Korzár logo Korzár
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Rýchlostný rekord čínskeho vlaku

Keď sa niekoho opýtate, kde podľa neho jazdia najrýchlejšie vlaky, tak dostanete pravdepodobne odpovede, že je to v Japonsku, alebo v Nemecku, alebo vo Francúzsku.

Čínsky rýchlovlak. Čínska súprava typu typu CRH380AL dosiahla pri jazde s cestujúcimi maximálnu rýchlosť 486,1 km/h.Čínsky rýchlovlak. Čínska súprava typu typu CRH380AL dosiahla pri jazde s cestujúcimi maximálnu rýchlosť 486,1 km/h. (Zdroj: archív)

Pravdu povediac, otázka nie je celkom korektná, pretože jedna vec je maximálna rýchlosť vlaku na krátkom úseku, druhou jeho priemerná rýchlosť, no a treťou maximálna rýchlosť vlakovej súpravy pri testovacej jazde, čiže čosi ako svetový rýchlostný rekord na železnici. Rekord v tejto tretej kategórii patrí francúzskej súprave TGV, ktorá pri testovacej jazde v apríli 2007 dosiahla rýchlosť 574,8 km/h (to je približne toľko, ako je cestovná rýchlosť turbovrtuľového lietadla ATR, lietajúceho z Prahy do Košíc). Rýchlostný rekord pre regulárnu vlakovú súpravu s cestujúcimi na palube si nedávno prisvojili - čo vás možno prekvapí - čínske štátne železnice. Súprava vysokorýchlostného vlaku typu CRH380AL dosiahla začiatkom decembra pri jazde na pravidelnej „linke" (pri takýchto vysokých rýchlostiach už snáď môžeme používať leteckú terminológiu) medzi Pekingom a Šanghajom maximálnu rýchlosť 486,1 km/h. Stalo sa tak na 220 km dlhom úseku vysokorýchlostnej trate medzi mestami Zaozhuang a Bengbu. Celá nová trať medzi Pekingom a Šanghajom meria 1 318 km a jej výstavba stála vyše 33 miliárd dolárov. Súpravy CRH380, ktoré na tejto trati jazdia, boli vyvinuté čínskou spoločnosťou China South Locomotive & Rolling Stock Corporation Limited (CSR) a vyrába ich firma CSR Qingdao Sifang Locomotive & Rolling Stock Co., Ltd. Kratšia súprava CRH380A má osem vozňov, je dlhá 203 metrov a uvezie 494 cestujúcich. Súprava CRH380AL má 16 vozňov, jej celková dĺžka je 401,4 metra a kapacita 1 027 cestujúcich. Vozne oboch súprav sú rovnaké, ich šírka je 3 380 mm a výška 3 700 mm. Hnacie elektromotory kratšej súpravy majú celkový výkon 9,6 MW, celkový výkon elektromotorov dlhšej súpravy je 20,44 MW. Elektromotory sú z nadzemného vedenia napájané striedavým napätím 25 kV. Čínske ministerstvo železníc si v septembri 2009 objednalo sto 16-vozňových súprav a 40 kratších súprav. Dlhšie súpravy môžu trvalo jazdiť rýchlosťou 350 km/h a ich maximálna rýchlosť v bežnej prevádzke je 380 km/h. Mimochodom, napadla mi otázka: aké sú dva hlavné rozdiely medzi slovenskými a čínskymi železnicami? Prvý je ten, že prvý vlak prišiel na Slovensko (do Bratislavy) v roku 1848, zatiaľ čo prvá čínska železničná trať bola otvorená o 28 rokov neskôr, v roku 1876. Druhým rozdielom je to, že u nás začali nedávno vlaky na jednom krátkom úseku jazdiť rýchlosťou 160 km/h, zatiaľ čo čínsky rýchlovlak dosiahol (dodajme, že výnimočne) trojnásobne vyššiu rýchlosť. Aj pokrok má rôzne tempo...

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 103
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 30 285
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 187
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 200
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 568
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 538
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 528
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 726
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 421
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 846
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Pribudlo 64 obetí Covid-19, zaočkovali 3 892 osôb.

3 h
Pľúcny lekár Pavol Pobeha má v súčasnosti najviac práce s pacientmi s koronavírusom.

Ľudia majú dlhodobé následky.

13 h
Plagát nalepený v časti  Tinsley pripomína novoročné želanie namierené proti Slovkom.

Rodená Krompašanka Bibiana: Sme posudzovaní podľa neprispôsobivých.

13 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Sedem tipov, ako viesť debatu s tými, čo neveria.

18. jan
Vicepremiér a minister hospodárstva Richard Sulík (SaS).

Slávik vraj zdržiaval proces výstavby.

3 h
Čaká nás ďalšie kolo testovania.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 231-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 801 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

7 h
Ilustračné foto.

Rúško v mnohých prípadoch stačí.

19. jan

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop