Korzár logo Korzár
Nedeľa, 30. apríl, 2017 |Meniny má Anastázia

Priletel „zabíjač ohňa"

V niektorých krajinách existujú ministerstvá pre mimoriadne situácie, ktorých úlohou je účinne koordinovať pomoc pri veľkých živelných katastrofách, lesných požiaroch a iných vážnych situáciách, ktorých riešenie by lokálne inštitúcie len ťažko zvládli.

Lietadlo Antonov An-32p. Nádrže po oboch stranách spodnej časti trupu pojmú až osem ton vody.(Zdroj: archív)

Takéto ministerstvá majú najmä niektoré nástupnícke krajiny bývalého Sovietskeho zväzu, medzi nimi aj Ukrajina.

Konalo tréningové lety

Nedávno sa na košickom letisku niekoľko ráz vyskytlo lietadlo tohto ministerstva, a to v rámci výcviku a tréningu posádok. Tvarom dolnej časti svojho trupu a vysoko položenými motormi mohlo lietadlo vzbudzovať dojem, že ide o tzv. amfíbiu, ktorá je schopná pristávať na súši i na vode. Nebolo to však tak, pretože išlo o lietadlo typu An-32P, ktoré je síce špeciálne vystrojené na hasenie lesných a iných požiarov, ale pristávať na vodnej hladine nemôže.

Vychádza z typu An-26

Stručne spomeňme históriu typu An-32, ktorý navrhla konštrukčná kancelária O. Antonova v ukrajinskom Kyjeve. Lietadlo typu An-32 konštrukčne zodpovedá typu An-26 (ktorý nedávno české letectvo vyradilo, ale ktorý slovenské letectvo stále ešte používa), od ktorého sa odlišuje len inými a inak umiestnenými motormi.

Prvým objednávateľom India

Zaujímavosťou je, že prvým objednávateľom tohto typu bolo indické vojenské letectvo, čo mnohí analytici pripisujú najmä dobrým vzťahom medzi vtedajším sovietskym vodcom Leonidom Brežnevom a indickou premiérkou Indirou Gándhíovou. Lietadlo bolo navrhnuté tak, aby malo lepšie vzletové charakteristiky na vysoko položených letiskách a pri vyšších teplotách než typ An-26.

Motory s oveľa vyšší výkonom

Dosiahlo sa to najmä použitím turbovrtuľových motorov AI-20, ktorých výkon je 3 862 kW, čo je o plných 83 % viac než je výkon motorov AI-24, používaných v type An-26. Výkonnejšie motory však vyžadovali použitie väčších vrtúľ, ktoré sa však pri uložení motorov pod krídlom nedali použiť.

Motory sa „presťahovali" nad krídlo

Aby sa nemuselo prekonštruovať celé krídlo (kvôli posunutie motorov ďalej od trupu), bolo zvolené elegantné riešenie, spočívajúce v preložení motorov nad krídlo (os motorov sa tak dostala nad najširšie miesto trupu). Prototyp lietadla An-32 po prvý raz vzlietol 9. júla 1976, teda pred temer 35 rokmi. Prvý sériový stroj vzlietol 29. júna 1983, dodávky do Indie začali v roku 1984.

Civilné i vojenské verzie

Lietadlo sa vyrábalo v množstve variant pre civilné i vojenské použitie. Najväčší počet lietadiel pre vojenské účely si objednala India (125), ale typ An-32 lieta napríklad aj v letectvách Angoly, Kolumbie, Rovníkovej Guiney, Etiópie, Iraku, Líbye, Peru, Tanzánie či Mexika. Výroba sa skončila v roku 1996, ale v roku 2005 bola obnovená. V závislosti od verzie môže lietadlo prepravovať 50 cestujúcich, 42 vojakov, 38 parašutistov alebo 24 zranených vojakov na nosidlách.

Sklopná rampa vzadu

Nákladná verzia môže dopravovať náklady dĺžky až 11 metrov a hmotnosti (v závislosti od verzie) 6 800 kg až 7 500 kg. Náklad možno do lietadla nakladať po sklopnej rampe v zadnej časti lietadla. Lietadlo An-32 má rozpätie krídiel 29,2 m, dĺžku 23,78 m a výšku 8,75 m. Maximálna vzletová hmotnosť je 27 ton, modernizované verzie majú maximálnu hmotnosť až 29,7 tony. Maximálna rýchlosť lietadla je 530 km/h, cestovná rýchlosť je 470 km/h, dolet je 2 500 km, výškový dostup je 9 500 metrov.

Dve externé nádrže

Do Košíc priletelo jedno zo štyroch lietadiel An-32P, ktoré používa spomínané ukrajinské ministerstvo pre mimoriadne situácie. Verzia An-32P je určená na hasenie lesných požiarov a má pozdĺž dolnej časti trupu dve externé nádrže na vodu, ktoré dokopy pojmú osem ton vody. Voda sa vypúšťa (z oboch nádrží súčasne alebo postupne) počas letu vo výške 40 až 50 metrov a pri rýchlosti 240 až 260 km/h. Keď sú nádrže prázdne, môže lietadlo slúžiť na prepravu nákladov.

Prezývka Firekiller

Protipožiarna verzia An-32P je známa pod polooficiálnou prezývkou Firekiller, čo doslova znamená zabíjač ohňa. Zaujímavosťou lietadiel ukrajinského ministerstva je to, že nenesú na trupe obvyklú civilnú registračnú značku, ktorá by mala u ukrajinských lietadiel začínať prefixom UR, ale sú označené len číslami (31 až 34). Lietadlo s číslom 31, ktoré sme zaregistrovali na košickom letisku, malo trupové číslo 31, jeho výrobné číslo je 36-08 a svoj prvý vzlet vykonalo v posledný deň roku 2007. Údaje o počte vyrobených „tridsaťdvojok" sa od prameňa k prameňu líšia, a to od približne od 300 do 385 kusov.

V kóde NATO Cline

Nakoniec možno spomenúť, že lietadlo An-32 malo v kóde NATO označenie Cline (označenie transportných lietadiel vždy začínalo písmenom C), ktorým sa v odbornej biologickej literatúre označuje postupná zmena niektorých charakteristík populácií jedného druhu. V americkom slangu sa však výraz cline používa aj na označenie škaredej zlostnej ženy a (aby to bolo spravodlivé...) aj tučného hlúpeho muža.

Neprehliadnite tiež

Východniarka excelovala na Miss Slovensko 2017

Bardejovčanka Petra Varaliová získala tri tituly.

KOŠICKÝ VEČER

Dni mesta lákajú programom, Košičania by uvítali bezplatné parkovanie

Oslavy si užívajú aj známe osobnosti. Čo sa im páči a čo nie?

Dvadsať rokov na východe v apríli

Retro Korzár je tu opäť. Dvadsať rokov na východe v apríli

Retro seriál pokračuje každý mesiac až do februára 2018.

PRIEBEŽNE AKTUAKLIZOVANÉ

Športový víkend na východe – servis výsledkov a faktov

Ako sa skončili zápasy a podujatia v rôznych športoch.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

ŠPORT

Šupler: Keď sme boli v céčku, každý chcel ísť na MS. Dnes je situácia iná

Je ešte skoro, vraví Šupler o hráčoch do 18 rokov.

DOMOV

Viezli sme sa po trase, po ktorej Remiáš prešiel naposledy

Uplynulo 21 rokov od smrti Remiáša.

TECH

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Fajčenie môže ohroziť aj vaše vnúčatá.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 195
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 942
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 343
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 221
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 095
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 299
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 045
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 659
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 074
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 911

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop