Ani táto energia nie je však všeliekom na dnešné energetické problémy ľudstva, pretože na získanie dostatočného množstva energie treba solárne (fotovoltaické) články s veľkou plochou. To napríklad vylučuje, aby sa slnečná energia používala napríklad na priamy pohon automobilov - strechy áut, ba ani autobusov či iných (napríklad železničných) dopravných prostriedkov nemajú dostatočnú plochu na to, aby na nich uložené solárne články generovali dostatok energie na pohon vozidla. Napriek tomu existujú špeciálne konštruované experimentálne autá (no, možno by sme mali hovoriť skôr o vozidlách), ktoré sú poháňané slnečnou energiou. Pre takéto vozidlá sa dokonca v dvojročných intervaloch organizujú známe preteky Global Green Challenge, ktorých trasa je dlhá vyše 3 000 km a vedie naprieč Austráliou, z Darwinu na severnom pobreží do Adelaide na južnom. Pravidelným účastníkom týchto súťaží je aj tím Sunswift, čo je tím študentov univerzity Nového Južného Walesu, založený už v roku 1995. Zatiaľ posledným „slnečným" vozidlom, ktoré tento tím, podporovaný niekoľkými spoločnosťami, postavil, je vozidlo Sunswift IVy. V súťaži Global Green Challenge v roku 2009 zvíťazilo toto vozidlo vo svojej kategórii. Začiatkom tohto roka získal tím Sunswift ďalší úspech, keď sa Sunswift IVy zapísal do Guinnessovej knihy rekordov ako najrýchlejšie slnečnou energiou poháňané vozidlo na svete. Rekordná jazda sa uskutočnila na dráhe letiska námornej základne Albatross v mestečku Nowra. Na to, aby bol rekord platný, muselo vozidlo prejsť v rámci jednej hodiny dráhu dĺžky 500 metrov v oboch smeroch. Z časov na prejazd v oboch smeroch sa potom vypočítala priemerná rýchlosť. Tá má hodnotu 88,738 km/h, čo je o vyše 10 km/h viac, než bol doterajší rekord, vytvorený vozidlom Sunraycer (vyrobeným koncernom General Motors) už v roku 1988. Kvôli rekordnému pokusu bola z vozidla vymontovaná batéria, ktorá inak slúži ako doplnkový zdroj energie, ak nesvieti Slnko. Sunswift IVy bol tak počas rekordného pokusu poháňaný výhradne elektrickou energiou, získavanou zo slnečných článkov, umiestnených prakticky na celej hornej strane vozidla. Na vozidle je celkovo 400 kremíkových solárnych článkov, ktorých celkový maximálny výkon je 1 300 W (približne toľko, ako má bežný hriankovač). Na pohon trojkolesového vozidla slúži bezkefkový trojfázový motor výkonu 1 800 W. Vozidlo má dĺžku 4,6 m, šírku 1,8 m a výšku tiež 1,8 m. Nosná konštrukcia vozidla je zhotovená z uhlíkových kompozitov. Vývoj a stavba vozidla stáli 280 000 austrálskych dolárov. V malej, aerodynamicky tvarovanej kabíne je miesto len pre vodiča. Vodičmi sú obvykle študenti, ale na rekordný pokus boli najatí profesionálni pretekári Barton Mawer a Craig Davis, pracovníci európskej pobočky spoločnosti Tesla, vyrábajúcej elektromobily. Tím Sunswift bol síce presvedčený, že by mohol s vozidlom dosiahnuť priemernú rýchlosť aj vyše 90 km/h, ale ďalšie pokusy jednoducho zmarila príroda – zatiahlo sa a bolo po slnečnej energii....
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.