Korzár logo Korzár
Štvrtok, 29. júl, 2021 | Meniny má MartaKrížovkyKrížovky
JEJ SPOTREBA JE NEUVERITEĽNÝCH 0,9 L/100 KM

Štúdia Volkswagen XL1

Pri pohľade na ceny pohonných látok na našich čerpadlách si možno nejeden motorista zasníva o aute, ktoré by malo spotrebu povedzme len jeden liter na sto kilometrov jazdy.

Štúdia Volkswagen XL1. Štúdiu predstavili na prvom autosalóne v emiráte Katar.Štúdia Volkswagen XL1. Štúdiu predstavili na prvom autosalóne v emiráte Katar. (Zdroj: archív)

Tento sen sa možno v nie veľmi vzdialenej budúcnosti stane skutočnosťou. Víziu "jednolitrového" auta mal už začiatkom tohto storočia terajší predseda dozornej rady nemeckého koncernu Volkswagen prof. Ferdinand Piëch.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cieľom "jednolitrové" auto

Ten stanovil pre firmu VW cieľ vyvinúť do sériovej zrelosti plnohodnotné auto na každodenné používanie, ktorého priemerná spotreba by bola len 1 l/100 km. Na prvom autosalóne v emiráte Katar, ktorý sa konal minulý týždeň, predstavila firma Volkswagen štúdiu, ktorou sa dosiahnutie tohto cieľa veľmi priblížilo. Na predstavení štúdie sa zúčastnilo 200 pozvaných hostí, medzi nimi aj katarský emir Hamad bin Chalifa Al Thani.

Skryť Vypnúť reklamu

Tretia vývojová verzia

Nová štúdia s označením XL1je treťou vývojovou verziou stratégie vývoja jednolitrového auta VW. Nová štúdiu má oveľa praktickejšiu koncepciu karosérie ako dve doterajšie štúdie, a to štúdia 1-Liter-Auto z roku 2002 a L1 z roku 2009. Na rozdiel od týchto štúdií, v ktorých vodič a spolujazdec sedeli za sebou, má štúdia XL1 dve sedadlá vedľa seba. Nastupovanie a vystupovanie je uľahčené krídlovými dverami.

Nízky aerodynamický odpor

Mimoriadne veľa úsilia venovali konštruktéri a odborníci na aerodynamiku dosiahnutiu čo najnižšieho aerodynamického odporu. Nakoniec sa im podarilo navrhnúť taký tvar vozidla, ktorého súčiniteľ odporu je len 0,186. K zníženiu spotreby prispelo aj to, že vďaka použitiu uhlíkových kompozitov má vozidlo veľmi nízku hmotnosť. Na pohon novej štúdie slúži hybridný hnací systém. Ten je tvorený dvojvalcovým turbodieselovým motorom výkonu 35 kW a elektromotorom výkonu 20 kW.

Skryť Vypnúť reklamu

Sedemstupňová prevodovka

Vozidlo je vystrojené sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Zdrojom elektrickej energie je lítiovo-iónová batéria. Batéria sa dobíja pripojením na bežnú elektrickú zásuvku. Navyše sa batéria dobíja aj pri brzdení, počas ktorého funguje elektromotor ako generátor. Na čisto elektrický pohon môže vozidlo prejsť až 35 kilometrov. Priemerná spotreba štúdie XL1 je len neuveriteľných 0,9 l/100 km. To zodpovedá emisii len 24 gramov kysličníka uhličitého na jeden kilometer jazdy.

Volkswagen chce byť na špici

V spolupráci s dodávateľmi vyvinula firma Volkswagen novú metódu na výrobu uhlíkových kompozitov, ktorá je lacnejšia než doterajšie metódy. Takáto redukcia výrobných nákladov by bola veľkým pozitívom pri prípadnej výrobe malej série vozidiel XL1. "Do roku 2018 chceme priviesť koncern Volkswagen na špičku automobilového priemyslu. K tomu patrí aj vedúca úloha v oblasti ekológie", povedal pri príležitosti predstavenia štúdie XL1 prof. Martin Winterkorn, predseda predstavenstva koncernu Volkswagen.

Skryť Vypnúť reklamu

Štúdia má krídlové dvere. Priemerná spotreba novej štúdie firmy Volkswagen je len 0,9 l/100 km. Foto: archív

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  2. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  3. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  2. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  5. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Keď ekológia spája
  8. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  9. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  10. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 268
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 140
  3. Od Česka až po Jadran 3 929
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 419
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 267
  6. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 157
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 114
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 981
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 721
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 198
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister vnútra SR Roman Mikulec a predseda vlády SR Eduard Heger.

Rokovať o Mikulcovi a policajnom prezidentovi Kovaříkovi žiada Sme rodina.


5 h
Zuzana Rehák Štefečeková na OH Tokio 2020 / 2021.

Olympiáda pokračuje šiestym dňom.


Sportnet 2 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop