Korzár logo Korzár
Piatok, 20. júl, 2018 | Meniny má Iľja Eliáš
Nájdete nás na webe
NA PRVÚ DIAĽKOVÚ JAZDU SA VYDALA MANŽELKA

Karl Benz patentoval automobil

V tomto našom relatívne ešte novom seriáli predstavujeme ľudí, veľkých duchom, ktorí objavili, vynašli, vymysleli, či vyvinuli čosi významné, čo podstatne posunulo naše poznanie, či prispelo k "modernizácii" nášho života.

Benzov Patent Motorwagen. Benzov prvý trojkolesový automobil bol poháňaný jednovalcovým motorom výkonu 600 W.(Zdroj: archív)



Takým bol aj konštruktér a vynálezca, ktorého predstavujeme dnes a ktorého meno (snáď) pozná každý, kto jazdí automobilom, no a dnes to už je skutočne každý. Karl Benz.

Kto "vynašiel" auto?

Mnohí motoristi občas hľadajú odpoveď na otázku, kto vlastne "vynašiel" automobil. Odpoveď na túto otázku nie je jednoduchá, pretože nové zložité technické zariadenia (a takým už boli aj prvé automobily) nevznikajú naraz, ale ich "vynálezcovia" obvykle použijú aj nápady a konštrukcie iných. Tak je to aj so vznikom automobilu. Predsa však ale existuje dokument, ktorý sa zvykne považovať za akýsi "rodný list" automobilu, pod ktorým je podpísaný Karl (niekedy uvádzaný ako Carl) Benz.

Článok pokračuje pod video reklamou

Chudobný, ale výborný študent

Poďme ale po poriadku. Karl Benz sa narodil 25. novembra 1844 v Karslruhe. Otec mu čoskoro zomrel a aj keď žili v chudobe, matka sa mu usilovala dopriať dobré vzdelanie. Karl bol výborným študentom, už ako 15-ročný zložil prijímacie skúšky na štúdium strojného inžinierstva na univerzite v Karlsruhe. Štúdium dokončil v júli 1864, teda ani nie 20-ročný. Už v tej dobe, počas jázd na bicykli, vymýšľal koncepcie vozidla, ktoré by bolo "vozom bez koní".

Striedal zamestnania

Karl v nasledujúcich rokoch vyskúšal niekoľko zamestnaní, ale v žiadnom z nich sa necítil dobre (velikáni ducha mávajú nepokojné a nespokojné duše). V roku 1883 založil Benz s dvomi spoločníkmi firmu na výrobu priemyselných strojov a statických motorov. Firma prosperovala a Benz sa tak mohol venovať svojej pasii, teda konštruovaniu voza bez koňov. Svoj výtvor dokončil v roku 1885 a pomenoval ho Benz Patent Motorwagen, teda čosi ako motorový voz podľa Benzovho patentu.

Patent v roku 1886

Išlo vlastne o prvý automobil, konštruovaný od počiatku ako celkom nové, motorom poháňané vozidlo a nie len ako motorizovaný kočiar. Preto bol Benzovi na jeho Motorwagen udelený patent (stalo sa tak 29. januára 1886) na celé vozidlo a Karl Benz môže byť plným právom považovaný za vynálezcu automobilu. Prvé verejné predstavenie Benzovho automobilu sa udialo v Mannheime 3. júla 1886.

Pochybovali o jeho spoľahlivosti

Bohatí ľudia, potenciálni kupci, však pochybovali o spoľahlivosti nového typu dopravného prostriedku. Tú ale grandióznym spôsobom preukázala Karlova žena Bertha. Piateho augusta 1888 sa vydala, spolu so svojimi dvomi synmi, autom svojho manžela (vraj bez jeho vedomia) na cestu z Mannheimu do 106 kilometrov vzdialeného Pforzheimu.

Prvá diaľková jazda

Bola to vôbec prvá diaľková jazda automobilu na svete a perfektný dôkaz spoľahlivosti Benzovho vynálezu - auta. Benzov prvý Motorwagen bol trojkolesovým vozidlom s kolesami bicyklového typu, teda nie drevenými, ako mávajú koče. Vozidlo malo nosnú konštrukciu z oceľových rúrok. Na pohon vozidla slúžil jednovalcový jednolitrový štvortaktný motor Benzovej konštrukcie, ale založený na patente Nicolausa Otta (benzínovým motorom sa v Nemecku dodnes hovorí Ottove motory). Motor mal výkon okolo 600 W pri 400 ot./min. a bol vystrojený vodným chladiacim systémom odparovacieho typu.

Vyvinul aj zapaľovaciu sviečku

Benz dlho vyvíjal zapaľovací systém a vyvinul aj zapaľovaciu sviečku, ktorá spoľahlivo zapaľovala zmes odpareného ľahkého benzínu (ten bolo vtedy dostať v lekárňach) a vzduchu. Motorwagen, teda prvý (aj keď ešte trojkolesový) patentovaný automobil, bol dlhý 2,7 metra a vážil 265 kilogramov. V roku 1893 začal Benz vyrábať svoj prvý štvorkolesový automobil, typ Victoria. Jeho zlepšením vznikol v roku 1894 typ Velo, ktorý bol na tú dobu vyrobený v takom veľkom počte (okolo 1 200 kusov do roku 1901), že ho možno považovať za prvý sériový automobil.

Vznik koncernu Daimler-Benz

Treba dodať, že v dobe ekonomickej krízy po prvej svetovej vojne sa Benzova firma zlúčila v roku 1926 s konkurenčnou firmou Daimler-Motoren-Gesellschaft, ktorú založili G. Daimler a W. Maybach, ďalší veľkí automobiloví konštruktéri. Vznikol tak koncern Daimler-Benz, dnes nesúci meno Daimler AG. Istou kuriozitou je, že Benz a Daimler sa osobne nepoznali. Karl Benz zomrel 4. apríla 1929.


Karl Friedrich Benz. V roku 1886 mu udelili patent na jeho "motorový voz". Foto: archív

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 29 155
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 012
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 19 864
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 980
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 582
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 917
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 782
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 090
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 1 948

Neprehliadnite tiež

Farmári reagujú na premiéra, z jeho prístupu sú znechutení

Počkajú si na september. V hre je stále aj ich návrat do Bratislavy.

Majiteľka nebankovky sľubovala 48-percentné ročné výnosy. Odsúdili ju za podvod

Za pyramídovú hru dostala najprv osem a pol roka, teraz štyri.

Päťdesiat mŕtvych. Jarovnice zmietla pred 20 rokmi prívalová vlna

Na extrémnej povodni sa podieľalo viacero faktorov.

Štartuje nová druholigová sezóna. Aj so šiestimi tímami z východu

Poprad zabojuje o Fortuna ligu, záchranu nespomína nik.

Na košické autobusy montujú cyklonosiče, využiť sa zatiaľ nedajú

Riešia ešte posledné technické a personálne problémy.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Techniku zo základne v Dolnej Krupej žiada ministerstvo vrátiť

Čo robia Noční vlci v Dolnej Krupej.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: V RTVS môže byť ohrozené vysielanie správ

Ľudia v spravodajstve končia, spor o verejnoprávnosť pokračuje.

Stĺpček Jakuba Fila

Ešte sa chceme tváriť, že vlci sú len zvedaví turisti a branci iba obľubujú pohyb?

Tajné služby o Nočných vlkoch mlčia.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop