Korzár logo Korzár
Streda, 22. február, 2017 |Meniny má Etela

Košičanka stavala historickú loď

Rodená Košičanka bola súčasťou tímu, ktorý staval unikátnu repliku historickej lode z 18. storočia. Zuzana Škantárová pracovala na lodi dobrovoľne bez nároku na plat. Jej odmenou bol dvojtýždňový plavebný krst drevenej plachetnice.

La Grace je výnimočnou replikou historickej lode z 18. storočia. Okrem českej vlajky ju zdobí i slovenská.(Zdroj: archív Z. Š.)



La Grace, teda Pôvabná. To je názov repliky korzárskej plachetnice, ktorú dva roky stavali bok po boku Česi a Slováci v egyptskej lodenici v Suezskom prieplave.

Zuzana sa k tomu dostala vďaka kamarátstvu s jedným z iniciátorov projektu, ktorého spoznala ako kapitána na plavbe plachetnicou počas dovolenky na Elbe.

"Od začiatku sme si s Pepom rozumeli a on už vtedy premýšľal o postavení lode. Keď sme sa stretli o pol roka na ďalšej plavbe, mal už vo všetkom jasno. Spolu so spoločníkom Danom mali vybratú lokalitu stavby, teda Egypt, pretože tam to vyšlo najlacnejšie. Druhá alternatíva bola v Bratislave. Na moju radosť zvíťazil Egypt," vysvetľuje Zuzka.

Atraktívna odmena

So stavbou drevenej lode sa začalo v roku 2008. Jej hrubú časť zhotovili najatí Egypťania. Jednotlivé dielce však boli vyrobené v Čechách. Suezská lodenica bola vybraná preto, že stavbári tu pracujú ručne tradičnými technológiami.

Na ďalšie práce už stačili ruky českých a slovenských dobrovoľníkov. Pracovali zadarmo, čakala ich však atraktívnejšia odmena. Za jeden deň práce jeden deň plavby. Košičanku to od začiatku ťahalo do Egypta na stavebné práce. Brzdila ju robota a málo voľného času. Keď však zamestnanie opustila, nič jej nebránilo vycestovať do exotickej krajiny.

Počas dvoch rokov tam pracovala tri razy, vždy približne mesiac. Poslednýkrát sa výstavby lode zúčastnili aj ďalší dvaja Košičania Juraj a Zuzanin otec František. Slovákov bolo v tíme menej ako Čechov. Keďže však pracovali spolu, loď sa môže právom titulovať ako česko-slovenská.

Ženy boli výnimkou

Väčšinu zo stavbárov tvorili chlapi. Ženy boli skôr výnimkou. Ostávali na ne jednoduchšie práce. "Ak bolo treba vyniesť 50-kilové vrece stavebného materiálu, robili to chlapi. Ženy mali maľovať, keď bolo treba niečo prebrúsiť či pretmeliť, namontovať svietidlá či pomôcť pri výrobe lán, spravila som aj to."

Košičanka bývala v prenajatom byte spolu s ďalšími štyrmi či piatimi ľuďmi. Ďalší boli ubytovaní na lodi. "Fakt to boli sparťanské podmienky. Ten byt bol menší a pre šiestich ľudí primalý. Z bytu sme odchádzali okolo pol ôsmej. Po nástupe na loď nám prerozdelili úlohy a začalo sa robiť."

Zuzana sa stavby zúčastňovala v zimných mesiacoch, takže ju netrápili horúčavy. "Stmievalo sa okolo piatej či šiestej, ale viem, že partie, čo tam trávili letné mesiace, sa na horúčavu sťažovali. Veľmi otravné sú tam muchy. Sadajú vám úplne všade, lezú do úst, do nosa. Neviete sa ich zbaviť," smeje sa sympatická Košičanka.

Netradičné plavidlo priťahovalo pozornosť ľudí. Do lodenice prichádzali potom, ako z cesty zbadali sťažne a laná. "Stavali sa tam aj ďalšie lode, ale ani jedna nebola drevená a historická plachetnica."

Takmer stroskotali

Po dvoch náročných rokoch prišla odmena. Posledné dva týždne stavitelia na plachetnici dokončovali posledné úpravy, a potom nasledovala prvá skúšobná plavba. Pôvodný plán vyraziť na šíre more 19. decembra 2010 narazil na búrku. Silný vietor spôsobil vysoké vlny a hrozilo, že loď stroskotá ešte pred vyplávaním.

La Grace bola v prístave istená dvomi lanami, priviazanými o bójku. Jedno sa však pretrhlo a trojmetrové vlny takmer zaniesli loď na asi sto metrov vzdialenú plytčinu.

"Vyzeralo to tak, že stroskotáme bez toho, aby sme sa reálne pohli. Jeden chalan od nás skočil v noci do vody a plával k bójke, ku ktorej pripevnil ďalšie lano. Na druhý deň vietor ešte zosilnel, preto mala loď neustále zapnutý motor a plávala proti vetru. Kvôli vyťaženosti motora nám odišiel generátor, nešli čerpadlá, nemali sme tečúcu vodu a na záchod sme chodili na palubu."

Po troch dňoch sa na La Grace usmialo šťastie. More sa upokojilo, vyšlo slnko, a tak mohli deň pred Vianocami vyraziť na cestu po Červenom mori od Suezu k neobývanému ostrovu Shadwan pri egyptskej Hurghade.

"Kapitán očakával, že sa budeme plaviť dva dni. Našťastie, fúkal veľmi dobrý vietor a loď dobre reagovala. Očakávali sme, že pôjde rýchlosťou 6-7 uzlov za hodinu, ale išli sme 9-10. Tak sa nám podarilo, že sme sa presne na Štedrý deň doplavili na ostrov."

Jedenásťčlennú posádku čakali naozaj netradičné Vianoce. Výlet na neobývaný ostrov s krištáľovou vodou a bielymi plážami sa neobišiel bez vianočných tradícií. Na lodi nesmel chýbať stromček, zemiakový šalát, vlastnoručne upečená vianočka, sladkosti.

K vianočnému menu sa moreplavci obliekli do pirátskeho oblečenia. Chýbať nesmela ani tradičná rozprávka - Popoluška, ktorú si pozreli na počítači.

Oficiálny krst

Zuzana sa dostala aj ku kormidlovaniu lode. Keďže ovláda prácu s kompasom a mapou, poľahky zvládla udržať kormidlo v správnom smere. Aktívna Košičanka je presvedčená, že čas, strávený na stavbe, nebol zbytočný. "Som taká povaha. Stále chcem zažiť niečo nové a dobrodružné. Rada spoznávam nové miesta, ľudí, odlišné kultúry."

Na výnimočnú loď sa plánuje opäť vrátiť. "Nadrobila som si mnoho dní, aj ja som ju stavala, takže na nej plánujem stráviť ešte nejaký ten čas. Ak ju raz v budúcnosti uvidím niekde v televízii alebo v novinách, môžem si povedať, že som bola pri tom, keď vznikala."

Práve v týchto dňoch sa La Grace doplaví na Krétu, kde ju čaká veľkolepý oficiálny krst. Potom bude slúžiť na výučbu kadetov námorných škôl. Uspokojí aj túžbu dobrodruhov plaviť sa po mori ako za dávnych čias.

Skutočná La Grace

Pôvodná La Grace bola loďou prvého skutočného českého námorného kapitána Augustina Heřmana. Ten najprv v službách holandskej Západoindickej spoločnosti preplával niekoľkokrát Atlantik. Po osamostatnení začal s La Grace prepadávať ako pirát španielske obchodné lode a neskôr sa stal najväčším vývozcom tabaku v Amerike.

La Grace v číslach

Dĺžka: 32 m

Šírka: 6 m

Ponor: 2,9 m

Plocha plachiet: 396 m2

Výška sťažňov nad hladinou: 25 m

Motor: 350 koní (260 kW)

Posádka: 30 mužov

Kúpeľne: 6

kag

Neprehliadnite tiež

Mesto Košice a letisko stále riešia obchádzku v Barci

Zatiaľ je nejasné, či bude možný voľný prejazd cez komunikáciu letiska.

Korzár je opäť jednotka na východe, atakovali sme magických 10 miliónov

O necelý rok oslávi Korzár jubilejné 20. narodeniny.

Nebohá Miška zoslala rodičom z neba najkrajší darček – sestričku Elišku

O niekoľko dní uplynie rok od tragédie počas lyžiarskeho výcviku na Plejsoch.

Štátna polícia kontroluje parkovanie na košických chodníkoch

Väčšinu vodičov zatiaľ len upozorňujú. Neskôr nastúpi represia.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  4. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  5. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  6. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  7. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  8. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  10. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 631
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 060
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 324
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 406
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 378
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 896
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 610
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 491
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 452
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 863

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop