Korzár logo Korzár
Streda, 25. máj, 2022 | Meniny má Urban

Karl Benz patentoval automobil

V tomto našom relatívne ešte novom seriáli predstavujeme ľudí, veľkých duchom, ktorí objavili, vynašli, vymysleli, či vyvinuli čosi významné, čo podstatne posunulo naše poznanie, či prispelo k "modernizácii" nášho života.

Benzov Patent Motorwagen. Benzov prvý trojkolesový automobil bol poháňaný jednovalcovým motorom výkonu 600 W.Benzov Patent Motorwagen. Benzov prvý trojkolesový automobil bol poháňaný jednovalcovým motorom výkonu 600 W. (Zdroj: archív)



Takým bol aj konštruktér a vynálezca, ktorého predstavujeme dnes a ktorého meno (snáď) pozná každý, kto jazdí automobilom, no a dnes to už je skutočne každý. Karl Benz.

Kto "vynašiel" auto?

Mnohí motoristi občas hľadajú odpoveď na otázku, kto vlastne "vynašiel" automobil. Odpoveď na túto otázku nie je jednoduchá, pretože nové zložité technické zariadenia (a takým už boli aj prvé automobily) nevznikajú naraz, ale ich "vynálezcovia" obvykle použijú aj nápady a konštrukcie iných. Tak je to aj so vznikom automobilu. Predsa však ale existuje dokument, ktorý sa zvykne považovať za akýsi "rodný list" automobilu, pod ktorým je podpísaný Karl (niekedy uvádzaný ako Carl) Benz.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Chudobný, ale výborný študent

Poďme ale po poriadku. Karl Benz sa narodil 25. novembra 1844 v Karslruhe. Otec mu čoskoro zomrel a aj keď žili v chudobe, matka sa mu usilovala dopriať dobré vzdelanie. Karl bol výborným študentom, už ako 15-ročný zložil prijímacie skúšky na štúdium strojného inžinierstva na univerzite v Karlsruhe. Štúdium dokončil v júli 1864, teda ani nie 20-ročný. Už v tej dobe, počas jázd na bicykli, vymýšľal koncepcie vozidla, ktoré by bolo "vozom bez koní".

Striedal zamestnania

Karl v nasledujúcich rokoch vyskúšal niekoľko zamestnaní, ale v žiadnom z nich sa necítil dobre (velikáni ducha mávajú nepokojné a nespokojné duše). V roku 1883 založil Benz s dvomi spoločníkmi firmu na výrobu priemyselných strojov a statických motorov. Firma prosperovala a Benz sa tak mohol venovať svojej pasii, teda konštruovaniu voza bez koňov. Svoj výtvor dokončil v roku 1885 a pomenoval ho Benz Patent Motorwagen, teda čosi ako motorový voz podľa Benzovho patentu.

SkryťVypnúť reklamu

Patent v roku 1886

Išlo vlastne o prvý automobil, konštruovaný od počiatku ako celkom nové, motorom poháňané vozidlo a nie len ako motorizovaný kočiar. Preto bol Benzovi na jeho Motorwagen udelený patent (stalo sa tak 29. januára 1886) na celé vozidlo a Karl Benz môže byť plným právom považovaný za vynálezcu automobilu. Prvé verejné predstavenie Benzovho automobilu sa udialo v Mannheime 3. júla 1886.

Pochybovali o jeho spoľahlivosti

Bohatí ľudia, potenciálni kupci, však pochybovali o spoľahlivosti nového typu dopravného prostriedku. Tú ale grandióznym spôsobom preukázala Karlova žena Bertha. Piateho augusta 1888 sa vydala, spolu so svojimi dvomi synmi, autom svojho manžela (vraj bez jeho vedomia) na cestu z Mannheimu do 106 kilometrov vzdialeného Pforzheimu.

SkryťVypnúť reklamu

Prvá diaľková jazda

Bola to vôbec prvá diaľková jazda automobilu na svete a perfektný dôkaz spoľahlivosti Benzovho vynálezu - auta. Benzov prvý Motorwagen bol trojkolesovým vozidlom s kolesami bicyklového typu, teda nie drevenými, ako mávajú koče. Vozidlo malo nosnú konštrukciu z oceľových rúrok. Na pohon vozidla slúžil jednovalcový jednolitrový štvortaktný motor Benzovej konštrukcie, ale založený na patente Nicolausa Otta (benzínovým motorom sa v Nemecku dodnes hovorí Ottove motory). Motor mal výkon okolo 600 W pri 400 ot./min. a bol vystrojený vodným chladiacim systémom odparovacieho typu.

Vyvinul aj zapaľovaciu sviečku

Benz dlho vyvíjal zapaľovací systém a vyvinul aj zapaľovaciu sviečku, ktorá spoľahlivo zapaľovala zmes odpareného ľahkého benzínu (ten bolo vtedy dostať v lekárňach) a vzduchu. Motorwagen, teda prvý (aj keď ešte trojkolesový) patentovaný automobil, bol dlhý 2,7 metra a vážil 265 kilogramov. V roku 1893 začal Benz vyrábať svoj prvý štvorkolesový automobil, typ Victoria. Jeho zlepšením vznikol v roku 1894 typ Velo, ktorý bol na tú dobu vyrobený v takom veľkom počte (okolo 1 200 kusov do roku 1901), že ho možno považovať za prvý sériový automobil.

Vznik koncernu Daimler-Benz

Treba dodať, že v dobe ekonomickej krízy po prvej svetovej vojne sa Benzova firma zlúčila v roku 1926 s konkurenčnou firmou Daimler-Motoren-Gesellschaft, ktorú založili G. Daimler a W. Maybach, ďalší veľkí automobiloví konštruktéri. Vznikol tak koncern Daimler-Benz, dnes nesúci meno Daimler AG. Istou kuriozitou je, že Benz a Daimler sa osobne nepoznali. Karl Benz zomrel 4. apríla 1929.


Karl Friedrich Benz. V roku 1886 mu udelili patent na jeho "motorový voz". Foto: archív

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na krásnom, modrom Jadrane
  2. 6 praktických tipov - ako na sušenie potravín v sušičke
  3. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  4. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  5. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  1. Máte doma SodaStream? Vymeňte si bombičku pohodlne z gauča
  2. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  4. Na krásnom, modrom Jadrane
  5. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  7. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  8. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 8 073
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 263
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 3 887
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 398
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 1 786
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 708
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 1 296
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 266

Blogy SME

  1. Internátny život UK: Internáty UK: čo nás čaká v ďalšom semestri?
  2. Ján Raclavský: Falošná dilema obyčajného človeka
  3. Toto je rovnosť: Neférovo rozdelená neplatená práca v domácnostiach drví účasť žien na trhu práce, ale aj ich psychické zdravie
  4. Ján Valchár: 90 dní štvordňovej operácie
  5. Zuzana Cascino: Tiché chápadlá vojny.
  6. Věra Tepličková: A odteraz... už len samé pozitíva a sociálne istoty
  7. Robert Puk: Kto zabezpečuje najväčšiu čiernu stavbu v Bratislave?
  8. Irena Šimuneková: Turovský sopúch a vodopád
  1. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 970
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 6 648
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 517
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 180
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 4 002
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 232
  7. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 2 931
  8. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 2 827
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miestna komunita v Uvalde sa vyrovnáva s masakrom.

Ide o najhorší masaker na škole od Sandy Hook z roku 2012.


3 h
Tomáš Záborský.

Podľa hokejového útočníka Slovákom nemusí na Fínov stačiť ani stopercentný výkon.


Nikola Baďová 50m
Primár Martin Novotný pracuje v košickej univerzitnej nemocnici.

Masívne očkovania nepredpokladá.


19 h
Slovenský premiér Eduard Heger na Svetovom ekonomickom fóre v Davose.

Vojna na Ukrajine pokračuje 91. deň.


a 5 ďalší 16 h

Blogy SME

  1. Internátny život UK: Internáty UK: čo nás čaká v ďalšom semestri?
  2. Ján Raclavský: Falošná dilema obyčajného človeka
  3. Toto je rovnosť: Neférovo rozdelená neplatená práca v domácnostiach drví účasť žien na trhu práce, ale aj ich psychické zdravie
  4. Ján Valchár: 90 dní štvordňovej operácie
  5. Zuzana Cascino: Tiché chápadlá vojny.
  6. Věra Tepličková: A odteraz... už len samé pozitíva a sociálne istoty
  7. Robert Puk: Kto zabezpečuje najväčšiu čiernu stavbu v Bratislave?
  8. Irena Šimuneková: Turovský sopúch a vodopád
  1. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 970
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 6 648
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 517
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 180
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 4 002
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 232
  7. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 2 931
  8. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 2 827
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu