Korzár logo Korzár
Sobota, 23. september, 2017 | Meniny má Zdenka
NOVÝ RÝCHLOVLAK ICX

Prvé súpravy začnú na nemeckých tratiach jazdiť v roku 2016

V súčasnosti premávajú na nemeckých železničných tratiach súpravy ICE troch generácií (ICE 1, ICE 2 a ICE 3). O päť rokov k nim pribudnú úplne nové súpravy, ktoré sú zatiaľ označované symbolom ICx (toto označenie sa neskôr zrejme zmení).

Počítačový obraz súpravy ICx. Nové súpravy budú jazdiť na diaľkových tratiach v Nemecku.(Zdroj: archív)

Pokiaľ sa (aspoň trošku) zaujímate o svet železníc, tak potom temer isto viete, že v Nemecku jazdia rýchlovlaky s označením ICE (Inter City Express).

Zabezpečí tisíce pracovných miest

Zmluvu o dodávke nových súprav pre diaľkovú dopravu podpísali nedávno nemecké železnice (Deutsche Bahn) s koncernom Siemens AG. O tom, aký význam tejto zmluve pripisujú obe strany, svedčí aj to, že podpisovania zmluvy sa zúčastnil aj spolkový minister pre dopravu, výstavbu a rozvoj miest Dr. Peter Ramsauer. „To je dobrý deň pre nemecké hospodárstvo. Od hrubej konštrukcie až po konečnú montáž budú vlaky zhotovené v Nemecku. Zmluva zabezpečí tisíce pracovných miest, a to aj v dodávateľskom priemysle," povedal minister.

Až tristo súprav

Zmluva uzavretá s platnosťou do roku 2030 predpokladá dodávku až 300 nových vlakových súprav. Deutsche Bahn si už napevno objednali 130 súprav ICx a plánujú objednať ďalších 90. Hodnota objednávky týchto 200 súprav je okolo šesť miliárd eur. Zvyšných 80 vlakov si nemecké železnice môžu objednať, kedykoľvek to uznajú za vhodné. Súpravy ICx budú v budúcnosti tvoriť základ diaľkovej železničnej dopravy v Nemecku.

24 rôznych kofigurácií

Technickým základom nových vlakov je inovatívna platforma, ale v súpravách sa využijú aj osvedčené komponenty, ktoré sú súčasťou doteraz vyrábaných súprav. Inovatívna technická koncepcia umožní vysokú flexibilitu zostavovania súprav - možných je až 24 rôznych konfigurácií vlakov.

Dva varianty súprav

Súpravy ICx sa budú vyrábať v dvoch základných variantoch. Variant K1 pozostáva zo siedmich vozňov, z ktorých tri sú hnacie (nemecký výrobca ich označuje anglickým výrazom powercar). Súprava K1, ktorej dĺžka je 202 m, bude dosahovať maximálnu rýchlosť 230 km/h a odvezie 499 cestujúcich (16 % sedadiel bude v prvej triede). Tieto súpravy budú jazdiť najmä na tratiach dnešnej siete vlakov IC. Pretože na týchto tratiach je podiel úsekov, na ktorých možno jazdiť rýchlosťou vyše 200 km/h, pomerne malý, uvedená maximálna rýchlosť súprav K1 je postačujúca.

Rýchlosť až 249 km/h

Rýchlejšie budú môcť jazdiť desaťdielne súpravy K3 dlhé 288 metrov. Tieto súpravy budú mať až päť hnacích vozidiel a budú dosahovať maximálnu rýchlosť 249 km/h. Súpravy K3, ktoré odvezú až 724 cestujúcich, sú potenciálnou náhradou za terajšie súpravy ICE 1 a ICE 2. Na tratiach, na ktorých je povolená rýchlosť vyše 250 km/h, budú naďalej jazdiť súpravy ICE 3. V oboch typoch nových súprav ICx bude zaradený jeden reštauračný vozeň so 17 resp. 23 miestami na sedenie a bistro s miestami na státie. Veľkú pozornosť venovali konštruktéri rýchlemu a pohodlnému nastupovaniu a vystupovaniu.

Mysleli aj na vozičkárov

Na každej strane sedemdielnej súpravy je 12 dverí, desaťdielne súpravy majú 18 dverí na každej strane. Dvere majú svetlú šírku 900 mm. Pre telesne postihnutých, ktorí sú na vozíčku, sú určené zdvíhacie plošiny s nosnosťou až 350 kg (na každej strane súpravy jedna). V súpravách je aj rodinný oddiel s miestom na „zaparkovanie" kočíka i priestor na prepravu až ôsmich bicyklov (miesto si treba vopred rezervovať). Sedadlá druhej triedy majú velúrové poťahy a možno ich sklápať až o 32 stupňov. Každá dvojica sedadiel má k dispozícii jednu elektrickú zásuvku.

Kožené sedadlá prvej triedy

Luxusnejšie sedadlá prvej triedy majú kožené poťahy a každé z nich má dve lakťové opierky. Sedák má vysúvateľnú prednú časť (o 5 cm). Na každom sedadle je lampa na čítanie, radové sedadlá majú prestaviteľné opierky na nohy. Pre každé sedadlo ej k dispozícii jedna zásuvka. Nové súpravy majú síce podobný tvar ako doterajšie vlaky ICE, ale majú nižší aerodynamický odpor. Podarilo sa znížiť aj hmotnosť súprav, a to o približne 20 ton u 200 metrov dlhej súpravy.

Úspora energie o 30 percent

Obsadená sedemdielna súprava má hmotnosť 455 ton, desaťdielna váži 659 ton. Zlepšením aerodynamiky a znížením hmotnosti sa podarilo znížiť spotrebu energie na jedného cestujúceho o približne 30 percent v porovnaní s terajšími súpravami. Celkový výkon hnacích elektromotorov súprav K1 bude 4 950 kW, súpravy K3 budú disponovať motormi s celkovým výkonom 8 250 kW.

Zmluva má 8 000 strán

Podpísaná zmluva predpokladá, že pred začatím sériovej výroby súprav ICx budú dve súpravy podrobené 14-mesačnej skúšobnej prevádzke, z toho 12 mesiacov už aj s cestujúcimi. Prvé súpravy ICx by mali byť do pravidelnej premávky na diaľkových nemeckých tratiach nasadené v roku 2016. Ako perličku možno spomenúť, že v úvode spomínaná zmluva medzi Deutsche Bahn AG a Siemens AG má nemenej než 8 000 strán.

icxc.3_res.jpg
Oddiel prvej triedy. Každé sedadlo má elektrickú zásuvku a svetlo na čítanie. Foto: archív

Neprehliadnite tiež

Ihnát prehral. Paška je spokojný

Súd: Vyhadzov poslanca bol korektný.

Na háčik s červíkom chytil delostreleckú mínu

Pyrotechnik Miro: Vojnová munícia zabíja aj po rokoch.

MY Prešovské noviny predstavujú novicov 1. FC Tatran Prešov

Nigérijčan Adekunle: Tím chcem dostať do európskych pohárov

Šikovný krídelník už za Tatran skóroval. Viac prezradil v rozhovore.

Kristína nakrútila videoklip k singlu Mať Srdce

Rodáčka zo Svidníka ho natočila v historickom centre Bratislavy.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 277
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 890
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 971
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 521
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 918
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 913
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 756
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 549
  9. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 548
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 534

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop