Korzár logo Korzár
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Nový Airbus A320neo bude úspornejší, tichší a ďalej doletí

Americká firma Boeing i európsky Airbus stoja pred veľmi ťažkým rozhodnutím.

Kresba nového lietadla A320neo. Vďaka novým motorom bude lietadlo úspornejšie, tichšie a bude mať väčší dolet.Kresba nového lietadla A320neo. Vďaka novým motorom bude lietadlo úspornejšie, tichšie a bude mať väčší dolet. (Zdroj: archív)

Trápi ich kľúčová otázka, kedy nadíde tá pravá chvíľa na vývoj a začatie výroby úplne nového dopravného lietadla, ktoré by nahradilo veľmi úspešné typy B737NG resp. modely radu A320. Tieto modely sa zatiaľ predávajú takpovediac ako teplé rožky, ale konkurencia z Kanady, Ruska a napokon i z Číny nespí a čoskoro uvedie ne trh nové moderné a veľmi úsporné lietadlá. Konečne je zrejmé, čo mieni v najbližších rokoch urobiť firma Airbus.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Modernizácia radu A320

Po mesiacoch dohadov oznámil Airbus, že začína pracovať na vývoji modernizovanej verzie úspešného radu A320 (patria doň aj verzie A318, A319 a A321). Možno spomenúť, že výrobca k poslednému januárovému dňu registroval objednávky na celkovo 6 956 lietadiel tohto radu, pričom z tohto počtu už bolo 4 552 lietadiel dodaných.

SkryťVypnúť reklamu

Neo čiže nový

Nová verzia populárnej tristodvadsiatky bude označená A320neo, pričom doplnok neo môžeme považovať za latinské slovo znamenajúce nový, ale podľa výrobcu je to aj skratka, znamenajúca New Engine Option, čiže čosi ako opcia (alternatíva) nového motora. To vystihuje kľúčový prvok modernizácie lietadla. Od doterajšej verzie A320 sa nová verzia A320neo bude odlišovať v podstate len novými motormi, ktoré budú mať o približne 15 % nižšiu spotrebu než teraz používané motory.

Ponuka dvoch motorov

Letecké spoločnosti si pritom budú môcť vybrať z dvoch motorov. Prvým je motor PW1100G firmy Pratt&Whitney (ten bude poháňať aj nové lietadlo CSeries firmy Bombardier), druhým je nový motor Leap-X spoločnosti CFMI. Oba motory majú síce podstatne väčší priemer než teraz používané motory (motor PW1100G až o 46 cm), ale airbus A320 stojí našťastie na takých vysokých "nohách", že inštalácia väčších motorov nespôsobí žiadne problémy.

SkryťVypnúť reklamu

Úprava závesov i krídiel

Kvôli inštalácii nových motorov sa budú musieť upraviť závesy motorov aj krídlo v ich oblasti a súčasne sa bude musieť spevniť stredná skriňa krídla (motory sú ťažšie). Verzia A320neo bude vystrojená aj novými wingletmi (Airbus chce byť originálny a nazýva ich sharklets, čo je výraz odvodený od slova shark, čiže žralok) na koncoch krídiel, ktoré sa od roku 2012 budú montovať aj na terajšiu verziu A320 (tá ostane naďalej vo výrobe).

Náklady - miliarda eur

Odhaduje sa, že firma Airbus vloží do vývoja verzie A320neo približne miliardu eur. Nové motory budú nielen o približne 15 % úspornejšie, ale budú aj tichšie a budú produkovať menej škodlivín. Nižšia spotreba sa premietne do dlhšieho doletu (o 900 km), resp. do zvýšenia užitočného zaťaženia (o dve tony). Uvedené hodnoty platia pre model A320, dlhšia verzia A321neo bude mať až o 1 100 km dlhší dolet resp. o päť ton vyššiu možnú záťaž než doterajšia verzia.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé v roku 2016

Tým sa verzia A321neo stane aj vhodnou náhradou za už "odchádzajúci" typ Boeing 757-200. Prvé úspornejšie airbusy radu A320neo by mali byť leteckým spoločnostiam dodané na jar roku 2016. Firma Airbus pritom predpokladá, že do roku 2025 umiestni na trhu okolo 4 000 lietadiel uvedeného radu. Kariéra typu A320, ktorý má už 22 rokov, sa ešte zďaleka nekončí.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  2. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  3. Aké typy cukrovky poznáme?
  4. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  5. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  6. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  7. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 731
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 089
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 578
  4. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 032
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 953
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 724
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 399
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 173

Blogy SME

  1. Elena Antalová: Myslite si o Ficovi, Matovičovi a Soukupovi čo chcete,
  2. Martin Greguš: NBS investovala do novej web stránky 266 871 EUR, celkovo na ňu dá vrátane prevádzky 472 071 EUR. Je toto normálne???
  3. Martin Greguš: Petržalská električka. Po "nevýstavbe" sľubovaných záchytných parkovísk vyzerá, že ani tento sľub z roku 2018 Vallo v tomto volebnom období nesplní
  4. Alena Miklošová: New Orleans: Mon Amour
  5. Robert Štepaník: diel 68 - rubrika: moje najhranejšie v marci 2022 - časť 2
  6. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím - Skalka, Görgeyho tunel
  7. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím - rozhľadňa na Krahulskom vrchu
  8. Anton Kaiser: Noc múzeí a galérií
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 839
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 731
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 643
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 526
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 798
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 755
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 892
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 942
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Elena Antalová: Myslite si o Ficovi, Matovičovi a Soukupovi čo chcete,
  2. Martin Greguš: NBS investovala do novej web stránky 266 871 EUR, celkovo na ňu dá vrátane prevádzky 472 071 EUR. Je toto normálne???
  3. Martin Greguš: Petržalská električka. Po "nevýstavbe" sľubovaných záchytných parkovísk vyzerá, že ani tento sľub z roku 2018 Vallo v tomto volebnom období nesplní
  4. Alena Miklošová: New Orleans: Mon Amour
  5. Robert Štepaník: diel 68 - rubrika: moje najhranejšie v marci 2022 - časť 2
  6. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím - Skalka, Görgeyho tunel
  7. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím - rozhľadňa na Krahulskom vrchu
  8. Anton Kaiser: Noc múzeí a galérií
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 839
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 731
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 643
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 526
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 798
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 755
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 892
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 942
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu