Korzár logo Korzár
Štvrtok, 29. júl, 2021 | Meniny má MartaKrížovkyKrížovky
LEGENDÁRNE ZLOČINY

Atentátnik Matuska poslal vlak z viaduktu do priepasti

Aj nedávna tragédia na moskovskom letisku Domodedovo potvrdila, že cestovanie už nie je také bezpečné ako kedysi, keď najväčšou hrozbou pocestných boli zbojníci. Hoci, pravdou je, že atentáty cielené na dopravu sa objavili už aj v dávnejšej minulosti.

Atentátnik Silvester Matuska v sprievode policajtov.Atentátnik Silvester Matuska v sprievode policajtov. (Zdroj: archív)

Jedným zo smutne známych priekopníkov dopravných atentátov je Silvester Matuska.

Vojvodinský rodák, niekdajší dôstojník armády rakúsko-uhorskej monarchie, zbankrotovaný výrobca a obchodník Silvester Matuska sa narodil 29. januára 1892. Býval vo Viedni.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výbuch zničil koľajnice

Bol vážne duševne chorý, tešil ho pohľad na ničenie. Jeho opakované sabotážne pokusy o zničenie osobných vlakov desili v rokoch 1930 - 1931 v Nemecku, Rakúsku a Maďarsku tisícky ľudí. Pasažierov a železničiarov ovládla atmosféra strachu, hoci Matuskove pokusy si až do najkrvavejšej drámy v septembri 1931 vyžiadali "iba" zranených.

Prvýkrát sa pokúsil zničiť vlak deň pred svojimi meninami, teda pred Silvestrom v roku 1930 v Anzbachu severne od Viedne. Menším výbuchom poškodil koľajnice.

Nasledovali ďalšie zločiny. Neďaleko Viedne 31. januára 1931 výbuchom spôsobil deštrukciu koľajníc, na jar to skúsil pri Berlíne. V Nemecku pri Brandenburgu chcel 8. apríla 1931 zničiť medzinárodný rýchlik Bazilej - Berlín. Výbuch poškodil takmer štyri metre koľajníc. Pri nehode sa vážne zranili štyria cestujúci.

Skryť Vypnúť reklamu

Hrôza na viadukte Biatorbágy

Keď si takýmto strašným spôsobom "natrénoval" deštrukciu koľajníc v menšom rozsahu, trúfol si Silvester Matuska 13. septembra aj na sabotážnu akciu väčšieho rozsahu. Pri maďarskom mestečku Biatorbágy si za miesto odporného zločinu vybral veľký železničný viadukt. Uložené výbušniny explodovali krátko po polnoci. Z vysokého viaduktu sa do priepasti zrútila lokomotíva a takmer celý vlak. Na trati ostali len tri posledné vozne. Pri tomto nešťastí zomrelo 22 cestujúcich a 17 utrpelo vážne zranenia.

Matuska sa neďaleko miesta výbuchu z bezpečnej vzdialenosti cynicky pozeral na túto katastrofu. Bol dokonca taký bezočivý, že sa vydával za jedného z pasažierov zdemolovaného vlaku a jeho lži spočiatku verili aj vyšetrovatelia. K obetiam jeho odporného zločinu možno pripočítať aj strážcu viaduktu. Vyšetrovatelia ho totiž v prvých fázach pátrania obvinili, že zanedbal svoje povinnosti a uväznili ho. Neborák vartáš neuniesol ťarchu ťažkého obvinenia a spáchal v žalári samovraždu.

Skryť Vypnúť reklamu

Bezočivý atentátnik chcel odškodné

Necelý mesiac po tragédii na biatorbágyskom viadukte putoval do väzenia pravý vinník - Matuska. Bol si taký istý, že na neho nepadne ani tieň podozrenia, že sa usiloval vytĺcť ako údajná obeť vlakového nešťastia odškodné. V tejto bezočivosti ho posmeľovala aj neistota vyšetrovateľov v prvých fázach pátrania po páchateľoch. Atentátnikov hľadali medzi prívržencami politickej ľavice, stopa však nebola správna a 7. októbra bol už Matuska za mrežami. Dostal doživotný trest, ktorý si odpykával vo väzení v Budapešti.

Za mrežami bol ešte v roku 1944, počas oslobodzovania mesta však asi využil chaos a stratil sa. Podľa niektorých prameňov údajne zahynul. Keďže to však nie je náležite doložené, vynorili sa o jeho povojnovom osude viaceré fantastické hypotézy. Ožívali vždy, keď sa v niektorej krajine objavili sabotážne deštrukcie, a to hlavne mostov. A tak sa svet dozvedal fámy, že pri ich príprave a uskutočnení Matuska údajne pomáhal komunistickému režimu v kórejskej vojne, alebo že sa vynoril v Bielorusku. Nik však tieto ani ďalšie fámy nepotvrdil.

Viadukt pri Biatorbágy je pamätníkom prvého vážneho atentátu na osobnú dopravu a, žiaľ, nie je ojedinelým mementom takýchto tragédií.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  2. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  3. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  2. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  5. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Keď ekológia spája
  8. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  9. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  10. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 263
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 140
  3. Od Česka až po Jadran 3 959
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 422
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 266
  6. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 168
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 114
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 999
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 709
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister vnútra SR Roman Mikulec a predseda vlády SR Eduard Heger.

Rokovať o Mikulcovi a policajnom prezidentovi Kovaříkovi žiada Sme rodina.


4 h
Zuzana Rehák Štefečeková na OH Tokio 2020 / 2021.

Olympiáda pokračuje šiestym dňom.


Sportnet 44m

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop