Nová štúdia je dielom slovenského dizajnéra
Tlačová konferencia tejto firmy sa sústredila na predstavenie dvoch noviniek, a to dizajnovej štúdie Vision D a nového firemného loga.
Naznačuje dizajn budúcich škodoviek
Štúdia je skutočne len štúdiou a nepredstavuje nijaký predobraz nejakého konkrétneho budúceho sériového modelu. Vision D však ukazuje, ktorým smerom sa bude uberať dizajn nových škodoviek, ktoré prídu na trh v najbližších rokoch. Štúdia sa vyznačuje dlhým rázvorom a pomerne krátkymi prevismi karosérie vpredu a vzadu, čo umožnilo vytvoriť veľký vnútorný priestor.
Nový štýl prednej časti
Karoséria má čisté, až strohé línie bez zbytočných "kudrliniek" a jej dominujúcim prvkom je novo štylizovaná predná časť s novým firemným logom. Na predstavení štúdie sa zúčastnili aj šéf celého koncernu Volkswagen, prof. Martin Winterkorn, a Dr. Ferdinand Karl Piëch, predseda dozornej rady koncernu. Pred týmito "veličinami" mal miernu trému dizajnér novej škodováckej štúdie Jozef Kaban, ktorý svoje dielo na tlačovej konferencii predstavil.
Študoval v Bratislave i Londýne
Tu treba spomenúť, že J. Kaban je Slovák, ktorý sa narodil v roku 1973 v Námestove a študoval na Vysokej škole výtvarných umení (známej v zahraničí pod názvom Academy of Fine Arts & Design) v Bratislave. Už počas štúdia získal druhé miesto v dizajnérskej súťaži, organizovanej koncernom Volkswagen, a bolo mu ponúknuté miesto v tejto firme. V roku 1997 získal Kaban ako vôbec prvý Slovák titul Master of Art (magister umenia) na prestížnom londýnskom Royal College of Art.
Navrhol Bugatti Veyron
Kaban bol potom zodpovedný za dizajn superšportového vozidla Bugatti Veyron a od roku 2006 pracoval ako šéf dizajnu exteriéru vo firme Audi. Od 1. februára 2008 je tento sympatický Slovák šéfom dizajnu spoločnosti Škoda Auto. Kabanova štúdia Vision D má na svojej prednej časti už nové firemné logo, ktoré malo tiež svoju oficiálnu premiéru na tlačovej konferencii firmy Škoda.
Okrídlený šíp ostáva
Nové logo nie je principiálne nové, pretože jeho ústredným motívom ostáva okrídlený šíp. Ten je však teraz väčší a jeho farba sa zmenila z prírodnej zelenej na svetlejšiu zelenú, označovanú ako "Škoda-zelená". Vonkajšie časti krídla majú chrómovú farbu. Takúto farbu má aj krúžok, ktorý šíp obklopuje. Z loga, ktoré teraz pôsobí vzdušnejšie, úplne zmizol názov Škoda Auto. Nové logo bude od roku 2012 zdobiť všetky nové modely Škoda.
Ambiciózne plány škodovky
Možno ešte uviesť, že Škoda má ambiciózne plány a do roku 2018 chce počet za rok predaných vozidiel zdvojnásobiť. K zvýšeniu predaja by mal prispieť úplne nový model (medzi fabiou a octaviou), ktorý by mal prísť na trh už v budúcom roku, a octavia novej generácie, ktorej uvedenie je plánované na rok 2013.
Kokpit štúdie Vision D. Štúdia nepredstavuje predobraz konkrétneho sériového modelu, ale naznačuje nový dizajn budúcich škodoviek. Foto: archív
Nové logo firmy Škoda. Ústredným motívom nového loga ostáva okrídlený šíp, ale logo je už bez nápisu Škoda Auto. Foto: archív
Koncepčné Audi A3
Nemecká automobilka Audi máva na ženevskom autosalóne tradične veľkú expozíciu (a skvelú reštauráciu pre novinárov), v ktorej predstavuje svoje novinky. Na tohtoročnom autosalóne predstavuje Audi okrem iných modelov aj nový model A6 (ten mal svetovú premiéru na autosalóne v Detroite) a koncepčné vozidlo s označením A3 concept. Toto koncepčné vozidlo, ktoré firma Audi nazýva technickou štúdiou, predstavuje štvorsedadlovú limuzínu so stupňovitou zadnou časťou. Vozidlo je postavené na technickej báze budúceho sériového modelu A3. Dizajn vozidla sa vyznačuje športovou eleganciou a typickými štylistickými prvkami vozidiel Audi. Mnohé časti vozidla sú zhotovené z plastov, zosilnených uhlíkovými vláknami. Dvere, predná i zadná kapota sú zhotovené z hliníka. Mohutné päťramenné 20-palcové ráfiky sú zhotovené z hliníka a uhlíkových kompozitov. Použitím ľahkých konštrukčných materiálov sa podarilo znížiť hmotnosť vozidla na 1 540 kg. Rázvor podvozku je 263 cm, čo je najväčšia hodnota v segmente tzv. prémiových kompaktných vozidiel. Veľký rázvor prispel k pohodliu dvoch cestujúcich sediacich vzadu na samostatných sedadlách. Štúdia je dlhá 444 cm, široká 184 cm a vysoká len 139 cm. Tak ako sa patrí na klasickú limuzínu, má A3 concept veľký batožinový priestor (410 litrov) s nízkou nakladacou hranou. Na pohon vozidla slúži päťvalcový, turbodúchadlom prepĺňaný motor s priamym vstrekovaním benzínu. Motor má maximálny výkon 300 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 500 Nm (v rozsahu od 1 600 do 5 300 ot./min). Vozidlo je vystrojené sedemstupňovou prevodovkou S tronic a permanentným pohonom všetkých kolies (systém quattro). Prevodovka môže pracovať v automatickom alebo manuálnom režime (ovládacie páčky sú pri volante). Vodič môže charakteristiky motora, posilňovača riadenia a prevodovky meniť v piatich stupňoch. Technická štúdia A3 concept zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy a jej maximálna rýchlosť je 250 km/h. Tlačové materiály firmy Audi neuvádzajú, či z tohto koncepčného vozidla bude odvodená sériová verzia.
Audi A3 concept. Audi A3 concept je štvormiestna prémiová kompaktná limuzína. Foto: archív
Najvýkonnejší kabriolet Bentley
Magnetom v stánku tradičnej britskej automobilky Bentley (ktorá však už patrí do nemeckého koncernu Volkswagen) na tohtoročnom ženevskom autosalóne je superšportový kabriolet Continental Supersports ISR. Skratka ISR znamená Ice Speed Record, čiže rýchlostný rekord na ľade. Nový kabriolet má totiž pripomínať svetový rýchlostný rekord na ľade, ktorý prednedávnom vytvoril štvornásobný majster sveta v automobilových súťažiach, fínsky jazdec Juha Kankkunen. Ten na zamrznutej hladine Baltského mora blízko fínskeho pobrežia dosiahol rýchlosť 330,695 km/h, ktorá bude zapísaná do Guinnessovej knihy rekordov. Uvedená rýchlosť je priemerom z dvoch jázd v opačnom smere, vykonaných na meranom úseku dĺžky 1 000 metrov. Na pohon kabrioleta Supersports ISR slúži šesťlitrový motor s usporiadaním W12 (sú to vlastne dva vidlicové šesťvalce vedľa seba), ktorý je prepĺňaný dvomi turbodúchadlami. Motor má maximálny výkon 471 kW, čo je najvyšší výkon, aký kedy malo vozidlo značky Bentley. Najvyšší krútiaci moment motora je úctyhodných 800 Nm. Kabriolet je vystrojený šesťstupňovou automatickou prevodovkou Quickshift a pohonom všetkých štyroch kolies. Kabriolet Supersports ISR, ktorý bude vyrobený len v sto exemplároch, zrýchli z 0 na 100 km/h za štyri sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 325 km/h.
Bentley Continental Supersports ISR. Kabriolet je poháňaný šesťlitrovým dvanásťvalcovým motorom s maximálnym výkonom 471 kW. Foto: archív
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.