Ide o to, že uprostred prokurátorskej drámy, kde od zničenia Radičovej po masívnu korupciu je všetko v hre, krásne a hladko prejde najťažší a najdôležitejší zákon roka. Rozumiete; keby v tejto politike existovali akési racionálne spojenia, tak rozpočet by sa mal otriasať tri týždne a napätie v koalícii gradovať až k Vianociam. Iste, hlasuje sa verejne, "zradcovia" od prokurátora nemôžu vyliezť na denné svetlo. Avšak i predohry k rozpočtu (kongres lobistov v NR SR) dávali dosť dôvodov na tušenie, že to bude náročné. A vidíte. Autor sa musí priznať, že je príjemne prekvapený. Neočakával neschválenie, avšak nejaké vyšinutie do väčšieho deficitu, či ešte horší masaker na príjmovej strane skôr áno ako nie. No. V tej veľkej úľave by sa chcelo napísať, že takto má fungovať jedna vzorná a štátotvorná koalícia... Hahahaha.
Keďže si už niečo pamätáme, nie je od veci poznámka, že nekomplikované schvaľovanie rozpočtov, v zmysle preletu tromi čítaniami v čase dvoch-troch dní, je tiež jedna zo zvláštností, ktorou sa slovenská demokracia odlišuje od iných. Fakt je, že tentoraz je to milosť, z ktorej je lepšie sa tešiť, než pozerať jej na zuby... Najpodstatnejšie na rozpočte 2011 totiž vôbec je, že existuje. To po prvé, a po druhé, že je schválený v podobe, ktorú s určitým odstupom môžeme naozaj označiť ako trendovú zmenu po Ficovi s Počiatkom v tom zmysle, že tempo zadlžovania sa nezrýchľuje, ale spomaľuje. Alebo, ako minimum, deklarované zníženie schodku o 2,5 percenta vysiela takýto signál. Ktorý, a za to treba Mikloša pochváliť, je šikovne obložený v rétorike o skončení "grécko-maďarskej cesty" (a pod.), čo je vcelku spoľahlivý recept, ako neťahať na seba pozornosť trhov.
Ak budú okolnosti žičlivé, rok 2011 je možné s týmto rozpočtom prežiť. Ak nebudú, scenárov je veľa, záleží od tlaku neplánovaných záťaží, ktoré môžu vzísť odkiaľkoľvek, napr. z výpadkov zdravotných poisťovní, samospráv, zvýšeného dopytu po podpore v nezamestnanosti (a pod.). Rezervy, čo si Mikloš (klasicky) vytvoril napr. cez zdanenie emisií, či aj inými ťahmi, ktoré laickým okom nevidíme (aby mu deficit neutekal ako predchodcom), už potom nemusia stačiť. Povedzme, že rozpočet 2011 má o čosi menej rizík, než prechádzka nočným Kábulom... Navyše je takmer isté, že ak sa príjmy budú vyvíjať OK, nepoužijú sa na zníženie schodku, ale sa rozdajú. Základným problémom rozpočtu a jeho tvorby je prekonaná a pomýlená filozofia, ktorá na mnohých miestach prezrádza, že dlh chápu stále ako normálny spôsob života, a príjem ako výzvu na zvýšenie výdavkovej časti. Ohromné deformácie na príjmovej strane ("zodvodnenie" dividend, doslova štvanica na každý cent, kde nie je za stromom lobista), fascinácia sociálnym inžinieringom rodinnej politiky či hrozné zlyhanie na valorizácii dôchodkov (ponechaný "švajčiarsky" koeficient), atď., to všetko je aj bez zbytočného babrania sa v číslach jasnou správou: Ak nie je neudržateľný prvý rozpočet Radičovej vlády, tak celkom iste je neudržateľný koncept, na ktorom bol zostavený.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.