Korzár logo Korzár

Košičanka stavala historickú loď

Rodená Košičanka bola súčasťou tímu, ktorý staval unikátnu repliku historickej lode z 18. storočia. Zuzana Škantárová pracovala na lodi dobrovoľne bez nároku na plat. Jej odmenou bol dvojtýždňový plavebný krst drevenej plachetnice.

La Grace je výnimočnou replikou historickej lode z 18. storočia. Okrem českej vlajky ju zdobí i slovenská.La Grace je výnimočnou replikou historickej lode z 18. storočia. Okrem českej vlajky ju zdobí i slovenská. (Zdroj: archív Z. Š.)



La Grace, teda Pôvabná. To je názov repliky korzárskej plachetnice, ktorú dva roky stavali bok po boku Česi a Slováci v egyptskej lodenici v Suezskom prieplave.

Zuzana sa k tomu dostala vďaka kamarátstvu s jedným z iniciátorov projektu, ktorého spoznala ako kapitána na plavbe plachetnicou počas dovolenky na Elbe.

"Od začiatku sme si s Pepom rozumeli a on už vtedy premýšľal o postavení lode. Keď sme sa stretli o pol roka na ďalšej plavbe, mal už vo všetkom jasno. Spolu so spoločníkom Danom mali vybratú lokalitu stavby, teda Egypt, pretože tam to vyšlo najlacnejšie. Druhá alternatíva bola v Bratislave. Na moju radosť zvíťazil Egypt," vysvetľuje Zuzka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Atraktívna odmena

So stavbou drevenej lode sa začalo v roku 2008. Jej hrubú časť zhotovili najatí Egypťania. Jednotlivé dielce však boli vyrobené v Čechách. Suezská lodenica bola vybraná preto, že stavbári tu pracujú ručne tradičnými technológiami.

Na ďalšie práce už stačili ruky českých a slovenských dobrovoľníkov. Pracovali zadarmo, čakala ich však atraktívnejšia odmena. Za jeden deň práce jeden deň plavby. Košičanku to od začiatku ťahalo do Egypta na stavebné práce. Brzdila ju robota a málo voľného času. Keď však zamestnanie opustila, nič jej nebránilo vycestovať do exotickej krajiny.

Počas dvoch rokov tam pracovala tri razy, vždy približne mesiac. Poslednýkrát sa výstavby lode zúčastnili aj ďalší dvaja Košičania Juraj a Zuzanin otec František. Slovákov bolo v tíme menej ako Čechov. Keďže však pracovali spolu, loď sa môže právom titulovať ako česko-slovenská.

SkryťVypnúť reklamu

Ženy boli výnimkou

Väčšinu zo stavbárov tvorili chlapi. Ženy boli skôr výnimkou. Ostávali na ne jednoduchšie práce. "Ak bolo treba vyniesť 50-kilové vrece stavebného materiálu, robili to chlapi. Ženy mali maľovať, keď bolo treba niečo prebrúsiť či pretmeliť, namontovať svietidlá či pomôcť pri výrobe lán, spravila som aj to."

Košičanka bývala v prenajatom byte spolu s ďalšími štyrmi či piatimi ľuďmi. Ďalší boli ubytovaní na lodi. "Fakt to boli sparťanské podmienky. Ten byt bol menší a pre šiestich ľudí primalý. Z bytu sme odchádzali okolo pol ôsmej. Po nástupe na loď nám prerozdelili úlohy a začalo sa robiť."

Zuzana sa stavby zúčastňovala v zimných mesiacoch, takže ju netrápili horúčavy. "Stmievalo sa okolo piatej či šiestej, ale viem, že partie, čo tam trávili letné mesiace, sa na horúčavu sťažovali. Veľmi otravné sú tam muchy. Sadajú vám úplne všade, lezú do úst, do nosa. Neviete sa ich zbaviť," smeje sa sympatická Košičanka.

Netradičné plavidlo priťahovalo pozornosť ľudí. Do lodenice prichádzali potom, ako z cesty zbadali sťažne a laná. "Stavali sa tam aj ďalšie lode, ale ani jedna nebola drevená a historická plachetnica."

SkryťVypnúť reklamu

Takmer stroskotali

Po dvoch náročných rokoch prišla odmena. Posledné dva týždne stavitelia na plachetnici dokončovali posledné úpravy, a potom nasledovala prvá skúšobná plavba. Pôvodný plán vyraziť na šíre more 19. decembra 2010 narazil na búrku. Silný vietor spôsobil vysoké vlny a hrozilo, že loď stroskotá ešte pred vyplávaním.

La Grace bola v prístave istená dvomi lanami, priviazanými o bójku. Jedno sa však pretrhlo a trojmetrové vlny takmer zaniesli loď na asi sto metrov vzdialenú plytčinu.

"Vyzeralo to tak, že stroskotáme bez toho, aby sme sa reálne pohli. Jeden chalan od nás skočil v noci do vody a plával k bójke, ku ktorej pripevnil ďalšie lano. Na druhý deň vietor ešte zosilnel, preto mala loď neustále zapnutý motor a plávala proti vetru. Kvôli vyťaženosti motora nám odišiel generátor, nešli čerpadlá, nemali sme tečúcu vodu a na záchod sme chodili na palubu."

Po troch dňoch sa na La Grace usmialo šťastie. More sa upokojilo, vyšlo slnko, a tak mohli deň pred Vianocami vyraziť na cestu po Červenom mori od Suezu k neobývanému ostrovu Shadwan pri egyptskej Hurghade.

"Kapitán očakával, že sa budeme plaviť dva dni. Našťastie, fúkal veľmi dobrý vietor a loď dobre reagovala. Očakávali sme, že pôjde rýchlosťou 6-7 uzlov za hodinu, ale išli sme 9-10. Tak sa nám podarilo, že sme sa presne na Štedrý deň doplavili na ostrov."

Jedenásťčlennú posádku čakali naozaj netradičné Vianoce. Výlet na neobývaný ostrov s krištáľovou vodou a bielymi plážami sa neobišiel bez vianočných tradícií. Na lodi nesmel chýbať stromček, zemiakový šalát, vlastnoručne upečená vianočka, sladkosti.

K vianočnému menu sa moreplavci obliekli do pirátskeho oblečenia. Chýbať nesmela ani tradičná rozprávka - Popoluška, ktorú si pozreli na počítači.

Oficiálny krst

Zuzana sa dostala aj ku kormidlovaniu lode. Keďže ovláda prácu s kompasom a mapou, poľahky zvládla udržať kormidlo v správnom smere. Aktívna Košičanka je presvedčená, že čas, strávený na stavbe, nebol zbytočný. "Som taká povaha. Stále chcem zažiť niečo nové a dobrodružné. Rada spoznávam nové miesta, ľudí, odlišné kultúry."

Na výnimočnú loď sa plánuje opäť vrátiť. "Nadrobila som si mnoho dní, aj ja som ju stavala, takže na nej plánujem stráviť ešte nejaký ten čas. Ak ju raz v budúcnosti uvidím niekde v televízii alebo v novinách, môžem si povedať, že som bola pri tom, keď vznikala."

Práve v týchto dňoch sa La Grace doplaví na Krétu, kde ju čaká veľkolepý oficiálny krst. Potom bude slúžiť na výučbu kadetov námorných škôl. Uspokojí aj túžbu dobrodruhov plaviť sa po mori ako za dávnych čias.

Skutočná La Grace

Pôvodná La Grace bola loďou prvého skutočného českého námorného kapitána Augustina Heřmana. Ten najprv v službách holandskej Západoindickej spoločnosti preplával niekoľkokrát Atlantik. Po osamostatnení začal s La Grace prepadávať ako pirát španielske obchodné lode a neskôr sa stal najväčším vývozcom tabaku v Amerike.

La Grace v číslach

Dĺžka: 32 m

Šírka: 6 m

Ponor: 2,9 m

Plocha plachiet: 396 m2

Výška sťažňov nad hladinou: 25 m

Motor: 350 koní (260 kW)

Posádka: 30 mužov

Kúpeľne: 6

kag

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 14 057
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 210
  3. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 8 594
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 292
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 711
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 991
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 188
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 057
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  5. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  6. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  7. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  8. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 447
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 011
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 65 531
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 199
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 528
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 680
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 158
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 735
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  5. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  6. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  7. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  8. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 447
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 011
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 65 531
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 199
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 528
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 680
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 158
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 735
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu