Korzár logo Korzár
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky
NOVÝ RÝCHLOVLAK ICX

Prvé súpravy začnú na nemeckých tratiach jazdiť v roku 2016

V súčasnosti premávajú na nemeckých železničných tratiach súpravy ICE troch generácií (ICE 1, ICE 2 a ICE 3). O päť rokov k nim pribudnú úplne nové súpravy, ktoré sú zatiaľ označované symbolom ICx (toto označenie sa neskôr zrejme zmení).

Počítačový obraz súpravy ICx. Nové súpravy budú jazdiť na diaľkových tratiach v Nemecku.Počítačový obraz súpravy ICx. Nové súpravy budú jazdiť na diaľkových tratiach v Nemecku. (Zdroj: archív)

Pokiaľ sa (aspoň trošku) zaujímate o svet železníc, tak potom temer isto viete, že v Nemecku jazdia rýchlovlaky s označením ICE (Inter City Express).

Zabezpečí tisíce pracovných miest

Zmluvu o dodávke nových súprav pre diaľkovú dopravu podpísali nedávno nemecké železnice (Deutsche Bahn) s koncernom Siemens AG. O tom, aký význam tejto zmluve pripisujú obe strany, svedčí aj to, že podpisovania zmluvy sa zúčastnil aj spolkový minister pre dopravu, výstavbu a rozvoj miest Dr. Peter Ramsauer. „To je dobrý deň pre nemecké hospodárstvo. Od hrubej konštrukcie až po konečnú montáž budú vlaky zhotovené v Nemecku. Zmluva zabezpečí tisíce pracovných miest, a to aj v dodávateľskom priemysle," povedal minister.

Skryť Vypnúť reklamu

Až tristo súprav

Zmluva uzavretá s platnosťou do roku 2030 predpokladá dodávku až 300 nových vlakových súprav. Deutsche Bahn si už napevno objednali 130 súprav ICx a plánujú objednať ďalších 90. Hodnota objednávky týchto 200 súprav je okolo šesť miliárd eur. Zvyšných 80 vlakov si nemecké železnice môžu objednať, kedykoľvek to uznajú za vhodné. Súpravy ICx budú v budúcnosti tvoriť základ diaľkovej železničnej dopravy v Nemecku.

24 rôznych kofigurácií

Technickým základom nových vlakov je inovatívna platforma, ale v súpravách sa využijú aj osvedčené komponenty, ktoré sú súčasťou doteraz vyrábaných súprav. Inovatívna technická koncepcia umožní vysokú flexibilitu zostavovania súprav - možných je až 24 rôznych konfigurácií vlakov.

Dva varianty súprav

Súpravy ICx sa budú vyrábať v dvoch základných variantoch. Variant K1 pozostáva zo siedmich vozňov, z ktorých tri sú hnacie (nemecký výrobca ich označuje anglickým výrazom powercar). Súprava K1, ktorej dĺžka je 202 m, bude dosahovať maximálnu rýchlosť 230 km/h a odvezie 499 cestujúcich (16 % sedadiel bude v prvej triede). Tieto súpravy budú jazdiť najmä na tratiach dnešnej siete vlakov IC. Pretože na týchto tratiach je podiel úsekov, na ktorých možno jazdiť rýchlosťou vyše 200 km/h, pomerne malý, uvedená maximálna rýchlosť súprav K1 je postačujúca.

Skryť Vypnúť reklamu

Rýchlosť až 249 km/h

Rýchlejšie budú môcť jazdiť desaťdielne súpravy K3 dlhé 288 metrov. Tieto súpravy budú mať až päť hnacích vozidiel a budú dosahovať maximálnu rýchlosť 249 km/h. Súpravy K3, ktoré odvezú až 724 cestujúcich, sú potenciálnou náhradou za terajšie súpravy ICE 1 a ICE 2. Na tratiach, na ktorých je povolená rýchlosť vyše 250 km/h, budú naďalej jazdiť súpravy ICE 3. V oboch typoch nových súprav ICx bude zaradený jeden reštauračný vozeň so 17 resp. 23 miestami na sedenie a bistro s miestami na státie. Veľkú pozornosť venovali konštruktéri rýchlemu a pohodlnému nastupovaniu a vystupovaniu.

Mysleli aj na vozičkárov

Na každej strane sedemdielnej súpravy je 12 dverí, desaťdielne súpravy majú 18 dverí na každej strane. Dvere majú svetlú šírku 900 mm. Pre telesne postihnutých, ktorí sú na vozíčku, sú určené zdvíhacie plošiny s nosnosťou až 350 kg (na každej strane súpravy jedna). V súpravách je aj rodinný oddiel s miestom na „zaparkovanie" kočíka i priestor na prepravu až ôsmich bicyklov (miesto si treba vopred rezervovať). Sedadlá druhej triedy majú velúrové poťahy a možno ich sklápať až o 32 stupňov. Každá dvojica sedadiel má k dispozícii jednu elektrickú zásuvku.

Skryť Vypnúť reklamu

Kožené sedadlá prvej triedy

Luxusnejšie sedadlá prvej triedy majú kožené poťahy a každé z nich má dve lakťové opierky. Sedák má vysúvateľnú prednú časť (o 5 cm). Na každom sedadle je lampa na čítanie, radové sedadlá majú prestaviteľné opierky na nohy. Pre každé sedadlo ej k dispozícii jedna zásuvka. Nové súpravy majú síce podobný tvar ako doterajšie vlaky ICE, ale majú nižší aerodynamický odpor. Podarilo sa znížiť aj hmotnosť súprav, a to o približne 20 ton u 200 metrov dlhej súpravy.

Úspora energie o 30 percent

Obsadená sedemdielna súprava má hmotnosť 455 ton, desaťdielna váži 659 ton. Zlepšením aerodynamiky a znížením hmotnosti sa podarilo znížiť spotrebu energie na jedného cestujúceho o približne 30 percent v porovnaní s terajšími súpravami. Celkový výkon hnacích elektromotorov súprav K1 bude 4 950 kW, súpravy K3 budú disponovať motormi s celkovým výkonom 8 250 kW.

Zmluva má 8 000 strán

Podpísaná zmluva predpokladá, že pred začatím sériovej výroby súprav ICx budú dve súpravy podrobené 14-mesačnej skúšobnej prevádzke, z toho 12 mesiacov už aj s cestujúcimi. Prvé súpravy ICx by mali byť do pravidelnej premávky na diaľkových nemeckých tratiach nasadené v roku 2016. Ako perličku možno spomenúť, že v úvode spomínaná zmluva medzi Deutsche Bahn AG a Siemens AG má nemenej než 8 000 strán.

icxc.3_res.jpg
Oddiel prvej triedy. Každé sedadlo má elektrickú zásuvku a svetlo na čítanie. Foto: archív

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  6. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  7. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  8. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  9. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  2. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. The future of M&A in Europe
  5. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  6. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  7. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  8. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  9. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 378
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 293
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 089
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 10 501
  5. Aká je chémia vôní 9 882
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 434
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 783
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 715
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 128
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 693
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Daň z nehnuteľností znížia seniorom automaticky

Tento rok si ju v Košiciach neuplatnilo 800 dôchodcov.

Od roku 2014, keď sa menil zákon, o zľavu požiadalo 10 500 seniorov, no vyše 4 200 žiadateľov si ju neuplatnilo.

Riaditeľka s dvomi platmi brala dotácie na mŕtve duše. Polícia: Žiadny podvod

Vyšetrovateľ: Žiakmi sú aj deti, ktoré do školy nechodia.

Súkromná škola čelí podozreniu z podvodu, polícia stále koná.

Gynekologička, ktorá ordinovala opitá, priznala vinu. Trest ešte nepozná

Súd osloví znalca, či mohla ohroziť životy a zdravie pacientiek.

Valéria H. na súde.
Nové sypače značky Tatra z flotily SÚC PSK.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Koronavírus na Slovensku: Vakcína od Moderny fungovala pri ťažkom Covide na sto percent (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili celkovo viac ako 105-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 839 obetí.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hlas. Strana opatrného vyčkávania

Aj by sme povedali, že Pellegrini plní želanie vládnych strán a šúcha nohami.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.
Píše Ivan Mikloš

Slovensko stráca talenty aj investície. Je načase to zvrátiť (píše Ivan Mikloš)

Prehrávame, najvyšší čas vývoj otočiť.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop