Korzár logo Korzár

Deštrukcii navzdory

O spoplatnení časti internetového obsahu novín, ktoré sa rozbehne od mája pod názvom Piano, sa filozofuje výlučne z hľadiska ekonomickej návratnosti projektu.

Zásadné otázky však ležia inde a hlbšie, než v samotnej výnosnosti experimentu na malom a chudobnom slovenskom trhu.

Ak je pravdou (zrejme áno), že Piano je vôbec prvý pokus o národný kartel vydavateľov proti tyranii bezplatného internetu, tak už toto je prielom, ktorý môže urobiť zo Slovenska pioniera v oblasti, kde by to nikomu neprišlo na rozum. Na väčších a (nepomerne) bohatších trhoch totiž spájaniu vydavateľov bráni obava, že víťazmi budú tí, ktorí zostanú mimo. To sa môže prihodiť i Pianu (nie všetci sa zúčastňujú), ak ale vydrží žiť načas aj s nepriaznivým hospodárskym výsledkom, môže vyrásť i pre širší svet ako model, ktorý na národnej úrovni oddelí internetový informačný šalát od takpovediac, hm, prestížnejšieho, dôveryhodnejšieho obsahu.

To je pointa a nie malá. Keďže na úsvite internetového veku spáchali majitelia novín fatálne harakiri, keď svoje obsahy sprístupnili zadarmo (s ideou, že obchodný model vymyslia "ex post"), budúcnosť toho, čo nazývajú "kvalitnou žurnalistikou", najužšie súvisí s obnovením hranice, ktorá aj na webových verziách vytýči rozdiel medzi plkom a informáciou, dojmológiou a analýzou, blábolom a komentárom. Obchodný model je ten, že nezávisle od momentálnych (počiatočných) výnosov, vrátiť vlastným obsahom ten status jednoznačne autoritatívnych textov, aký mali pred explóziou kultúry "zadarmo". Nové technológie a sociálne siete znamenajú informačnú a demokratickú revolúciu, ale súčasne aj nekonečnú banalizáciu obsahov. Pričom pribúda prorokov (vrátane autora), ktorí majú obavu, že ich nediferencované prúdenie spôsobí viac škôd ako osohu.

Dobrá otázka je, že prečo by si svet, v rámci "tvorivej deštrukcie" (Schumpeter), nemohol dovoliť splynutie licencovaného informovania a komentovania so šumením internetu, keď kríza kritického myslenia a reflexie nie je na obzore. No. Pokiaľ vezmeme kvalitu spätnej väzby (povedzme na Slovensku!!), s tým sa dá aj polemizovať. Podstatné ale je, že ak vydavatelia ešte plánujú dlhodobú stratégiu pre svoj biznis (?), nič lepšieho, než predávať ho ako tovar luxusnej spotreby úzkej, ale solventnej klientele, jednoducho nevidieť. Preto je tých 2,90 eura aj smiešnych. Avšak pre začiatok ako signál, že to, čo je zadarmo, nemá hodnotu a je menejcenné z princípu, sa to dá akceptovať.

V kríze nie je žurnalistika, ale doterajší ekonomický model tlače, postavený na historicky jedinečnej, náhodnej symbióze informácií a príjmov z inzercie. Ani teraz sa nerozchádzajú úplne, ale hospodárska kríza zrazila reklamu a internet zmnožil a zrýchlil distribúciu informácií. To je revolúcia. Čo znamená dlhodobo, zostáva zatemnené. V USA i inde ale vidieť toľko, že aj politická trieda si uvedomuje, že za veľké noviny ako tvorcov diškurzu a agendy demokracia nemá náhradu. (Napriek fenoménom ako Huffington Post.) Ak teda nie smrť, tak nastúpia zrejme rôzne "verejnoprávne" (nemiešať so slovenskou predstavou o tomto slove!) projekty záchrany, ktoré zase smrdia obmedzením slobody. I tomu by mohlo Piano predísť...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 069
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 735
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 253
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 196
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 164
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 035
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 944
  1. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  2. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  3. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  6. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  7. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  8. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 781
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 879
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 170
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 795
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 633
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 823
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


14
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


6
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


  1. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  2. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  3. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  6. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  7. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  8. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 781
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 879
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 170
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 795
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 633
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 823
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu