Korzár logo Korzár
Nedeľa, 21. január, 2018 | Meniny má Vincent
Pridajte si svoje mesto

Rýchlostný rekord čínskeho vlaku

Keď sa niekoho opýtate, kde podľa neho jazdia najrýchlejšie vlaky, tak dostanete pravdepodobne odpovede, že je to v Japonsku, alebo v Nemecku, alebo vo Francúzsku.

Čínsky rýchlovlak. Čínska súprava typu typu CRH380AL dosiahla pri jazde s cestujúcimi maximálnu rýchlosť 486,1 km/h.(Zdroj: archív)

Pravdu povediac, otázka nie je celkom korektná, pretože jedna vec je maximálna rýchlosť vlaku na krátkom úseku, druhou jeho priemerná rýchlosť, no a treťou maximálna rýchlosť vlakovej súpravy pri testovacej jazde, čiže čosi ako svetový rýchlostný rekord na železnici. Rekord v tejto tretej kategórii patrí francúzskej súprave TGV, ktorá pri testovacej jazde v apríli 2007 dosiahla rýchlosť 574,8 km/h (to je približne toľko, ako je cestovná rýchlosť turbovrtuľového lietadla ATR, lietajúceho z Prahy do Košíc). Rýchlostný rekord pre regulárnu vlakovú súpravu s cestujúcimi na palube si nedávno prisvojili - čo vás možno prekvapí - čínske štátne železnice. Súprava vysokorýchlostného vlaku typu CRH380AL dosiahla začiatkom decembra pri jazde na pravidelnej „linke" (pri takýchto vysokých rýchlostiach už snáď môžeme používať leteckú terminológiu) medzi Pekingom a Šanghajom maximálnu rýchlosť 486,1 km/h. Stalo sa tak na 220 km dlhom úseku vysokorýchlostnej trate medzi mestami Zaozhuang a Bengbu. Celá nová trať medzi Pekingom a Šanghajom meria 1 318 km a jej výstavba stála vyše 33 miliárd dolárov. Súpravy CRH380, ktoré na tejto trati jazdia, boli vyvinuté čínskou spoločnosťou China South Locomotive & Rolling Stock Corporation Limited (CSR) a vyrába ich firma CSR Qingdao Sifang Locomotive & Rolling Stock Co., Ltd. Kratšia súprava CRH380A má osem vozňov, je dlhá 203 metrov a uvezie 494 cestujúcich. Súprava CRH380AL má 16 vozňov, jej celková dĺžka je 401,4 metra a kapacita 1 027 cestujúcich. Vozne oboch súprav sú rovnaké, ich šírka je 3 380 mm a výška 3 700 mm. Hnacie elektromotory kratšej súpravy majú celkový výkon 9,6 MW, celkový výkon elektromotorov dlhšej súpravy je 20,44 MW. Elektromotory sú z nadzemného vedenia napájané striedavým napätím 25 kV. Čínske ministerstvo železníc si v septembri 2009 objednalo sto 16-vozňových súprav a 40 kratších súprav. Dlhšie súpravy môžu trvalo jazdiť rýchlosťou 350 km/h a ich maximálna rýchlosť v bežnej prevádzke je 380 km/h. Mimochodom, napadla mi otázka: aké sú dva hlavné rozdiely medzi slovenskými a čínskymi železnicami? Prvý je ten, že prvý vlak prišiel na Slovensko (do Bratislavy) v roku 1848, zatiaľ čo prvá čínska železničná trať bola otvorená o 28 rokov neskôr, v roku 1876. Druhým rozdielom je to, že u nás začali nedávno vlaky na jednom krátkom úseku jazdiť rýchlosťou 160 km/h, zatiaľ čo čínsky rýchlovlak dosiahol (dodajme, že výnimočne) trojnásobne vyššiu rýchlosť. Aj pokrok má rôzne tempo...

Neprehliadnite tiež

Štefanovi Zamkovskému zobrali milovanú chatu komunisti

Zanechal nezmazateľnú stopu v Tatrách.

Za kšefty s drogami im hrozilo 15 rokov, dostali podmienky

Obhajca poukázal na dekriminalizáciu marihuany v Európskej únii.

Jaro Baláž behom zdolal cukrovku i cholesterol

Bývalý cyklista dokazuje, že začať sa dá vždy.

Štefan Margita schudol, aby neprišiel o zaujímavé roly

Rodáka z Košíc na sladký krémeš už nenahovoríte.

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trump útočí na Mexičanov, nemá rád Afroameričanov. Prezidentovi neveria, že nie je rasista.

KOMENTÁRE

Trumpova Amerika prichádza o líderstvo

Neschopnosť a nepredvídateľnosť Trumpa je dôvodom pádu povesti USA.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 261
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 918
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 120
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 485
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 774
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 606
  7. Kam do tepla v januári? 1 968
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 789
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 619
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 975

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop