Dnešnú časť nášho seriálu venujeme človeku, ktorý má na svojom konte toľko patentov, že len ich samotný zoznam by zabral viac miesta, než máme k dispozícii na jeho predstavenie. Je to človek, ktorého meno nesie aj jeden kráter na Mesiaci, jeden asteroid i americká automobilka, ktorej produkt spomíname na našej dnešnej motostrane.
Nikola Tesla sa narodil 10. júla 1856 v srbskej rodine vo vtedy rakúsko-uhorskej, dnes chorvátskej dedinke Smiljan.
Profesor sa mu vysmial
V roku 1875 začal študovať na polytechnike v Grazi, ale neukončil ani tretí ročník a v roku 1878 Graz opustil. Prerušil aj všetky styky so svojou rodinou. Zo školy v Grazi odišiel len 21-ročný Tesla možno aj preto, lebo jeho profesor Pöschl sa pred všetkými žiakmi vysmial Teslovmu tvrdeniu, že existuje možnosť zostrojiť motor na striedavý prúd, ktorý by pracoval bez kefiek a komutátorov.
Mal fotografickú pamäť
Tesla odišiel na rok pracovať do Mariboru, kde ho postihol nervový kolaps. Na otcovo naliehanie odišiel študovať na univerzitu Karola Ferdinanda do Prahy, kde však ostal len jeden semester, do smrti svojho otca. Tesla veľmi veľa čítal a vďaka svojej fotografickej pamäti si vraj pamätal celé diela. V roku 1880 odišiel do Budapešti, kde pracoval dva roky a už v roku 1882 odchádza do Paríža, kde pracuje pre spoločnosť Continental Edison Company, patriacu vynálezcovi T. A. Edisonovi.
S Edisonom sa rozišiel v zlom
V roku 1884 prichádza Tesla do USA a začína pracovať priamo pre Edisona. Ako sme už spomínali v časti venovanej Edisonovi, spolupráca oboch veľkých vynálezcov nedopadla dobre a Tesla od Edisona odišiel, založiac v roku 1886 vlastnú spoločnosť (Tesla Electric Light & Manufacturing). Finanční investori do tejto firmy však nesúhlasili s Teslovými plánmi na vývoj indukčného motora a nakoniec ho uvoľnili zo služieb firmy. Aby sa uživil a získal prostriedky na svoj projekt, pracoval Tesla v rokoch 1886 až 1887 ako robotník.
Prvý bezkefkový indukčný motor
Prelomovým rokom Teslovho vynálezcovského úsilia bol rok 1887, keď skonštruoval prvý bezkefkový indukčný motor na striedavý viacfázový prúd, ktorý v roku 1888 predstavil Americkému inštitútu elektrotechnických inžinierov. Tesla predal výrobné práva na takýto motor priemyselníkovi Georgeovi Westinghousovi za 65 000 dolárov. O Teslovej genialite svedčí to, že indukčné motory, pracujúce na jeho princípe, tvoria dnes približne 90 % všetkých priemyselne používaných elektromotorov.
Ide pritom v prevažnej väčšine o trojfázové motory. Indukčný motor podľa Teslovho princípu má stator s tak usporiadanými vinutiami, aby vytvárali točivé magnetické pole. Týmto poľom sa v statore, ktorý je tvorený akousi klietkou, indukujú prúdy, ktoré tiež generujú magnetické pole. Vzájomnou interakciou oboch polí vzniká točivý moment.
Prednosťou jednoduchá konštrukcia
Jednou z hlavných predností indukčných motorov je ich jednoduchá konštrukcia, pretože rotor neobsahuje žiadne vinutia, do ktorých by bolo treba privádzať prúd, ako je to u jednosmerných motorov. Tesla je však známy aj ako vynálezca systému bezdrôtovej komunikácie, elektrického zapaľovania pre benzínové motory, systému diaľkového ovládania lodí. Tesla sa stal aj priekopníkom radarovej techniky a ako jeden z prvých detegoval lietadlo na vzdialenosť mnohých kilometrov.
Inšpirácia a vízia
Skúmal aj blesky a „vesmírne lúče" a študoval aj žiarenie, ktoré je dnes známe ako röntgenové. Ako Tesla spomína vo svojej autobiografii, jeho pracovnou metódou bola vnútorná inšpirácia a vízia. Riešenie problému - nový vynález - si vždy s extrémnou presnosťou vizualizoval vo svojom mozgu (hovorí sa tomu myslenie v obrazoch) a svoje idey realizoval bez toho, aby si kreslil nejaké výkresy.
Excentrik a šoumen
Tesla má na svojom konte okolo 300 patentov (niekde sa spomína až 700) v 26 krajinách. Nikdy sa neoženil. Bol považovaný za excentrickú osobnosť a za „šoumena". Jeho obsesiou boli holuby a číslo tri – v hoteli býval len v izbách, ktorých číslo bolo deliteľné tromi. Nikola Tesla zomrel, už ako americký občan, 7. januára 1943 v hoteli New Yorker, v ktorom býval posledných desať rokov svojho života.
Teslove generátory. Tieto boli vystavené na svetovej výstave v roku 1893 v Chicagu. Foto: archív
Teslova socha. Je pri Niagarských vodopádoch, na ktorých bola vybudovaná elektráreň s generátormi Teslovej konštrukcie. Foto: archív
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.