Korzár logo Korzár

Ferdinand Porsche, konštruktér "ľudového auta"

Či už sa o autá zaujímate alebo nie, o športových automobiloch Porsche ste už isto počuli. Pravdepodobne už aj o aute, ktorého prezývka - chrobák - sa nakoniec stala jeho oficiálnym označením.

Porsche 356, ktorý vyvinul Porscheho syn Ferry, bol prvým vozidlom značky Porsche.Porsche 356, ktorý vyvinul Porscheho syn Ferry, bol prvým vozidlom značky Porsche. (Zdroj: archív)

Spomenuté vozidlá spája rakúsko-nemecký konštruktér, ktorému je venovaný dnešný diel nášho seriálu. Je ním Ferdinand Porsche.

Narodil sa 3. septembra 1857 nemecky hovoriacim rodičom v dedinke Maffersdorf v severných Čechách (dedinka sa dnes nazýva Vratislavice nad Nisou). Ferdinand prejavil už zamlada výnimočný technický talent (v dielni svojho otca inštaloval elektrické osvetlenie). Po ukončení základnej školy sa učil v otcovom podniku a navštevoval aj večerné kurzy na libereckej priemyselnej škole.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tajne navštevoval prednášky

V osemnástich rokoch začal pracovať v elektrotechnickej firme Bélu Eggera vo Viedni. Keď mu to čas dovolil, navštevoval prednášky na viedenskej vysokej škole technickej (a to viac-menej tajne, pretože na nej nebol zapísaný). Žiadne ucelené vyššie vzdelanie však Ferdinand nemal. Počas pôsobenia v Eggerovej firme skonštruoval elektromotor umiestnený priamo v náboji kolesa a na tento motor dostal v roku 1896 patent.

Prvý automobil s pohonom 4x4 a s hybridným pohonom

V roku 1897 prešiel Porsche do Lohnerovej firmy na výrobu kočov, kde vznikol v roku 1899 elektromobil Lohner-Porsche s elektromotormi v oboch predných kolesách. Pre pretekárske účely bol jeden z týchto elektromobilov vystrojený motormi aj v zadných kolesách, čím vznikol prvý automobil na svete s pohonom všetkých štyroch kolies. Nevýhodou vozidla boli veľmi ťažké batérie.

Porsche preto prišiel s myšlienkou inštalovať do vozidla spaľovací motor, ktorý by poháňal generátor a ten by dodával elektrickú energiu hnacím elektromotorom. V roku 1902 tak vznikol prvý automobil so sériovým hybridným pohonom na svete (vozidlo bolo vystavené na tohtoročnom ženevskom autosalóne). V roku 1906 sa Porsche stal šéfom vývoja a výroby firmy Austro-Daimler, v ktorej navrhoval aj letecké motory. V roku 1917 mu bol udelený čestný doktorát (doctor honoris causa) Vysokej školy technickej vo Viedni.

SkryťVypnúť reklamu

Bol československým občanom

Zaujímavosťou je, že po prvej svetovej vojne sa rozhodol pre československé občianstvo. Od apríla 1923 pracoval Porsche ako vedúci konštrukčného oddelenia firmy Daimler v Stuttgarte. Porsche sa tam venoval najmä konštrukcii motorov prepĺňaných kompresorom pre športové modely Mercedes. Za konštrukciu úspešného dvojlitrového mu Vysoká škola technická v Stuttgarte udelila titul Dr.-Ing.

Nepredĺžili mu zmluvu, založil si vlastnú firmu

Zlá hospodárska situácia viedla v roku 1926 k zlúčeniu firiem Daimler a Benz, čím sa Porscheho pozícia oslabila a v roku 1928 mu už dokonca nebola predĺžená pracovná zmluva. Pretože Porsche vychádzal z toho, že má trvalú zmluvu, došlo k právnym sporom, ktoré boli v roku 1930 urovnané dohodou.

Po krátkom pôsobení v rakúskej firme Steyr si Porsche 25. apríla 1931 zakladá v Stuttgarte vlastnú firmu s názvom Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH. V roku 1932 odmieta ponuku Sovietskeho zväzu stať sa tam hlavným konštruktérom automobilov. V roku 1934 začal na objednávku Ríšskeho zväzu automobilového priemyslu pracovať na ľudovom automobile (Volkswagen), ktorý podľa Hitlerových pokynov nemal stáť viac ako tisíc ríšskych mariek.

SkryťVypnúť reklamu

Vyvíja tanky pre Hitlerovu armádu

Počas druhej svetovej vojny zastával Porsche, ktorý bol Hitlerovým obľúbencom, vysoké funkcie vo vojnovom hospodárstve a podieľal sa na vývoji tankov. Ku koncu vojny sa Porsche usídlil v rakúskom Gmünde. Po vojne bol požiadaný, aby pokračoval vo vývoji vozidla Volkswagen vo Francúzsku, ale po protestoch bol nakoniec zatknutý a vo väzení strávil 22 mesiacov.

Prvý automobil Porsche

Už počas väznenia otca vyvíjal Ferdinandov syn Ferry v Gmünde prvý športový automobil. Bol to model 356, ktorý bol prvým vozidlom, nesúcim meno Porsche. Keď toto vozidlo po prvý raz uvidel Ferdinand, vraj povedal o synovom výtvore, že nič by neurobil inak. V roku 1949 sa Porscheho rodina vrátila do Stuttgartu, kde sa začala sériová výroba modelu Porsche 356, ktorý položil základy dnešného svetového úspechu automobilov Porsche. Ferdinand Porsche zomrel 30. januára 1951 v Stuttgarte.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 079
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 750
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 228
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 202
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 153
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 037
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 950
  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 782
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 173
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 782
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 639
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 841
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


15
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


10
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 782
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 173
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 782
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 639
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 841
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu