Niektorí poslanci žiadajú priamo hlavu prednostu.
PREŠOV. Záverečný účet mesta Prešov za rok 2010 je poriadne mastný. Poslanci ho schválili, zároveň však prijali súbor nových opatrení. Podľa neho mesto môže objednávať tovary, služby a práce iba ak sú na ne vyčlenené peniaze v rozpočte.
Takisto nesmie preplácať faktúry, ktoré nekryje rozpočet. V prípade porušenia týchto pravidiel požadujú poslanci vyvodiť osobnú zodpovednosť.
Platili za to, čo nemali
Tieto opatrenia si vynútili zistenia hlavného kontrolóra. „V minulom roku boli viacnásobne porušené zákony týkajúce sa dodržiavania rozpočtových pravidiel a finančnej disciplíny. Boli vystavované objednávky bez rozpočtového krytia. Opatrenia boli prijaté až potom, ako nám vznikli záväzky, ba dokonca boli zrealizované úhrady. Tento stav je pre náš poslanecký klub neprijateľný, aj preto sme podporili prijatie opatrení,“ konštatovala predsedníčka klubu Smer-SD, nezávislí Svetlana Pavlovičová (na snímke).
So svojou kolegyňou zo Smeru sa stotožnila aj šéfka pravicového klubu Andrea Turčanová (KDH), ktorá opatrenia navrhla. Zahlasovali za ne všetci poslanci.
„Rozpočet má vyše 800 položiek, pri poslednom rozpočtovom opatrení boli robené zmeny pri viac ako 700 položkách. To je neúnosná miera. Povedzme si, kde je programovanie, plánovanie, jednotliví správcovia kapitol? Pritom záväzky nám vznikli skôr, ako o nich rozhodlo zastupiteľstvo,“ povedala S. Pavlovičová a naznačila, že zodpovednosť za chod úradu nesie prednosta Jozef Višňovský.
Prednosta: Pochybili konkrétni úradníci
Prednosta potvrdil, že chyby sa udiali a bude vyvodená zodpovednosť: „Som presvedčený, že táto situácia je už dnes zmapovaná. Vykonali sme audit a vieme povedať, prečo k tomu došlo a kto za to zodpovedá. Ako som povedal, určite to nebude bez následkov.“
Podľa Jozefa Višňovského zlyhal ľudský faktor: „Je to chyba zamestnancov. Keď niekto vypíše platobný rozkaz a dá ho na úhradu skôr, ako si zistí, či má na to finančné krytie, je tam úplne jasný časový nesúlad.“
Ako dodal, celkové prostriedky na jednotlivých kapitolách neboli prekročené, ale stalo sa tak pri jednotlivých položkách. Za to podľa jeho slov nesú zodpovednosť správcovia kapitol, teda vedúci odborov.
„Nevykonali kontrolu, ktorú daní zamestnanci majú vykonávať a plne za ňu zodpovedajú,“ povedal prednosta, ktorý chce postihnúť konkrétnych zamestnancov z odboru strategického rozvoja a mestského majetku.
„Nie som spokojný ani s prístupom finančného odboru. Som presvedčený, že aj on mohol tieto pochybenia zavčasu zachytiť.“
Softvér chyby nepripustí
Prednosta Višňovský konštatoval, že situácia sa už opakovať nemôže, pretože bude všetky položky kontrolovať softvér.
„Keďže sa nemôžem spoľahnúť na správcov kapitol, vykonáme opatrenia v rámci informačného systému. Tak, aby objednávku či platobný rozkaz nebolo možné vystaviť - ani fyzicky vytlačiť zo systému -, ak nemá priradenú v položke sumu schválenú na zastupiteľstve. To znamená, že sa nič neobjedná, a ak sa už objednalo, nebude môcť byť uhradené. Takto vieme jednoducho a účinne zabrániť týmto veciam,“ dodal.
Budú organizačné zmeny
„Záverečný účet bol schválený. Je pravdou, že sa objavili formálne nedostatky. Išlo o prípady, ktoré boli výnimočné, napríklad v súvislosti s európskymi fondmi,“ komentoval situáciu primátor Pavel Hagyari (nez.) a podotkol, že bývalé zastupiteľstvo schvaľovalo opatrenia vo volebnom roku až na poslednú chvíľu.
„Žiadal som prednostu, aby auditom presne pomenoval chyby a problémy a súčasne som požiadal o návrhy riešení. Niektoré veci sme už riešili pohovormi,“ doplnil primátor a potvrdil, že na úrade pripravuje, aj na základe tohto auditu, organizačné zmeny.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári