Znižovať emisie formou znižovania výkonu motorov svojich produktov im však zrejme nie je celkom po vôli a tak hľadajú aj iné cesty. Jednou z nich je znižovanie hmotnosti vozidiel – ľahšie auto potrebuje menej výkonný motor na dosiahnutie rovnakých dynamických vlastností než ťažšie auto. Znižovanie hmotnosti sa dá dosiahnuť použitím ľahkých a pritom pevných konštrukčných materiálov. Jedným z takýchto materiálov sú uhlíkovými vláknami vystužené plasty (tento materiál je známy pod skratkou CFRP, čo znamená carbon-fiber reinforced plastics), alebo, povedané trochu zovšeobecnene, uhlíkové kompozity. Pravda, výroba automobilových dielov z takéhoto materiálu je veľmi náročná a drahá, a preto sa zatiaľ využívajú len pri výrobe drahších športových vozidiel. Príkladom extrémneho využitia uhlíkových kompozitov pri stavbe automobilu je koncepčné vozidlo Sesto Elemento, ktoré talianska firma Lamborghini predstavila na nedávnom parížskom autosalóne. Firma Lamborghini je v súčasnosti jedinou automobilkou na svete, ktorá zvládla kompletný proces CFRP, a to od návrhu dielov, cez simulácie, overovanie, výrobu až po testovanie. Firma má dve výskumné laboratóriá, zaoberajúce sa vývojom kompozitných materiálov, pričom spolupracuje s mnohými firmami, vrátane známej leteckej firmy Boeing. Štúdia Sesto Elemento má z uhlíkových kompozitov zhotovenú nie len tuhú nosnú časť (monokok), ale aj vonkajšie časti karosérie, časti podvozku i hnací hriadeľ. Celé vozidlo, vrátane motora a systému pohonu všetkých kolies, má preto hmotnosť len 999 kg. Na pohon vozidla slúži 5,2-litrový vidlicový desaťvalec, ktorého maximálny výkon je 419 kW. Vozidlo zrýchli na stovku za senzačných 2,5 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je vyše 300 km/h. Mimochodom, možno ste sa už dovtípili, že výraz sesto elemento znamená šiesty prvok – no a tým je v periodickej sústave prvkov práve uhlík.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.