníkovej Guiney, Etiópie, Iraku, Líbye, Peru, Tanzánie či Mexika. Výroba sa skončila v roku 1996, ale v roku 2005 bola obnovená. V závislosti od verzie môže lietadlo prepravovať 50 cestujúcich, 42 vojakov, 38 parašutistov alebo 24 zranených vojakov na nosidlách.

Sklopná rampa vzadu

Nákladná verzia môže dopravovať náklady dĺžky až 11 metrov a hmotnosti (v závislosti od verzie) 6 800 kg až 7 500 kg. Náklad možno do lietadla nakladať po sklopnej rampe v zadnej časti lietadla. Lietadlo An-32 má rozpätie krídiel 29,2 m, dĺžku 23,78 m a výšku 8,75 m. Maximálna vzletová hmotnosť je 27 ton, modernizované verzie majú maximálnu hmotnosť až 29,7 tony. Maximálna rýchlosť lietadla je 530 km/h, cestovná rýchlosť je 470 km/h, dolet je 2 500 km, výškový dostup je 9 500 metrov.

Dve externé nádrže

Do Košíc priletelo jedno zo štyroch lietadiel An-32P, ktoré používa spomínané ukrajinské ministerstvo pre mimoriadne situácie. Verzia An-32P je určená na hasenie lesných požiarov a má pozdĺž dolnej časti trupu dve externé nádrže na vodu, ktoré dokopy pojmú osem ton vody. Voda sa vypúšťa (z oboch nádrží súčasne alebo postupne) počas letu vo výške 40 až 50 metrov a pri rýchlosti 240 až 260 km/h. Keď sú nádrže prázdne, môže lietadlo slúžiť na prepravu nákladov.

Prezývka Firekiller

Protipožiarna verzia An-32P je známa pod polooficiálnou prezývkou Firekiller, čo doslova znamená zabíjač ohňa. Zaujímavosťou lietadiel ukrajinského ministerstva je to, že nenesú na trupe obvyklú civilnú registračnú značku, ktorá by mala u ukrajinských lietadiel začínať prefixom UR, ale sú označené len číslami (31 až 34). Lietadlo s číslom 31, ktoré sme zaregistrovali na košickom letisku, malo trupové číslo 31, jeho výrobné číslo je 36-08 a svoj prvý vzlet vykonalo v posledný deň roku 2007. Údaje o počte vyrobených „tridsaťdvojok" sa od prameňa k prameňu líšia, a to od približne od 300 do 385 kusov.

V kóde NATO Cline

Nakoniec možno spomenúť, že lietadlo An-32 malo v kóde NATO označenie Cline (označenie transportných lietadiel vždy začínalo písmenom C), ktorým sa v odbornej biologickej literatúre označuje postupná zmena niektorých charakteristík populácií jedného druhu. V americkom slangu sa však výraz cline používa aj na označenie škaredej zlostnej ženy a (aby to bolo spravodlivé...) aj tučného hlúpeho muža.

Neprehliadnite tiež

Vyskočili obce s Rómami. Starosta: Niektorí sú negramotní, krúžkujú hore–dole

Za množstvom neplatných hlasov môže byť aj slabá sociálna zručnosť.

Na Kostolianskej sú dojednané prvé pozemky na kruhový objazd

Vedenie mesta by chcelo začať s výkupom pozemkov.

Tesco končí na Hlavnej po 22 rokoch

Nový investor sa chce pustiť do rekonštrukcie budovy.

Trnka: Raši sa nedokáže zmieriť s prehrou

Ako reagujú súperi v boji o košického župana.

Košickí hokejisti pred 20 rokmi vyhrali Kontinentálny pohár

V rozhodujúcom dueli si poradili s domácim celkom gólom Reného Puchera do prázdnej brány.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kosík na videu z afrického väzenia odpovedá Kaliňákovi

Gašpar s Kaliňákom spochybňovali pravosť vyhlásenia bývalého siskára Ľuboša Kosíka o únose prezidentovho syna. Kosík poslal video ako dôkaz.

TV

Kosík vo videohovore z afrického väzenia: Zaručte mi bezpečnosť

Bývalý siskár potvrdzuje svoju totožnosť.

SVET

Zeman ťahal Drahoša do bahna, no on sa nedal. Znamená to prehru?

Český prezident sa vôbec sa nezmenil.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  5. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 832
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 6 296
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 4 985
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 3 428
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 066
  6. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 2 658
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 2 559
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 259
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 843
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 498

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop