KOŠICE. Neuveriteľnou bilanciou zakončil bezkonkurenčný Loeb tohtoročnú sezónu MS značiek, keď zvíťazil aj v blatistej waleskej rely. Pre víťaznú posádku Loeb - Elena to bolo už ôsme víťazstvo v sezóne a znamená nový rekord, pretože posádka z trinástich štartov osemkrát vyhrala, dvakrát bola druhá, dvakrát tretia a iba raz skončila mimo pódia - na piatom mieste. Francúzi tak nielenže dokončili všetky súťaže, ale vo všetkých bodovali a ich priemer na jednu súťaž je neuveriteľných 21 bodov! A aby to nebolo všetko, tak sa Francúzi lúčili s úspešným modelom Citroënu C4, ktorý zo svojich 56 štartov vyhral 36 súťaží! Úspešnú C4-ku od novej sezóny nahradí model Citroën DS3 WRC a Galovia veria, že bude rovnako úspešný.
Solberg to nezabudol
Úvodná etapa patrila Jari-Mattimu Latvalovi, ktorý sa rozhodol zabojovať o titul vicemajstra sveta a zachrániť tak česť modrého oválu, ktorý dostával od francúzskych šípok na frak takmer všade. V hre o striebornú medailu bola podobne ako v F1 tiež štvorica kandidátov, a tak sa Walesania mali na čo tešiť. Pred súťažou mal síce druhý Ogier náskok na Latvalu jedenásť a na Pettera Solberga pätnásť bodov, no sebavedomý Francúz, ktorého doma považujú za nástupcu Loeba, sa k súťaži postavil laxne, keď tvrdil, že ak nemôže byť prvý, tak pre neho druhé miesto v šampionáte nemá cenu. A to vravieť nemal, pretože Latvala so Solbergom po ňom okamžite vyštartovali a zaslúžene ho v bilancovaní sezóny predstihli. Ako sme si už povedali, Fín Latvala kraľoval v prvej etape, no, žiaľ, v poslednej ereske úvodného dňa dostal defekt a prepadol sa na šiestu pozíciu. Podľa očakávania v sobotu na citroëny nestačil, pretože druhá etapa patrila Loebovi a Solbergovi, ktorí sa podelili o najlepšie časy na meraných úsekoch a usadili sa v tesnom slede vo vedení. Cardiffský miláčik Petter Solberg predvádzal nádherný divácky výkon a dokazoval, že posledný titul pred érou Sebastiena Loeba právom získal on.
Mimochodom, Petter jazdil na netovárenskom citroëne a jeho záver sezóny, keď vyjazdil tri druhé a jedno tretie miesto, dokazuje, že si Nór zaslúžene koleduje o miesto v továrenskom tíme. Sympatické bolo aj to, že sa v poslednej etape nechcel uspokojiť s druhým miestom a do útoku dal celé srdce. Na 16. RS si najprv očekoval podmienky. Trať bola mimoriadne zradná, šmykľavá a plná blata, no napriek tomu Petter pridal. Na sedemnástke trafil kameň a hrozil defekt. Na osemnástke minul tretiu zákrutu a musel sa vracať asi päťdesiat metrov, no i tak sa v cieli mohol radovať z výborného druhého miesta, ktoré exšampiónovi z r. 2003 prinieslo majstrovský bronz.
O tretie miesto v súťaži zvádzali doslova bratovražedný boj dvaja Fíni od Forda. Hirvonen, ktorý ešte nedávno žiaril ako jednotka tímu, teraz len zbieral črepy svojej minulosti a zároveň si chránil miesto na ďalšiu sezónu. V predposlednej rýchlostnej skúške sa však i tak pred neho dostal o tri desatiny sekundy Latvala, ktorý pozíciu potvrdil aj na dvadsiatom úseku, a šéf tímu, Malcolm Wilson ho po súťaži odmenil tvrdením, že Jari-Matti dozrel na to, aby o rok vybojoval pre Ford majstrovský titul. A čo ostatní? Sebavedomý Sebastien Ogier havaroval hneď v úvodnej ereske druhej etapy a musel odstúpiť. Kimi Räikkonen, ktorému Citroën nepredĺžil zmluvu na nasledujúcu sezónu, zaostal za Solbergom a Loebom o desať minút, no aj to mu stačilo na bodované ôsme miesto. Exmajster sveta F1 si však v nasledujúcej sezóne bude musieť hľadať miesto inde, alebo si bude za auto platiť tak, ako tento rok Petter Solberg. Do F1 sa však Fín nevracia, nuž, počkajme si, čo vymyslí. A čo prinesie tá nová? Vraj má byť pre Loeba posledná, a tak bude zaujímavé, že zabojuje o ôsmy titul v jednom rade! O slovo sa však už hlási nová generácia pilotov a upravené pravidlá lákaju do hry aj iné továrenské značky. Máme sa teda na čo tešiť.
Výsledky: 1. Loeb/Elena (Citroën C4) 3:14:54,0, 2. P. Solberg/Mills (Citroën C4) + 19,1, 3. Latvala/Anttila (Ford Focus) + 1:35,3, 4. Hirvonen/Lehtinen (Ford Focus) + 1:53,3, 5. Sordo/Marti (Citroën C4) + 2:12,2, 6. H. Solberg/Minor (Ford Focus) + 6:26,5, 7. Wilson/Martin (Ford Focus) + 8:37,8, 8. Räikkonen/Lindstrom (Citroën C4) + 10:27,9, 9. Ostberg/Andersson (Subaru Impreza) + 12:13,7, 10. Mikkelsen/Floene (Škoda Fabia) + 14:01,2. Konečné poradie MS 2010 (13/13): 1. Loeb 276 bodov, 2. Latvala 171, 3. P. Solberg 169, 4. Ogier 167, 5. Sordo 150, 6. Hirvonen 126, 7. Wilson 74, 8. H. Solberg 45, 9. Villagra 36, 10. Räikkonen 25, 11. Ostberg 18, 12. Al Qassimi 12, 13. Andersson 8, 14. Pons, Ketomaa po 6, 16. Kankkunen, Turan po 4, 18. Prokop 3, 19. Hanninen, Eldik, Sandell, Block a Kuipers 2, 24. Araujo, Mikkelsen a Burkart 1. Značky (13/13): 1. Citroën 468 bodov, 2. Ford 337, 3. Citroën Junior 205, 4. Stobart Ford 176, 5. Munchis Ford 58.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.