om je Koenigsegg Agera. Pokiaľ ste o firme Koenigsegg ešte nepočuli, tak vedzte, že ju v roku 1994 založil Švéd Christian von Koenigsegg. Koenigseggovým zámerom bolo nič viac a nič menej než vyrábať superšportové automobily svetovej úrovne.
Prvý model v roku 2002
Po modeloch CC8S (prvý bol dodaný v roku 2002), CCR a CCX predstavila firma Koenigsegg v Ženeve produkčnú verziu svojho prvého superšportového automobilu so slovným označením. Ide o model Agera, ktorý svojou koncepciou i svojím tvarom nadväzuje na predchádzajúce modely. Nosnou časťou vozidla je monokok z uhlíkových kompozitov, ktorý sa vyznačuje mimoriadnou torznou tuhosťou, a to napriek tomu, že vozidlo má odnímateľnú striešku (možno ju uložiť do batožinového priestoru vpredu.
Najľahší superšportový automobil
Hmotnosť monokoku s integrovanými palivovými nádržami je len 70 kg. Hmotnosť celého vozidla (bez prevádzkových kvapalín) je len 1 330 kg, takže Agera je najľahším v súčasnosti vyrábaným superšportovým automobilom na svete. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 662 mm, jeho dĺžka je 4 296 mm, šírka 1 998 mm a výška len 1 120 mm.
Koenigsegg vyvinul aj motor
Na rozdiel od iných superšportových vozidiel nemá Agera motor od iného výrobcu, ale jej pohonná jednotka bola vyvinutá priamo firmou Koenigsegg. Ide o päťlitrový vidlicový osemvalec so štyrmi ventilmi na valec, ktorý je prepĺňaný dvomi turbodúchadlami. Hmotnosť kompletného motora je len 197 kg. Pri spaľovaní bežného benzínu s oktánovým číslom 95 je maximálny výkon motora 691 kW a najvyšší krútiaci moment je 1 100 Nm.
Na biopalivo vyšší výkon
Pri použití biopaliva E85 disponuje motor výkonom až 820 kW a krútiacim momentom 1 200 Nm. Priemerná spotreba motora v kombinovanom cykle je 14,7 l/100 km. Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky, ktorej hmotnosť je len 81 kg. Jednou z technických zaujímavostí vozidla je tzv. dynamické zadné prítlačné krídlo, ktorého uhol nastavenia sa mení automaticky, vplyvom pôsobenia prúdiaceho vzduchu.
Schránka nahradzuje strechu
Ďalšou zaujímavosťou Agery je špeciálna strešná schránka, vyvinutá firmou Thule. Táto schránka, zhotovená z uhlíkových kompozitov, obsahuje aj strešný panel, takže ju možno nasadiť na vozidlo namiesto bežnej striešky. Model Agera R (na biopalivo) zrýchli z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy, na 200 km/h za 7,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť vyše 420 km/h.
Obmedzenie rýchlosti možno vyradiť
Výrobcom je však maximálna rýchlosť obmedzená na 375 km/h, ale výrobca môže – po splnení určitých podmienok a len na krátky čas – toto blokovanie maximálnej rýchlosti zrušiť. Cena švédskeho superšportiaka nie je zatiaľ známa, ale hovorí sa o milióniku eur.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.