Korzár logo Korzár
Piatok, 22. september, 2017 | Meniny má Móric

V Líbyi útočia už aj predátori

Ak ste náhodou zoológ, tak sa možno (mierne) čudujete, prečo titulok zdôrazňuje, že UŽ útočia aj predátori, pretože predátorom, čiže dravcom, je "útočenie" ich prirodzeným spôsobom zabezpečovania si potravy.

Bezpilotné lietadlo Predator. Predator je poháňaný piestovým motorom a môže byť vystrojený strelami Hellfire.(Zdroj: archív)

Nemáme však na mysli živých predátorov, ale bezpilotné lietadlá typu Predator, ktoré americké vojenské letectvo (USAF) začalo nedávno používať pri vojenských operáciách na podporu líbyjských povstalcov.

Výhody oproti klasickým lietadlám

Používanie bezpilotných lietadiel, v zahraničnej literatúre obvykle označovaných skratkou UAV (unmanned aerial vehicle, čiže čosi ako vzdušné prostriedky bez posádky) majú v porovnaní s klasickými lietadlami celý rad výhod, pričom hlavnou z nich je to, že pri ich zničení (či už v dôsledku havárie, alebo nepriateľskou paľbou) nedôjde k stratám na ľudských životoch.

Ťažko ich odhaliť

Ďalšou výhodu je to, že bezpilotné lietadlá sú malé, lietajú v malých výškach a sú preto ťažšie zistiteľné, takže sa ľahšie môžu "prešmyknúť" za obranné línie nepriateľa. Takéto lietadlá sú obvykle vystrojené množstvom snímačov rôzneho typu a využívajú sa najmä na prieskumné účely a identifikáciu potenciálnych cieľov. Väčšie bezpilotné lietadlá môžu niesť aj zbrane, a to najmä riadené strely.

Vývoj sa začal v roku 1994

Americké letectvo používa niekoľko typov bezpilotných lietajúcich prostriedkov a jedným z nich je práve "dravec", teda lietadlo typu MQ-1B Predator. S vývojom typu Predator začala firma General Atomics Aeronautical Systems v januári 1994, pričom základom nového typu bolo lietadlo Gnat 750. Do služby u amerického letectva sa Predator dostal v roku 1995 a odvtedy bol využitý v mnohých vojenských operáciách, a to napríklad v bývalej Juhoslávii, v Afganistane, Pakistane, Iraku, Jemene a teraz aj v Líbyi.

Hľadali aj Usáma bin Ládina

Napríklad v roku 2000 boli lietadlá Predator použité v Afganistane na hľadanie miesta pobytu Usáma bin Ládina, predpokladaného vodcu organizácie al-Káida. Americké letectvo spočiatku dalo lietadlám Predator označenie RQ-1, keďže pre všetky prieskumné lietadlá (pilotované či bezpilotné) sa používa označenie, začínajú sa písmenom R (počiatočné písmeno slova reconnaissance, čiže prieskum).

Môže niesť aj rakety

V roku 2002 bol Predator preznačený na MQ-1, pričom písmeno M je prvým písmenom slova mult-irole, čiže viacúčelový. Ukázalo sa totiž, že Predator nemusí slúžiť len na prieskumné účely, ale môže niesť aj dve riadené strely AGM-114 Hellfire a teda môže byť aj skutočným bojovým prostriedkom. Uveďme aspoň základné technické údaje bezpilotného Predatora. Lietadlo má rozpätie krídiel 16,8 m, dĺžku 8,22 m a výšku 2,1 m. Prázdne lietadlo váži 512 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 1 020 kg.

Poháňa ho štvorvalcový motor

Na pohon lietadla slúži jeden prepĺňaný štvorvalcový motor Rotax 914F, ktorého maximálny výkon je 86 kW (motory Rotax sa používajú aj na pohon malých športových lietadiel). Motor poháňa tlačnú vrtuľu na chvoste lietadla. Maximálna rýchlosť lietadla je 217 km/h, bežná operačná rýchlosť sa pohybuje v rozsahu od 130 do 165 km/h. Dostup lietadla je 7 620 metrov.

Lietalo vyše 40 hodín

Lietadlo vydrží lietať 24 hodín, pričom jeho najdlhší známy let trval vyše 40 hodín. Do výstroja lietadla patrí rad citlivých snímačov, medzi ktoré patria farebné a monochromatické televízne kamery i infračervená kamera. Infračervená kamera je taká citlivá, že dokáže z výšky 3 000 metrov zachytiť tepelné žiarenie jediného človeka, takže Predatora možno použiť aj na vyhľadávanie ľudí pri rôznych katastrofách.

V New Orleanse nemohol pomôcť

Záchranné zložky chceli využiť vyhľadávacie schopnosti Predatora už pri záplavách, ktoré v oblasti New Orleansu spôsobil hurikán Katrina, ale predpisy federálneho leteckého úradu (FAA) to vtedy ešte neumožňovali (teraz už áno). Lietadlo nesie aj laserový značkovač, ktorým môže označiť cieľ, na ktorý potom zaútočia bežné lietadlá. Ako sme už spomínali, Predator môže niesť dve riadené strely Hellfire (pekelný oheň).

Ničí pancierované vozidlá

Strela Hellfire, vyrábaná firmou Lockheed Martin, je určená najmä na ničenie tankov a iných pancierovaných vozidiel. Výroba prvej verzie tejto strely sa začala už v roku 1982, odvtedy sa vyrábalo resp. ešte vyrába niekoľko modernizovaných verzií. Strela má dĺžku okolo 163 cm, jej hmotnosť je 45 až 49 kg a jej protipancierová nálož má hmotnosť 9 kg.

Let nadzvukovou rýchlosťou

Hellfire môže byť vypustený zo vzdialenosti až osem kilometrov od cieľa, ku ktorému letí nadzvukovou rýchlosťou. Podľa webovej stránky amerického letectva má USAF 130 lietadiel MQ-1B, Národná letecká garda má ďalších osem. Jednotka, pozostávajúca zo štyroch lietadiel Predator a jedného riadiaceho centra so satelitným spojovacím uzlom, stojí okolo 20 miliónov dolárov.

Používajú ho aj iné krajiny

Bezpilotné Predatory má vo výzbroji aj talianske letectvo, britské kráľovské letectvo (RAF) a šesť lietadiel si objednalo turecké letectvo. Pristavme sa ešte pri systéme riadenia lietadla. U nás zaužívané označenie bezpilotný naznačuje, že Predator je vystrojený automatickým systémom riadenia a letí teda bez riadenia pilotom. Nie je to však tak, ibaže pilot nesedí v lietadle, ale v riadiacom centre na zemi.

Riadiť ho môže len skutočný pilot

Mali by sme teda vlastne hovoriť o bezposádkových a nie bezpilotných lietadlách. Na riadenie Predatora slúži dvojčlenná "posádka", pričom jeden člen je pilotom (dokonca musí mať pilotnú licenciu), druhý ovláda činnosť kamier a ostatných snímačov. Na vzlet a pristátie potrebuje Predator dráhu dĺžky 1 524 metrov a šírky 23 metrov. Lietadlá Predator používa aj americká centrálna spravodajská služba (CIA), colná správa a hraničná polícia na hraniciach s Mexikom.

Neprehliadnite tiež

V pešej zóne im povolili štyri autá. Dorazilo ich trinásť

Z Hlavnej si organizátor promo večierka urobil parkovisko vozidiel Renaultu a Tempusu.

Do parku na Aničke autá nesmú. Ale rely tam bude

Preteky v rekreačnej zóne vyvolávajú otázky. Magistrát: Majú všetky povolenia.

Ohlásil bombu na súde, ten ho vzal do väzby

Starší Košičan sa v pondelok postaral o 20. evakuáciu budovy košických súdov.

Ťahanovčania, pozor. Prišli svine z Družstevnej

Starosta: Je ich priveľa, ľudia sa boja.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 968
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 892
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 765
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 387
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 274
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 151
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 727
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 651
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 497
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 234

Blogy SME


  1. Karolína Olšavská: V nemocnici
  2. Jozef Drahovský: Mesto Košice začalo používať taktiku šmejdov
  3. Miroslav Makyta: Skorumpovaný Smer
  4. Silvia Zeumerová: Ako sme písali ikony (1/2)
  5. Andrej Šverha: Čergov na sklonku leta
  6. Tatiana Repková: Prečo sme single?
  7. Andrea Legényová: rozchodové dilema
  8. Iniciatíva slovenských učiteľov: Spoločne proti korupcii
  1. Stanislav Martinčko: Aj ty Brutus, Kiska aj ty? 12 222
  2. Miroslav Žiak: Neuveríte, koľko peňazí získalo Slovensko z poľnohospodárskych dotácií 11 263
  3. INEKO: Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech 11 080
  4. Čo je nové na sme.sk: SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana 10 403
  5. Orsolya Véghová: Maďarka 8 847
  6. Stanislav Martinčko: Hlavné mesto Slovenska Palermo?? 7 006
  7. Saša Grodecká: Bipolárna 6 795
  8. Jaroslav Hoško: Prečo sa (ne)zabaviť v klube? 6 744

    Už ste čítali?

    Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop