Korzár logo Korzár

Štúdia Volkswagen XL1

Pri pohľade na ceny pohonných látok na našich čerpadlách si možno nejeden motorista zasníva o aute, ktoré by malo spotrebu povedzme len jeden liter na sto kilometrov jazdy.

Štúdia Volkswagen XL1. Štúdiu predstavili na prvom autosalóne v emiráte Katar.Štúdia Volkswagen XL1. Štúdiu predstavili na prvom autosalóne v emiráte Katar. (Zdroj: archív)

Tento sen sa možno v nie veľmi vzdialenej budúcnosti stane skutočnosťou. Víziu "jednolitrového" auta mal už začiatkom tohto storočia terajší predseda dozornej rady nemeckého koncernu Volkswagen prof. Ferdinand Piëch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cieľom "jednolitrové" auto

Ten stanovil pre firmu VW cieľ vyvinúť do sériovej zrelosti plnohodnotné auto na každodenné používanie, ktorého priemerná spotreba by bola len 1 l/100 km. Na prvom autosalóne v emiráte Katar, ktorý sa konal minulý týždeň, predstavila firma Volkswagen štúdiu, ktorou sa dosiahnutie tohto cieľa veľmi priblížilo. Na predstavení štúdie sa zúčastnilo 200 pozvaných hostí, medzi nimi aj katarský emir Hamad bin Chalifa Al Thani.

SkryťVypnúť reklamu

Tretia vývojová verzia

Nová štúdia s označením XL1je treťou vývojovou verziou stratégie vývoja jednolitrového auta VW. Nová štúdiu má oveľa praktickejšiu koncepciu karosérie ako dve doterajšie štúdie, a to štúdia 1-Liter-Auto z roku 2002 a L1 z roku 2009. Na rozdiel od týchto štúdií, v ktorých vodič a spolujazdec sedeli za sebou, má štúdia XL1 dve sedadlá vedľa seba. Nastupovanie a vystupovanie je uľahčené krídlovými dverami.

Nízky aerodynamický odpor

Mimoriadne veľa úsilia venovali konštruktéri a odborníci na aerodynamiku dosiahnutiu čo najnižšieho aerodynamického odporu. Nakoniec sa im podarilo navrhnúť taký tvar vozidla, ktorého súčiniteľ odporu je len 0,186. K zníženiu spotreby prispelo aj to, že vďaka použitiu uhlíkových kompozitov má vozidlo veľmi nízku hmotnosť. Na pohon novej štúdie slúži hybridný hnací systém. Ten je tvorený dvojvalcovým turbodieselovým motorom výkonu 35 kW a elektromotorom výkonu 20 kW.

SkryťVypnúť reklamu

Sedemstupňová prevodovka

Vozidlo je vystrojené sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Zdrojom elektrickej energie je lítiovo-iónová batéria. Batéria sa dobíja pripojením na bežnú elektrickú zásuvku. Navyše sa batéria dobíja aj pri brzdení, počas ktorého funguje elektromotor ako generátor. Na čisto elektrický pohon môže vozidlo prejsť až 35 kilometrov. Priemerná spotreba štúdie XL1 je len neuveriteľných 0,9 l/100 km. To zodpovedá emisii len 24 gramov kysličníka uhličitého na jeden kilometer jazdy.

Volkswagen chce byť na špici

V spolupráci s dodávateľmi vyvinula firma Volkswagen novú metódu na výrobu uhlíkových kompozitov, ktorá je lacnejšia než doterajšie metódy. Takáto redukcia výrobných nákladov by bola veľkým pozitívom pri prípadnej výrobe malej série vozidiel XL1. "Do roku 2018 chceme priviesť koncern Volkswagen na špičku automobilového priemyslu. K tomu patrí aj vedúca úloha v oblasti ekológie", povedal pri príležitosti predstavenia štúdie XL1 prof. Martin Winterkorn, predseda predstavenstva koncernu Volkswagen.

SkryťVypnúť reklamu

Štúdia má krídlové dvere. Priemerná spotreba novej štúdie firmy Volkswagen je len 0,9 l/100 km. Foto: archív

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 594
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 851
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 655
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 808
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 207
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 469
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 767
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 529
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu