Korzár logo Korzár
Sobota, 23. september, 2017 | Meniny má Zdenka
OBJEDNALI SI HO AJ INDONÉZSKA A MEXICKÁ SPOLOČNOSŤ

Ruský Superjet už certifikovaný

Moderné dopravné lietadlá sú také zložité "zariadenia", že ani renomovaní výrobcovia sa nevyhnú značným časovým sklzom v ich vývoji, čo vedie k odsunu ich certifikácie a následne aj k oneskoreným dodávkam sériových strojov.

Suchoj Superjet 100. Spoločnosť Suchoj má už temer 200 objednávok na svoje nové regionálne dopravné lietadlo SSJ-100.(Zdroj: archív)

Európska spoločnosť Airbus musela niekoľko ráz odsunúť dodávky svojich prvých "poschodových" lietadiel A380 a americká firma Boeing mala svoje prvé nové lietadlá B787 dodať leteckým spoločnostiam už v roku 2008, ale spomenutý typ ešte nezískal ani letové osvedčenie (certifikáciu).

Jeden z dvoch významných projektov

Koncom roka 2008 mali byť odberateľom dodané aj prvé exempláre nového ruského dopravného lietadla Suchoj Superjet 100, ale pre rôzne problémy sa tak nestalo. Typ Supejet 100 napokon získal ruskú certifikáciu až 3. februára tohto roku a prvý sériový stroj by mal byť spoločnosti Armavia dodaný v priebehu tohto roka. Program vývoja a výroby lietadla Superjet 100 je jedným z dvoch najvýznamnejších terajších programov ruského civilného leteckého priemyslu (druhým je vývoj lietadla MS-21 spoločnosti Irkut).

Konkurencia brazílskym i kanadským lietadlám

Vývoj typu Superjet je považovaný za mimoriadne dôležitý a má veľkú podporu ruského Ministerstva priemyslu a obchodu. Lietadlo Suchoj Superjet 100 (v skratke SSJ 100) je určené na dopravu na regionálnych linkách a má byť priamym konkurentom takých známych a osvedčených lietadiel, ako sú lietadlá brazílskej firmy Embraer radu E-Jet či kanadské lietadlá Bombardier CRJ. Podľa firmy Suchoj by priame prevádzkové náklady lietadla SSJ 100 mali byť o 6 až 8 % nižšie než sú náklady pre typ Embraer 190/195.

Konzultantom aj americký Boeing

Lietadlo je vyvíjané v spolupráci s talianskou firmou Alenia Aeronautica, konzultantom je americká firma Boeing. Subdodávateľmi jednotlivých celkov a komponentov sú renomované firmy z celého sveta, a to napríklad Thales (avionika), Liebherr (podvozok), Hamilton Sundstrand (elektrický systém), IPECO (sedadlá pilotov) či Honeywell (pomocný zdroj energie. Celkovo sa na projekte SSJ 100 podieľa vyše 30 zahraničných spoločností.

Ovládanie ako u airbusov

Lietadlo je vystrojené, podobne ako dopravné airbusy, tzv. elektroimpulzným riadiacim systémom (v angličtine nazývaným fly-by-wire, čiže doslova lietanie pomocou drôtov), ktorý pracuje bez mechanického či hydraulického prepojenia ovládacích a ovládaných prvkov lietadla. Pilot v podstate len dáva signály (elektrické impulzy) ovládacím členom jednotlivých riadiacich plôch. Piloti nemajú pred sebou klasický (volant), ale ovládajú lietadlo pákovými ovládačmi (tzv. sidestickmi), podobnými počítačovým joystickom, na bočných pultoch pilotnej kabíny.

Prvý vzlet v máji 2008

Prvý prototyp lietadla SSJ-100 slávnostne vyroloval z hangára spoločnosti Suchoj na letisku Dzemgi v Komsomolsku na Amure 26. septembra 2007, prvý vzlet lietadla sa uskutočnil 19. mája 2008. Pri prvom lete, ktorý trval jednu hodinu a päť minút, letelo lietadlo v maximálnej výške 1 200 metrov. Medzinárodnej odbornej i laickej verejnosti bolo lietadlo po prvý raz predstavené na medzinárodnom parížskom aerosalóne v roku 2009.

Problémy s motormi

Program letových skúšok sa začal oneskorovať najmä v dôsledku problémov s vývojom, certifikáciou a výrobou motorov SaM146. Tieto motory vyvíja a vyrába firma PowerJet, ktorá je spoločným podnikom francúzskej spoločnosti Snecma a ruskej firmy NPO Saturn. Spomeňme teraz základné technické údaje lietadla SSJ 100. Pôvodne sa mali vyrábať tri verzie, označené RRJ-60, RRJ-75 a RRJ-95 (čísla označovali priemerný počet cestujúcich jednotlivých verzií).

Zatiaľ len dve verzie

Po preznačení projektu z RRJ na Superjet 100 sa prestalo uvažovať s najmenšou verziou, takže v ponuke ostali len verzie Superjet 100-75 (stručne SSJ-75) a Superjet 100-95 (SSJ-95). V súčasnosti sa však všetko úsilie sústreďuje na výrobu väčšej verzie, teda verzie SSJ-95. Obidve verzie sa líšia v podstate len dĺžkou trupu, ktorá určuje počet cestujúcich. Verzia SSJ-95 má trup dlhý 29,94 m a v jej kabíne môže (pri štandardnom usporiadaní v dvoch triedach) cestovať až 86 cestujúcich.

Až 103 cestujúcich

V jednotriednom usporiadaní s husto rozmiestnenými sedačkami sa kapacita zvýši na 103 cestujúcich. Kratšia verzia SSJ-75 je dlhá 26,44 m a v jej kabíne môže (v závislosti na usporiadaní sedačiek) cestovať 68 až 83 cestujúcich. Obe verzie majú rozpätie krídiel 27,8 metra a výšku 10,28 m. Priemer trupu je 3,35 m, maximálna vnútorná šírka kabíny je 3,236 m, výška je 2,12 m. Maximálna vzletová hmotnosť verzie SSJ-95 je 45 880 kg, jej dolet je 3 048 km. Na želanie dodá výrobca verziu so zvýšenou hmotnosťou, ktorej dolet je až 4 578 km.

Rýchlosť 828 km/h, výška 12 500 m

Kratšia verzia SSJ-75 má maximálnu vzletovú hmotnosť 38 820 kg a jej dolet je 2 900 km (verzia so zvýšenou hmotnosťou má dolet až 4 550 km). Obe verzie majú cestovnú rýchlosť 828 km/h (M0,78) a môžu lietať v maximálnej výške 12 500 metrov. Na pohon oboch verzií slúžia už spomenuté motory SaM146, ktorých ťah je 60 kN (u verzie SSJ-75) resp. 69 kN (SSJ-95). V prípade vysadenia jedného motora možno krátkodobo zvýšiť ťah druhého motora na 69 kN resp. 78 kN. Veľkou konkurenčnou výhodou lietadiel SSJ-100 je ich relatívne nízka cena, ktorá sa pohybuje okolo 31,7 milióna dolárov.

Už 194 objednávok

V súčasnosti registruje spoločnosť Suchoj (ktorej bojové lietadlá používala aj československá armáda) 194 objednávok na lietadlá typu SSJ-100. Medzi najväčších objednávateľov patrí ruský Aeroflot (30 lietadiel a 15 opcií), indonézska spoločnosť Kartika (30 lietadiel) a lízingová spoločnosť Pearl Aircraft Co. (tiež 30 lietadiel). Prvé dve sériové lietadlá budú dodané arménskej spoločnosti Armavia. Po získaní ruskej certifikácie predpokladá spoločnosť Suchoj, že v tomto roku získa pre typ SSJ-100 aj certifikáciu od európskej certifikačnej agentúry EASA.

Neprehliadnite tiež

Športový víkend na východe - servis výsledkov a faktov

Ako sa skončili zápasy a podujatia v rôznych športoch.

Košické basketbalistky majú v Lotyšsku na konte dve výhry

Good Angels Košice v novom ročníku Východoeurópskej ligy ešte neprehrali.

V košickom nákupnom centre horelo

Oheň vzbĺkol v peci, ktorá sa príliš rozohriala.

Na háčik s červíkom chytil delostreleckú mínu

Pyrotechnik Miro: Vojnová munícia zabíja aj po rokoch.

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

BLOG TRANSPARENCY

Ako Pellegrini svojim rodákom k zákazke pomohol

Už platí zníženie transparentnosti vo verejných zákazkách.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 22 035
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 015
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 842
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 506
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 376
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 169
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 542
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 405
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 368
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 117

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop