Korzár logo Korzár

Ženevský autosalón 2011

Na tohtoročnom ženevskom autosalóne, ktorého brány sa zavrú v nedeľu, má na tradičnom mieste, vedľa ďalších značiek koncernu Volkswagen, svoj stánok aj česká firma Škoda Auto.

Štúdiu Vision D predstavil na tlačovej konferencii jej tvorca, slovenský dizajnér Jozef Kaban.Štúdiu Vision D predstavil na tlačovej konferencii jej tvorca, slovenský dizajnér Jozef Kaban. (Zdroj: archív)

Nová štúdia je dielom slovenského dizajnéra

Tlačová konferencia tejto firmy sa sústredila na predstavenie dvoch noviniek, a to dizajnovej štúdie Vision D a nového firemného loga.

Naznačuje dizajn budúcich škodoviek

Štúdia je skutočne len štúdiou a nepredstavuje nijaký predobraz nejakého konkrétneho budúceho sériového modelu. Vision D však ukazuje, ktorým smerom sa bude uberať dizajn nových škodoviek, ktoré prídu na trh v najbližších rokoch. Štúdia sa vyznačuje dlhým rázvorom a pomerne krátkymi prevismi karosérie vpredu a vzadu, čo umožnilo vytvoriť veľký vnútorný priestor.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nový štýl prednej časti

Karoséria má čisté, až strohé línie bez zbytočných "kudrliniek" a jej dominujúcim prvkom je novo štylizovaná predná časť s novým firemným logom. Na predstavení štúdie sa zúčastnili aj šéf celého koncernu Volkswagen, prof. Martin Winterkorn, a Dr. Ferdinand Karl Piëch, predseda dozornej rady koncernu. Pred týmito "veličinami" mal miernu trému dizajnér novej škodováckej štúdie Jozef Kaban, ktorý svoje dielo na tlačovej konferencii predstavil.

Študoval v Bratislave i Londýne

Tu treba spomenúť, že J. Kaban je Slovák, ktorý sa narodil v roku 1973 v Námestove a študoval na Vysokej škole výtvarných umení (známej v zahraničí pod názvom Academy of Fine Arts & Design) v Bratislave. Už počas štúdia získal druhé miesto v dizajnérskej súťaži, organizovanej koncernom Volkswagen, a bolo mu ponúknuté miesto v tejto firme. V roku 1997 získal Kaban ako vôbec prvý Slovák titul Master of Art (magister umenia) na prestížnom londýnskom Royal College of Art.

SkryťVypnúť reklamu

Navrhol Bugatti Veyron

Kaban bol potom zodpovedný za dizajn superšportového vozidla Bugatti Veyron a od roku 2006 pracoval ako šéf dizajnu exteriéru vo firme Audi. Od 1. februára 2008 je tento sympatický Slovák šéfom dizajnu spoločnosti Škoda Auto. Kabanova štúdia Vision D má na svojej prednej časti už nové firemné logo, ktoré malo tiež svoju oficiálnu premiéru na tlačovej konferencii firmy Škoda.

Okrídlený šíp ostáva

Nové logo nie je principiálne nové, pretože jeho ústredným motívom ostáva okrídlený šíp. Ten je však teraz väčší a jeho farba sa zmenila z prírodnej zelenej na svetlejšiu zelenú, označovanú ako "Škoda-zelená". Vonkajšie časti krídla majú chrómovú farbu. Takúto farbu má aj krúžok, ktorý šíp obklopuje. Z loga, ktoré teraz pôsobí vzdušnejšie, úplne zmizol názov Škoda Auto. Nové logo bude od roku 2012 zdobiť všetky nové modely Škoda.

SkryťVypnúť reklamu

Ambiciózne plány škodovky

Možno ešte uviesť, že Škoda má ambiciózne plány a do roku 2018 chce počet za rok predaných vozidiel zdvojnásobiť. K zvýšeniu predaja by mal prispieť úplne nový model (medzi fabiou a octaviou), ktorý by mal prísť na trh už v budúcom roku, a octavia novej generácie, ktorej uvedenie je plánované na rok 2013.


Kokpit štúdie Vision D. Štúdia nepredstavuje predobraz konkrétneho sériového modelu, ale naznačuje nový dizajn budúcich škodoviek. Foto: archív

Nové logo firmy Škoda. Ústredným motívom nového loga ostáva okrídlený šíp, ale logo je už bez nápisu Škoda Auto. Foto: archív


Koncepčné Audi A3

Nemecká automobilka Audi máva na ženevskom autosalóne tradične veľkú expozíciu (a skvelú reštauráciu pre novinárov), v ktorej predstavuje svoje novinky. Na tohtoročnom autosalóne predstavuje Audi okrem iných modelov aj nový model A6 (ten mal svetovú premiéru na autosalóne v Detroite) a koncepčné vozidlo s označením A3 concept. Toto koncepčné vozidlo, ktoré firma Audi nazýva technickou štúdiou, predstavuje štvorsedadlovú limuzínu so stupňovitou zadnou časťou. Vozidlo je postavené na technickej báze budúceho sériového modelu A3. Dizajn vozidla sa vyznačuje športovou eleganciou a typickými štylistickými prvkami vozidiel Audi. Mnohé časti vozidla sú zhotovené z plastov, zosilnených uhlíkovými vláknami. Dvere, predná i zadná kapota sú zhotovené z hliníka. Mohutné päťramenné 20-palcové ráfiky sú zhotovené z hliníka a uhlíkových kompozitov. Použitím ľahkých konštrukčných materiálov sa podarilo znížiť hmotnosť vozidla na 1 540 kg. Rázvor podvozku je 263 cm, čo je najväčšia hodnota v segmente tzv. prémiových kompaktných vozidiel. Veľký rázvor prispel k pohodliu dvoch cestujúcich sediacich vzadu na samostatných sedadlách. Štúdia je dlhá 444 cm, široká 184 cm a vysoká len 139 cm. Tak ako sa patrí na klasickú limuzínu, má A3 concept veľký batožinový priestor (410 litrov) s nízkou nakladacou hranou. Na pohon vozidla slúži päťvalcový, turbodúchadlom prepĺňaný motor s priamym vstrekovaním benzínu. Motor má maximálny výkon 300 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 500 Nm (v rozsahu od 1 600 do 5 300 ot./min). Vozidlo je vystrojené sedemstupňovou prevodovkou S tronic a permanentným pohonom všetkých kolies (systém quattro). Prevodovka môže pracovať v automatickom alebo manuálnom režime (ovládacie páčky sú pri volante). Vodič môže charakteristiky motora, posilňovača riadenia a prevodovky meniť v piatich stupňoch. Technická štúdia A3 concept zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy a jej maximálna rýchlosť je 250 km/h. Tlačové materiály firmy Audi neuvádzajú, či z tohto koncepčného vozidla bude odvodená sériová verzia.


Audi A3 concept. Audi A3 concept je štvormiestna prémiová kompaktná limuzína. Foto: archív


Najvýkonnejší kabriolet Bentley

Magnetom v stánku tradičnej britskej automobilky Bentley (ktorá však už patrí do nemeckého koncernu Volkswagen) na tohtoročnom ženevskom autosalóne je superšportový kabriolet Continental Supersports ISR. Skratka ISR znamená Ice Speed Record, čiže rýchlostný rekord na ľade. Nový kabriolet má totiž pripomínať svetový rýchlostný rekord na ľade, ktorý prednedávnom vytvoril štvornásobný majster sveta v automobilových súťažiach, fínsky jazdec Juha Kankkunen. Ten na zamrznutej hladine Baltského mora blízko fínskeho pobrežia dosiahol rýchlosť 330,695 km/h, ktorá bude zapísaná do Guinnessovej knihy rekordov. Uvedená rýchlosť je priemerom z dvoch jázd v opačnom smere, vykonaných na meranom úseku dĺžky 1 000 metrov. Na pohon kabrioleta Supersports ISR slúži šesťlitrový motor s usporiadaním W12 (sú to vlastne dva vidlicové šesťvalce vedľa seba), ktorý je prepĺňaný dvomi turbodúchadlami. Motor má maximálny výkon 471 kW, čo je najvyšší výkon, aký kedy malo vozidlo značky Bentley. Najvyšší krútiaci moment motora je úctyhodných 800 Nm. Kabriolet je vystrojený šesťstupňovou automatickou prevodovkou Quickshift a pohonom všetkých štyroch kolies. Kabriolet Supersports ISR, ktorý bude vyrobený len v sto exemplároch, zrýchli z 0 na 100 km/h za štyri sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 325 km/h.

Bentley Continental Supersports ISR. Kabriolet je poháňaný šesťlitrovým dvanásťvalcovým motorom s maximálnym výkonom 471 kW. Foto: archív

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 11 106
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 4 531
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 235
  4. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 138
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 115
  6. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 544
  7. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 503
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 1 897
  1. Rudolfa Vallová: Drucker nebojuje za seba!
  2. Aleksander Prętnicki: Ostatný tanec
  3. Štefan Šturdzík: Súdruhovia kto zaplatí SAV skúmanie vakcín ? Mali by sa podeliť Kotlár s Ficom pol na pol.
  4. Martin Fronk: Kremničan v Paríži
  5. Dávid Polák: Spojenci, ktorí škodia viac než pomáhajú
  6. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  7. Ján Bilohuščin: Deti 20. storočia
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (22. - 28.8.1925)
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 690
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 17 598
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 13 059
  4. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 12 923
  5. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 802
  6. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 638
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 628
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 5 656
  1. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  2. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  3. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  4. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  5. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  6. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  7. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  8. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu