Korzár logo Korzár
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Priletel „zabíjač ohňa"

V niektorých krajinách existujú ministerstvá pre mimoriadne situácie, ktorých úlohou je účinne koordinovať pomoc pri veľkých živelných katastrofách, lesných požiaroch a iných vážnych situáciách, ktorých riešenie by lokálne inštitúcie len ťažko zvládli.

Lietadlo Antonov An-32p. Nádrže po oboch stranách spodnej časti trupu pojmú až osem ton vody.Lietadlo Antonov An-32p. Nádrže po oboch stranách spodnej časti trupu pojmú až osem ton vody. (Zdroj: archív)

Takéto ministerstvá majú najmä niektoré nástupnícke krajiny bývalého Sovietskeho zväzu, medzi nimi aj Ukrajina.

Konalo tréningové lety

Nedávno sa na košickom letisku niekoľko ráz vyskytlo lietadlo tohto ministerstva, a to v rámci výcviku a tréningu posádok. Tvarom dolnej časti svojho trupu a vysoko položenými motormi mohlo lietadlo vzbudzovať dojem, že ide o tzv. amfíbiu, ktorá je schopná pristávať na súši i na vode. Nebolo to však tak, pretože išlo o lietadlo typu An-32P, ktoré je síce špeciálne vystrojené na hasenie lesných a iných požiarov, ale pristávať na vodnej hladine nemôže.

Skryť Vypnúť reklamu

Vychádza z typu An-26

Stručne spomeňme históriu typu An-32, ktorý navrhla konštrukčná kancelária O. Antonova v ukrajinskom Kyjeve. Lietadlo typu An-32 konštrukčne zodpovedá typu An-26 (ktorý nedávno české letectvo vyradilo, ale ktorý slovenské letectvo stále ešte používa), od ktorého sa odlišuje len inými a inak umiestnenými motormi.

Prvým objednávateľom India

Zaujímavosťou je, že prvým objednávateľom tohto typu bolo indické vojenské letectvo, čo mnohí analytici pripisujú najmä dobrým vzťahom medzi vtedajším sovietskym vodcom Leonidom Brežnevom a indickou premiérkou Indirou Gándhíovou. Lietadlo bolo navrhnuté tak, aby malo lepšie vzletové charakteristiky na vysoko položených letiskách a pri vyšších teplotách než typ An-26.

Motory s oveľa vyšší výkonom

Dosiahlo sa to najmä použitím turbovrtuľových motorov AI-20, ktorých výkon je 3 862 kW, čo je o plných 83 % viac než je výkon motorov AI-24, používaných v type An-26. Výkonnejšie motory však vyžadovali použitie väčších vrtúľ, ktoré sa však pri uložení motorov pod krídlom nedali použiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Motory sa „presťahovali" nad krídlo

Aby sa nemuselo prekonštruovať celé krídlo (kvôli posunutie motorov ďalej od trupu), bolo zvolené elegantné riešenie, spočívajúce v preložení motorov nad krídlo (os motorov sa tak dostala nad najširšie miesto trupu). Prototyp lietadla An-32 po prvý raz vzlietol 9. júla 1976, teda pred temer 35 rokmi. Prvý sériový stroj vzlietol 29. júna 1983, dodávky do Indie začali v roku 1984.

Civilné i vojenské verzie

Lietadlo sa vyrábalo v množstve variant pre civilné i vojenské použitie. Najväčší počet lietadiel pre vojenské účely si objednala India (125), ale typ An-32 lieta napríklad aj v letectvách Angoly, Kolumbie, Rovníkovej Guiney, Etiópie, Iraku, Líbye, Peru, Tanzánie či Mexika. Výroba sa skončila v roku 1996, ale v roku 2005 bola obnovená. V závislosti od verzie môže lietadlo prepravovať 50 cestujúcich, 42 vojakov, 38 parašutistov alebo 24 zranených vojakov na nosidlách.

Skryť Vypnúť reklamu

Sklopná rampa vzadu

Nákladná verzia môže dopravovať náklady dĺžky až 11 metrov a hmotnosti (v závislosti od verzie) 6 800 kg až 7 500 kg. Náklad možno do lietadla nakladať po sklopnej rampe v zadnej časti lietadla. Lietadlo An-32 má rozpätie krídiel 29,2 m, dĺžku 23,78 m a výšku 8,75 m. Maximálna vzletová hmotnosť je 27 ton, modernizované verzie majú maximálnu hmotnosť až 29,7 tony. Maximálna rýchlosť lietadla je 530 km/h, cestovná rýchlosť je 470 km/h, dolet je 2 500 km, výškový dostup je 9 500 metrov.

Dve externé nádrže

Do Košíc priletelo jedno zo štyroch lietadiel An-32P, ktoré používa spomínané ukrajinské ministerstvo pre mimoriadne situácie. Verzia An-32P je určená na hasenie lesných požiarov a má pozdĺž dolnej časti trupu dve externé nádrže na vodu, ktoré dokopy pojmú osem ton vody. Voda sa vypúšťa (z oboch nádrží súčasne alebo postupne) počas letu vo výške 40 až 50 metrov a pri rýchlosti 240 až 260 km/h. Keď sú nádrže prázdne, môže lietadlo slúžiť na prepravu nákladov.

Prezývka Firekiller

Protipožiarna verzia An-32P je známa pod polooficiálnou prezývkou Firekiller, čo doslova znamená zabíjač ohňa. Zaujímavosťou lietadiel ukrajinského ministerstva je to, že nenesú na trupe obvyklú civilnú registračnú značku, ktorá by mala u ukrajinských lietadiel začínať prefixom UR, ale sú označené len číslami (31 až 34). Lietadlo s číslom 31, ktoré sme zaregistrovali na košickom letisku, malo trupové číslo 31, jeho výrobné číslo je 36-08 a svoj prvý vzlet vykonalo v posledný deň roku 2007. Údaje o počte vyrobených „tridsaťdvojok" sa od prameňa k prameňu líšia, a to od približne od 300 do 385 kusov.

V kóde NATO Cline

Nakoniec možno spomenúť, že lietadlo An-32 malo v kóde NATO označenie Cline (označenie transportných lietadiel vždy začínalo písmenom C), ktorým sa v odbornej biologickej literatúre označuje postupná zmena niektorých charakteristík populácií jedného druhu. V americkom slangu sa však výraz cline používa aj na označenie škaredej zlostnej ženy a (aby to bolo spravodlivé...) aj tučného hlúpeho muža.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 008
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 492
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 295
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 547
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 12 463
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 093
  7. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 643
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 591
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 066
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 9 952
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pacientka, ktorá odmietla testy aj rúško, porodila zdravé dieťa

Na sociálnej sieti sa šíri výzva k protestom. Nemocnica kontaktovala políciu.

Koronavírus v Bardejove: Plošné testovanie u nás môže byť príkladom pre Európu, vyhlásil Pollák (minúta po minúte)

Cieľom pilotného celoplošného testovania je spomaliť šírenie ochorenia Covid-19.

Testovanie v Bardejovskej Zábave.
Historikovi pripomína monotónna biela omietka zateplený panelák.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Opatrenia budú prehodnocovať každý týždeň, Naď nevylučuje ani ich sprísnenie (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 159 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Michala Havrana

Kvôli strachu z tajomstva nedokážeme vnímať realitu (píše Michal Havran)

Od UFO k strachu z tajomstva.

Tao Geoghegan Hart vyhral Giro d'Italia 2020.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop