Korzár logo Korzár

Bratia Wrightovci zhotovili prvé lietadlo

Odborníci sa zhodujú, že prvý riadený let lietadlom uskutočnili bratia Orville a Wilbur Wrightovci.

Bratia. Orville (vľavo) a Wilbur sú považovaní za vynálezcov lietadla.Bratia. Orville (vľavo) a Wilbur sú považovaní za vynálezcov lietadla. (Zdroj: archív)

V každej doterajšej časti nášho seriálu sme predstavili vždy len jednu osobnosť, ktorá pozoruhodným spôsobom prispela k rozvoju techniky či vedy. Neraz sa však v histórii stalo, že za jedným novým objavom, vynálezom či inovatívnym technickým dielom nestojí jeden „velikán", ale ide takpovediac o nerozlučiteľné dielo viacerých osobností. Nie je dôvod na to, aby sme takéto osobnosti nepredstavili spolu - najmä ak sú to bratia. Odborníci sa zhodujú, že prvý riadený let lietadlom uskutočnili bratia Orville a Wilbur Wrightovci.

Wilbur Wright sa narodil 16. apríla 1867 v Millville, Orville 19. augusta 1871 v Daytone. Ich otec, biskup jednej odnože protestantskej cirkvi (United Brethren in Christ), veľmi podporoval intelektuálny rozvoj svojich detí. V roku 1878, keď mali Orville a Wilbur sedem a jedenásť rokov, kúpil im otec hračku - akúsi jednoduchú helikoptéru, založenú na vynáleze francúzskeho leteckého pioniera Alphonsa Penauda. Tento „vrtuľník" z korku, bambusu a papiera, s dvomi vrtuľkami poháňanými skrúteným pásom gumy, bol trochu väčší ako päsť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Začali stavať šarkany

Bratia neskôr povedali, že práve táto hračka vzbudila ich záujem o lietanie. V nasledujúcich rokoch sa sami pokúšali zhotoviť si podobné vrtuľníky. Čím ich však urobili väčšie, tým horšie lietali. Rozčarovaní bratia obrátili svoju pozornosť na stavanie šarkanov.

V zime 1885-1886 sa Wilbur zranil po údere hokejky do tváre. Zranenie spočiatku nevyzeralo vážne, ale o niekoľko týždňov sa dostavili problémy s búšením srdca, a preto musel ďalšie štyri roky ostať doma, čo viedlo k jeho depresívnym náladám.

Noviny i bicykle

V roku 1889 Orville s Wilburovou pomocou navrhol a zhotovil tlačiarenský lis. Bratia začali vydávať týždenník, z ktorého sa neskôr stal denník.

V roku 1892 si otvorili dielňu na opravu bicyklov a v roku 1896 začali vyrábať bicykle vlastnej značky. V tom istom roku zahynul pri havárii svojho klzáka nemecký „vzduchoplavec" Otto Lilienthal, ale jeho pionierska práca ukázala, že lety človeka sú možné.

SkryťVypnúť reklamu

Obnovený záujem o lietanie

Záujem bratov Wrightovcov o lietanie sa obnovil a obaja začali zbierať o ňom všetky dostupné informácie, neskôr začali aj s vlastnými experimentmi. V roku 1899 experimentovali so šarkanmi, skúšali svoj vlastný systém na ich riadenie okolo všetkých troch osí. Na skúšanie svojich klzákov však potrebovali veternejšie miesto, než bolo okolie Daytonu, kde bývali. Na základe odporúčaní meteorologickej služby začali robiť experimenty so šarkanmi a klzákmi v Kitty Hawk v Severnej Karolíne.

Odhalili nesprávnosť vzťahu

Postavili si aj aerodynamický tunel na testovanie vztlaku krídel rôzneho profilu. Zistili pri tom, že vzťah pre vztlak, ktorý každý používal už vyše sto rokov, je nesprávny. V roku 1902 mali už vyriešené všetky teoretické a praktické problémy a postavili klzák, ktorý bol v skutočnosti prvým ovládateľným lietajúcim aparátom, ťažším ako vzduch. Mnohí historici považujú práve tento klzák za ich hlavný „vynález" (v podstate vynález lietadla), ktorý bol oveľa významnejším počinom, než ich prvý motorový dvojplošník z roku 1903.

SkryťVypnúť reklamu

Patent na lietajúci stroj

Bratia Wrightovci 23. marca 1903 podali patentovú prihlášku na lietajúci stroj (patent im bol udelený 22. mája 1906).

Nasledujúcim logickým krokom bola stavba motorového lietadla. Bratia strávili veľa času návrhom účinnej vrtule a keďže sa nenašiel nikto, kto by im postavil motor podľa ich špecifikácií, museli si aj ten postaviť sami (s pomocou Charlesa Taylora). Vo veterný pondelok 14. decembra 1903 nastal čas prvého letu lietadla, nazvaného neskôr Wright Flyer. Hodenie mincou rozhodlo, že pilotom prvého letu bude Wilbur. Ten však po rozjazde lietadla po koľajnici z kopca príliš prudko pohol kormidlo, lietadlo sa hneď po vzlete stočilo a ľavým krídlom zaborilo do piesku.

Prvý úspešný let

Ešte to nebol skutočný let. Historická chvíľa nastala 17. decembra 1903, keď lietadlo, tentoraz pilotované Orvillom, skutočne vzlietlo a preletelo asi 36 metrov. V ten deň, ktorý je považovaný za deň zrodu motorového lietania, uskutočnili bratia ešte tri ďalšie lety, najdlhší z nich meral 260 metrov. Skutočného rozmachu letectva sa dožil len Orville Wright, ktorý zomrel 30. januára 1948, jeho brat Wilbur zomrel už 30. mája 1912.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 079
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 739
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 233
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 202
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 154
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 037
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 949
  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 782
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 781
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 637
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 837
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


15
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


10
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 782
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 781
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 637
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 837
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu