Korzár logo Korzár

Karl Benz patentoval automobil

V tomto našom relatívne ešte novom seriáli predstavujeme ľudí, veľkých duchom, ktorí objavili, vynašli, vymysleli, či vyvinuli čosi významné, čo podstatne posunulo naše poznanie, či prispelo k "modernizácii" nášho života.

Benzov Patent Motorwagen. Benzov prvý trojkolesový automobil bol poháňaný jednovalcovým motorom výkonu 600 W.Benzov Patent Motorwagen. Benzov prvý trojkolesový automobil bol poháňaný jednovalcovým motorom výkonu 600 W. (Zdroj: archív)



Takým bol aj konštruktér a vynálezca, ktorého predstavujeme dnes a ktorého meno (snáď) pozná každý, kto jazdí automobilom, no a dnes to už je skutočne každý. Karl Benz.

Kto "vynašiel" auto?

Mnohí motoristi občas hľadajú odpoveď na otázku, kto vlastne "vynašiel" automobil. Odpoveď na túto otázku nie je jednoduchá, pretože nové zložité technické zariadenia (a takým už boli aj prvé automobily) nevznikajú naraz, ale ich "vynálezcovia" obvykle použijú aj nápady a konštrukcie iných. Tak je to aj so vznikom automobilu. Predsa však ale existuje dokument, ktorý sa zvykne považovať za akýsi "rodný list" automobilu, pod ktorým je podpísaný Karl (niekedy uvádzaný ako Carl) Benz.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Chudobný, ale výborný študent

Poďme ale po poriadku. Karl Benz sa narodil 25. novembra 1844 v Karslruhe. Otec mu čoskoro zomrel a aj keď žili v chudobe, matka sa mu usilovala dopriať dobré vzdelanie. Karl bol výborným študentom, už ako 15-ročný zložil prijímacie skúšky na štúdium strojného inžinierstva na univerzite v Karlsruhe. Štúdium dokončil v júli 1864, teda ani nie 20-ročný. Už v tej dobe, počas jázd na bicykli, vymýšľal koncepcie vozidla, ktoré by bolo "vozom bez koní".

Striedal zamestnania

Karl v nasledujúcich rokoch vyskúšal niekoľko zamestnaní, ale v žiadnom z nich sa necítil dobre (velikáni ducha mávajú nepokojné a nespokojné duše). V roku 1883 založil Benz s dvomi spoločníkmi firmu na výrobu priemyselných strojov a statických motorov. Firma prosperovala a Benz sa tak mohol venovať svojej pasii, teda konštruovaniu voza bez koňov. Svoj výtvor dokončil v roku 1885 a pomenoval ho Benz Patent Motorwagen, teda čosi ako motorový voz podľa Benzovho patentu.

SkryťVypnúť reklamu

Patent v roku 1886

Išlo vlastne o prvý automobil, konštruovaný od počiatku ako celkom nové, motorom poháňané vozidlo a nie len ako motorizovaný kočiar. Preto bol Benzovi na jeho Motorwagen udelený patent (stalo sa tak 29. januára 1886) na celé vozidlo a Karl Benz môže byť plným právom považovaný za vynálezcu automobilu. Prvé verejné predstavenie Benzovho automobilu sa udialo v Mannheime 3. júla 1886.

Pochybovali o jeho spoľahlivosti

Bohatí ľudia, potenciálni kupci, však pochybovali o spoľahlivosti nového typu dopravného prostriedku. Tú ale grandióznym spôsobom preukázala Karlova žena Bertha. Piateho augusta 1888 sa vydala, spolu so svojimi dvomi synmi, autom svojho manžela (vraj bez jeho vedomia) na cestu z Mannheimu do 106 kilometrov vzdialeného Pforzheimu.

SkryťVypnúť reklamu

Prvá diaľková jazda

Bola to vôbec prvá diaľková jazda automobilu na svete a perfektný dôkaz spoľahlivosti Benzovho vynálezu - auta. Benzov prvý Motorwagen bol trojkolesovým vozidlom s kolesami bicyklového typu, teda nie drevenými, ako mávajú koče. Vozidlo malo nosnú konštrukciu z oceľových rúrok. Na pohon vozidla slúžil jednovalcový jednolitrový štvortaktný motor Benzovej konštrukcie, ale založený na patente Nicolausa Otta (benzínovým motorom sa v Nemecku dodnes hovorí Ottove motory). Motor mal výkon okolo 600 W pri 400 ot./min. a bol vystrojený vodným chladiacim systémom odparovacieho typu.

Vyvinul aj zapaľovaciu sviečku

Benz dlho vyvíjal zapaľovací systém a vyvinul aj zapaľovaciu sviečku, ktorá spoľahlivo zapaľovala zmes odpareného ľahkého benzínu (ten bolo vtedy dostať v lekárňach) a vzduchu. Motorwagen, teda prvý (aj keď ešte trojkolesový) patentovaný automobil, bol dlhý 2,7 metra a vážil 265 kilogramov. V roku 1893 začal Benz vyrábať svoj prvý štvorkolesový automobil, typ Victoria. Jeho zlepšením vznikol v roku 1894 typ Velo, ktorý bol na tú dobu vyrobený v takom veľkom počte (okolo 1 200 kusov do roku 1901), že ho možno považovať za prvý sériový automobil.

Vznik koncernu Daimler-Benz

Treba dodať, že v dobe ekonomickej krízy po prvej svetovej vojne sa Benzova firma zlúčila v roku 1926 s konkurenčnou firmou Daimler-Motoren-Gesellschaft, ktorú založili G. Daimler a W. Maybach, ďalší veľkí automobiloví konštruktéri. Vznikol tak koncern Daimler-Benz, dnes nesúci meno Daimler AG. Istou kuriozitou je, že Benz a Daimler sa osobne nepoznali. Karl Benz zomrel 4. apríla 1929.


Karl Friedrich Benz. V roku 1886 mu udelili patent na jeho "motorový voz". Foto: archív

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 103
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 771
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 110
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 214
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 095
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 049
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 993
  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 787
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 883
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 616
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 178
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 729
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 657
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 158
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 899
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


24
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


1
Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


12
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


1
  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 787
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 883
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 616
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 178
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 729
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 657
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 158
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 899
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu