Korzár logo Korzár

Zdeněk Svěrák: Ľudí si predstavujem ako koláče

Českí filmoví akademici pred niekoľkými týždňami venovali prestížne ocenenie Český lev za mimoriadny prínos kinematografii Zdeňkovi Svěrákovi. Konečne. Tento všeumelec si takúto poctu zaslúžil už dávno.

Zdeněk Svěrák. Jedna z najväčších osobností československého filmu. Láskavo humorný, poetický, ľudský...Zdeněk Svěrák. Jedna z najväčších osobností československého filmu. Láskavo humorný, poetický, ľudský... (Zdroj: čtk)



Meno Svěrák je vo filme, divadle, v písanom slove i hudbe pojem. Jeho pohľad na ľudí i svet okolo nás je geniálny. Jeho láskavý humor - úžasný. Život je podľa neho v podstate dosť zle napísaný scenár. „Má obstojný začiatok, uprostred to vrcholí a potom šup dole. Vždy sa končí zle. Síce s hudbou, ale tú už nepočujeme. Myslím, že humor a smiech je pokus, ako tomu čeliť," skonštatoval raz s typickým šarmom.

Scenárista, herec, dramatik, textár i spisovateľ oslávil 28. marca narodeniny. Teda, lepšie povedané, dožil sa 75 rokov, ale neoslavoval. „Nie som oslavovací typ. Chlapcom v divadle som povedal, aby sa nehnevali, že nebude žiadne mecheche. Samozrejme, niečo mi dať môžu, ale tie zástupy gratulantov a prianí veľa zdravia a nech žiješ do sto rokov - čo majú tí chudáci stále hovoriť? – to naozaj nemusím. Viem, aký som starý, som rád, že som sa toho dožil, ale nechcem, aspoň tých 75, oslavovať. Nie je to okrúhle výročie, tak to len tak prejdem."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pri slohoch prežíval pocit blaha

Život Zdeňka Svěráka divák nájde v jeho filmoch. Najmä Obecná škola je obrazom jeho detstva. Aj on sa, rovnako ako Eda Souček, narodil ako „náhrada" za brata, ktorý zomrel a dali mu rovnaké meno. Aj on musel piť rybí tuk, aj jeho pripútavali k stoličke, aby si rovnal chrbticu a zápasil s husľami. Dokonca aj postavy rodičov sú stvorené podľa jeho vlastných. Otec pracoval v elektrárňach, mamička sa starala o domácnosť. Po otcovi vraj zdedil potrebu humoru, po mame schopnosť dojať sa. Odjakživa miloval písanie a slohy.

„Pamätám si, aký som prežíval pocit blaha, keď sa mi podarila slohová práca a pán učiteľ alebo učiteľka ma vyzvali, aby som ju prečítal nahlas a trieda sa na niektorých miestach zasmiala. Vtedy som si hovoril, že humoristické poviedky by mi mohli ísť," spomína neraz na časy, keď sa rodil základ jeho budúceho povolania.

Spisovateľstvo sa študovať nedalo. Čo s tým? Nuž sa inšpiroval známym spisovateľom. „Jirásek bol učiteľ a čo toho stihol po práci napísať. Vyštudoval som teda český jazyk a literatúru, jednak aby som sa naučil pravopis a jednak aby som vedel, čo už napísali iní. Lenže na škole kvôli horám diktátov a slohov veľa času na písanie nebolo, takže som po troch rokoch rád prijal ponuku stať sa rozhlasovým redaktorom," spomína.

SkryťVypnúť reklamu

Jeden z rodičov velikána Cimrmana

Profesionálna kariéra i životné osudy Zdeňka Svěráka sú poprepájané s mnohými známymi umelcami, najviac však s Ladislavom Smoljakom. Ich prvé zoznámenie však nedopadlo dobre. Počas štúdia sa Svěrák chcel stať členom dramatického krúžku, no o päť rokov starší študent, ktorý ho viedol, mu vytýkal príliš zastretý hlas. Toto bolo osudové stretnutie dvojice Smoljak – Svěrák.

Z ich plodnej a úspešnej spolupráce vzniklo obrovské množstvo nezabudnuteľných diel, oni stvorili českého národného hrdinu, velikána Járu Cimrmana a založili divadlo nesúce jeho meno. „Napísali sme jednu hru, jednoducho sme to skúsili a odrazu sme mali divákov. Hovorili sme si, že kým budú chodiť, budeme tú hru hrať, keď prestanú, napíšeme ďalšiu. Lenže oni chodili stále, takže sme bez ohľadu na to začali písať ďalšiu a ďalšiu," hovorí Zdeněk. Divadlo teda zafungovalo, bolo načase posunúť sa ďalej. K filmu.

SkryťVypnúť reklamu

Vesnička mala byť finta na kontrolóra

Filmová scenáristická prvotina však úspech nemala. Bola to prepísaná divadlená hra „Vražda v salónním kupé" pod názvom "Sedm zásad inspektora Trachty." Barrandovu sa nepáčila, lebo vraj bola príliš staromódna a spoločensky neaktuálna. Scenár bol napokon predsa len sfilmovaný pod názvom Rozpuštěný a vypuštěný.

Druhý pokus však dopadol úplne inak. Dvojica Svěrák – Smoljak prišla s filmom Jáchyme, hoď ho do stoje! Stal sa z neho najúspešnejší český film sedemdesiatych rokov. A začala sa éra veľkých filmových úspechov. Spoločne stvorili Marečku, podejte mi pero, Na samotě u lesa, Kulový blesk a iné.

Keď sa Ladislav Smoljak rozhodol venovať viac réžii, Svěrákovo úspešné scenáristické ťaženie pokračovalo ďalej. Bola to jedna perla za druhou. Ťažko povedať, čo je najlepšie, najzábavnejšie, najmilšie. Vrchní prchni! o špekulantovi v pražských reštauráciách? Alebo rozprávka Traja veteráni? Obecná škola? Alebo Vesničko má středisková? Tá, mimochodom, vznikla vďaka obrovskej náhode.

Niekedy koncom sedemdesiatych rokov objavili v štúdiu Barrandov veľký problém. „Zavolali Zdeňkovi, že na druhý deň čakajú kontrolu a práve zistili, že námet filmu Na samotě u lesa bol kedysi autorom omylom zaplatený dvakrát. Videli jediné riešenie – do druhého dňa napísať sedem až desať strojopisných strán z vidieckeho prostredia, aby revízny pracovník našiel k dvom honorárom dva námety," tvrdí Jiří Menzel, ktorý napokon tento film režíroval. Svěráka ešte na Barrandove uistili, že ten text v podstate ani nebude nikto čítať, že ide vlastne o zamietnutý námet. Napokon z toho bol film, ktorý je úspešný dodnes. Menzel je vraj presvedčený, že tých pár strán bolo napísaných v šťastnej chvíli.

Otec a syn, scenárista a režisér...

Ďalším ohromne dôležitým mužom je Svěrákov syn Jan. Jeden z najtalentovanejších českých režisérov. S ním dosiahla Zdeňkova scenáristická kariéra absolútny vrchol. Jan síce vyštudoval na FAMU katedru dokumentu, no je nesporné, že sa v ňom skrýva otcova poetickosť.

„Myslím, že ju nasal z môjho prsníka. Keď som čítal knižnú podobu Kukyho, nachádzal som tam obraty, ktoré ho usvedčujú z toho, že pozná všetky hry divadla Járu Cimrmana a že po mne čítal scenáre. Skrátka, to sa nedá, aby nebol poznamenaný," opisuje s hrdosťou.

Ich spolupráca bola roky priam ukážková. Aj keď otec pri prvom diele - Obecnej škole - váhal, či má 25-ročnému synovi zveriť réžiu. Vít Olmer ju odmietol kvôli Tankovému praporu, tak to skúsil. „Hovoril som si, keby to vyšlo, bolo by to fajn, ale keby nevyšlo – škoda, taký pekný scenár..." Ale, samozrejme, že to vyšlo. A zopakovali to aj pri Koljovi.

Idylické chvíle sa v jednom prípade pokazili. Bolo to kvôli filmu Vratné lahve. Tri mesiace pred prvou klapkou Svěrák mladší všetky práce zastavil, lebo sa nepohodol so Svěrákom starším. „Keď sme točili Obecnú školu, scenár bol tabu. Honza o ňom nepochyboval, šlo len o to, aby to nepokazil. Neskôr, keď sa ukázalo, že scenáre vie točiť veľmi pekne, začal do nich zasahovať čím ďalej, tým viac. Vyvrcholilo to na Vratných lahvích, kedy mi zavolal a povedal, že už kompletne pripravený film zastavuje, pretože nie je presvedčený o tom, že je scenár naozaj dobrý. To ma, samozrejme, veľmi mrzelo a ani nemôžem povedať, čo všetko som na jeho adresu vtedy povedal. Manželka mi hovorila: ´Nehovor mu hajzel, je to otec tvojich vnúčat´."

Pokrvní kolegovia si dali pauzu, Svěrák starší si nechal všetko uležať v hlave, po roku scenár prepísal a znovu ponúkol Janovi. A ten ho hneď vzal.

Kamienok lepší než "klika"

Práve spolupráca so synom priniesla Zdeňkovi najväčšie ocenenia. Už s filmom Vesničko má středisková získal nomináciu na Oscara, prvú pre Česko po takmer dvadsiatich rokoch. S Janom boli na prestížnu cenu nominovaní s filmom Obecná škola, no ani toto nevyšlo. Ale do tretice im už neušiel. Film Kolja získal v roku 1997 Oscara ako najlepší cudzojazyčný film.

„Bola to radosť kondenzovaná do jedného okamihu. Taký pocit mal podľa mňa Emil Zátopek, keď dobehol maratón. Pretože to, čo sme okolo nášho filmu robili, bolo niečo ako maratón. Tri týždne nekonečných rozhovorov s novinármi, aby sa americký divák vôbec o Koljovi dozvedel. A potom napätie, pretože konkurencia bola ten rok veľmi silná," popísal Svěrák starší šťastné chvíle.

Ako však zdôraznil, boli pripravení aj na neúspech, ktorý by ich bolel. „Sľubovali sme si, že na seba budeme dobrí, aj keď toho panáka nedostaneme. Že ho jednoducho nemusíme dostať a že budeme gratulovať niekomu inému. Iba tak sa to dá prežiť. Keby človek veľmi dúfal, potom by ho neúspech zrazil."

Ich však naopak úspech vyniesol do výšin. Možno preto, že Zdeněk vo vrecku stískal talizman pre šťastie. „Bol ním kamienok od kamaráta Honzu Jíru, ktorý ho zdvihol zo zeme na záhrade v Lounoch a povedal, že ten musí fungovať. A že fungoval! Minule som mal so sebou pri nominácii Obecnej školy kľučku z našej chalupy. Myslel som si, že mi prinesie šťastie. Tak ako sa hovorí – mať kliku - nefunguje, kamienok je lepší."

Aj napriek týmto úspechom zostáva Zdeněk Svěrák skromný, slávu nezneužíva. Niekedy sa tvári, že sa na slávneho Svěráka len podobá. Nerád vyvoláva rozruch. „Keď idem po chodníku a oproti mne ide trieda detí, tak prejdem na druhú stranu, aby som nespôsobil rozruch. Ľudia ma ale inak veľmi neobťažujú. A keď ma náhodou niekde zbadajú, väčšinou si hneď nevybavia, kto som, ale majú napísané v očiach, že sme spolu zažili niečo veselé."

Ľudia sú ako koláče

Filmy Zdeňka Svěráka majú nezameniteľné čaro. Voňajú človečinou. Takou dobrou. Možno to bude tým, že on svet nevidí tak, ako my. "Pozerám sa na svet očami malého chlapca. Ľudí si predstavujem ako koláče. Z každého musím časť, ktorá sa mi na ňom nepáči, vykrojiť. U niekoho väčšiu, u niekoho menšiu. Ale aj keď je vykrojený, stále zostáva koláčom. A chutí vám to, čo je na ňom jedlé. Rád ukazujem dobrých ľudí. Ono to napríklad niečo urobí aj s tými ostatnými, sú potom nahlodaní, že by mohli byť tiež dobrí," naznačuje svoju životnú filozofiu.

A tú prenáša do filmu spolu so svojím typickým humorom. Ten má veľmi rád. "Humor je kvalita, ktorú tento národ má a tým rieši svoje komplexy, svoje nešťastia, svoju bezmocnosť. Mnohokrát ho zachránil, a preto by sme si ho mali vážiť. Keď sa poriadne zasmejem, mám pocit obrovského šťastia. Hmatateľný i fyziologický..."

Zaujímavosť

Hlášky nevymýšľa, nachádza ich

Svěrák svoje hlášky v podstate nevymýšľa, ale objavuje, nachádza vo svojom okolí. „To ku mne chodí samo. Napríklad vetu „Chčije a chčije", ktorú hovorí dedo Komárek v podaní pána Kemra vo filme Na samote u lesa, povedal jeho predobraz pán Lukšíček, keď tiež stál na priedomí a pozeral sa, ako vonku prší. Prakticky všetky repliky, ktoré v tom filme hovorí Dana Kolářová, sú repliky mojej ženy. Keď sme sa hádali, tak som jej hovoril: „Len vrav, vrav, to všetko bude v scenári."

Pár čriepkov a´la Svěrák:

Vrchní, prchni!

  • "Stírače stírají, ostřekovače stříkají, klaksón troubí!"

  • "Chtěla bych milostní román." - "Prožít, nebo přečíst?"

Vesničko má středisková

  • Nohy sis myl? To já poznám, hned se s tebou líp jede!

  • "Vy jste se zase kochal, že jo, pane doktore."

  • "Jednou se ti to vymstí, Jaromíre."

Obecná škola

  • "Tati, je pan Chroust lidovec?" - "Pan Chroust je blbec."

  • "Kdo z rodičů chce vidět idiota, ať přijde do ředitelny."

Kolja

  • "Setkal jste se s emigrantama?" - "Setkal."- "O čem jste hovořili?" - "Celkem vo hovně, soudruhu Bláho."

  • "Milej, zlatej." - "No vidíš, ještě pár výslechů a naučíš se česky."

Autor: spracovala Anna Novotná

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 985
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 546
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 155
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 281
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 366
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 135
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 973
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 782
  1. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  2. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  5. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  6. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  7. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 738
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 817
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 598
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 135
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 124
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 488
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 143
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 659
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  2. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  5. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  6. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  7. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 738
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 817
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 598
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 135
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 124
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 488
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 143
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 659
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu