Korzár logo Korzár
Nedeľa, 29. máj, 2022 | Meniny má Vilma

Rýchlostný rekord čínskeho vlaku

Keď sa niekoho opýtate, kde podľa neho jazdia najrýchlejšie vlaky, tak dostanete pravdepodobne odpovede, že je to v Japonsku, alebo v Nemecku, alebo vo Francúzsku.

Čínsky rýchlovlak. Čínska súprava typu typu CRH380AL dosiahla pri jazde s cestujúcimi maximálnu rýchlosť 486,1 km/h.Čínsky rýchlovlak. Čínska súprava typu typu CRH380AL dosiahla pri jazde s cestujúcimi maximálnu rýchlosť 486,1 km/h. (Zdroj: archív)

Pravdu povediac, otázka nie je celkom korektná, pretože jedna vec je maximálna rýchlosť vlaku na krátkom úseku, druhou jeho priemerná rýchlosť, no a treťou maximálna rýchlosť vlakovej súpravy pri testovacej jazde, čiže čosi ako svetový rýchlostný rekord na železnici. Rekord v tejto tretej kategórii patrí francúzskej súprave TGV, ktorá pri testovacej jazde v apríli 2007 dosiahla rýchlosť 574,8 km/h (to je približne toľko, ako je cestovná rýchlosť turbovrtuľového lietadla ATR, lietajúceho z Prahy do Košíc). Rýchlostný rekord pre regulárnu vlakovú súpravu s cestujúcimi na palube si nedávno prisvojili - čo vás možno prekvapí - čínske štátne železnice. Súprava vysokorýchlostného vlaku typu CRH380AL dosiahla začiatkom decembra pri jazde na pravidelnej „linke" (pri takýchto vysokých rýchlostiach už snáď môžeme používať leteckú terminológiu) medzi Pekingom a Šanghajom maximálnu rýchlosť 486,1 km/h. Stalo sa tak na 220 km dlhom úseku vysokorýchlostnej trate medzi mestami Zaozhuang a Bengbu. Celá nová trať medzi Pekingom a Šanghajom meria 1 318 km a jej výstavba stála vyše 33 miliárd dolárov. Súpravy CRH380, ktoré na tejto trati jazdia, boli vyvinuté čínskou spoločnosťou China South Locomotive & Rolling Stock Corporation Limited (CSR) a vyrába ich firma CSR Qingdao Sifang Locomotive & Rolling Stock Co., Ltd. Kratšia súprava CRH380A má osem vozňov, je dlhá 203 metrov a uvezie 494 cestujúcich. Súprava CRH380AL má 16 vozňov, jej celková dĺžka je 401,4 metra a kapacita 1 027 cestujúcich. Vozne oboch súprav sú rovnaké, ich šírka je 3 380 mm a výška 3 700 mm. Hnacie elektromotory kratšej súpravy majú celkový výkon 9,6 MW, celkový výkon elektromotorov dlhšej súpravy je 20,44 MW. Elektromotory sú z nadzemného vedenia napájané striedavým napätím 25 kV. Čínske ministerstvo železníc si v septembri 2009 objednalo sto 16-vozňových súprav a 40 kratších súprav. Dlhšie súpravy môžu trvalo jazdiť rýchlosťou 350 km/h a ich maximálna rýchlosť v bežnej prevádzke je 380 km/h. Mimochodom, napadla mi otázka: aké sú dva hlavné rozdiely medzi slovenskými a čínskymi železnicami? Prvý je ten, že prvý vlak prišiel na Slovensko (do Bratislavy) v roku 1848, zatiaľ čo prvá čínska železničná trať bola otvorená o 28 rokov neskôr, v roku 1876. Druhým rozdielom je to, že u nás začali nedávno vlaky na jednom krátkom úseku jazdiť rýchlosťou 160 km/h, zatiaľ čo čínsky rýchlovlak dosiahol (dodajme, že výnimočne) trojnásobne vyššiu rýchlosť. Aj pokrok má rôzne tempo...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  5. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 883
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 6 915
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 479
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 647
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 013
  6. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 849
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 556
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 304

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Filatelia: Na inauguráciu poštovej známky Košicko-bohumínskej železnice sa prišiel pozrieť aj turistický sprievodca a spisovateľ Milan Kolcun
  2. Anna Miľanová: Nu, što ty glupaja ptica!?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  4. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  5. Anton Kaiser: Cnosť žije aj po smrti
  6. Peter Slamenik: Špeciálna amnestia
  7. Miro Jankes: Májový výber (2022)
  8. Helena Smihulova Laucikova: Májové snenie
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 11 034
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 703
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 657
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 179
  5. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 807
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 657
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 651
  8. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 546
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  2. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  3. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  7. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  8. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Filatelia: Na inauguráciu poštovej známky Košicko-bohumínskej železnice sa prišiel pozrieť aj turistický sprievodca a spisovateľ Milan Kolcun
  2. Anna Miľanová: Nu, što ty glupaja ptica!?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  4. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  5. Anton Kaiser: Cnosť žije aj po smrti
  6. Peter Slamenik: Špeciálna amnestia
  7. Miro Jankes: Májový výber (2022)
  8. Helena Smihulova Laucikova: Májové snenie
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 11 034
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 703
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 657
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 179
  5. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 807
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 657
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 651
  8. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 546
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  2. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  3. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  7. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  8. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu