Korzár logo Korzár
Pondelok, 17. máj, 2021 | Meniny má GizelaKrížovkyKrížovky

Ponad Košice lieta aj jumbo z Bangkoku do Mníchova

Keď sa za jasného počasia pozrieme na oblohu, občas na nej vidno tenučké biele "čiary", ktoré za sebou "ťahajú" vysoko letiace lietadlá.

Kondenzačné stopy za lietadlom B747. Tieto stopy sa vytvárajú skondenzovaním a zamrznutím vodnej pary, prúdiacej z prúdových motorov.Kondenzačné stopy za lietadlom B747. Tieto stopy sa vytvárajú skondenzovaním a zamrznutím vodnej pary, prúdiacej z prúdových motorov. (Zdroj: archív)

Tieto čiaročky (dve, tri alebo štyri - podľa počtu motorov lietadla) sa odborne nazývajú kondenzačné pásy alebo kondenzačné stopy, ktoré sa tvoria za prúdovými lietadlami, letiacimi vo veľkých výškach.

Sú to vlastne oblaky

Z motorov týchto lietadiel prúdi do okolitého studeného vzduchu (vo výške 10 kilometrov je teplota okolo mínus 50 stupňov) vodná para, ktorá sa kondenzuje a mení na kryštáliky ľadu. Z meteorologického hľadiska sú tieto pásy vlastne oblakmi typu Cirrocumulus a ich odborný názov je Cirrocumulus tractus (Cc trac).

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Odkiaľ kam letia?

Odkiaľ a kam vlastne lietajú lietadlá, ktorých kondenzačné stopy vídame nad východným Slovenskom? Chcel som to zistiť, a preto som si jedno pondelkové popoludnie sadol pred monitor, na ktorom sa krížom-krážom cez celú Európu pohybovali žlté symboly lietadiel, priblížil som si oblasť východného Slovenska a začal som sledovať "aeroplány", ktoré nad nami poletujú. Kliknutím na symbol lietadielka sa obvykle dalo zistiť, odkiaľ kam lietadlo letí, typ lietadla a leteckú spoločnosť, ako aj výšku a rýchlosť lietadla.

V 12 kilometroch z Kataru do Frankfurtu

Prvý "úlovok" sa objavil o 11.50 h, keď medzi Košicami a Prešovom letelo smerom na západ dvojmotorové lietadlo Airbus A330-202 spoločnosti Qatar Airways. Lietadlo letelo v letovej hladine 400 (to je 40 000 stôp, čiže okolo 12 km) rýchlosťou (voči zemi) 863 km/h na linke z katarského hlavného mesta Doha do Frankfurtu. O 12.50 h vstupuje medzi Moldavou a Tornaľou do slovenského vzdušného priestoru trojmotorové nákladné lietadlo MD-11F nemeckej Lufthansy, letiace z indického Madrasu cez Sharjah v Spojených arabských emirátoch do Frankfurtu.

Skryť Vypnúť reklamu

Boeing B777 kráľovských brunejských aerolínií

Približne o pol hodiny neskôr letí rovnakou letovou cestou, ale opačným smerom lietadlo Boeing B777 spoločnosti Royal Brunei Airlines, a to z londýnskeho letiska Heathrow cez Dubaj domov, na hlavné medzinárodné letisko bohatého sultanátu Brunej (leží na ostrove Borneo). Nad východom Slovenska sa chvíľu nič nedeje, a tak sa dívam, čo práve letí na západ od nás.

Nad Slovenskom aj poschodový airbus A380!

A je to tu: ponad Slovenské Ďarmoty sa na juhovýchod presúva poschodový Airbus A380-841 spoločnosti Singapore Airlines, letiaci vo výške 10 700 metrov rýchlosťou 961 km/h z Londýna do Singapuru. O 15.00 letí ponad Košice Boeing B737 spoločnosti Ukraine International Airlines, a to z Madridu do Kyjeva.

Skryť Vypnúť reklamu

Štvormotorové čínske jumbo

O polhodinu neskôr sa aj nad Košicami objavuje "veľký vták" v podobe nákladného jumba (štvormotorový Boeing B747) čínskej spoločnosti Jade Cargo. Lietadlo letí na východ pomerne veľkou rýchlosťou 980 km/h (fúka silný západný vietor) vo výške 11 900 metrov, ale v dialógovom okne sa neobjavujú údaje o východiskovom a koncovom letisku tohto letu. Niekoľko minút pred 16. hodinou letí medzi Košicami a Prešovom rýchlosťou 900 km/h Airbus A319 Českých aerolínií, smerujúci z Prahy do Odesy.

Turecké lietadlo z Istanbulu do Kodane

O pár minút neskôr letí lietadlo B737 Turkish Airlines ponad Košice z juhu na sever, z Istanbulu do Kodane. O štvrť na päť sa ponad nás smerom na východ presúva ďalší nákladný "triple seven" (čiže trojitá sedmička, teda typ B777), a to opäť čínskych aerolínií, tentoraz China Cargo Airlines. Lietadlo letí rýchlosťou 970 km/h vo výške približne 9 500 metrov, údaje o linke sa však v dialógovom okne nezobrazili. O 17.20 h letí medzi Sečovcami a Košicami na severozápad lietadlo B737 nemeckej spoločnosti Germania, o päť minút neskôr ho nasleduje väčší Boeing B757 spoločnosti Thomas Cook. O pol šiestej máme nad nami "opakovanie" linky Qatar Airways z Dohy do Frankfurtu.

Z Taiwanu do Londýna

Lietadlo pre nás skutočne exotickej spoločnosti vlieta okolo 18.00 severne od Tornale nad naše územie. Ide o lietadlo typu B777 taiwanskej spoločnosti Eva Air, ktoré rýchlosťou 819 km/h a vo výške necelých jedenásť kilometrov letí z taiwanského hlavného mesta Taibei (vo svete známe skôr pod názvom Taipei) cez Bangkok do Londýna. Za ním po rovnakej trase o necelých 10 minút neskôr smeruje Boeing B767 spoločnosti British Airways z Dubaja tiež do Londýna. Sedemstošesťdesiatsedmička sa "vlečie" rýchlosťou len 765 km/h, pretože jej oproti fúka silný vietor.

Thajské jumbo do Mníchova a potom späť

Je 18.45 h a nad hlavami Košičanov prelieta z východu na západ mohutný štvormotorový Boeing B747-4D7 spoločnosti Thai Airways. Lietadlo s poznávacou značkou HS-TGM letí vo výške 11 600 metrov z Bangkoku do Mníchova. O 20.15 letí nad východoslovenskou metropolou lietadlo B737 izraelskej spoločnosti El Al, ktoré smeruje z Tel Avivu do Berlína. Pred trištvrte na jedenásť opúšťa južne od Tornale náš vzdušný priestor Airbus A330 holandskej spoločnosti KLM, ktoré vo výške okolo 11 300 metrov letí z Amsterdamu do Dubaja. Pol hodiny pred polnocou sa thajské jumbo s poznávacou značkou HS-TGM vracia ponad Košice z Mníchova do Bangkoku.

Rýchlosť vyše 1 000 km/h

Lietadlo si skutočne "švihá", pretože s podporou silného západného vetra je jeho rýchlosť voči zemi až 1 067 km/h. Polhodinu po polnoci ešte zaregistrujem prelet Airbusu A340-642X spoločnosti Lufthansa, ktorý rýchlosťou 913 km/h letí z Mníchova do Hongkongu, a moje unavené oči si už žiadajú odpočinok. Možno sa pýtate, kde som to vlastne prelety lietadiel nad naším územím sledoval. Odpoveď je jednoduchá: sedel som doma pred monitorom svojho počítača. Pokiaľ máte pripojenie na internet, môžete leteckú prevádzku nad Slovenskom či nad celou Európou sledovať aj vy. Stačí si otvoriť internetovú stránku
www.flightradar24.com.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príbehy investorov: Na čo si dávať pozor?
  2. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  3. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  4. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
  5. Aká je pravda o francúzskych autách?
  6. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
  7. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
  8. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80%
  9. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  10. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  1. McDonald’s spustil službu McDelivery už aj v Prešove
  2. Slovak model of the short - time work (Kurzarbeit)
  3. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
  4. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
  5. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
  6. Aká je pravda o francúzskych autách?
  7. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80%
  8. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  9. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  10. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 16 834
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 13 127
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 513
  4. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 8 923
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 266
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 7 912
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 439
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 663
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 177
  10. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 432
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Už ani fitnesscentrá či kúpaliská. Kde ešte treba testy?

Štát kúpil 64,9 milióna antigénových testov, množstvo ešte nepoužil.

10 h
Covid automat: Aké je rozdelenie okresov?

Opatrenia sú postavené na regionálnom systéme.

7 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop