Korzár logo Korzár
Utorok, 24. máj, 2022 | Meniny má Ela

Koncepčné Lamborghini Sesto Elemento

Ani výrobcovia supešprotových automobilov sa už dnes nemôžu tváriť, že sa ich ochrana životného prostredia netýka a teda sa nemusia snažiť o znižovanie emisií škodlivín do ovzdušia.

Lamborghini Sesto Elemento. Koncepčný automobil Sesto Elemento predstavila firma Lamborghini na parížskom autosalóne.Lamborghini Sesto Elemento. Koncepčný automobil Sesto Elemento predstavila firma Lamborghini na parížskom autosalóne. (Zdroj: archív)

Znižovať emisie formou znižovania výkonu motorov svojich produktov im však zrejme nie je celkom po vôli a tak hľadajú aj iné cesty. Jednou z nich je znižovanie hmotnosti vozidiel – ľahšie auto potrebuje menej výkonný motor na dosiahnutie rovnakých dynamických vlastností než ťažšie auto. Znižovanie hmotnosti sa dá dosiahnuť použitím ľahkých a pritom pevných konštrukčných materiálov. Jedným z takýchto materiálov sú uhlíkovými vláknami vystužené plasty (tento materiál je známy pod skratkou CFRP, čo znamená carbon-fiber reinforced plastics), alebo, povedané trochu zovšeobecnene, uhlíkové kompozity. Pravda, výroba automobilových dielov z takéhoto materiálu je veľmi náročná a drahá, a preto sa zatiaľ využívajú len pri výrobe drahších športových vozidiel. Príkladom extrémneho využitia uhlíkových kompozitov pri stavbe automobilu je koncepčné vozidlo Sesto Elemento, ktoré talianska firma Lamborghini predstavila na nedávnom parížskom autosalóne. Firma Lamborghini je v súčasnosti jedinou automobilkou na svete, ktorá zvládla kompletný proces CFRP, a to od návrhu dielov, cez simulácie, overovanie, výrobu až po testovanie. Firma má dve výskumné laboratóriá, zaoberajúce sa vývojom kompozitných materiálov, pričom spolupracuje s mnohými firmami, vrátane známej leteckej firmy Boeing. Štúdia Sesto Elemento má z uhlíkových kompozitov zhotovenú nie len tuhú nosnú časť (monokok), ale aj vonkajšie časti karosérie, časti podvozku i hnací hriadeľ. Celé vozidlo, vrátane motora a systému pohonu všetkých kolies, má preto hmotnosť len 999 kg. Na pohon vozidla slúži 5,2-litrový vidlicový desaťvalec, ktorého maximálny výkon je 419 kW. Vozidlo zrýchli na stovku za senzačných 2,5 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je vyše 300 km/h. Mimochodom, možno ste sa už dovtípili, že výraz sesto elemento znamená šiesty prvok – no a tým je v periodickej sústave prvkov práve uhlík.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Chceš prácu v IT?
  3. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  4. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  5. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  6. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  1. Chceš prácu v IT?
  2. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  3. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  4. ZŠ v Moldave nad Bodvou bola súčasťou projektu ENGIE Eco školy
  5. Zelenší dvor pre ZŠ Hviezdoslava vďaka projektu ENGIE Eco školy
  6. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  7. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  8. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 019
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 134
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 2 987
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 286
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 819
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 659
  7. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 017
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely 916

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Náš minister Kim ide ako pílka...
  2. Martin Greguš: Matovičove diktátorské chúťky
  3. Inštitút strategických politík: Podnestersko sa môže stať novým frontom v agresii Ruska proti Ukrajine
  4. Ján Valchár: Zombíci, Skywalkeri a Terminátori na Ukrajine alebo Je máj, dajte nám ryžu!
  5. Michal Rodziňák: VC Španielska F1: Začína byť horúco
  6. Martina Kotúčová: Americké sebevědomí
  7. ADRA Slovensko: Projekt potravinovej sebestačnosti v Ugande v plnom prúde
  8. Irena Šimuneková: Ihráčske kamenné more
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 390
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 513
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 5 854
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 4 868
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 204
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 457
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 369
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 122
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Náš minister Kim ide ako pílka...
  2. Martin Greguš: Matovičove diktátorské chúťky
  3. Inštitút strategických politík: Podnestersko sa môže stať novým frontom v agresii Ruska proti Ukrajine
  4. Ján Valchár: Zombíci, Skywalkeri a Terminátori na Ukrajine alebo Je máj, dajte nám ryžu!
  5. Michal Rodziňák: VC Španielska F1: Začína byť horúco
  6. Martina Kotúčová: Americké sebevědomí
  7. ADRA Slovensko: Projekt potravinovej sebestačnosti v Ugande v plnom prúde
  8. Irena Šimuneková: Ihráčske kamenné more
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 390
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 513
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 5 854
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 4 868
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 204
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 457
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 369
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 122
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu