Korzár logo Korzár
Utorok, 3. august, 2021 | Meniny má JergušKrížovkyKrížovky
NA POHON SLÚŽI ŠESŤLITROVÝ DVANÁSŤVALEC

Superšportové Pagani Huayra

Súdiac podľa počtu superšportových a superdrahých automobilov, ktoré mali svoju premiéru na nedávnom ženevskom autosalóne, svetový automobilový priemysel má už krízu za sebou.

Pagani Huayra. Superšportový automobil Huayra je výrobkom malej talianskej firmy Pagani.Pagani Huayra. Superšportový automobil Huayra je výrobkom malej talianskej firmy Pagani. (Zdroj: archív)

Jednou zo ženevských noviniek v triede superšportových automobilov bol aj model Huayra, ktorého výrobcom je u nás pomerne neznáma firma Pagani.

Pôvodom Argentínčan

Túto firmu založil Horacio Pagani, ktorý sa narodil v roku 1955 v Argentíne a v roku 1983 sa presťahoval do Talianska s víziou, že raz bude vyrábať superšportové automobilu. Pagani najprv pracoval pre firmu Lamborghini, v roku 1991 založil vlastnú firmu (Modena Design), ktorá vyrába časti z uhlíkových kompozitov pre rôzne veľké automobilky. V roku 1992 založil Pagani firmu Pagani Automobili Modena, ktorá v roku 1999 predstavila na ženevskom autosalóne model Zonda.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Huayra je náhradou za Zondu

Jeho náhradou je spomenutý nový model Huayra, ktorý bol interným označením C9 vyvíjaný sedem rokov. Výsledkom je vozidlo elegantných tvarov s vynikajúcimi aerodynamickými vlastnosťami. Prednej časti dominujú bixenónové reflektory a denné svetlá na báze LED, integrované do eliptického rámu. Eliptický rám dominuje aj zadnej časti vozidla, pričom v jeho strede je uložená štvorica koncoviek výfuku, ktorá sa stáva charakteristickým prvkom vozidiel Pagani.

Nosná časť z kompozitov

Centrálny nosný monokok vozidla je úplne novej konštrukcie a je zhotovený z uhlíkových kompozitov. Pretože vozidlo má krídlové dvere, zasahujúce hlboko do strechy, veľa výskumu sa venovalo dosiahnutiu dostatočnej tuhosti monokoku. Dôsledná snaha o znižovanie hmotnosti jednotlivých komponentov viedla k tomu, že vozidlo má hmotnosť len 1 350 kg, čo je najmenej v kategórii superšportových vozidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Špeciálne pneumatiky Pirelli

Pagani Huayra je postavený na podvozku s rázvorom 2 795 mm, pričom kolesá sú zavesené na dvojitých ramenách, vykovaných z leteckej zliatiny Avional. Firma Pirelli vyvinula špeciálne pre toto vozidlo pneumatiky P Zero, dimenzované pre rýchlosti až 370 km/h a umožňujúce vozidlo prechádzať zákruty s priečnym zrýchlením dosahujúcim až 1,5 g. Srdcom vozidla je vidlicový dvanásťvalcový motor, ktorý vyvinula firma Mercedes-AMG špeciálne pre model Huayra.

Sedemstupňová sekvenčná prevodovka

Tento turbodúchadlom prepĺňaný šesťlitrový motor vyvíja maximálny výkon vyše 522 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je vyše 1 000 Nm. Hnací moment motora sa na kolesá prenáša sedemstupňovou sekvenčnou prevodovkou firmy Xtrac, vážiacou len 96 kg. Nezvyčajné je, že vozidlo nemá zadné krídlo, ktoré bolo nahradené štyrmi pohyblivými klapkami (dve vpredu, dve vzadu). Tie slúžia k riadeniu aerodynamiky vozidla v rôznych situáciách.

Skryť Vypnúť reklamu

Pomenovaný podľa boha vetra

V luxusnom, kožou potiahnutom interiéri je prístrojový panel z hliníka, ktorého tvary sú inšpirované štýlom najzložitejších švajčiarskych hodiniek. Nové Pagani Huayra je dlhé 4 605 mm, široké 2 036 mm a vysoké len 1 169 mm. Podľa neoficiálnych informácií zrýchli vozidlo z 0 na 100 km/h za menej než 3,5 sekundy. Možno ešte spomenúť, že názov Huayra dostalo vozidlo podľa boha vetra Huayra Tata , ktorý sa vyskytuje v bájach kmeňa Aymara, žijúceho v Andách.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  3. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  4. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  5. Čítajte SME.sk na viacerých zariadeniach
  6. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  7. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  8. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  9. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  10. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  1. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  4. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  5. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  6. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  7. Čítajte SME.sk na viacerých zariadeniach
  8. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  9. Môže pivo spojiť Prešov s Veľkým Šarišom?
  10. Vodného slalomára privítal doma aj jeho hlavný partner BILLA
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 408
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 028
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 963
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 864
  5. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 611
  6. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 3 594
  7. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 3 153
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 846
  9. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 2 615
  10. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách? 2 040
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Napadnutá loď sa plaví pod libérijskou vlajkou.

Súboj Iránu s Izraelom sa čoraz častejšie odohráva na mori.


20 h
Vitalij Šyšov.

Na tvári mal mať stopy po bití.


TASR 3 h

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 541 obetí.


a 4 ďalší 12 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop