Korzár logo Korzár

Ženevský autosalón 2011

Na tohtoročnom ženevskom autosalóne, ktorého brány sa zavrú v nedeľu, má na tradičnom mieste, vedľa ďalších značiek koncernu Volkswagen, svoj stánok aj česká firma Škoda Auto.

Štúdiu Vision D predstavil na tlačovej konferencii jej tvorca, slovenský dizajnér Jozef Kaban.Štúdiu Vision D predstavil na tlačovej konferencii jej tvorca, slovenský dizajnér Jozef Kaban. (Zdroj: archív)

Nová štúdia je dielom slovenského dizajnéra

Tlačová konferencia tejto firmy sa sústredila na predstavenie dvoch noviniek, a to dizajnovej štúdie Vision D a nového firemného loga.

Naznačuje dizajn budúcich škodoviek

Štúdia je skutočne len štúdiou a nepredstavuje nijaký predobraz nejakého konkrétneho budúceho sériového modelu. Vision D však ukazuje, ktorým smerom sa bude uberať dizajn nových škodoviek, ktoré prídu na trh v najbližších rokoch. Štúdia sa vyznačuje dlhým rázvorom a pomerne krátkymi prevismi karosérie vpredu a vzadu, čo umožnilo vytvoriť veľký vnútorný priestor.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nový štýl prednej časti

Karoséria má čisté, až strohé línie bez zbytočných "kudrliniek" a jej dominujúcim prvkom je novo štylizovaná predná časť s novým firemným logom. Na predstavení štúdie sa zúčastnili aj šéf celého koncernu Volkswagen, prof. Martin Winterkorn, a Dr. Ferdinand Karl Piëch, predseda dozornej rady koncernu. Pred týmito "veličinami" mal miernu trému dizajnér novej škodováckej štúdie Jozef Kaban, ktorý svoje dielo na tlačovej konferencii predstavil.

Študoval v Bratislave i Londýne

Tu treba spomenúť, že J. Kaban je Slovák, ktorý sa narodil v roku 1973 v Námestove a študoval na Vysokej škole výtvarných umení (známej v zahraničí pod názvom Academy of Fine Arts & Design) v Bratislave. Už počas štúdia získal druhé miesto v dizajnérskej súťaži, organizovanej koncernom Volkswagen, a bolo mu ponúknuté miesto v tejto firme. V roku 1997 získal Kaban ako vôbec prvý Slovák titul Master of Art (magister umenia) na prestížnom londýnskom Royal College of Art.

SkryťVypnúť reklamu

Navrhol Bugatti Veyron

Kaban bol potom zodpovedný za dizajn superšportového vozidla Bugatti Veyron a od roku 2006 pracoval ako šéf dizajnu exteriéru vo firme Audi. Od 1. februára 2008 je tento sympatický Slovák šéfom dizajnu spoločnosti Škoda Auto. Kabanova štúdia Vision D má na svojej prednej časti už nové firemné logo, ktoré malo tiež svoju oficiálnu premiéru na tlačovej konferencii firmy Škoda.

Okrídlený šíp ostáva

Nové logo nie je principiálne nové, pretože jeho ústredným motívom ostáva okrídlený šíp. Ten je však teraz väčší a jeho farba sa zmenila z prírodnej zelenej na svetlejšiu zelenú, označovanú ako "Škoda-zelená". Vonkajšie časti krídla majú chrómovú farbu. Takúto farbu má aj krúžok, ktorý šíp obklopuje. Z loga, ktoré teraz pôsobí vzdušnejšie, úplne zmizol názov Škoda Auto. Nové logo bude od roku 2012 zdobiť všetky nové modely Škoda.

SkryťVypnúť reklamu

Ambiciózne plány škodovky

Možno ešte uviesť, že Škoda má ambiciózne plány a do roku 2018 chce počet za rok predaných vozidiel zdvojnásobiť. K zvýšeniu predaja by mal prispieť úplne nový model (medzi fabiou a octaviou), ktorý by mal prísť na trh už v budúcom roku, a octavia novej generácie, ktorej uvedenie je plánované na rok 2013.


Kokpit štúdie Vision D. Štúdia nepredstavuje predobraz konkrétneho sériového modelu, ale naznačuje nový dizajn budúcich škodoviek. Foto: archív

Nové logo firmy Škoda. Ústredným motívom nového loga ostáva okrídlený šíp, ale logo je už bez nápisu Škoda Auto. Foto: archív


Koncepčné Audi A3

Nemecká automobilka Audi máva na ženevskom autosalóne tradične veľkú expozíciu (a skvelú reštauráciu pre novinárov), v ktorej predstavuje svoje novinky. Na tohtoročnom autosalóne predstavuje Audi okrem iných modelov aj nový model A6 (ten mal svetovú premiéru na autosalóne v Detroite) a koncepčné vozidlo s označením A3 concept. Toto koncepčné vozidlo, ktoré firma Audi nazýva technickou štúdiou, predstavuje štvorsedadlovú limuzínu so stupňovitou zadnou časťou. Vozidlo je postavené na technickej báze budúceho sériového modelu A3. Dizajn vozidla sa vyznačuje športovou eleganciou a typickými štylistickými prvkami vozidiel Audi. Mnohé časti vozidla sú zhotovené z plastov, zosilnených uhlíkovými vláknami. Dvere, predná i zadná kapota sú zhotovené z hliníka. Mohutné päťramenné 20-palcové ráfiky sú zhotovené z hliníka a uhlíkových kompozitov. Použitím ľahkých konštrukčných materiálov sa podarilo znížiť hmotnosť vozidla na 1 540 kg. Rázvor podvozku je 263 cm, čo je najväčšia hodnota v segmente tzv. prémiových kompaktných vozidiel. Veľký rázvor prispel k pohodliu dvoch cestujúcich sediacich vzadu na samostatných sedadlách. Štúdia je dlhá 444 cm, široká 184 cm a vysoká len 139 cm. Tak ako sa patrí na klasickú limuzínu, má A3 concept veľký batožinový priestor (410 litrov) s nízkou nakladacou hranou. Na pohon vozidla slúži päťvalcový, turbodúchadlom prepĺňaný motor s priamym vstrekovaním benzínu. Motor má maximálny výkon 300 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 500 Nm (v rozsahu od 1 600 do 5 300 ot./min). Vozidlo je vystrojené sedemstupňovou prevodovkou S tronic a permanentným pohonom všetkých kolies (systém quattro). Prevodovka môže pracovať v automatickom alebo manuálnom režime (ovládacie páčky sú pri volante). Vodič môže charakteristiky motora, posilňovača riadenia a prevodovky meniť v piatich stupňoch. Technická štúdia A3 concept zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy a jej maximálna rýchlosť je 250 km/h. Tlačové materiály firmy Audi neuvádzajú, či z tohto koncepčného vozidla bude odvodená sériová verzia.


Audi A3 concept. Audi A3 concept je štvormiestna prémiová kompaktná limuzína. Foto: archív


Najvýkonnejší kabriolet Bentley

Magnetom v stánku tradičnej britskej automobilky Bentley (ktorá však už patrí do nemeckého koncernu Volkswagen) na tohtoročnom ženevskom autosalóne je superšportový kabriolet Continental Supersports ISR. Skratka ISR znamená Ice Speed Record, čiže rýchlostný rekord na ľade. Nový kabriolet má totiž pripomínať svetový rýchlostný rekord na ľade, ktorý prednedávnom vytvoril štvornásobný majster sveta v automobilových súťažiach, fínsky jazdec Juha Kankkunen. Ten na zamrznutej hladine Baltského mora blízko fínskeho pobrežia dosiahol rýchlosť 330,695 km/h, ktorá bude zapísaná do Guinnessovej knihy rekordov. Uvedená rýchlosť je priemerom z dvoch jázd v opačnom smere, vykonaných na meranom úseku dĺžky 1 000 metrov. Na pohon kabrioleta Supersports ISR slúži šesťlitrový motor s usporiadaním W12 (sú to vlastne dva vidlicové šesťvalce vedľa seba), ktorý je prepĺňaný dvomi turbodúchadlami. Motor má maximálny výkon 471 kW, čo je najvyšší výkon, aký kedy malo vozidlo značky Bentley. Najvyšší krútiaci moment motora je úctyhodných 800 Nm. Kabriolet je vystrojený šesťstupňovou automatickou prevodovkou Quickshift a pohonom všetkých štyroch kolies. Kabriolet Supersports ISR, ktorý bude vyrobený len v sto exemplároch, zrýchli z 0 na 100 km/h za štyri sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 325 km/h.

Bentley Continental Supersports ISR. Kabriolet je poháňaný šesťlitrovým dvanásťvalcovým motorom s maximálnym výkonom 471 kW. Foto: archív

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 702
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 831
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 726
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 997
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 768
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 8 802
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 489
  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  2. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  3. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  4. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  5. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  6. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  7. Martin Pánik: Sú premnožené
  8. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 464
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 475
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 355
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 913
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 348
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 340
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 905
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 417
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sklamaní voliči Matovičovej vlády sa nevzdali a vybrali si (najmä) Ivana Korčoka.

Fico je silný len vtedy, keď ostatní mlčia.


Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.


a 1 ďalší
Reálna tvar muža a jeho deformovaná tvár, tak ako ju videl pacient so vzácnou poruchou zrakového systému.

Viktor Sharrah si myslel, že sa zbláznil.


Štefan Harabin.

Za vyjadrením je Jureňa, Harabin ho okamžite zbavil funkcie.


  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  2. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  3. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  4. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  5. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  6. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  7. Martin Pánik: Sú premnožené
  8. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 464
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 475
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 355
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 913
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 348
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 340
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 905
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 417
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu