Korzár logo Korzár
Utorok, 26. september, 2017 | Meniny má Edita

Rýchlostný rekord čínskeho vlaku

Keď sa niekoho opýtate, kde podľa neho jazdia najrýchlejšie vlaky, tak dostanete pravdepodobne odpovede, že je to v Japonsku, alebo v Nemecku, alebo vo Francúzsku.

Čínsky rýchlovlak. Čínska súprava typu typu CRH380AL dosiahla pri jazde s cestujúcimi maximálnu rýchlosť 486,1 km/h.(Zdroj: archív)

Pravdu povediac, otázka nie je celkom korektná, pretože jedna vec je maximálna rýchlosť vlaku na krátkom úseku, druhou jeho priemerná rýchlosť, no a treťou maximálna rýchlosť vlakovej súpravy pri testovacej jazde, čiže čosi ako svetový rýchlostný rekord na železnici. Rekord v tejto tretej kategórii patrí francúzskej súprave TGV, ktorá pri testovacej jazde v apríli 2007 dosiahla rýchlosť 574,8 km/h (to je približne toľko, ako je cestovná rýchlosť turbovrtuľového lietadla ATR, lietajúceho z Prahy do Košíc). Rýchlostný rekord pre regulárnu vlakovú súpravu s cestujúcimi na palube si nedávno prisvojili - čo vás možno prekvapí - čínske štátne železnice. Súprava vysokorýchlostného vlaku typu CRH380AL dosiahla začiatkom decembra pri jazde na pravidelnej „linke" (pri takýchto vysokých rýchlostiach už snáď môžeme používať leteckú terminológiu) medzi Pekingom a Šanghajom maximálnu rýchlosť 486,1 km/h. Stalo sa tak na 220 km dlhom úseku vysokorýchlostnej trate medzi mestami Zaozhuang a Bengbu. Celá nová trať medzi Pekingom a Šanghajom meria 1 318 km a jej výstavba stála vyše 33 miliárd dolárov. Súpravy CRH380, ktoré na tejto trati jazdia, boli vyvinuté čínskou spoločnosťou China South Locomotive & Rolling Stock Corporation Limited (CSR) a vyrába ich firma CSR Qingdao Sifang Locomotive & Rolling Stock Co., Ltd. Kratšia súprava CRH380A má osem vozňov, je dlhá 203 metrov a uvezie 494 cestujúcich. Súprava CRH380AL má 16 vozňov, jej celková dĺžka je 401,4 metra a kapacita 1 027 cestujúcich. Vozne oboch súprav sú rovnaké, ich šírka je 3 380 mm a výška 3 700 mm. Hnacie elektromotory kratšej súpravy majú celkový výkon 9,6 MW, celkový výkon elektromotorov dlhšej súpravy je 20,44 MW. Elektromotory sú z nadzemného vedenia napájané striedavým napätím 25 kV. Čínske ministerstvo železníc si v septembri 2009 objednalo sto 16-vozňových súprav a 40 kratších súprav. Dlhšie súpravy môžu trvalo jazdiť rýchlosťou 350 km/h a ich maximálna rýchlosť v bežnej prevádzke je 380 km/h. Mimochodom, napadla mi otázka: aké sú dva hlavné rozdiely medzi slovenskými a čínskymi železnicami? Prvý je ten, že prvý vlak prišiel na Slovensko (do Bratislavy) v roku 1848, zatiaľ čo prvá čínska železničná trať bola otvorená o 28 rokov neskôr, v roku 1876. Druhým rozdielom je to, že u nás začali nedávno vlaky na jednom krátkom úseku jazdiť rýchlosťou 160 km/h, zatiaľ čo čínsky rýchlovlak dosiahol (dodajme, že výnimočne) trojnásobne vyššiu rýchlosť. Aj pokrok má rôzne tempo...

Neprehliadnite tiež

Rozhovor

Jantek: Padnúť by mali aj iné hlavy. Hráčske

Škrípalo to na lavičke Tatrana Prešov i medzi hráčmi.

Květa Fialová dalajlámu rozohnila, ale bolestný pohľad nikdy nezatajila

Herečka s voňavým menom aj vo vysokom veku s noblesou prežívala ženskú osudovosť.

V zoo testovali šelmy vylepšené smetiaky. Odolali

Košické medvede skúšali odolnosť kontajnerov z trikrát hrubšieho plechu.

Požiar bytu na Hlavnej ulici spôsobila predlžovačka

Zhorel televízor, podlaha aj dvere.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Muž žijúci so ženským srdcom. Najťažšia bola rekonvalescencia

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

KOMENTÁRE

Macron otvoril témy, riešenia sa budú tvoriť

O žiadne veľké integračné manévre nejde.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 028
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 232
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 999
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 507
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 494
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 387
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 386
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 164
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 947
  10. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 911

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop