Korzár logo Korzár

Rudolf Diesel vynašiel vznetový motor

Ak čítate túto prílohu pekne po poriadku, od prvej strany po poslednú, tak ste ešte nečítali motostranu, na ktorej okrem iného informujeme o tom, že pred 75 rokmi bol predstavený prvý sériovo vyrábaný osobný automobil poháňaný vznetovým motorom.

Rudolf Diesel skonštruoval vznetový motor, nazývaný teraz po ňom.Rudolf Diesel skonštruoval vznetový motor, nazývaný teraz po ňom. (Zdroj: archív)

Ide o motor, v ktorom sa palivová zmes zapáli (vznieti) sama a nie pomocou iskry, ako je to pri benzínových (zážihových) motoroch. Vznetové motory sú na celom svete známe aj ako dieselové motory, a to podľa mena svojho vynálezcu, ktorému je venovaná dnešná časť nášho seriálu. Rudolf Diesel.

Rudolf Christian Karl Diesel sa narodil 18. marca 1858 v Paríži v rodine vyučeného nemeckého kníhviazača a výrobcu kožených predmetov Theodora Diesela. Ten sa v roku 1848 vysťahoval z Augsburgu do Paríža, pretože tam spoznal svoju budúcu manželku. Detstvo teda Rudolf prežil v Paríži, a to až do roku 1870, keď po vypuknutí nemecko-francúzskej vojny boli z Francúzska vykázaní všetci cudzinci.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

U strýka v Augsburgu

Rodina Dieselovcov sa začiatkom septembra 1870 vysťahovala do Londýna, ale už 1. novembra cestoval Rudolf do nemeckého Augsburgu. Tam sa oňho starala rodina jeho strýka. Rudolf študoval na priemyselnej škole. V roku 1875 nastúpil na Vysokú školu technickú v Mníchove, na ktorej v roku 1880 vykonal záverečné skúšky, a to s najlepším hodnotením od vzniku tejto školy.

Odklad kvôli týfusu

Pôvodne mal záverečné skúšky absolvovať v júli 1879, ale kvôli brušnému týfusu to nestihol. Voľný rok využil na získanie praktických skúseností vo švajčiarskej firme Sulzer. Jedným z Dieselových profesorov na mníchovskej technike bol Carl von Linde, ktorý sa venoval vývoju chladiacich strojov a skvapalňovačov plynov.

Lindeho asistent

Diesel odišiel po absolvovaní školy do Paríža, kde sa stal Lindeho asistentom pri výstavbe modernej chladiarne a výrobne ľadu a potom riaditeľom tohto podniku. V roku 1883 sa oženil. Stále pracoval pre Lindeho firmu, udelili mu niekoľko nemeckých a francúzskych patentov. V roku 1890 odišiel Diesel s rodinou (mal tri deti) do Berlína, kde sa stal šéfom výskumného a vývojového oddelenia firmy Linde.

SkryťVypnúť reklamu

Z patentov nemal nič

Pretože patenty, ktoré získal počas svojej práce pre firmu Linde, nemohol využívať pre svoj osobný prospech, rozhodol sa rozšíriť svoje skúmania na oblasť mimo procesov chladenia. Začal experimentovať s parou, ale jeho výskum účinnosti strojov ho priviedol k postaveniu stroja pracujúceho s parami čpavku.

Po explózii v nemocnici

Počas testov však stroj explodoval s temer fatálnymi následkami pre Diesela, ktorý bol dlho v nemocnici a začal mať problémy so zrakom.

Diesel sa nadchol teoretickými prácami francúzskeho fyzika Nicolasa Carnota, ktorý odvodil princípy moderného stroja s vnútorným spaľovaním, založeného na ideálnom pracovnom cykle (ten dostal neskôr názov Carnotov cyklus).

Štvornásobne vyššia účinnosť

Podľa Dieselovho presvedčenia sa mal dať postaviť stroj, v ktorom by piest stláčal vzduch v pomere 25:1, čím by sa teplota vzduchu zvýšila až na približne tisíc stupňov, teda dosť na to, aby sa palivo vstreknuté do valca zapálilo samo, bez použitia sviečok. Takýto stroj by mal podľa Dieselových prepočtov štvornásobne vyššiu účinnosť než parný. Vo februári 1892 prihlásil Diesel na patentovom úrade v Berlíne patentovú prihlášku týkajúcu sa spôsobu činnosti a vyhotovenia spaľovacích strojov so zamovznietením paliva.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý motor v roku 1897

Stroj podľa svojich predstáv vyvíjal Diesel od roku 1893 vo firme Maschinenfabrik Augsburg, a to s finančnou pomocou firmy Krupp. Prvý skutočne funkčný model svojho, dnes po ňom pomenovaného motora, predstavil Diesel v roku 1897. Komerčná výroba dieselových motorov sa začala o rok neskôr. Dlhodobé patentové procesy narušili Dieselovo zdravie a ani finančne na tom nebol napodiv dobre, pretože bol síce geniálnym inžinierom, ale na obchodovanie nemal talent.

Vražda či samovražda?

Diesel 29. septembra 1913 nastúpil na palubu parníka Dresden, aby cestoval do anglického Harwichu. Bol to posledný deň, keď ho videli živého. Neskôr z mora vylovili predmety, ktoré mu určite patrili. Príčiny Dieselovej smrti dodnes neboli objasnené, teórie siahajú od vraždy po samovraždu, ktorú mnohí odborníci považujú za najpravdepodobnejšiu.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 079
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 739
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 233
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 202
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 154
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 037
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 949
  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 782
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 781
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 637
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 837
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


15
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


10
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 782
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 781
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 637
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 837
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu