Trápi ich kľúčová otázka, kedy nadíde tá pravá chvíľa na vývoj a začatie výroby úplne nového dopravného lietadla, ktoré by nahradilo veľmi úspešné typy B737NG resp. modely radu A320. Tieto modely sa zatiaľ predávajú takpovediac ako teplé rožky, ale konkurencia z Kanady, Ruska a napokon i z Číny nespí a čoskoro uvedie ne trh nové moderné a veľmi úsporné lietadlá. Konečne je zrejmé, čo mieni v najbližších rokoch urobiť firma Airbus.
Modernizácia radu A320
Po mesiacoch dohadov oznámil Airbus, že začína pracovať na vývoji modernizovanej verzie úspešného radu A320 (patria doň aj verzie A318, A319 a A321). Možno spomenúť, že výrobca k poslednému januárovému dňu registroval objednávky na celkovo 6 956 lietadiel tohto radu, pričom z tohto počtu už bolo 4 552 lietadiel dodaných.
Neo čiže nový
Nová verzia populárnej tristodvadsiatky bude označená A320neo, pričom doplnok neo môžeme považovať za latinské slovo znamenajúce nový, ale podľa výrobcu je to aj skratka, znamenajúca New Engine Option, čiže čosi ako opcia (alternatíva) nového motora. To vystihuje kľúčový prvok modernizácie lietadla. Od doterajšej verzie A320 sa nová verzia A320neo bude odlišovať v podstate len novými motormi, ktoré budú mať o približne 15 % nižšiu spotrebu než teraz používané motory.
Ponuka dvoch motorov
Letecké spoločnosti si pritom budú môcť vybrať z dvoch motorov. Prvým je motor PW1100G firmy Pratt&Whitney (ten bude poháňať aj nové lietadlo CSeries firmy Bombardier), druhým je nový motor Leap-X spoločnosti CFMI. Oba motory majú síce podstatne väčší priemer než teraz používané motory (motor PW1100G až o 46 cm), ale airbus A320 stojí našťastie na takých vysokých "nohách", že inštalácia väčších motorov nespôsobí žiadne problémy.
Úprava závesov i krídiel
Kvôli inštalácii nových motorov sa budú musieť upraviť závesy motorov aj krídlo v ich oblasti a súčasne sa bude musieť spevniť stredná skriňa krídla (motory sú ťažšie). Verzia A320neo bude vystrojená aj novými wingletmi (Airbus chce byť originálny a nazýva ich sharklets, čo je výraz odvodený od slova shark, čiže žralok) na koncoch krídiel, ktoré sa od roku 2012 budú montovať aj na terajšiu verziu A320 (tá ostane naďalej vo výrobe).
Náklady - miliarda eur
Odhaduje sa, že firma Airbus vloží do vývoja verzie A320neo približne miliardu eur. Nové motory budú nielen o približne 15 % úspornejšie, ale budú aj tichšie a budú produkovať menej škodlivín. Nižšia spotreba sa premietne do dlhšieho doletu (o 900 km), resp. do zvýšenia užitočného zaťaženia (o dve tony). Uvedené hodnoty platia pre model A320, dlhšia verzia A321neo bude mať až o 1 100 km dlhší dolet resp. o päť ton vyššiu možnú záťaž než doterajšia verzia.
Prvé v roku 2016
Tým sa verzia A321neo stane aj vhodnou náhradou za už "odchádzajúci" typ Boeing 757-200. Prvé úspornejšie airbusy radu A320neo by mali byť leteckým spoločnostiam dodané na jar roku 2016. Firma Airbus pritom predpokladá, že do roku 2025 umiestni na trhu okolo 4 000 lietadiel uvedeného radu. Kariéra typu A320, ktorý má už 22 rokov, sa ešte zďaleka nekončí.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.