Korzár logo Korzár
Piatok, 19. január, 2018 | Meniny má Drahomíra, Mário
Pridajte si svoje mesto

Presah katastrofy

S tým Japonskom to ozaj vyzerá hrozne. Všetky priebežné bilancie, ktoré chodia, napríklad 10-tisíc mŕtvych a nezvestných zo včerajška, môžete pokojne násobiť nejakým jednociferným koeficientom.

Definitívne čísla obetí ešte dlho nebudú známe, ale čo sa týka veľkých svetových katastrof, ktoré sa tak premnožili v posledných rokoch, táto má jasný primát už dnes. Pokiaľ ide o globálny presah pohromy, porovnateľný je len útok na dvojičky pred desiatimi rokmi. Pričom ešte nevieme, ako to dopadne s tou Fukušimou. (Tam je aj podozrenie, že najhoršie scenáre sa utajujú.)

Nevieme ani odhadnúť mieru, v akej sa dočasný kolaps jedného z najväčších exportérov prenesie na (post?)krízovú svetovú ekonomiku. Taká Toyota, najväčší hráč planetárneho automobilového priemyslu, zastavil doma výrobu vo všetkých 14 závodoch, aj v oblastiach, kde „fyzický" dosah zemetrasenia a cunami je nula, keďže nefunguje infraštruktúra dodávok. Dokedy? Šéf firmy nevedel dať ani odhad... Experti, ktorí sa promenádujú po CNN, Sky News, Bloomberg a spol., sa rozchádzajú v názoroch aj na momentálny, aj na dlhodobý vplyv udalosti. Proti optimistom, čo poukazujú na vývoj po zemetrasení v Kóbe (1995), ktoré okamžite naštartovalo hospodársky rast, stoja pesimisti, ktorí hovoria, že so štátnym dlhom 230 percent HDP (najvyšší na svete) je rovnaká cesta v dnešných reáliách pre Japonsko neschodná (resp. extrémne problematická). Japonský kapitalizmus má svoje miestne (historické, čudné) špecifiká, ktoré z neho urobili, teda vo východoázijskom kontexte, takého „spinkajúceho" či pomalšieho obra... Ak sa naplní scenár spomalenia svetovej ekonomiky, ktorý je krátkodobo rozhodne pravdepodobnejší, tak ho na Slovensku pocítime nepriamo a v miere, o ktorej sa nedá ani približne špekulovať.

To, čo pocítime síce len v dlhodobom výhľade, ale silnejšie, je zmena pohľadu na jadrovú energetiku. Nejde ani o to, že je možné, že zemetrasenie a cunami vo Fukušime rozhodlo o tom, že dva nové bloky Jaslovských Bohuníc, ktorých budovanie poručil, za veľmi nejasných okolností, Fico do rúk ČEZ-u, sa stavať nebudú. (Výhercovia temelínskeho tendra, ktorý ak ešte prebehne, tak o dva roky, by museli uplatniť opciu.) Podstatnejšie je, že ak nová vlna protinukleárneho vzopätia, ktorá sa zdvihla v Nemecku aj inde, neopadne a nájde vyjadrenie v nejakej prísnejšej doktríne, tak zmrazenie či sťaženie výstavby nových reaktorov bude tlačiť ceny elektriny hore ohromnými tempami. Takými, že napr. zvady, ktoré sú dnes okolo ÚRSO, budú vyzerať ako úplné taľafatky. Otázniky nad atómovými blokmi sú legitímne a boli už pred haváriou v Japonsku, avšak platí, že na rast čoraz vyššej spotreby niet inej odpovede, než štiepenie jadra. Teda sú aj iné názory, ale ak to skúsite čítať a syntetizovať, tak vyzerajú, hm, jednoducho menej dôveryhodne.

Práve v možnosti, že definitívne preklopí os energetickej politiky smerom, ktorý je menej racionálny, resp. iracionálny, leží azda najdôležitejší presah japonskej katastrofy. Týka sa aj Slovenska, keďže také istoty, že všetky tunajšie politické garnitúry sú za jadro a stavanie ďalších blokov, sú irelevantné.

Neprehliadnite tiež

Obcou Kendice sa rútil rýchlosťou 118 kilometrov za hodinu

Vodič dostal pokutu 650 eur a zadržali mu vodičák.

V dielni sa učí pracovať päť Rómov. Pollák hovorí o divadle v osade

Bývalý splnomocnenec vlády: Je to nesystémové a neefektívne.

Dopravu na severe Slovenska komplikovalo sneženie a vietor

Horský priechod Vernár už sprejazdnili aj pre nákladiaky.

Legálne bývanie na Luniku IX: Rómovia ho postavia sami

Mesto im má poskytnúť pozemky. Platiť budú sami.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

BRATISLAVA

Električkovú trať v Petržalke v máji stavať nezačnú

Výstavba necelých siedmich kilometrov električkovej trate trvá 20 rokov.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  5. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  6. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  7. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  10. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 965
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 749
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 214
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 700
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 302
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 2 998
  7. Kam do tepla v januári? 2 464
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 257
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 107
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 276

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop