Tento sen sa možno v nie veľmi vzdialenej budúcnosti stane skutočnosťou. Víziu "jednolitrového" auta mal už začiatkom tohto storočia terajší predseda dozornej rady nemeckého koncernu Volkswagen prof. Ferdinand Piëch.
Cieľom "jednolitrové" auto
Ten stanovil pre firmu VW cieľ vyvinúť do sériovej zrelosti plnohodnotné auto na každodenné používanie, ktorého priemerná spotreba by bola len 1 l/100 km. Na prvom autosalóne v emiráte Katar, ktorý sa konal minulý týždeň, predstavila firma Volkswagen štúdiu, ktorou sa dosiahnutie tohto cieľa veľmi priblížilo. Na predstavení štúdie sa zúčastnilo 200 pozvaných hostí, medzi nimi aj katarský emir Hamad bin Chalifa Al Thani.
Tretia vývojová verzia
Nová štúdia s označením XL1je treťou vývojovou verziou stratégie vývoja jednolitrového auta VW. Nová štúdiu má oveľa praktickejšiu koncepciu karosérie ako dve doterajšie štúdie, a to štúdia 1-Liter-Auto z roku 2002 a L1 z roku 2009. Na rozdiel od týchto štúdií, v ktorých vodič a spolujazdec sedeli za sebou, má štúdia XL1 dve sedadlá vedľa seba. Nastupovanie a vystupovanie je uľahčené krídlovými dverami.
Nízky aerodynamický odpor
Mimoriadne veľa úsilia venovali konštruktéri a odborníci na aerodynamiku dosiahnutiu čo najnižšieho aerodynamického odporu. Nakoniec sa im podarilo navrhnúť taký tvar vozidla, ktorého súčiniteľ odporu je len 0,186. K zníženiu spotreby prispelo aj to, že vďaka použitiu uhlíkových kompozitov má vozidlo veľmi nízku hmotnosť. Na pohon novej štúdie slúži hybridný hnací systém. Ten je tvorený dvojvalcovým turbodieselovým motorom výkonu 35 kW a elektromotorom výkonu 20 kW.
Sedemstupňová prevodovka
Vozidlo je vystrojené sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Zdrojom elektrickej energie je lítiovo-iónová batéria. Batéria sa dobíja pripojením na bežnú elektrickú zásuvku. Navyše sa batéria dobíja aj pri brzdení, počas ktorého funguje elektromotor ako generátor. Na čisto elektrický pohon môže vozidlo prejsť až 35 kilometrov. Priemerná spotreba štúdie XL1 je len neuveriteľných 0,9 l/100 km. To zodpovedá emisii len 24 gramov kysličníka uhličitého na jeden kilometer jazdy.
Volkswagen chce byť na špici
V spolupráci s dodávateľmi vyvinula firma Volkswagen novú metódu na výrobu uhlíkových kompozitov, ktorá je lacnejšia než doterajšie metódy. Takáto redukcia výrobných nákladov by bola veľkým pozitívom pri prípadnej výrobe malej série vozidiel XL1. "Do roku 2018 chceme priviesť koncern Volkswagen na špičku automobilového priemyslu. K tomu patrí aj vedúca úloha v oblasti ekológie", povedal pri príležitosti predstavenia štúdie XL1 prof. Martin Winterkorn, predseda predstavenstva koncernu Volkswagen.
Štúdia má krídlové dvere. Priemerná spotreba novej štúdie firmy Volkswagen je len 0,9 l/100 km. Foto: archív
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.