Výskumní pracovníci automobiliek Volkswagen a Audi vyvinuli totiž v spolupráci s Fraunhoferovým inštitútom IST v Braunschweigu okná pre automobily, na ktorých nenamŕza ľad, a to ani pri teplotách mínus 18 stupňov. Princíp inovácie spočíva v nanesení špeciálnej tenučkej a transparentnej vrstvičky z indiovo-cínového oxidu na vonkajšiu stranu okna. „Túto vrstvu nazývame Low E (nízke tepelné vyžarovanie). Vrstva zabraňuje vyžarovaniu tepla z vonkajšej strany okna do oblohy. Sme hrdí na túto inováciu a ďalej ju vyvíjame v rámci celého koncernu. Neomrznuté okná sú veľkým prínosom pre komfort motoristov," povedal Thomas Drescher z vývojového oddelenia Volkswagenu. Vrstvička v podstate minimalizuje výmenu žiarenia so studenou oblohou (vlastne vesmírom) a zabraňuje tak ochladeniu povrchu skla pod teplotu rosného bodu. Výskumní pracovníci však upozorňujú, že správanie sa vrstvičky (tá má hrúbku len 0,6 nanometra, čiže menej než milióntinu milimetra) závisí od rôznych poveternostných faktorov, napríklad od vlhkosti vzduchu či vetra, takže nie za každých okolností sa dá zabrániť oroseniu či namrznutiu skla, ale pravdepodobnosť týchto nepríjemných javov sa podstatne zníži. Problematickým aspektom terajšieho stavu vývoja „nemrznúceho" skla je to, že tenká vrstvička na skle je elektricky vodivá a môže ovplyvniť príjem rádia či signálov telefónnych sietí. Tou horšou správou teda je, na dobu, keď už nebudeme musieť z okien našich automobilov zoškrabovať ľadovú vrstvu, si zrejme ešte nejaký ten rôčik budeme musieť počkať.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.