Korzár logo Korzár
Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Legendárna Dakota má 75 rokov

Určite ešte žijú ľudia, ktorí si pamätajú, že po skončení druhej svetovej vojny začali Československé aerolínie lietať na staré košické letisko, a to lietadlami známymi pod prezývkou Dakota.

Lietadlo Li-2. V Sovietskom zväze sa typ DC-3 vyrábal pod označením Li-2.Lietadlo Li-2. V Sovietskom zväze sa typ DC-3 vyrábal pod označením Li-2. (Zdroj: archív)

Určite ešte žijú ľudia, ktorí si pamätajú, že po skončení druhej svetovej vojny začali Československé aerolínie lietať na staré košické letisko (nachádzalo sa medzi Južnou triedou a železničnou traťou), a to lietadlami známymi pod prezývkou Dakota. Toto lietadlo, ktorého oficiálne označenie je DC-3, je jedným z najlegendárnejších dopravných lietadiel a podstatnou mierou prispelo k masívnemu rozšíreniu leteckej dopravy.

Tretie so symbolom DC

Lietadlo DC-3 bolo tretím dopravným lietadlom spoločnosti Douglas, ktorého označenie sa začínalo symbolom DC, ktorý znamená Douglas Commercial. Od prvého vzletu typu DC-3 uplynie v piatok 75 rokov. Typ DC-3 vznikol postupným vývojom z typu DC-1, ktorý po prvý raz vzlietol 1. júla 1933 a ktorý bol vyrobený len v jedinom exemplári pre leteckú spoločnosť TWA. Tá si síce objednala 20 ďalších lietadiel tohto typu, ale požadovala vykonanie niekoľkých modifikácií. Namiesto modifikácií prišla spoločnosť Douglas s novým typom, ktorý dostal označenie DC-2.

Skryť Vypnúť reklamu

Lietadlo s lôžkami

V tom čase iná letecká spoločnosť, American Airlines (AA), chcela zaviesť na svoje diaľkové linky moderný a tichý stroj, v ktorom by boli inštalované lôžka. Inžinieri AA naskicovali akýsi zväčšený typ DC-2 s potrebnými úpravami a pokúsili sa presvedčiť firmu Douglas, aby do takéhoto projektu išla. Firma Douglas váhala a súhlasila až po „nekonečnom" presviedčajúcom telefonickom rozhovore C. R. Smitha, prezidenta AA, s Donaldom Douglasom (zakladateľ firmy Douglas). Po niekoľkých mesiacoch vývoja, výroby a testovania vyroloval 14. decembra 1935 z montážnej haly firmy Douglas prototyp lietadla, označeného DST, čo znamenalo Douglas Sleeper Transport, čiže niečo ako lôžkové dopravné lietadlo Douglas. Lietadlo síce pripomínalo typ DC-2, ale v podstate bolo úplne novou konštrukciou. Trup mal väčší priemer a bol dlhší a krídla boli úplne novej konštrukcie. Tu možno poznamenať, že krídla boli také pružné, že počas letu sa ohli nahor o päť stupňov, takže posádka musela často cestujúcim vysvetľovať, že je to normálne. V priestrannej kabíne bolo 14 sedadiel, ktoré mohli byť premenené na sedem dolných lôžok (jedno vždy z dvoch sedadiel), pričom ďalších sedem lôžok sa vyklápalo spod stropu. V lietadle bola aj kuchynka, v ktorej sa dali (ako vôbec v prvom americkom dopravnom lietadle) pripravovať aj teplé jedlá. Hlavný podvozok sa nezaťahoval úplne, ale za letu „vytŕčal" spod zadnej časti gondol motorov Wright R-1820 výkonu po 736 kW. Prototyp lietadla DST odštartoval na svoj prvý let 17. decembra 1935. Vtedy nikto nemohol tušiť, že sa zrodilo mimoriadne úspešné lietadlo, a preto tento let nie je zachytený na žiadnych fotografiách či na filmovom páse. Lietadiel typu DST sa vyrobilo len 38, pretože sa ukázalo, že preprava malého počtu ležiacich cestujúcich je pomerne neekonomická. Prielom v ekonomike leteckej dopravy ponúkol až typ DC-3, čo bol „odstrojený" typ DST, ktorého ležadlá boli nahradené siedmimi radmi sedadiel po troch.

Skryť Vypnúť reklamu

O tretinu nižšie náklady

Lietadlo pre 21 cestujúcich (neskoršie verzie mali až 28 sedadiel) malo približne o tretinu nižšie prevádzkové náhrady než typ DC-2. Nová dé-cé-trojka sa okamžite stala takpovediac hitom a do konca roka 1936 si niekoľko amerických i európskych aerolínií objednalo sto lietadiel tohto typu. V roku 1938 mali lietadlá DC-3 podiel 85 % na celkovom objeme leteckej dopravy v USA a tvorili 80 % parku väčších amerických spoločností. Firma Douglas predala licenčné práva na výrobu typu DC-3 aj do Sovietskeho zväzu, pričom tam vyrábané lietadlá boli najprv označované PS-84, neskôr Li-2.

Li-2 aj v Košiciach

Jeden z posledných lietajúcich exemplárov Li-2 mali možnosť vidieť aj návštevníci košického Aerovíkendu. Do konca roku 1941 postavila firma Douglas 455 lietadiel DC-3. Tá najväčšia sláva tohto typu však ešte len mala prísť, a to po vstupe USA do druhej svetovej vojny. Americká armáda „odhalila" schopnosti typu DC-3 a vo veľkom počte začala objednávať toto lietadlo, samozrejme, s potrebnými modifikáciami, medzi ktoré patrilo mierne zväčšenie rozpätia, zosilnenie podlahy, inštalácia väčších dverí na nakladanie nákladov i výkonnejších motorov (výkon jedného motora Pratt & Whitney R-1830 bol 900 kW). Lietadlo mohlo prepravovať 2 700 kg nákladu alebo 28 vojakov.

Skryť Vypnúť reklamu

Množstvo prezývok

Vojenská verzia DC-3 pre americkú armádu mala označenie C-47, námorníctvo ju označovalo R4D. Lietadlo dostalo mnoho prezývok, a to napríklad Skytrain, Skytrooper, Doug či Gooney Bird. Britské kráľovské letectvo (RAF) dalo lietadlám názov Dakota. Výroba typu DC-3/C-47 sa ukončila krátko po skončení druhej svetovej vojny, pričom celkovo bolo vyrobených 10 926 lietadiel (niekde sa udáva 10 655), z toho 10 123 vo vojenskej verzii. Tisíce prebytočných vojenských lietadiel boli potom konvertované na dopravné lietadlá, ktoré slúžili v mnohých leteckých spoločnostiach po celom svete, vrátane Československých aerolínií.

Dedičstvom anglické jednotky

Povojnové civilné lietadlá DC-3, konvertované z vojenskej verzie C-47, mali rozpätie krídiel 29 m, dĺžku 19,65 m, výšku 5,17 m a maximálnu vzletovú hmotnosť 11 430 kg. Maximálna rýchlosť lietadla je 370 km/h, cestovná 333 km/h, maximálny dolet 3 420 km. Na pohon slúžili hviezdicové motory Twin Wasp výkonu po 895 kW. Istou kuriozitou je, že hoci v predvojnovej Európe sa v letectve používal metrický systém, dominancia typu DC-3 po vojne natoľko „zabetónovala" používanie anglických jednotiek (námorných míľ, uzlov a stôp), že sa tieto jednotky používajú dodnes.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  4. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  5. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  6. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  7. Neberieme štúdium športovo, ale športujeme
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  10. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 956
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 869
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 370
  4. Aká je chémia vôní 11 589
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 299
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 785
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 633
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 265
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 719
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 856
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bez lockdownu budú ťažké Vianoce, varujú niektorí experti

Nemocnice sa plnia, trend nie je dobrý, hovoria.

Ulice Starého Mesta v Bratislave počas čiastočného lockdownu.

Haščáka dobehla Gorila, šéfa Penty obvinili z korupcie

V sídle finančnej skupiny zasahovali desiatky policajtov.

Jaroslav Haščák v sprievode kukláčov pred Digital parkom.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Haščák sa Gorily nezbavil, dnes už to potvrdzuje aj NAKA

Bolo by skôr prekvapivé, ak by Božie mlyny nezachytili Pentu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop