Korzár logo Korzár
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky
GAGARIN VYKONAL JEDINÝ OBLET ZEME

Polstoročie letov človeka do vesmíru

Na 12. apríl 1961 si pamätám, ako keby to bolo včera - bol som vtedy študentom vtedajšej Vysokej školy technickej, cez prestávku sme sa vyhrievali na slniečku, keď ktorýsi zo spolužiakov udýchaný doletel a oznámil nám, že do vesmíru odštartoval prvý člove

Jurij Alexejevič Gagarin. Podtext: Gagarin bol prvým človekom, ktorý sa "pozrel" do vesmíru.Jurij Alexejevič Gagarin. Podtext: Gagarin bol prvým človekom, ktorý sa "pozrel" do vesmíru. (Zdroj: archív)

k.

Súperenie dvoch supermocností

Spomeňme najprv stručne politické súvislosti prvého letu človeka do vesmíru, ktoré zohrali významnú úlohu pri prvých fázach "dobývania vesmíru". Všetko sa to udialo v čase, keď vo všetkých sférach medzi sebou súperili dve najväčšie mocnosti, reprezentujúce dve protikladné ideológie, Sovietsky zväz a Spojené štáty americké.

Vesmírne preteky

Súperenie sa prejavilo aj v tzv. vesmírnych pretekoch, v ktorých išlo o to, kto vyšle na obežnú dráhu prvú umelú družicu a neskôr aj prvého človeka. Treba popravde povedať, že prvú fázu týchto pretekov vyhral s prehľadom Sovietsky zväz. Američania žasli, keď sa 4. októbra ozvalo z vesmíru "pípanie" prvej sovietskej umelej družice, legendárneho Sputnika.

Skryť Vypnúť reklamu

Anonymný hlavný konštruktér

Po tomto úspechu bol Segej Koroľov (vtedy ešte anonymný "hlavný konštruktér raketových systémov") poverený urýchlením príprav na prvý let človeka do vesmíru. Program prvých sovietskych letov do vesmíru dostal názov Vostok (východ), pričom tento názov sa používal aj pre nosnú raketu, aj pre vlastnú vesmírnu loď.

Upravená vojenská raketa

Na vypustenie prvej lode s človekom na palube bola použitá raketa (či lepšie povedané nosič) Vostok K, ktorá potom vyniesla do vesmíru ďalších päť lodí Vostok. Išlo o nosič, ktorý vznikol úpravou prvej sovietskej medzikontinentálnej balistickej rakety R-7 (prezývanej Semjorka, čiže sedmička). Nosič pozostával z centrálne umiestneného raketového motora prvého stupňa, okolo ktorého boli zoskupené štyri štartovacie motory s celkovým ťahom 3,88 MN.

Skryť Vypnúť reklamu

Palivo kerozín, okysličovadlo kyslík

Štartovacie motory (nazývané booster v anglickej literatúre) boli v činnosti 118 sekúnd, samotný motor prvého stupňa mal ťah 912 kN a horel 301 sekúnd. Nad zostavou prvého stupňa a štartovacích motorov bol umiestnený raketový motor druhého stupňa, ktorý mal ťah 54,5 kN a horel 365 sekúnd. Všetky stupne spaľovali kvapalné palivo RP-1 (druh kerozínu), okysličovadlom bol tekutý kyslík.

Nosnosť temer päť ton

Raketa Vostok-K bola schopná na nízku obežnú dráhu okolo Zeme vyniesť družicu s hmotnosťou až 4 730 kg. Vlastná kozmická loď, ktorá bola použitá pri prvom lete človeka do vesmíru, mala označenie Vostok 3KA a bola určená pre jediného kozmonauta (zaujímavosťou je, že Američania používajú namiesto výrazu kozmonaut označenie astronaut). Táto loď mala dve hlavné časti.

Skryť Vypnúť reklamu

Guľový návratový modul

Prvou z nich bol návratový modul guľového tvaru, ktorý mal hmotnosť 2,46 tony (z toho 837 kg tvoril tepelný štít) a priemer 2,3 m. Druhou bol prístrojový modul kužeľového tvaru, ktorý bol dlhý 2,25 m a mal najväčší priemer 2,43 m. Tento modul mal hmotnosť 2 270 kg a obsahoval aj brzdiaci motor, ktorý mal hmotnosť 397 kg a jeho ťah bol 15,83 kN. Kvôli úspore hmotnosti nemala loď záložný brzdiaci motor. Celková hmotnosť lode Vostok 1 bola 4 730 kg. Po dvoch úspešných (niektoré z predchádzajúcich letov boli neúspešné) finálnych letoch lode Vostok bez posádky do vesmíru padlo rozhodnutie uskutočniť prvý let človeka do vesmíru.

Prvého kozmonauta vybral generál

O tom, kto z pripravovaných kozmonautov bude mať česť byť prvým človekom vo vesmíre, rozhodol veliteľ výcviku oddielu kozmonautov generál N. Kamanin len štyri dni pred plánovaným letom. Voľba padla na favorizovaného Jurija Gagarina, náhradníkom bol German Titov. Z neskôr uverejnených poznámok v Kamaninovom denníku vyplynulo, že od voľby Titova ako prvého kozmonauta ho odradila len potreba mať "silnejšiu osobnosť" pre plánovaný jednodňový let.

Tesnil až na druhý pokus

V deň štartu kozmonautov zobudili o 5.30 h moskovského času, o 6.50 h sa Gagarin usadil v lodi Vostok a technici začali uzatvárať vstupný otvor. Po uzavretí sa však ukázalo, že kryt netesní a všetkých 30 skrutiek sa muselo odskrutkovať a kryt znovu utesniť. Keď bolo všetko v poriadku, začalo sa konečné odpočítavanie a o 9.07 h Vostok s Gagarinom na palube odštartoval z kozmodrómu Bajkonur.

40-sekundové brzdenie

O 9.21, teda 676 sekúnd po štarte, dosiahla vesmírna loď obežnú dráhu. Táto dráha mala voči rovníku sklon 64,95 stupňa, jej apogeum (najvzdialenejší bod od Zeme) bolo vo výške 315 km (niekde sa uvádza 327 km), perigeum vo výške 169 km. Obežný čas bol 89,34 min. O 10.25 sa zapálila brzdiaca raketa, ktorá bola v činnosti 40 sekúnd.

Zostali spojené káblami

Po skončení činnosti brzdiacej rakety sa mal prístrojový modul automaticky oddeliť od návratovej kabíny, ale nedošlo k úplnému oddeleniu, keďže oba diely ostali spojené niekoľkými káblami. Táto nepredvídaná a jediná mimoriadna udalosť sa vyriešila sama - prepálením káblov v dôsledku aerodynamického ohrevu v atmosfére. Vo výške 7 000 metrov sa otvoril hlavný padák vesmírnej lode, krátko nadol bol odstrelený kryt za Gagarinovou hlavou a kozmonaut bol so sedačkou vystrelený z lode.

Sovieti zaklamali

Po uvoľnení zo sedačky otvoril Gagarin padák a o 10.55, po hodine a 48 minútach letu, pristál na poli neďaleko dedinky Smelovka. Prázdna návratová kabína pristála o 2,5 km ďalej. Fakt, že kozmonaut a kabína pristáli oddelene, priznali Sovieti až v roku 1971. Predpisy medzinárodnej leteckej federácie FAI totiž v tom čase vyžadovali na to, aby kozmický let bol zapísaný do zoznamu FAI, pristátie kozmonauta spolu s kabínou (teda v nej).

Prezradil mu kód

Aj mnohé ďalšie skutočnosti o prvom lete človeka do vesmíru boli odtajnené až po rokoch. Loď mala napríklad kódom zablokované ručné ovládanie (nebolo vtedy zrejmé, aký vplyv bude mať na človeka bezváhový stav), ale pre istotu bol kód na palube v zapečatenej obálke. Neskôr vyšlo najavo, že Kamanin kód Gagarinovi oznámil už pred letom.


Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 849
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 955
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 766
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 775
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 580
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 737
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 301
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 523
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 174
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 902
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

V Margecanoch testovanie meškalo pre tlač nových tabuliek

Odbery už prebiehajú plynulo a menšie problémy sa darí riešiť operatívne.

Na mieste sa dlhé rady netvoria, testovanie ide relatívne rýchlo.

V Čabalovciach od rána chýbal zdravotník, no už testujú

Starostka: Všetko sme pripravili podľa pokynov.

V Čabalovciach začali testovať až o pol dvanástej. Chýbal im lekár.

Starosta Čertižného vozí dedinčanov na testovanie upraveným autom

Po každej jazde vykoná dezinfekciu ozónom v dĺžke asi 10 minút.

Peter Tričák ukazuje, ako upravili obecné auto.

Keď ráno videli tie rady, zvolili plán B. Košičania sa testujú aj v dedinách

Prišla i sedemročná: Keď všetci môžu, tak tiež chcem.

V rade bolo 20 až 30 ľudí, trvalo to len čosi viac ako hodinu.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plošné testovanie na Covid-19 v Bratislave.
Ľudia čakajú na plošné testovanie v Bratislave.

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop