Korzár logo Korzár
Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Superšportový Koenigsegg Agera

Dnes pokračujeme v našom „miniseriáli" o superšportových automobiloch, ktoré mali premiéru na nedávnom ženevskom autosalóne. Predstavíme auto, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou nikdy na ceste nestretnete – a na našich rozbitých cestách už vôbec. Tým aut

Superšportový Koeinigsegg Agera. Na pohon vozidla slúži päťlitrový osemvalec, ktorý vyvinula samotná firma Koenigsegg.Superšportový Koeinigsegg Agera. Na pohon vozidla slúži päťlitrový osemvalec, ktorý vyvinula samotná firma Koenigsegg. (Zdroj: archív)

om je Koenigsegg Agera. Pokiaľ ste o firme Koenigsegg ešte nepočuli, tak vedzte, že ju v roku 1994 založil Švéd Christian von Koenigsegg. Koenigseggovým zámerom bolo nič viac a nič menej než vyrábať superšportové automobily svetovej úrovne.

Prvý model v roku 2002

Po modeloch CC8S (prvý bol dodaný v roku 2002), CCR a CCX predstavila firma Koenigsegg v Ženeve produkčnú verziu svojho prvého superšportového automobilu so slovným označením. Ide o model Agera, ktorý svojou koncepciou i svojím tvarom nadväzuje na predchádzajúce modely. Nosnou časťou vozidla je monokok z uhlíkových kompozitov, ktorý sa vyznačuje mimoriadnou torznou tuhosťou, a to napriek tomu, že vozidlo má odnímateľnú striešku (možno ju uložiť do batožinového priestoru vpredu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najľahší superšportový automobil

Hmotnosť monokoku s integrovanými palivovými nádržami je len 70 kg. Hmotnosť celého vozidla (bez prevádzkových kvapalín) je len 1 330 kg, takže Agera je najľahším v súčasnosti vyrábaným superšportovým automobilom na svete. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 662 mm, jeho dĺžka je 4 296 mm, šírka 1 998 mm a výška len 1 120 mm.

Koenigsegg vyvinul aj motor

Na rozdiel od iných superšportových vozidiel nemá Agera motor od iného výrobcu, ale jej pohonná jednotka bola vyvinutá priamo firmou Koenigsegg. Ide o päťlitrový vidlicový osemvalec so štyrmi ventilmi na valec, ktorý je prepĺňaný dvomi turbodúchadlami. Hmotnosť kompletného motora je len 197 kg. Pri spaľovaní bežného benzínu s oktánovým číslom 95 je maximálny výkon motora 691 kW a najvyšší krútiaci moment je 1 100 Nm.

Skryť Vypnúť reklamu

Na biopalivo vyšší výkon

Pri použití biopaliva E85 disponuje motor výkonom až 820 kW a krútiacim momentom 1 200 Nm. Priemerná spotreba motora v kombinovanom cykle je 14,7 l/100 km. Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky, ktorej hmotnosť je len 81 kg. Jednou z technických zaujímavostí vozidla je tzv. dynamické zadné prítlačné krídlo, ktorého uhol nastavenia sa mení automaticky, vplyvom pôsobenia prúdiaceho vzduchu.

Schránka nahradzuje strechu

Ďalšou zaujímavosťou Agery je špeciálna strešná schránka, vyvinutá firmou Thule. Táto schránka, zhotovená z uhlíkových kompozitov, obsahuje aj strešný panel, takže ju možno nasadiť na vozidlo namiesto bežnej striešky. Model Agera R (na biopalivo) zrýchli z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy, na 200 km/h za 7,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť vyše 420 km/h.

Skryť Vypnúť reklamu

Obmedzenie rýchlosti možno vyradiť

Výrobcom je však maximálna rýchlosť obmedzená na 375 km/h, ale výrobca môže – po splnení určitých podmienok a len na krátky čas – toto blokovanie maximálnej rýchlosti zrušiť. Cena švédskeho superšportiaka nie je zatiaľ známa, ale hovorí sa o milióniku eur.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  4. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  5. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  6. Neberieme štúdium športovo, ale športujeme
  7. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  8. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  9. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  10. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 800
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 529
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 405
  4. Aká je chémia vôní 11 250
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 300
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 782
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 644
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 259
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 719
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 857
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bez lockdownu budú ťažké Vianoce, varujú niektorí experti

Nemocnice sa plnia, trend nie je dobrý, hovoria.

Ulice Starého Mesta v Bratislave počas čiastočného lockdownu.

Haščáka dobehla Gorila, šéfa Penty obvinili z korupcie

V sídle finančnej skupiny zasahovali desiatky policajtov.

Jaroslav Haščák v sprievode kukláčov pred Digital parkom.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Haščák sa Gorily nezbavil, dnes už to potvrdzuje aj NAKA

Bolo by skôr prekvapivé, ak by Božie mlyny nezachytili Pentu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop