Korzár logo Korzár
Pondelok, 27. február, 2017 |Meniny má Alexander
VELIKÁNI ĽUDSKÉHO RODU

Ferdinand Porsche, konštruktér "ľudového auta"

Či už sa o autá zaujímate alebo nie, o športových automobiloch Porsche ste už isto počuli. Pravdepodobne už aj o aute, ktorého prezývka - chrobák - sa nakoniec stala jeho oficiálnym označením.

Porsche 356, ktorý vyvinul Porscheho syn Ferry, bol prvým vozidlom značky Porsche.(Zdroj: archív)

Spomenuté vozidlá spája rakúsko-nemecký konštruktér, ktorému je venovaný dnešný diel nášho seriálu. Je ním Ferdinand Porsche.

Narodil sa 3. septembra 1857 nemecky hovoriacim rodičom v dedinke Maffersdorf v severných Čechách (dedinka sa dnes nazýva Vratislavice nad Nisou). Ferdinand prejavil už zamlada výnimočný technický talent (v dielni svojho otca inštaloval elektrické osvetlenie). Po ukončení základnej školy sa učil v otcovom podniku a navštevoval aj večerné kurzy na libereckej priemyselnej škole.

Tajne navštevoval prednášky

V osemnástich rokoch začal pracovať v elektrotechnickej firme Bélu Eggera vo Viedni. Keď mu to čas dovolil, navštevoval prednášky na viedenskej vysokej škole technickej (a to viac-menej tajne, pretože na nej nebol zapísaný). Žiadne ucelené vyššie vzdelanie však Ferdinand nemal. Počas pôsobenia v Eggerovej firme skonštruoval elektromotor umiestnený priamo v náboji kolesa a na tento motor dostal v roku 1896 patent.

Prvý automobil s pohonom 4x4 a s hybridným pohonom

V roku 1897 prešiel Porsche do Lohnerovej firmy na výrobu kočov, kde vznikol v roku 1899 elektromobil Lohner-Porsche s elektromotormi v oboch predných kolesách. Pre pretekárske účely bol jeden z týchto elektromobilov vystrojený motormi aj v zadných kolesách, čím vznikol prvý automobil na svete s pohonom všetkých štyroch kolies. Nevýhodou vozidla boli veľmi ťažké batérie.

Porsche preto prišiel s myšlienkou inštalovať do vozidla spaľovací motor, ktorý by poháňal generátor a ten by dodával elektrickú energiu hnacím elektromotorom. V roku 1902 tak vznikol prvý automobil so sériovým hybridným pohonom na svete (vozidlo bolo vystavené na tohtoročnom ženevskom autosalóne). V roku 1906 sa Porsche stal šéfom vývoja a výroby firmy Austro-Daimler, v ktorej navrhoval aj letecké motory. V roku 1917 mu bol udelený čestný doktorát (doctor honoris causa) Vysokej školy technickej vo Viedni.

Bol československým občanom

Zaujímavosťou je, že po prvej svetovej vojne sa rozhodol pre československé občianstvo. Od apríla 1923 pracoval Porsche ako vedúci konštrukčného oddelenia firmy Daimler v Stuttgarte. Porsche sa tam venoval najmä konštrukcii motorov prepĺňaných kompresorom pre športové modely Mercedes. Za konštrukciu úspešného dvojlitrového mu Vysoká škola technická v Stuttgarte udelila titul Dr.-Ing.

Nepredĺžili mu zmluvu, založil si vlastnú firmu

Zlá hospodárska situácia viedla v roku 1926 k zlúčeniu firiem Daimler a Benz, čím sa Porscheho pozícia oslabila a v roku 1928 mu už dokonca nebola predĺžená pracovná zmluva. Pretože Porsche vychádzal z toho, že má trvalú zmluvu, došlo k právnym sporom, ktoré boli v roku 1930 urovnané dohodou.

Po krátkom pôsobení v rakúskej firme Steyr si Porsche 25. apríla 1931 zakladá v Stuttgarte vlastnú firmu s názvom Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH. V roku 1932 odmieta ponuku Sovietskeho zväzu stať sa tam hlavným konštruktérom automobilov. V roku 1934 začal na objednávku Ríšskeho zväzu automobilového priemyslu pracovať na ľudovom automobile (Volkswagen), ktorý podľa Hitlerových pokynov nemal stáť viac ako tisíc ríšskych mariek.

Vyvíja tanky pre Hitlerovu armádu

Počas druhej svetovej vojny zastával Porsche, ktorý bol Hitlerovým obľúbencom, vysoké funkcie vo vojnovom hospodárstve a podieľal sa na vývoji tankov. Ku koncu vojny sa Porsche usídlil v rakúskom Gmünde. Po vojne bol požiadaný, aby pokračoval vo vývoji vozidla Volkswagen vo Francúzsku, ale po protestoch bol nakoniec zatknutý a vo väzení strávil 22 mesiacov.

Prvý automobil Porsche

Už počas väznenia otca vyvíjal Ferdinandov syn Ferry v Gmünde prvý športový automobil. Bol to model 356, ktorý bol prvým vozidlom, nesúcim meno Porsche. Keď toto vozidlo po prvý raz uvidel Ferdinand, vraj povedal o synovom výtvore, že nič by neurobil inak. V roku 1949 sa Porscheho rodina vrátila do Stuttgartu, kde sa začala sériová výroba modelu Porsche 356, ktorý položil základy dnešného svetového úspechu automobilov Porsche. Ferdinand Porsche zomrel 30. januára 1951 v Stuttgarte.

Neprehliadnite tiež

Pri nemocnici v Prešove sa prepadla cesta

Uzavretá je časť Hollého ulice od Lesíka delostrelcov po križovatku s Moyzesovou.

Beblavého podnet: Hygiena našla na košickej infekčnej klinike pleseň

Hygienici po kontrole tvrdia, že stav priestorov pracoviska je nevhodný.

Náhradnú skratku okolo Ružína budú počas dní uzatvárať

Od utorka do piatka bude cesta medzi Opátkou a Zlatníkom zavretá od rána do podvečera.

Smer na východe už oslavuje MDŽ. Zabáva vtipmi o svokrách

Nikto nespomínal ističe, ceny elektriny, ani dôchodky.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOMOV

Prieskum Polis: Voľby by vyhral Smer, SNS preferencie klesli

Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 722
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 805
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 103
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 464
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 391
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 385
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 486
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 695
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 384
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop