KOŠICE. Pondelkový večer patril v košických Kasárňach/Kulturparku špičkovej hudbe. Slovinská industriálna legenda Laibach, ktorá vydala svoj prvý album už v roku 1985, pričom funguje ešte o päť rokov dlhšie, predviedla koncert, na ktorý sa nezabúda ani po rokoch.
Laibach sa na košickom pódiu predstavil v päťčlennej zostave, na čele s charizmatickým spevákom Milanom Frasom. V porovnaní s bratislavským koncertom spred troch rokov, keď vystúpil v PKO v rámci turné k albumu Volk, bol košický možno menej výpravný, ale pôsobil kompaktnejším dojmom. Klubové prostredie zohralo v tomto prípade veľkú úlohu.
Ani tentoraz nechýbala skvelá videoprojekcia, ktorá dopĺňala hudbu a texty. Vyhla sa lacným efektom, bola prísne podriadená odkazu, ktorý chcela kapela na pódiu zanechať.
Koncert v dvoch fázach
Prvú časť koncertu tvorili skladby s textami takmer výhradne v slovinčine, medzi ktorými nechýbali Brat moj, Država, Smrt za smrt a ďalšie. Mrazivý prierez bolestnými dejinami aj súčasnosťou nielen ich krajiny, ale celej Európy, pôsobil na pomery Laibachu pomerne komorne, ale veľmi ucelene.
V druhej časti Laibach výrazne pritvrdil a vymenil jazyk. Z pódia zazneli Tanz Mit Laibach, ktorý býva tradičnou predelovou skladbou jeho koncertov, Alle Gegen Alle a iné overené kusy. Ako prídavok zahral nadšenému a už patrične nabudenému publiku tri skladby zo spomínaného albumu Volk z roku 2006 - America, Anglia a Francia. Tie sú parodujúcimi parafrázami na národné hymny spomínaných štátov.
Tak ako obyčajne, tematicky išla kapela až na hranu tých najťažších ľudských a spoločenských tém, neraz v poriadne naturalistických a provokatívnych obrazoch. Frasov špecifický pódiový prejav pritom výborne dopĺňala aj vokalistka.
Slovinci tentoraz úplne vynechali svoje známe coververzie rockovo-popových hitoviek, na ktoré možno veľa ľudí čakalo. Ich absencia však kvalite koncertu vôbec neublížila.
V kasárňach našli skvelé prostredie
Laibach je silný odkazom. Tým, o akých vážnych témach a akou formou hrá, svojou kontroverznosťou a dokonalým zladením hudby, projekcie a celkového imidžu kapely na pódiu.
Takto sa predviedol aj v Košiciach. Odohral bez slabšej chvíľky skvele poskladaný koncert, kde mali svoje miesto a logiku všetky rozmery a komponenty. Pritom sa vyhol pózerskému, mentorskému a umelému intelektualizmu, ktorý často znehodnocuje kapely, prinášajúce také vážne posolstvá.
Svoje urobil aj výborný zvuk a priam ideálne kasárenské prostredie, ktoré elektronickému industriálu stopercentne sedelo.
Skutočne kultová kapela
Laibach nikdy nebude kapelou žánrovo väčšinového prúdového mainstreamu, hoci sa ním inšpirovali mnohí, ktorí prerazili aj v komerčnej extralige. Za všetkých sa dá spomenúť nemecký Rammstein.
Výraz kapely je do takej miery špecifický a vyhranený, že sa jednoducho nezmestí na playlisty bežne počúvaných hudobných staníc či televízií. Zážitok z jej koncertu je však natoľko silný a emotívny, že aj taký často omieľaný a sprofanovaný prívlastok - kultová - v tomto prípade sedí. Dokázala to aj v Kulturparku. Dnes ešte čaká Laibach druhý slovenský koncert v bratislavskom MMC klube.
Ak si tím Európskeho hlavného mesta kultúry Košice 2013 nasadil týmto výberom kapely kvalitatívnu latku, tak má v budúcnosti čo robiť, aby ju opäť zvýšil.
Fotogalériu z koncertu nájdete aj tu
Momenty z košického koncertu Laibachu. Foto: Martin Belej a Jana Ogurčáková
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári