Korzár logo Korzár
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky
JEJ SPOTREBA JE NEUVERITEĽNÝCH 0,9 L/100 KM

Štúdia Volkswagen XL1

Pri pohľade na ceny pohonných látok na našich čerpadlách si možno nejeden motorista zasníva o aute, ktoré by malo spotrebu povedzme len jeden liter na sto kilometrov jazdy.

Štúdia Volkswagen XL1. Štúdiu predstavili na prvom autosalóne v emiráte Katar.Štúdia Volkswagen XL1. Štúdiu predstavili na prvom autosalóne v emiráte Katar. (Zdroj: archív)

Tento sen sa možno v nie veľmi vzdialenej budúcnosti stane skutočnosťou. Víziu "jednolitrového" auta mal už začiatkom tohto storočia terajší predseda dozornej rady nemeckého koncernu Volkswagen prof. Ferdinand Piëch.

Cieľom "jednolitrové" auto

Ten stanovil pre firmu VW cieľ vyvinúť do sériovej zrelosti plnohodnotné auto na každodenné používanie, ktorého priemerná spotreba by bola len 1 l/100 km. Na prvom autosalóne v emiráte Katar, ktorý sa konal minulý týždeň, predstavila firma Volkswagen štúdiu, ktorou sa dosiahnutie tohto cieľa veľmi priblížilo. Na predstavení štúdie sa zúčastnilo 200 pozvaných hostí, medzi nimi aj katarský emir Hamad bin Chalifa Al Thani.

Skryť Vypnúť reklamu

Tretia vývojová verzia

Nová štúdia s označením XL1je treťou vývojovou verziou stratégie vývoja jednolitrového auta VW. Nová štúdiu má oveľa praktickejšiu koncepciu karosérie ako dve doterajšie štúdie, a to štúdia 1-Liter-Auto z roku 2002 a L1 z roku 2009. Na rozdiel od týchto štúdií, v ktorých vodič a spolujazdec sedeli za sebou, má štúdia XL1 dve sedadlá vedľa seba. Nastupovanie a vystupovanie je uľahčené krídlovými dverami.

Nízky aerodynamický odpor

Mimoriadne veľa úsilia venovali konštruktéri a odborníci na aerodynamiku dosiahnutiu čo najnižšieho aerodynamického odporu. Nakoniec sa im podarilo navrhnúť taký tvar vozidla, ktorého súčiniteľ odporu je len 0,186. K zníženiu spotreby prispelo aj to, že vďaka použitiu uhlíkových kompozitov má vozidlo veľmi nízku hmotnosť. Na pohon novej štúdie slúži hybridný hnací systém. Ten je tvorený dvojvalcovým turbodieselovým motorom výkonu 35 kW a elektromotorom výkonu 20 kW.

Skryť Vypnúť reklamu

Sedemstupňová prevodovka

Vozidlo je vystrojené sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Zdrojom elektrickej energie je lítiovo-iónová batéria. Batéria sa dobíja pripojením na bežnú elektrickú zásuvku. Navyše sa batéria dobíja aj pri brzdení, počas ktorého funguje elektromotor ako generátor. Na čisto elektrický pohon môže vozidlo prejsť až 35 kilometrov. Priemerná spotreba štúdie XL1 je len neuveriteľných 0,9 l/100 km. To zodpovedá emisii len 24 gramov kysličníka uhličitého na jeden kilometer jazdy.

Volkswagen chce byť na špici

V spolupráci s dodávateľmi vyvinula firma Volkswagen novú metódu na výrobu uhlíkových kompozitov, ktorá je lacnejšia než doterajšie metódy. Takáto redukcia výrobných nákladov by bola veľkým pozitívom pri prípadnej výrobe malej série vozidiel XL1. "Do roku 2018 chceme priviesť koncern Volkswagen na špičku automobilového priemyslu. K tomu patrí aj vedúca úloha v oblasti ekológie", povedal pri príležitosti predstavenia štúdie XL1 prof. Martin Winterkorn, predseda predstavenstva koncernu Volkswagen.

Skryť Vypnúť reklamu

Štúdia má krídlové dvere. Priemerná spotreba novej štúdie firmy Volkswagen je len 0,9 l/100 km. Foto: archív

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 868
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 695
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 959
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 691
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 940
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 585
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 089
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 580
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 490
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 334
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Koronavírus v Bardejove: Začínajú s plošným testovaním (minúta po minúte)

Odberné miesta v Bardejove sú pripravené na celoplošné testovanie na Covid-19.

Odberné miesta v Bardejove sú pripravené.
Polyfunkčný objekt, za ktorým je obytný súbor Park Anička.
Ilustračný záber tréningu mládeže v Aréne sršňov.

Mesto Prešov chce predať dom v Soľnej Bani jeho nájomcom

Krajňák nesúhlasí s takýmto zbavovaním sa majetku.

Soľná Baňa. Vľavo dom ešte vo vlastníctve mesta, vpravo pamiatka koniareň.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop