Korzár logo Korzár

Bielorusov a Švajčiarov priviezla Bratislava

Skutočnosť, že zápasy skupín B a C tohtoročných majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji sa hrajú v Košiciach, potešila nielen tých, ktorí sa zaujímajú o hokej, ale aj (oveľa menej početnú) skupinu záujemcov o lietanie a lietadlá.

Fokker 100 OE-LVJ. Toto lietadlo, nesúce meno Bratislava, priviezlo do Košíc bieloruský a švajčiarsky tím.Fokker 100 OE-LVJ. Toto lietadlo, nesúce meno Bratislava, priviezlo do Košíc bieloruský a švajčiarsky tím. (Zdroj: archív)

Ako sa dalo čakať, v súvislosti s konaním spomenutých majstrovstiev sa na košickom medzinárodnom letisku objavilo niekoľko typov lietadiel, ktoré k nám bežne nelietajú.

Turbovrtuľové nahradili prúdovými

Tímy jednotlivých krajín prileteli do Košíc buď pravidelnými linkami, alebo prenajatými (charterovými) letmi. Najviac tímov k nám prepravila rakúska letecká spoločnosť Austrian Airlines, ktorá však na linke z Viedne do Košíc nasadzovala väčšie lietadlá, než na nej bežne lietajú. Na spomenutej linke obvykle lietajú turbovrtuľové lietadlá Bombardier DHC-8-Q402 spoločnosti Tyrolean (patrí do skupiny Austrian), ktorá operuje pod značkou Austrian arrows (Rakúske šípy). Tieto lietadlá však boli pri niektorých letoch nahradené prúdovými lietadlami s väčšou kapacitou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prvým bol Fokker 100

Ako prvé prileteli do Košíc tímy Bieloruska a Švajčiarska, a to na palube lietadla Fokker 100 spoločnosti Tyrolean. Išlo o lietadlo s poznávacou značkou OE-LVJ a s výrobným číslom 11359. Toto lietadlo vykonalo svoj prvý let 27. septembra 1991, a to s testovacou holandskou registráciou PH-EZG.

Lietalo pre viac spoločností

Dňa 10. októbra 1991 bolo toto lietadlo dodané americkej spoločnosti American Airlines, v ktorej lietalo s poznávacou značkou N1406A. Od 10. marca 2004 lietalo toto lietadlo pre spoločnosť Jetsgo, a to s kanadskou poznávacou značkou C-GKZE. Od 31. januára 2005 opäť lietalo s americkou značkou N1406A, a vlastnila ho firma Wells Fargo Bank Northwest. Koncom septembra 2005 ho prevzala spoločnosť Fokker Services, pre ktorú lietalo so značkou PH-ZFL.

SkryťVypnúť reklamu

Tyrolean má 15 "stoviek"

Spoločnosť Tyrolean ho prevzala 14. decembra 2005. Táto spoločnosť používa celkovo 15 lietadiel Fokker 100, lietajúcich pod obchodnou značkou Austrian Arrows. Stručne spomeňme históriu typu Fokker 100 (firemné typové označenie tohto typu je F-28-0100). Program vývoja typu Fokker 100 oznámil výrobca v roku 1983, a to ako náhradu za populárny, ale už zastaraný typ F28 Fellowship.

Predĺžený trup, nové motory

Základom nového typu bol typ F28, ale "stovka" dostala pozmenené krídlo, prúdové motory novej generácie a jej trup bol predĺžený, čím kapacita vzrástla na maximálne 107 cestujúcich. Kokpit dostal modernú avioniku firmy Rockwell Collins. Prvý vzlet nového typu F100 sa uskutočnil 30. novembra 1986, typová certifikácia bola lietadlu udelená v novembri 1987. Prvé sériové stroje prevzala vo februári 1988 švajčiarska spoločnosť Swissair.

SkryťVypnúť reklamu

Motory Rolls-Royce

Neskôr bola od typu F100 odvodená kratšia verzia, označená F70. Lietadlo Fokker 100 má rozpätie krídel 28,1 m, jeho dĺžka je 35,5 m a výška 8,5 m. Maximálna cestovná rýchlosť je 820 km/h, maximálna výška letu je 10 900 metrov. Na pohon lietadla slúžia dva motory Rolls-Royce Tay, dodávané v dvoch rôznych verziách. Lietadlá spoločnosti Tyrolean používajú motory verzie Mk650-15 s ťahom po 67,2 kN. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla sa pohybuje okolo 44 500 kg.

Firma Fokker skrachovala

Maximálny dolet lietadla je okolo 2 000 kilometrov. Kabína lietadiel spoločnosti Tyrolean pojme sto cestujúcich. Výroba typu Fokker 100 sa skončila v roku 1997, pričom celkovo bolo vyrobených 283 lietadiel. Predaj začal viaznuť, keď sa na trhu objavili modernejšie typy, a to napríklad Bombardier CRJ200 či Embraer ERJ 145, a holandská firma Fokker napokon skrachovala.

Dali mu meno Bratislava

Aha, ešte sme nevysvetlili, prečo titulok tvrdí, že bieloruský a švajčiarsky tím priviezla do Košíc Bratislava. Ako možno tušíte, je to preto, lebo Spoločnosť Austrian dáva svojim lietadlám mená, no a lietadlo s poznávacou značkou OE-LVJ, ktoré do Košíc uvedené tímy priviezlo, dostalo meno Bratislava.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 079
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 739
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 233
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 202
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 154
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 037
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 949
  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 782
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 781
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 637
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 837
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


15
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


10
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 782
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 781
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 637
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 837
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu